Mielenkiintoinen Ketju jossa on paljon hienoja ja hyviä ajatuksia.
Noista Särmä SF chestrigeistä olen Raivaajan kanssa hivenen eri mieltä. Niissä on vähän samaa "ongelmaa" kun monessa muussakin chest rigissä. Ne eivät pienen kokonsa eli tässä tapauksessa rajallisen mollematriisinsa vuoksi sovellu omasta mielestäni ainoaksi kantolaitteeksi kun rajallisiin tehtäviin, lähinnä sellaisiin joissa kannettavaa materiaalia on rajallisesti kannossa, verraten pieni määrä. Itse asiassa tämä ei ole varsinaisesti monen chest rigin "ongelma" vaan ne ovat suoraan suunniteltu tällaiseen tarkoitukseen. Esimerkiksi legendaarisella kantamallilla chicomilla kannettiin se kolme AK:n lipasta, kolme käsikranaattia ja öljypullo. SADF käytti kevyempiä chest rigejä paljon rinnakkain raskaamman M83 tetsarin rinnalla sellaisissa tehtävissä ja tilanteissa joissa isompi liivi oli turhan massiivinen.
Särmä SF on erinomainen liivipohja, mutta ainoaksi liivipohjaksi en sitä lähtökohtaisesti suosittelisi, ellei sitten ole aivan varma että molle-kujastoa on riittävästi omaan käyttötarpeeseen. Esimerkiksi itselle tuo määrä ei riittäisi, jos yrittäisin käyttää sitä tavallisen jalkaväen kiväärimiehen lähtökohdista. Jos minun pitäisi yrittää ahtaa chest rigiin tämän hetkinen, kokemuksen kautta käyttöön valikoitunut taskumäärä se ei tulisi todennäköisesti onnistumaan. Matkaan pitäisi saada kolme tuplalipastaskua, kaksi heitetaskua, IFAK tai CLS tasku tehtävästä riippuen, kenttäpullon tasku, dumppi siten että suuaukko ei peity muilla taskuilla, veitsi, kaksi TQ:ta ja yleistyökalu pistoolin lipastaskuissa sekä yksi isompi yleistasku sadeviitalle ja pikkupurtavalle sekä toiselle kenttäpullolle. Selässä en itse pidä normaalisti mitään tavaraa koska sinne pitää saada rinkka vaivattomasti, mutta toisaalta siellä pitää olla matriisia riittävästi että rinkan sivutaskun tai molemmat sivutaskut saa sinne kiinnitettyä päiväreppun virkaa toimittamaan. Jos melkein minkälaista tahansa chest rigiä aikoo käyttää, suosittelisin käyttämään sen ohessa Battle belttiä jolla molle-matriisin määrää kannossa saa lisättyä. Itse olen sen verran lyhyt vartalon pituuden (ja kokonaispituuden) osalta että tyydyttävää liivi/chest-rig ja BB yhdistelmää en ole koskaan saanut muodostettua mutta pidemmillä tämä onnistuu paremmin. Siksi itse suosin pelkästään mahdollisimman kattavia ja laajoja liivipohjia.
Jos ainoastaan yhden liivipohjan aikoo hankkia, suosittelisin itse siihen tarkoitukseen mahdollisimman kattavalla ja korkealla mollematriisilla varustettua liiviä. Siitä syystä, että isolla liivillä voi kuitenkin kantaa tarvittaessa vain pientä määrää taskuja, mutta pienellä liivillä ei suurta jos matriisi loppuu kesken. Omasta mielestäni M05 on oikein mainio valinta reserviläiselle omakustanteisesti hankittavaksi, muuten kun hintansa osalta. Tokihan hintaa tulee liiville kun liiville kun laadusta pitää maksaa. Kuten sanonta kuuluu, "friends don't let friends buy Miltec".
M05:ttä parempi mutta hämmästyttävän samanlainen oliivinvihreä liivipohja on Hollannin armeijan molle-liivi. Tämä on omasta mielestäni hinta-laatu suhteeltaan sekä myös käytettävyydeltään parasta mihin olen itse toistaiseksi törmännyt. Itse maksoin käytännössä uudesta omastani ylijäämänä 35€. Muuten liivi on hämmästyttävän paljon M05:en kaltainen, mutta omasta mielestäni M05:ttä paremmaksi sen tekee siitä löytyvät vyölenkit. Ne ovat halkaisijaltaan 15cm luokkaa ja sijaitsevat reilusti liivin sisällä lantion korkeudella. Tämä mahdollistaa battle-beltien tai vaikka vanhempien tetsarin isojen lantiovöiden käytön sisävyönä mahdolliseksi ja mahdollistaa painon tehokkaan jakamisen myös lantiolle sekä liiviä muutenkin tukevoittamaan, mikä on ainakin itselleni suuri mukavuustekijä.
Tuossa on Lekan sivuilta malli. Jos kiinnostus herää niin kannattaa etsiä ulkomailtakin koska hinnat ovat muuallakin yhtä naurettavan halpoja.
https://www.varusteleka.fi/fi/produ...en-taisteluliivi-oliivinvihrea-ylijaama/53110