Taisteluliivit, chestrigit, tst-vyöt ja muut kantolaitteet

Jaa niin kuin tähän tyyliin: https://www.varusteleka.fi/fi/produ...t-ylijaama/2093?ref=valjaat-ja-valjastetsarit

Ja tiedän, että tuolla myydään myös henkseleitä, mutta niitä ei tasan käytetä maastopuvun päällä. Siinä ei tarvita mitään majuria sitä kertomaan!

ALICE -systeemin olkaimet eivät taida olla yhteensopivat. Tarkoitan Aarne1:n hankinnan tyylisiä, jotka voi tarvittaessa jättää jopa suojaliivin alle.

Varustelekan hihnan toimivuutta en itse ole kokeillut tuossa tehtävässä, mutta ihan mahdollista, että toimii just hyvin. Eipä ole ainakaan liian kallis kokeilu.
 
Tuossa ei ole kiinnityspisteitä valjaille. No PALS-kujaan voi kiinnittää.

Niin, ymmärsin kyllä sen että kiinnityspisteitä ei ole, mutta soveltuisiko tuo muuten? Olisi ainakin jotenkin "tarkoitukseen tehty", joskaan ei tuohon. Kantohihnat vaan tuntuvat jotenkin niin väkisin viritetyiltä
 
Niin, ymmärsin kyllä sen että kiinnityspisteitä ei ole, mutta soveltuisiko tuo muuten? Olisi ainakin jotenkin "tarkoitukseen tehty", joskaan ei tuohon. Kantohihnat vaan tuntuvat jotenkin niin väkisin viritetyiltä
Kiväärin lippaita en tuohon rupeisi laittamaan ilman kannattimia. Voi olla vyö äkkiä nilkoissa riippuen ruumiin rakenteesta.
 
Kevyesti ja tasapainoisesti tavaraa niin voi olla ihan ok. Taukojumpatessa voi olla tiellä :).

Ehkä hankkisi jämäkän housuvyön johon taskut laittaa, tai housuvyön velcrolla johon kevyen varustevyön kiinnittää. Housut sitten henkseleillä.
 
Jonkin aikaa erillaisia kantolaitteita kierrättäneenä mielipiteeni

xelwz.jpg





Mitä vellovaan sirpaleliivi-asiaan tulee nii jotkin asiansa ajavat liivit tuon alle, vaikka sitten ne BW liivit sotkettuna vihreällä krylonilla. Itse jos budjetilla tekisin katselisin saksasta jotain alusliivin tyyppistä kun voi vaikka illanviettoon lähtiessä pistää pikkutakin alle jos meinaa mennä grillin kautta kotiin.
 
Mielenkiintoinen Ketju jossa on paljon hienoja ja hyviä ajatuksia.

Noista Särmä SF chestrigeistä olen Raivaajan kanssa hivenen eri mieltä. Niissä on vähän samaa "ongelmaa" kun monessa muussakin chest rigissä. Ne eivät pienen kokonsa eli tässä tapauksessa rajallisen mollematriisinsa vuoksi sovellu omasta mielestäni ainoaksi kantolaitteeksi kun rajallisiin tehtäviin, lähinnä sellaisiin joissa kannettavaa materiaalia on rajallisesti kannossa, verraten pieni määrä. Itse asiassa tämä ei ole varsinaisesti monen chest rigin "ongelma" vaan ne ovat suoraan suunniteltu tällaiseen tarkoitukseen. Esimerkiksi legendaarisella kantamallilla chicomilla kannettiin se kolme AK:n lipasta, kolme käsikranaattia ja öljypullo. SADF käytti kevyempiä chest rigejä paljon rinnakkain raskaamman M83 tetsarin rinnalla sellaisissa tehtävissä ja tilanteissa joissa isompi liivi oli turhan massiivinen.

Särmä SF on erinomainen liivipohja, mutta ainoaksi liivipohjaksi en sitä lähtökohtaisesti suosittelisi, ellei sitten ole aivan varma että molle-kujastoa on riittävästi omaan käyttötarpeeseen. Esimerkiksi itselle tuo määrä ei riittäisi, jos yrittäisin käyttää sitä tavallisen jalkaväen kiväärimiehen lähtökohdista. Jos minun pitäisi yrittää ahtaa chest rigiin tämän hetkinen, kokemuksen kautta käyttöön valikoitunut taskumäärä se ei tulisi todennäköisesti onnistumaan. Matkaan pitäisi saada kolme tuplalipastaskua, kaksi heitetaskua, IFAK tai CLS tasku tehtävästä riippuen, kenttäpullon tasku, dumppi siten että suuaukko ei peity muilla taskuilla, veitsi, kaksi TQ:ta ja yleistyökalu pistoolin lipastaskuissa sekä yksi isompi yleistasku sadeviitalle ja pikkupurtavalle sekä toiselle kenttäpullolle. Selässä en itse pidä normaalisti mitään tavaraa koska sinne pitää saada rinkka vaivattomasti, mutta toisaalta siellä pitää olla matriisia riittävästi että rinkan sivutaskun tai molemmat sivutaskut saa sinne kiinnitettyä päiväreppun virkaa toimittamaan. Jos melkein minkälaista tahansa chest rigiä aikoo käyttää, suosittelisin käyttämään sen ohessa Battle belttiä jolla molle-matriisin määrää kannossa saa lisättyä. Itse olen sen verran lyhyt vartalon pituuden (ja kokonaispituuden) osalta että tyydyttävää liivi/chest-rig ja BB yhdistelmää en ole koskaan saanut muodostettua mutta pidemmillä tämä onnistuu paremmin. Siksi itse suosin pelkästään mahdollisimman kattavia ja laajoja liivipohjia.

Jos ainoastaan yhden liivipohjan aikoo hankkia, suosittelisin itse siihen tarkoitukseen mahdollisimman kattavalla ja korkealla mollematriisilla varustettua liiviä. Siitä syystä, että isolla liivillä voi kuitenkin kantaa tarvittaessa vain pientä määrää taskuja, mutta pienellä liivillä ei suurta jos matriisi loppuu kesken. Omasta mielestäni M05 on oikein mainio valinta reserviläiselle omakustanteisesti hankittavaksi, muuten kun hintansa osalta. Tokihan hintaa tulee liiville kun liiville kun laadusta pitää maksaa. Kuten sanonta kuuluu, "friends don't let friends buy Miltec".

M05:ttä parempi mutta hämmästyttävän samanlainen oliivinvihreä liivipohja on Hollannin armeijan molle-liivi. Tämä on omasta mielestäni hinta-laatu suhteeltaan sekä myös käytettävyydeltään parasta mihin olen itse toistaiseksi törmännyt. Itse maksoin käytännössä uudesta omastani ylijäämänä 35€. Muuten liivi on hämmästyttävän paljon M05:en kaltainen, mutta omasta mielestäni M05:ttä paremmaksi sen tekee siitä löytyvät vyölenkit. Ne ovat halkaisijaltaan 15cm luokkaa ja sijaitsevat reilusti liivin sisällä lantion korkeudella. Tämä mahdollistaa battle-beltien tai vaikka vanhempien tetsarin isojen lantiovöiden käytön sisävyönä mahdolliseksi ja mahdollistaa painon tehokkaan jakamisen myös lantiolle sekä liiviä muutenkin tukevoittamaan, mikä on ainakin itselleni suuri mukavuustekijä.

Tuossa on Lekan sivuilta malli. Jos kiinnostus herää niin kannattaa etsiä ulkomailtakin koska hinnat ovat muuallakin yhtä naurettavan halpoja.

https://www.varusteleka.fi/fi/produ...en-taisteluliivi-oliivinvihrea-ylijaama/53110
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen Ketju jossa on paljon hienoja ja hyviä ajatuksia.

Noista Särmä SF chestrigeistä olen Raivaajan kanssa hivenen eri mieltä. Niissä on vähän samaa "ongelmaa" kun monessa muussakin chest rigissä. Ne eivät pienen kokonsa eli tässä tapauksessa rajallisen mollematriisinsa vuoksi sovellu omasta mielestäni ainoaksi kantolaitteeksi kun rajallisiin tehtäviin, lähinnä sellaisiin joissa kannettavaa materiaalia on rajallisesti kannossa, verraten pieni määrä. Itse asiassa tämä ei ole varsinaisesti monen chest rigin "ongelma" vaan ne ovat suoraan suunniteltu tällaiseen tarkoitukseen. Esimerkiksi legendaarisella kantamallilla chicomilla kannettiin se kolme AK:n lipasta, kolme käsikranaattia ja öljypullo. SADF käytti kevyempiä chest rigejä paljon rinnakkain raskaamman M83 tetsarin rinnalla sellaisissa tehtävissä ja tilanteissa joissa isompi liivi oli turhan massiivinen.

Särmä SF on erinomainen liivipohja, mutta ainoaksi liivipohjaksi en sitä lähtökohtaisesti suosittelisi, ellei sitten ole aivan varma että molle-kujastoa on riittävästi omaan käyttötarpeeseen. Esimerkiksi itselle tuo määrä ei riittäisi, jos yrittäisin käyttää sitä tavallisen jalkaväen kiväärimiehen lähtökohdista. Jos minun pitäisi yrittää ahtaa chest rigiin tämän hetkinen, kokemuksen kautta käyttöön valikoitunut taskumäärä se ei tulisi todennäköisesti onnistumaan. Matkaan pitäisi saada kolme tuplalipastaskua, kaksi heitetaskua, IFAK tai CLS tasku tehtävästä riippuen, kenttäpullon tasku, dumppi siten että suuaukko ei peity muilla taskuilla, veitsi, kaksi TQ:ta ja yleistyökalu pistoolin lipastaskuissa sekä yksi isompi yleistasku sadeviitalle ja pikkupurtavalle sekä toiselle kenttäpullolle. Selässä en itse pidä normaalisti mitään tavaraa koska sinne pitää saada rinkka vaivattomasti, mutta toisaalta siellä pitää olla matriisia riittävästi että rinkan sivutaskun tai molemmat sivutaskut saa sinne kiinnitettyä päiväreppun virkaa toimittamaan. Jos melkein minkälaista tahansa chest rigiä aikoo käyttää, suosittelisin käyttämään sen ohessa Battle belttiä jolla molle-matriisin määrää kannossa saa lisättyä. Itse olen sen verran lyhyt vartalon pituuden (ja kokonaispituuden) osalta että tyydyttävää liivi/chest-rig ja BB yhdistelmää en ole koskaan saanut muodostettua mutta pidemmillä tämä onnistuu paremmin. Siksi itse suosin pelkästään mahdollisimman kattavia ja laajoja liivipohjia.

Jos ainoastaan yhden liivipohjan aikoo hankkia, suosittelisin itse siihen tarkoitukseen mahdollisimman kattavalla ja korkealla mollematriisilla varustettua liiviä. Siitä syystä, että isolla liivillä voi kuitenkin kantaa tarvittaessa vain pientä määrää taskuja, mutta pienellä liivillä ei suurta jos matriisi loppuu kesken. Omasta mielestäni M05 on oikein mainio valinta reserviläiselle omakustanteisesti hankittavaksi, muuten kun hintansa osalta. Tokihan hintaa tulee liiville kun liiville kun laadusta pitää maksaa. Kuten sanonta kuuluu, "friends don't let friends buy Miltec".

M05:ttä parempi mutta hämmästyttävän samanlainen oliivinvihreä liivipohja on Hollannin armeijan molle-liivi. Tämä on omasta mielestäni hinta-laatu suhteeltaan sekä myös käytettävyydeltään parasta mihin olen itse toistaiseksi törmännyt. Itse maksoin käytännössä uudesta omastani ylijäämänä 35€. Muuten liivi on hämmästyttävän paljon M05:en kaltainen, mutta omasta mielestäni M05:ttä paremmaksi sen tekee siitä löytyvät vyölenkit. Ne ovat halkaisijaltaan 15cm luokkaa ja sijaitsevat reilusti liivin sisällä lantion korkeudella. Tämä mahdollistaa battle-beltien tai vaikka vanhempien tetsarin isojen lantiovöiden käytön sisävyönä mahdolliseksi ja mahdollistaa painon tehokkaan jakamisen myös lantiolle sekä liiviä muutenkin tukevoittamaan, mikä on ainakin itselleni suuri mukavuustekijä.

Tuossa on Lekan sivuilta malli. Jos kiinnostus herää niin kannattaa etsiä ulkomailtakin koska hinnat ovat muuallakin yhtä naurettavan halpoja.

https://www.varusteleka.fi/fi/produ...en-taisteluliivi-oliivinvihrea-ylijaama/53110
Hyvä kommentti jossa hyviä pointreja. Toi särmä tst split front rigi on mun mielestä muutoin hyvä mutta se on ehdottomasti liian kapea. 7 riviä mollea on pahimmoilleen liian vähän. 3 lipastaskya menee mutta eipä meekkään muuta. Vähintään yksi rivi pitäisi olla enempi, että mahtuisi kommunikaatioväline, heite ym. Ite hankin taktical tailorin mav 2 puecen. Siinä on 9 riviä mollea toki vain 3 korkeutta. Nyt sopii kaikki tarvittava kyytiin.

Tuo hollannin liivi on hinta-laatu suhteessa lyömätön, jos liivin haluaa. kaverilla on moinen ja hän on ainakin tykänny.

Mutta sama mitkä romut hankkiin niin kunhan muistaa että "mission drives gears".
 
atkaan pitäisi saada kolme tuplalipastaskua, kaksi heitetaskua, IFAK tai CLS tasku tehtävästä riippuen, kenttäpullon tasku, dumppi siten että suuaukko ei peity muilla taskuilla, veitsi, kaksi TQ:ta ja yleistyökalu pistoolin lipastaskuissa sekä yksi isompi yleistasku sadeviitalle ja pikkupurtavalle sekä toiselle kenttäpullolle.
Sus siunaa mimmonen pakkaus! Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta kysyn: miten saat nuo mahtumaan M05-liiviin niin, että rinkan kantaminen onnistuu vielä vaivatta?
Nopealla laskutoimituksella joka perustuu ulkomuistista revittyyn mielikuvaan siitä, että pienemmän koon M05-liivin etupuolet ovat seitsemän nauhakujaa leveät niin aika täyttä tekee. Esim. näin:

Vasemman käden puoli etuaukeamasta selän suuntaan:
Alhaalla:
-Kaksi lipastaskua (4 kujaa)
-Kenttäpullotasku (3 kujaa)
Ylhäällä:
-TQ:t ja työkalu rivissä (3 kujaa)

Oikean käden puoli etuaukeamasta selän suuntaan:
Alhaalla:
-Lipastasku (2 kujaa)
-IFAK/CLS-tasku (2-3 kujaa)
-Iso yleistasku (4-kujaa)
Ylhäällä:
-Kaksi heitetaskua rivissä (4 kujaa)

Dumppi sitten viriteltynä alareunasta tempulla tai toisella, veitsikin nyt mahtuu aina *jonnekin*, viimeistään vyölle*. Silti näin perstuntumalla tuo näyttää aika... äärimmälleen ahdetulta ratkaisulta. Pienemmästä liivistä pitäisi loppua tila sivusuunnassa jo kesken, eikä ylös rinnuksille ahdetut heite- ja pikkutaskut ainakaan helpota rinkan olkaviilekkeiden käyttöä.

Chestrigin monikäyttöisyyshän perustuu siihen, että sen kanssa voi vaivatta kantaa reppua ja sillä repulla täydennetään varsinaisen käyttöliittymän vähäistä tilaa, esim. sinun esimerkkipakkauksesta sadeviitta, ruoka ja toinen litra vettä menisi reppuun jolloin useimpien chestrigien 14-16 kujaa leveän pinta-alan pitäisi riittää. Chestrigissä on kumminkin klassisesti kannettu vain välttämättömät taisteluvälineet, kaikki joka ei edesauta vihulaisen nujertamista menee reppuun. Tietenkin jokainen tyylillään ja kuten parhaaksi näkee, mutta ei chestrigejä voi noin suoraan verrata perinteisiin taisteluliiveihin jättämättä juurikin niiden valttikorttia eli reppuyhteensopivuutta pelaamatta. Se on vähän epäreilua peliä.

Itse olen tosin kyllä sitä mieltä, että jos vaikka sotaväelle voisi olla olemassa vain yksi ja ainoa kantolaitepohja niin sen olisi parasta olla perinteinen liivi. Perinteinen peittävä liivi kumminkin taipuu tosi moneen käyttöön, mutta samalla se on useimmissa tilanteissa kaikkea paitsi optimaalinen. Kompromissi on kompromissi, mutta onneksi vaihtoehtoja voi olla olemassa.

*Asiaa sivuten: veitsi ja letukka kuuluvat mielestäni ehdottomasti 1st lineen, oli se sitten taisteluvyö, housujen vyö tai vaatteiden taskut. Eikä edes minkään hirvittävän selviytymisfantasian vuoksi vaan ihan siksi, että jos ja kun jompaa kumpaa tarttee johonkin perusaskareeseen ja varusteet syystä-X ei ole päällä niin niitä on vittumaista lähteä hakemaan. Puukko, kompassi ja tulitikut on semmoset, että jos ne on mukana niin ne on aina mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Sus siunaa mimmonen pakkaus! Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta kysyn: miten saat nuo mahtumaan M05-liiviin niin, että rinkan kantaminen onnistuu vielä vaivatta?
Nopealla laskutoimituksella joka perustuu ulkomuistista revittyyn mielikuvaan siitä, että pienemmän koon M05-liivin etupuolet ovat seitsemän nauhakujaa leveät niin aika täyttä tekee...

Chestrigin monikäyttöisyyshän perustuu siihen, että sen kanssa voi vaivatta kantaa reppua ja sillä repulla täydennetään varsinaisen käyttöliittymän vähäistä tilaa...

Vasemman käden puoli etuaukeamasta selän suuntaan:
Alhaalla:
-Kaksi lipastaskua (4 kujaa)
-Kenttäpullotasku (3 kujaa)
Ylhäällä:
-TQ:t ja työkalu rivissä (3 kujaa)

Oikean käden puoli etuaukeamasta selän suuntaan:
Alhaalla:
-Lipastasku (2 kujaa)
-IFAK/CLS-tasku (2-3 kujaa)
-Iso yleistasku (4-kujaa)
Ylhäällä:
-Kaksi heitetaskua rivissä (4 kujaa)...

Tuo pakkaus perustuu Hollantilaisen liivin pakkaukseen, joka ei edes tule niin täyteen kun voisi luulla, mutta toisaalta hirveästi siihen ei voi järkevästi enään lisätä. Siihen nuo menevät vaivatta. Rinkan kanto onnistuu, mutta lantiovyön kanssa joutuu taiteilemaan. Myöskään yksikään taskuista ei ole suomalaista valmistetta tai suomalaista jakomateriaalia.

Kannattaa myös huomioida että kaasunaamari puuttuu varustuksesta, samoin pistooli lippaineen joka ei minulle minkäänlaiseen jakovarustukseen kuulu, eikä viestiväline. Omalla äänellä ja käsimerkeillä joutuu pärjäämään. Yksi asia myös mitä ajoittain ihmettelee suomalaisten reserviläisten liiveissä on se että heitetaskut puuttuvat mutta monella on pistoolikotelo lipastaskuineen lisättynä. Erikoista sinänsä, koska heitteet ovat huomattavasti "jokamiehisempi" jakomateriaali kun pistoolit tarvikkeineen. Toki tässäkin on varmaan sanelevana tekijänä siviilissä ampumaharrastus, jossa pistoolia käytetään mutta heitteitä taas ei...

Itselleni chest rigin ja "repun" käyttäminen on siinä mielessä ongelma, että oman kokemuksen ja tehtävän perusteella pelkkä reppu eli tässä kontekstissa sellainen max 60 litrainen kantolaite on omaan käyttööni ja omaan varustukseeni aivan liian pieni armotta. Kokoa pitää olla vähintään se 100 litraa sisäosien osalta ja siihen vielä ulkopuolelle muu materiaali päälle tarvittaessa. Ja rinkan käyttö sulkee pois minulla minkäänlaisen muun repun käytön koska sen siirtelyyn rinkan kanssa ei ole minkäänlaisia järkeviä vaihtoehtoja. Tästä syystä kaiken varustuksen on kuljettava liivissä kantamalla mukana (+ rinkan sivutaskut selässä) ja rinkassa tulee sitten se kaikki muu mitä nyt kiväärimies pidempään reuhatessa tarvitsee. Makuupussi, vara-vaatteet sekä asusteet ja jalkineet, toinen sadeviitta, makuualusta, keitin, ruoka, hygienia- ja huoltovälineet jne.

1st, 2nd, 3rd line ajattelusta olen joutunut luopumaan koska en ole yhtään mukavaa ratkaisua tähän löytänyt. Tuo liivi on käytännössä ollut koko ajan päällä tai vieressä käsillä nukkuessa. Hyvähän se olisi tuo line-ajattelu, mutta nyt mennään tällä. Housujen vyöhön en koskaan mitään tunge muuten kun patsastellessa ja supaillessa, koska siellä kamppeet jäävät minulla muiden varusteiden alle painamaan ja ne eivät olisi sieltä silloin muutenkaan järkevästi saatavilla. Meno on ollut tällä meiningillä yllättävän mukavaa ja vaivatonta, vaikkakaan ei aina tietystikkään helppoa.

Tutunlainen tuo pakkauslista sijoitteluineen Spadekessulla. Itse asiassa, täysin sama kun omani. Ainoana erona on se että itselläni on vielä vasemmalla puolella pakaran päällä dumppitasku, niskassa evakuointilenkissä kiipeilyhaka sekä edessä ylhäällä oikealla karbiinihaka kypärää varten. Muuten pikkusälä kuten kompassi ja tulitikut, korvatulpat, muistiinpanovälineet jne kulkevat reisitaskuissa.

EDIT: Isolla liivipohjalla kantaa rinkkaa ihan yhtä mukavasti kun chest rigillä, jos taskumäärä on molemmissa vastaava. Ehkä jopa mukavamminkin jos liivin hartiaosat on pehmustettu. Siksi myöskin suosittelen isoa liiviä ainoaksi liiviksi chest rigin sijasta.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä Spadekessun kanssa että chestrigin kanssa reppu tulee luonnostaan mukana missä on isommat kamppeet.

Hitto, pitäisi melkein käydä lekasta hakemassa rigi ja nappasta kuva työmaalta millaisen paketin saisi aikaan.

Yksi hyvistä puolista on chestrigeissä myös lämpökuorma, ei hiosta niin paljon talvella tai kesällä kuin tuhdista kankaasta tehty M05 liivi. Jos tietäisin että en olisi ajoneuvojen kanssa juurikaan tekemisissä (jakke jääkäri kainuun soilla) niin sitten rakentaisin varmaan valjastyyppisen ratkaisun (britit) 40l 48h repulla, mutta näistä voisi vääntää kättä ikuisuuden. Mikä toimii stadissa ei toimi kuusamossa vise versa.


...tämän takia on 5-6 eri kantolaitetta kaapeissa odottamassa sopivaa tehtävää
 
Yksi hyvistä puolista on chestrigeissä myös lämpökuorma, ei hiosta niin paljon talvella tai kesällä kuin tuhdista kankaasta tehty M05 liivi.

Tämä on täysin totta. Siksi Hollantilaisen liivin pohja on meshattua kudosta toisin kun M05:ssä. Ja jos käytössä on sirpaleliivi niin sitten tälläkään ei ole mitään merkitystä.
 
Itsellä:
1st line Tactical Tailorin tappeluvyö, Vlekan yleishihnoilla roikkuu. Yleensä MPK-kursseilla pois, niissä kakkonen on ykkönen. Vielä vapaana paikat heitetaskulle, mahdolliselle pistoolikotelolle ja sen lippaille. Takana keskellä Kaaos Gearin IFAK jos CLS-hommissa, muuten tyhjä.
2nd line Vlekan Chestrig, pari Vlekan open top RK-lipasta päällekkäin, tuplalipastasku IFAK-insertille, pari yleistaskua, heitetasku (harjoituksissa usein VPP-kannin, VäliPalaPatukka).
3rd line (päiväreppu) Sourcen juomareppu 17+3 litraa, tarvittaessa taskuja kiinni. Repussa juomarakon lisäksi alusvaatekerta, keitintä, TVÄL-matskua, sade/taukovaatetta...
4th line (Tukikohtareppu) on Lowen Salient -rinkka, 70+20 litraa. Tähän kiinnittyy yhdellä irtohihnalla ja päivärerepun lantiovyöllä 3rd line päiväreppu. Myös tappeluvyö roikkuu "tässä jossain", jos on pidempi marssi painavalla tavaralla, ja rinkan hiton hyvää lantiovyötä tarvitsee.

Harvoin tota kokonaisuudessaan tulee kannettua, koska mission drives the gear, ja kaiken ulkoiluttaminen huvin vuoksi jollakin MPK-kurssilla olisi turhaa. Marssisuorituksen tuolla voisi vetää, pelkkää nailonia lähes 10 kg :cool:!
 
4th line (Tukikohtareppu) on Lowen Salient -rinkka, 70+20 litraa. Tähän kiinnittyy yhdellä irtohihnalla ja päivärerepun lantiovyöllä 3rd line päiväreppu.

Juuri jotain tällaista pitäisi kehittää, helposti tyhjänä pakattavaa ja mukavakuljetettavaa pikkureppua. Veshmeshok edustaa pakattavuudessa ylivoimaisinta huippua, mutta muuten se on täysin poissuljettu vaihtoehto...
 
Juuri jotain tällaista pitäisi kehittää, helposti tyhjänä pakattavaa ja mukavakuljetettavaa pikkureppua.
Toinen, monella tapaa fiksumpi vaihtoehto on pieni reppu jonka voi pikakiinnittää rinkkaan sivutaskun tavoin, tai toisin päin katsottuna pikakiinnitettävä iso sivutasku josta löytyy yksinkertaiset olkaimet joiden avulla sitä voi kantaa reppuna. Brittiläisten rinkkojen vetoketjuilla kiinnittyvät sivutaskut olkahihnoineen ovat vähän tänne päin, mutta niiden käyttö reppuna ei ole hirveän toimivaa koska ovat niin pieniä, että esim. radiokalustoa tai muuta vähänkään isompaa tavaraa ei saa mahtumaan.

Oma näkemykseni unelmien rinkkapäiväreppuhärdellistä on tämän tyylinen:
-Mitat noin 45 x 25 x 12 cm, ei saa olla liikaa sivuleveyttä koska se pilaa tasapainon.
-Sulku joko kolme sivua kattavalla vetoketjulla, solkiläpällä ja lumilukolla tai kuivapussityylisellä roll-topilla.
-Sivuilla mahdollisesti yksinkertaiset litteähköt taskupussit, esim. lippaille, 0,5L pulloille tai patruunarasioille.
-Julkisivussa ja pohjassa joko PALS-kanavaa tai kuminauhahämähäkki jolla saa sadeviitat ja taukotakit sidottua kiinni.
-Sisällä lokero juomarakolle, ulostulot letkulle molemmilla puolilla (toimisi myös antenneille/luuripiuhoille).

Pikakiinnitys olisi PALS-kujastoon, yläreunassa pari pistosolkea ja rinkkaan kiinnitettäisiin niiden vastakappaleet yksinkertaisella adapterilenkillä. Alakulmista repun olkahihnojen pikasoljet kiinnittyisivät rinkkan nauhakujiin pujotettuihin naarassolkiin. Lisävarmistusta ja painon jakoa voisi saada yhdellä G-hookilla per sivu. Muotoilu ja mitat olisi semmoset, että taskuna kiinnitettynä se ei haittaa rinkan tasapainoa (tämä tietenkin on pitkälti käyttäjästä kiinni).

Toimintaperiaate olisi se, että päivärepputaskuun pakattaisiin halutut tavarat valmiiksi, niitä ei tongittaisi erikseen rinkasta kun sen aika koittaa (pl. radio joka vain kusisi painopisteen). Kun siirrytään rinkasta päiväreppuun tasku napsautettaisiin irti rinkasta ja heitettäisiin selkään, sama juttu toistepäin kun ruvetaan rinkkailemaan. Todella nopeaa ja vaivatonta, esim. PALS-sivutaskujen irroittamiseen ja liiviin punomiseen. Lisäksi luotettavampi kuin vetoketjuilla toisiinsa ja rinkkaan kiinnittyvät brittitaskut. Erillisessä tyhjänä rinkkaan pakattavassa repussa on se huono puoli, että se on turhaa painoa. Toisaalta jos se ei paina paljoa se ei myöskään kestä paljoa ja on todennäköisesti tosi, tosi yksinkertainen eli vähän kömpelö käyttää. Tämmöisellä päivärepputaskulla sitä turhaa painoa ei olisi, reppu on sivutasku ja sivutasku on reppu. Käytännössähän tuommoisen fiksuin kiinnityspaikka olisi rinkan selässä eikä sivuilla, mutta sivutasku nyt on aika vakiintunut sana kuvaamaan rinkkaan kiinnitettävää lisätaskua.

Ja tämähän ei ole mikään uusi konsepti, tällä tavoin toimii mm. jenkkien ILBE ja FILBE. Lisäksi kaikenlaiset päiväreppuläpät kuten Mystery Ranchin mallit menevät vähän samaan kategoriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Brittiläisten rinkkojen vetoketjuilla kiinnittyvät sivutaskut olkahihnoineen ovat vähän tänne päin, mutta niiden käyttö reppuna ei ole hirveän toimivaa koska ovat niin pieniä, että esim. radiokalustoa tai muuta vähänkään isompaa tavaraa ei saa mahtumaan...

Toimintaperiaate olisi se, että päivärepputaskuun pakattaisiin halutut tavarat valmiiksi, niitä ei tongittaisi erikseen rinkasta kun sen aika koittaa. Kun siirrytään rinkasta päiväreppuun tasku napsautettaisiin irti rinkasta ja heitettäisiin selkään, sama juttu toistepäin kun ruvetaan rinkkailemaan.

Tällä menetelmällä on menty tähän saakka. Brittirinkkaa vastaavasta on otettu valmiiksipakattu sivutasku tai taskut irti ja kiinnitetty kiinteillä nepparilenkeillä mollekujastoon selässä. Toimivaa muuten, mutta isot kamat eivät mahdu juuri niinkun sanoit. Riittää omalle hlökohtaiselle kilkkeelle ja tväl-materiaalille.

Itsellä pyöti mielellä ihan simppelisti joku yksinkertainen, moderni versio modernilla leikkauksella veshmeshokista. Leveä suuaukko, oliivinvihreää kangasta, ohutta remmiä mutta leveää, NIR suojausta, moderneja liukusolkia, ehkä rakkotaskua jne... Mutta veshmeshokin pieneen kokoon taiteltavuudesta ja helposta pakattavuudesta sekä keveydestä ei tingittäisi ja se olisi vahvuus, eli kulkisi helposti mukana vaikka reisitaskussa. Ehkä te siellä Lekassa ottaisitte tästä kopin, jos ette ole jo ottaneet.

Muuten tuo sivutaskupikkureppuidea kuullostaa hyvältä ja mielenkiintoiselta, jota jään mielelläni odottamaan.
 
Plate carrierhan tavallaan on chest rig, sen takia itsellä on chest rigit jääneet pois käytöstä. PC:n voi tarvittaessa jättää tyhjäksi suojista, jos haetaan keveyttä, laittaa pelkät pehmeät sisään jos haetaan vähän suojaavampaa tai sitten levyt, jos haetaan ihan luotisuojaa. Chest rigillähän tämä ei onnistu, ja monen päällekkäisen kantolaitteen kanssa puljaaminen on perseestä, eli siis tyyliin sirpa ja sen päälle chest rigi. Mollepintaa on ihan riittävästi, reppukin kulkee selässä melko vaivattomasti. Lämpökuormituskaan ei juurikaan ole chest rigiä isompi ongelma. Win-win kaikin puolin.
 
Plate carrierhan tavallaan on chest rig, sen takia itsellä on chest rigit jääneet pois käytöstä. PC:n voi tarvittaessa jättää tyhjäksi suojista, jos haetaan keveyttä, laittaa pelkät pehmeät sisään jos haetaan vähän suojaavampaa tai sitten levyt, jos haetaan ihan luotisuojaa. Chest rigillähän tämä ei onnistu, ja monen päällekkäisen kantolaitteen kanssa puljaaminen on perseestä, eli siis tyyliin sirpa ja sen päälle chest rigi. Mollepintaa on ihan riittävästi, reppukin kulkee selässä melko vaivattomasti. Lämpökuormituskaan ei juurikaan ole chest rigiä isompi ongelma. Win-win kaikin puolin.

Samaa mieltä. PC:t toimivat monesti hyvinä liivipohjina. Kuten aikaisemmin oli puhe niin niissä on usein laajalti mollematriisia edessä, takana ja kyljissä. Lisäksi laadukkaat ja kalliit PC:t ovat oikeasti hyvin tehtyjä, koska rakenteen tulee kestää jopa 10-12kg levymassa ilman muiden varusteiden kiinnittämistä liiviin. Samasta syystä, säädöt ovat usein samalla hyvällä tasolla että raskaan massan saisi kannettua mahdollisimman mukavasti.

Nykyäänhän alkaa lisäksi tulla markkinoille modulaarisia liivejä, jotka minimalistisimmillaan ovat tavanomaisia chest rigejä, mutta joissa on integroitu ja avattava laajennusosa jonne saa pleitin eteen sisälle PC käyttöä varten. Samaten näihin liiveihin saa selkäosan remmistön korvattua erillisellä mollematriisilla päällystetyllä liivilisäpalalla, jolloin pleitin saa myös selkään. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 
Back
Top