Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niin joo..kuvassahan varaston kamaa on äkkiseltään ase, sysäri, lippaat ja Virve-päätelaite, kypärässä oleva Millogin kiinnike Dual liteä varten
No joo, omilla rahoilla on meikäläisenkin kiinnike itseasiassa hankittu - mutta teoriassa sellaisen voisi saada jakotavaranakinNiinhän sitä luulisi mutta omilla rahoilla taitaa olla tuokin hankittu...
Nuo Hestran hanskat olivat muuten ihan tolkuttoman edullisia, olisi pitänyt ostaa useampi pari kun niitä vielä oli myynnissä.
Saako olla utelias, että paljonko vakiväki kokemuksesi mukaan pistää kiinni omaa rahaa varusteisiin? Varmaan vaihtelee, mutta näppituntumaa?No joo, omilla rahoilla on meikäläisenkin kiinnike itseasiassa hankittu - mutta teoriassa sellaisen voisi saada jakotavaranakin
Suuntaus on se, että yhä useampi hankkii itse sen varustuksen mitä kokee tarvitsevansa tehtävissään. Kun lisäksi suhtautuminen itse hankittuihin varusteisiin on onneksi väljentynyt, niin kyllä aika moni käyttää aika paljonkin omaa rahaa työvälineisiin ja varusteisiin. Monella on nykyisin itse hankittuna lähes kaikki muu paitsi aseet - ja osalla on tarpeen vaatiessa ne aseetkin.Saako olla utelias, että paljonko vakiväki kokemuksesi mukaan pistää kiinni omaa rahaa varusteisiin? Varmaan vaihtelee, mutta näppituntumaa?
Tätä on varmaan kysytty ennenkin
Vastareagtio on jo tulossa PE taholta, "ei kuulema herätä kansalaisissa ja varusmiehissä luottamusta PV:n kykyyn varustella joukkoja, jos henkilökunta käyttää omia varusteita"....
Saa nähdä reagoiko joukko-osastot/yksittäiset henkilöt sit millään tavalla tähän.
PE:lle ei sitten tule mieleenkään hankkia parempia varusteita talon puolesta?
Luulisi tuollaisen omien varusteiden käytön kiinnittävän huomiota siihen, että käyttäkunta pitää niitä huonoina. @Stokes listasi tavaraa ja jos kaiken tuon hankkii tulee hinnaksi noin 2500€ pitkä penni.
On melko laitostunutta korjata tilanne kieltämällä parempien varusteiden käyttö, etten sanoisi aika Neuvostoliittolainen ratkaisu.
Juuri näin!
Mutta sopii hyvin suomalaiseen käytäntöön "kielletään kaikki - emme tiedä miksi pitäisi kieltää, mutta kiellämme silti".
Totuushan on se, että rahat eivät riitä. Siihen ei kuitenkaan ole ratkaisu kieltää kaikki. Ratkaisu olisi asettaa tietyt reunaehdot ja niiden puitteissa kannustaa sotilaita reservissä ja aktiivipalveluksessa hankkimaan itse.
Näin toimii tänä päivänä iso osa armeijoista.
Voi olla, ettei omien varusteiden käyttö herätä luottamusta PV:n kykyyn varustella joukkoja. Onko parempi pistää pää pensaaseen ja uskotella että kaikki on ok, kun ei ole.
Tänä päivänä hyvien varusteiden saatavuus on varsin laajaa ja puolisokeakin ymmärtää nopeasti mikä on hyvää ja toimivaa varustetta ja mikä ei.
Ongelman kieltäminen on - niin suomalaista..
Jospa sieltä PE:stä se/ne jäykkälavettiset ehtivät eläkkeelle, ennen kuin vaikuttaa liikaa. Toivotaan.Juuri näin!
Mutta sopii hyvin suomalaiseen käytäntöön "kielletään kaikki - emme tiedä miksi pitäisi kieltää, mutta kiellämme silti".
Totuushan on se, että rahat eivät riitä. Siihen ei kuitenkaan ole ratkaisu kieltää kaikki. Ratkaisu olisi asettaa tietyt reunaehdot ja niiden puitteissa kannustaa sotilaita reservissä ja aktiivipalveluksessa hankkimaan itse.
Näin toimii tänä päivänä iso osa armeijoista.
Voi olla, ettei omien varusteiden käyttö herätä luottamusta PV:n kykyyn varustella joukkoja. Onko parempi pistää pää pensaaseen ja uskotella että kaikki on ok, kun ei ole.
Tänä päivänä hyvien varusteiden saatavuus on varsin laajaa ja puolisokeakin ymmärtää nopeasti mikä on hyvää ja toimivaa varustetta ja mikä ei.
Ongelman kieltäminen on - niin suomalaista..
Luulen myös nuorempien hyväksyvän selityksen "Ei ole rahaa tuohon". Sitten kun kielletään käyttämästä omia, samalla maastokuviolla olevia varusteita, olisi aika lempata päättäjä eläkkeelle, tai komennukselle jonnekkin jossa niitä varusteita joutuu käyttämään sielä ja siihen mihin ne on tarkoitettu.Jospa sieltä PE:stä se/ne jäykkälavettiset ehtivät eläkkeelle, ennen kuin vaikuttaa liikaa. Toivotaan.
Ja odottavatko nuoremmat reserviläiset sitten jotain varustevyöryä, en tiedä, mutta vähänkin vanhemmissa tilanne hyväksytään, koska köyhyys on fakta. Ei se herätä epäluottamusta sellainen mikä nyt vaan on sama kuin että aurinko nousee aamulla.
Siinäpä se, "ei tarvitse..." onkin sinänsä ihan totta. Tarvittavan, sinänsä käyttökelpoisen varustuksen kyllä saa - mutta onkin syytä todeta että "ei tarvitse tuoda mutta SAA ja on jopa suotavaa tuoda" jakotavaraa parempaa, määritellyt reunaehdot täyttävää varustusta.Puolustusvoimat on julkisesti ilmoittanut, että reserviläisten ei tarvitse tuoda sodan ajan palvelukseen mitään varusteita ja joukot saavat kaiken tarvittavan puolustusvoimilta.
Saman voisi laajentaa varusmiespalvelukseen. Joku lässytys yhdenvertaisuudesta joutaa romukoppaan. "Köyhä poika" ei ole ollut yhdenvertainen ennen varusmiespalvelustaan missään, eikä hän tule olemaan sitä missään myöskään sen 6-12kk varusmiespalveluksensa jälkeen. He, kenellä on pelimerkkejä hankkivat paremmat harrastusvälineet, paremman asunnon, paremman auton, paremman ihan minkä tahansa ennen ja jälkeen varusmiespalveluksen jos/kun kokevat sen tarpeelliseksi.
Minä ajattelin palvelukseen astuessa niin että en ole pyytänyt päästä varusmieheksi vaan pakotetaan joten en kyllä edesauta mitenkään.