Taisteluliivit, chestrigit, tst-vyöt ja muut kantolaitteet

Makuasioita sanoi kärpänen kun paskaa nuoli,mutta.

3 lipastaskua kuuluu PV:n settiin.

IFAK on oikeassa laidassa ja yleistasku melko keskellä.
Yleistasku on melko epäoleellinen tasku, toki PV:n ajatuksissa että siinä kannetaan mm extra namuja.
Mutta yleensä IFAK suositellaan pitämään melko keskellä, tällöin siihen on pääsy molemmilla käsillä.
Ylävartaloon tulleet osumat ovat melko yleisiä.

Toinen ongelma on mitä itse olen huomannut että jos heitetasku on melkein kiinne lipastaskuissa, on lippaiden saanti vaikeaa koska ottavat taskuun kiinne. (varsinkin jos taskussa on heite). Tämäkin ongelma tulee monesti vastaan, vasta kun aletaan tekemään nopeita vaihtoja.

Kolmas ongelma mikä on tullut monella vastaan on 05 liivin tuleminen liian alas lantiolle, tästä ei ole haittaa niin kauan kun ei tarvitse kantaa pistoolia.
Hetikun pistooli tulee vyölle, tulee ongelmia vastaan.
Moni on korjannut ongelman taittamalla 1-2 riviä alimpia kujastoja liivin sisään ja vetämällä ne nipparilla kiinne.
Tämä ei toki koske suurinta osaa käyttäjistä.

Toki jotkut vannovat pistoolin reisikotelon nimeen mutta harvassa ne ukot ovat.

Mies tekee, mies vastaa sekä jokainen taaplaa tyylillään :)
 
Kyllä näitä asioita kommentoitaessa kannattaisi ottaa huomioon se tosiasia, ettei kukaan meistä ole kaikkitietävä ja omaa täydellistä ymmärrystä siitä, mikä sopii joka ikiselle 280k kenttäarmeijan taistelijalle. Kuvittelisin, että @Raivaaja lla on kohtalaisen hyvät perusteet oman tehtävänsä osalta välpätä varustus sopimaan SA-olosuhteisiin, ra-koulutustoiminnan maustekuorrutuksella.

Se, että lähtee laukomaan näitä TOTUUStm -tason juttuja jostain avoimista lipastaskuista tyypille, joka saattaa toimia jossain muualla kuin Stadin Asvalteilla ei valitettavasti anna nyt sitä kuvaa, että mielipide pitäisi kirjata vedenpitävään muistivihkoon yhdeksi kymmenistä käskyistä...

Painotan, että en itsekään koe olevani kaikkivoipa. Ehkä just ja just alkaa hahmottua, kuinka vähän ymmärrystä sitä loppupeleissä onkaan ei asioista, eli ollaan ihan sielä Tiedon Vuoren juurella basecampissa nyt kyllä henkilökohtaisesti vielä.
 
Kyllä näitä asioita kommentoitaessa kannattaisi ottaa huomioon se tosiasia, ettei kukaan meistä ole kaikkitietävä ja omaa täydellistä ymmärrystä siitä, mikä sopii joka ikiselle 280k kenttäarmeijan taistelijalle. Kuvittelisin, että @Raivaaja lla on kohtalaisen hyvät perusteet oman tehtävänsä osalta välpätä varustus sopimaan SA-olosuhteisiin, ra-koulutustoiminnan maustekuorrutuksella.

Se, että lähtee laukomaan näitä TOTUUStm -tason juttuja jostain avoimista lipastaskuista tyypille, joka saattaa toimia jossain muualla kuin Stadin Asvalteilla ei valitettavasti anna nyt sitä kuvaa, että mielipide pitäisi kirjata vedenpitävään muistivihkoon yhdeksi kymmenistä käskyistä...

Painotan, että en itsekään koe olevani kaikkivoipa. Ehkä just ja just alkaa hahmottua, kuinka vähän ymmärrystä sitä loppupeleissä onkaan ei asioista, eli ollaan ihan sielä Tiedon Vuoren juurella basecampissa nyt kyllä henkilökohtaisesti vielä.
@Stagideus meni taas herne niin syvälle nenään että kasvaa kohta korvasta ulos :D
Niinkuin useaan kertaan sanoin että jokainen taaplaa tyylillään, nuo oli vain omia huomioita pohjautuen lähes jatkuvaan käyttöön sekä omiin mm hiekkamaa kokemuksiin ja myös muiden kokemuksiin. Se mikä toimii itsellä, ei välttämättä toimi toisella.
En myöskään missään kohtaan sanonut että lipastaskujen täytyy olla avonaisia?

On niitä sellaisiakin settejä nähty missä kaikki kampeet on sivuilla ja keskellä ei juuri mitään.
Toki se mahdollistaa sen että pääsee makaamaan lähemmäs maata. En itse oikein välitä siitä
 
Suuria tunteita jälleen aiheuttaa kuva liivistä :D

Tuo M05 liivi on kaapissa ns. Peruskokoonpanossa jossa ei ole omia mausteita (poislukien lv-141 narujuttu taskussa) jotta kun uuden miehistön kanssa käy perusjuttuja läpi nii helppo näyttää omilla kamppeilla. Hölmöä näyttää jokin hätälipasvaihto pikataskulla ja sanoa että tehkää perässä perustaskulla. Lippaita jaetaan 3 veijareille joten samoilla pelimerkeillä tuo liivi. Heitetasku ei ideaalipaikassa ole mutta se tuppaa olemaan milloin virvetasku/pullatasku/lv141 vara-akkutasku nii olkoot tuossa. Lääkintätasku sivussa ja mikä ei kuvassa erotu nii punaisella teipillä vielä merkattu. Sen takia ei keskellä muiden lipastaskujen kanssa että erehtymisriski pienenisi.

Libanonissa meni siedettävästi pistoolivyö lonkkakotelolla M05 liivin kanssa, en kokenut korkeutta ongelmaksi.
 
On niitä sellaisiakin settejä nähty missä kaikki kampeet on sivuilla ja keskellä ei juuri mitään.
Toki se mahdollistaa sen että pääsee makaamaan lähemmäs maata. En itse oikein välitä siitä

Pitää muistaa, että homma riippuu pitkälti siitä missä toimintaympäristössä toimitaan. Minä en pääsääntöisesti pidä edessä mitään, lähes kaikki on sivuilla ja jotakin selkäpuolella ja suurin osa taskuista vyössä kun toimintaympäristö on metsämaasto, RK pääaseena ja ajoneuvossa liikkuminen vähäistä.
Jos ajoneuvossa liikkumista on enemmän, on selkäpuoli jätettävä mieluiten kokonaan tyhjäksi.
Rakennetulla alueella etupuolella voi olla enemmän taskuja/ tavaraa, koska esim. suojaa haetaan eri tavalla kuin metsämaastossa jne jne.
Aika nopeasti oppii muokkaamaan varustuksen toimintaympäristöön sopivaksi, kunhan pitää tietyt kriittiset jutut samassa paikassa kaikissa kombinaatioissa jotta ne löytyvät myös stressitilanteessa. Minulla nuo kriittiset jutut ovat pari open top - lipastaskua (loput lippaat ovat umpinaisissa taskuissa), pistooli (aina vyössä) sekä kiristysside. Vähemmän kriittistä varustusta muokkaan toimintaympäristön, tehtävän luonteen ja pääaseen mukaan.

Minusta nämä ovat hyvin henk.koht. juttuja, joista voidaan ja pitääkin keskustella, muistaen että henk.koht. mieltymykset ratkaisevat, eikä oikeata tai väärää ole.
 
esimerkki toimintaympäristöstä: etusektori tyhjänä mallin voi ottaa vaikka alustarkastusosastosta. Pikku narutikkaita kiivetessä tuppaa varsinkin open top taskut keljusti ottamaan kiinni tikkaisiin.

Mutta tuossa modulaarisissa varusteissa on juuri tuo loppukäyttäjän muokattavuus, eli jokainen makunsa ja tonttinsa mukaan. M/85 kanssa ei tarvitsisi käydä näitä keskusteluita :LOL:
 
@Stagideus meni taas herne niin syvälle nenään että kasvaa kohta korvasta ulos :D
Niinkuin useaan kertaan sanoin että jokainen taaplaa tyylillään, nuo oli vain omia huomioita pohjautuen lähes jatkuvaan käyttöön sekä omiin mm hiekkamaa kokemuksiin ja myös muiden kokemuksiin. Se mikä toimii itsellä, ei välttämättä toimi toisella.
En myöskään missään kohtaan sanonut että lipastaskujen täytyy olla avonaisia?

On niitä sellaisiakin settejä nähty missä kaikki kampeet on sivuilla ja keskellä ei juuri mitään.
Toki se mahdollistaa sen että pääsee makaamaan lähemmäs maata. En itse oikein välitä siitä

Mulla ei mennyt herne nenään, eikä kirjoituksessani lähinnä tai pelkästään sun juttuja käsitelty. Annan sulle nyt sen herneen takaisin ja voit laittaa sen itse paikalleen, jos sille on tarvetta.

Peace _\/,,
 
Teen omavaltaisen päätöksen ja heitän tähän lankaan. En jaksanut luoda uutta
mm 2.4milj uusia taistelu hanskoja.

Hiukan lisää myös M05 maastopukuja, vanhojen tilalle.

hanskat.pngm05.png
 
Tämä hanskahomma onkin mennyt minulta ohi/ ei ole tietoa mistä hanskasta on kyse. Jos kyseessä on joku oikea, sotilaalle taistelukäyttöön tarkoitettu hanska, niin jo oli aikakin!
M05-puvuista sanoisin että olisi ehkä kannattanut tuokin raha käyttää johonkin enemmän sotakäyttöön sopivaan housuun + taistelupaitaan kuin tuohon kompromissimaastopukuun, joka ei ole mihinkään käyttöön varsinaisesti hyvä.
 
Niimpä.
Tosin PV.n tuntien sieltä tulee mallia Wurth työhanska, mikä ei käy edes työntekoon.

En kyllä sitäkään ymmärrä miksi PV.n pitää kusta lähes kaikki vaateisiin liittyvät hankinnat. Hellehousutkin on ihan jees mutta leikkaus on surkea, parikertaa kun nouset pasin kyytiin niin haarat repee.
Luulisi että olisi halvempaa tilata kerralla edes siedettävillä leikkauksilla ja kankailla olevia varusteita kun kursia paskoja jatkuvasti kasaan
 
Niimpä.
Tosin PV.n tuntien sieltä tulee mallia Wurth työhanska, mikä ei käy edes työntekoon.

En kyllä sitäkään ymmärrä miksi PV.n pitää kusta lähes kaikki vaateisiin liittyvät hankinnat. Hellehousutkin on ihan jees mutta leikkaus on surkea, parikertaa kun nouset pasin kyytiin niin haarat repee.
Luulisi että olisi halvempaa tilata kerralla edes siedettävillä leikkauksilla ja kankailla olevia varusteita kun kursia paskoja jatkuvasti kasaan

Nooh, kun on itse saanut nauttia kuuskekkoset, ysiykköset ja nyt on kuitilla nämä uusimmat niin en ihan noin kärjekkäästi julistaisi vaatteita sysipaskoiksi. Jos sulle työnnettäs syliin ne kamppeet millä itse joutui kultaisella 90-luvulla leikkiin, niin vois tulla suht paha mieli :D
 
Nooh, kun on itse saanut nauttia kuuskekkoset, ysiykköset ja nyt on kuitilla nämä uusimmat niin en ihan noin kärjekkäästi julistaisi vaatteita sysipaskoiksi. Jos sulle työnnettäs syliin ne kamppeet millä itse joutui kultaisella 90-luvulla leikkiin, niin vois tulla suht paha mieli :D
Vertailu tulee suorittaa nykypäivän tasoon, ei menneisyyteen. Mikä tahansa on hyvää, jos sitä vertaillaan tarpeeksi vanhaan.
 
Back
Top