Talousasiantuntija: Suomi rajussa alamäessä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Tvälups

Ylipäällikkö
Asiaa kokonaismaanpuolustuksen näkökulmasta:

Talousasiantuntija: Suomi rajussa alamäessä
- "Olemme rupusakkia, alle Italian tason"


Valtiotieteen tohtori Heikki Koskenkylän mukaan hallituksen esittämät 8 miljardin säästöt eivät riitä Suomen nousuun.
Antti Hämäläinen
is: 16.4.2014 9:39

Leikkauslista Suomi ei ole markkinatalousmaa, sanoo rahoitusasiantuntija Heikki Koskenkylä.

Rahoitusalan konkari, räväköistä mielipiteistään tunnettu talousasiantuntija Heikki Koskenkylä maalaa karmivan kuvan Suomen taloudesta.

Suomi on maa, joka on menettänyt kokonaan kykynsä kasvaa.

- Italian tasoa tai vielä heikompi. Italialla on sentään ylijäämäinen vaihtotase. Suomi on maa, joka on menettänyt kokonaan kykynsä kasvaa. Olemme rupusakkia, Koskenkylä lataa.

Suomen alamäki on Koskenkylän mukaan ollut nopea ja raju.

- Vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä olimme Sveitsin tasoa 5-7 vuoden ajan: Kansantuote kasvoi nopeasti, vaihtotaseen ylijäämä oli valtava, työllisyysaste Suomen kaikkien aikojen korkein ja julkinen velka lähes olematon.

"Kaikki veromme liian korkeita, paitsi yritysvero"


Suomen ongelma on Koskenkylän mukaan julkisen talouden, eli kuntien ja valtion, paisuminen yli äyräiden; kokonaisveroasteen kasvu; ylivelkaantuminen; jäykät työmarkkinat sekä se, että yrittäjyyttä ei ole tarpeeksi. Suomen kasvuero muihin maihin nähden johtuu Koskenkylän mukaan juuri edellä mainituista "institutionaalisista" eroista.


Veroasteen pitäisi olla alle 40 prosenttia, kun se nyt on 46 prosenttia.

- Kaikki veromme esimerkiksi ovat liian korkeita, paitsi yritysvero. Veroasteen pitäisi olla alle 40 prosenttia, kun se nyt on 46 prosenttia. Suomessa ei ymmärretä sitä, että verot ovat kustannuksia yrittäjille ja ne menevät hintoihin ja vähentävät kysyntää, Koskenkylä valaisee.

KUVA: Antti Hämäläinen

Koskenkylän mukaan Suomi kaipaakin nyt syvällistä rakennemuutosta, jotta Suomesta voisi tulla jälleen aito ja dynaaminen markkinatalousmaa. Muutos edellyttäisi Koskenkylän mukaan mm. verojen alentamista, julkisen sektorin supistamista ja työmarkkinajoustoja. Sitä silmällä pitäen Koskenkylä laati säästö- ja leikkauslistan, jonka rinnalla hallituksen toimet tai keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän ehdottama 8 miljardin säästöohjelma vaikuttavat lastenleikiltä.

Lista on raju, mutta Koskenkylä muistuttaa, että yksityinen sektori ratkaisee lopulta Suomen talouden menestyksen.

- On puhuttu 200000-250000 uudesta yksityissektorin työpaikasta, mutta pitää huomata, että se ei nosta työllisyysastetta kuin 72 prosenttiin, kun muiden Pohjoismaiden keskiarvo on 75 prosenttia.

Koskenkylän mielestä Suomen työllisyysaste on katastrofi, siis 15-64-vuotiaiden työllisten osuus samanikäisestä väestöstä.

- Siinä tavallaan kulminoituu kaikki, mutta sitä eivät meidän konsensusekonomistit juuri noteeraa. Työllisyysaste putosi helmikuussa 67 prosenttiin eikä kukaan edes noteerannut. Se on ylivoimaisesti Pohjoismaiden alhaisin luku. Tämä maa ei työllistä.

"Pahempaa kuin 90-luvun lama"


Koskenkylän mukaan Suomi on nyt vaikeammassa tilanteessa kuin 1990-luvun alun lamassa.

- Silloin kuoppa oli syvä, mutta pääsimme nopeasti nousuun devalvaatioiden, reaalipalkkojen laskun ja hyvän kansainvälisen suhdanteen vetäminä. Päälle tuli lottovoitto nimeltä Nokia. Nyt Suomen talous ei saa vetoapua kansainvälisestä taloudesta.

- Eurooppa on polvillaan vahvan euron takia, Koskenkylä toteaa.


NÄIN KOSKENKYLÄ LEIKKAISI


1. Kehitysapu puolitettava (noin 500 miljoonaa euroa)
  • "Suuri osa kehitysavusta, arviolta 40 prosenttia, menee korruptioon tai muuten epämääräisiin kohteisiin, eikä meillä ole nyt varaa kehitysapuun."

2. Yle-veroa alennettava (aluksi 100 miljoonaa euroa)
  • "Ei voi olla niin, että kun koko julkinen sektori saneeraa, Yle saa yli 500 miljoonaa euroa. Tv-kanavia esimerkiksi on liikaa."
KUVA: Antti Aimo-Koivisto

Yle-veron pienemmäksi, vaatii Koskenkylä.

3. Puoluetuesta leikattava 30 prosenttia (noin 10 miljoonaa euroa)
  • "Miten ihmeessä sinne voi mennä tuollaisia määriä julkista rahaa?"

4. Kansanedustajien määrää leikattava 150 kansanedustajaan (vajaat 10 miljoonaa euroa)

  • "Edustajia on aivan suhteettoman paljon väestön määrään nähden."

5. Julkisia avustuksia ja tukia järjestöille karsittava (ei arviota vaikutuksista)
  • "Sadoille järjestöille syydetään rahaa. Lista on loputon. Suurin osa pois."

6. Vastikkeettomat yritystuet lopetettava (useita satoja miljoonia euroja)
  • "Ovat tehottomia, vääristävät kilpailua. Ei kuulu markkinatalouteen. Yrityksille vain vastikkeellista tukea, kuten korkotukilainat ja pääomasijoitukset."

7. Osa sosiaalituesta vastikkeelliseksi, kannustus- ja pakote-elementit mukaan (ainakin 500 miljoonaa euroa)
  • "Puhutaan siis työttömyys-, asumis- ja toimeentulotuesta. Hirveän iso potti. Kriteerit ovat liian löysät. Saksakin karsi työttömyyskorvauksia, vieläpä demarien johdolla."

8. Lapsilisiä karsittava (noin miljardi euroa)
  • "Suomen väestöstä suurin osa, ehkä jopa 80 prosenttia, ei niitä tarvitse. Rahat menevät lasten pankkitileille. Niille, jotka todella tarvitsevat lapsilisää, on luotava uusi systeemi."

9. Verotukia karsittava (aluksi 5–10 miljardia euroa)
  • "Meillä on lähes kaksi sataa verotukea, joista syntyy 20 miljardin euron veronmenetykset. Kaikki alennetut alvit pois ja yleinen alvi alemmaksi. Nykysysteemi on huono palvelualalle ja monelle pk-yrittäjälle."

10. Ay-jäsenmaksun verovähennys pois (noin 200 miljoonaa euroa)
  • "Herranjestas, miten tällaista voidaan pitää pystyssä. Ruotsi poisti aikaa sitten."

11. Kuntien ja valtion työsuhteet uudistettava (jopa miljardeja euroja)
  • "Lomia lyhennettävä, työaikoja pidennettävä ja jäädytettävä palkat ja/tai lomarahat pois. Julkinen sektori oli pitkään palkkajohtaja. Tilanne on korjattava."

12. Maataloustukia karsittava (ei euromääräistä tavoitetta)

  • "Jos muualtakin otetaan, niin maataloudessa sama juttu."
 
Nyt voisin lainata Tvälupsia "mitäs minä sanoin saatana!"
Kuinka pitkään hakataan päätä seinään veronkorotuksilla,kun ne ei tuota kassaan lisää rahaa,päinvastoin.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Hyvää kommenttia voi käyttää uudelleen:

"Kuule, mikään ei ole tässä maailmassa niin varmaa kuin se, että lasku lankeaa aina lopulta, tavalla tai toisella, tavallisen suomalaisen veronmaksajan maksettavaksi..." Tähystäjä 4.3.14
 
Tuon listan kohdasta 3) kertyy paljon suurempi summa, kun mukaan otetaan varsinaisen puoluetuen lisäksi kaikenlaiset puolueiden järjestöjen tuet.
Koko puoluepoliittinen establishment olisi avattava ja käytävä läpi, sinne uppoaa tolkuttomasti verorahaa. Onhan koko homma pystyssä lähes pelkästään niillä.

Ja hienoa, että kohta 9) on mukana. Se on näistä ylivoimaisesti suurin rahareikä.
Huomattava on, että uusimmatkaan hallituksen päätökset eivät sisältäneet mitään näihin kohtiin liittyvää,
vaikka sisälsivät monenlaisia tavalliseen ihmiseen kohdistuvia veronkiristyksiä ja etuuksien heikennyksiä.
 
Aika monta vuosikymmentä jakopolitiikan ja pienten piirien politiikkaa yhdistettynä, niin vapaan elinkeinoelämän toimintaedellytykset ovat nykyiset. Ja mistähän se raha tulikaan?
 
Koskenkylän lista on nopeasti katsottuna helppo hyväksyä.
Lista tulee kuitenkin jäämään pelkäksi ehdotukseksi, sitä ei ikinä oteta käsittelyyn, koska...
- Poliitikot eivät sahaa omaa ja virkamiesten oksaa
- Virkamiehet eivät tule ikinä esittelemään tuollaisia leikkauksia heidän palkkoihinsa.

Valitettavasti
 
EKP tahi IMF tulee sitten sanelemaan ehtoja, jos kotimaasta ei löydy talouskurimukseen suostuvia päättäjiä.
 
Lisäisin tähän listaan
1) verojärjestelmän yksinkertaistaminen. Ei vähiten siksi että itse tajuaisin miten veroprosenttini muodostuu.
2) Sääntelyn, rajoitusten ja normien karsiminen. Mikään ei typistä yrittäjyyttä kuin järjettömät rajoitukset, byrokratia ja valvonta.
3) Jonninjoutavien valtiollisten tutkimuslaitosten lakkauttaminen tai yhdistäminen. Työllistävät vain noin 20 000 ihmistä.
4) Valtion virat määräaikaisiksi. 5v ja sen jälkeen tarkastetaan onko viralle vielä töitä ja onko viranhoitaja kykenevä suoriutumaan virantoimituksesta.
 
Valtiohan on karsinut henkilöstöään kannattavuusohjelman kautta.
Kunnat sen sijaan ovat rakennelleet omille työntekijöilleen erilaisia suojajärjestelmiä ja varoneet henkilöstövähennyksiä.
Kuntien palveluksessa on 315 000 henkeä ja kuntayhtymien palveluksessa 122 000 henkeä. Valtiolla 82 000 henkeä.
Kuntien pitäisi suorittaaa vastaava ohjelma ja keventää henkilöstöään. Ongelma on kuitenkin eläke ratkaisussa. Kuntapuolen eläkkeille ei löydy maksajaa jos henkilöstön määrää putoaa merkittäväksi. Siksi valtion ja kuntien ja yksityisten eläkejärjestelmät pitäisi yhdistää. Tämän jälkeen vähennykset olisivat mahdollisia.

ZTH,n teesit toimivat kuitenkin kuntapuolellakin, poislukien kohta 1.
 
Kuntapuolella 1-kohta pitää vain kirjoittaa uusiksi. Milloin viimeksi laskettiin "äyriä"? Milloin viimeksi jätettiin tulouttamtta energiayhtiöiden monopolistisia osinkoja? Milloin viimeksi määriteltiin suorittavan portaan minimitasot ja karsittiinkin kaikkialta muualta?
 
1193272.jpg
 
Raju leikkauslista: Näin karsitaan lapsilisästä, kehitysavusta... − kansa innostui
IS:n lukijat innostuivat Heikki Koskenkylän esittämästä leikkauslistasta. Juttu keräsi nopeasti yli 700 kommenttia.
18.4.2014 0:04

Leikkauslista Rahoitusasiantuntija Heikki Koskenkylä ehdotti muun muassa lapsilisien karsimista miljardilla ja kehitysavun puolittamista. Ehdotukset kolahtivat kansaan.

Räväköistä lausunnoistaan tunnetun rahoitusasiantuntijan Heikki Koskenkylän esittämä leikkauslista Suomelle on herättänyt hyvin kiivasta keskustelua IS:n verkkosivuilla. IS:n juttu keräsi nopeasti yli 700 kommenttia.

Koskenkylä ehdotti muun muassa, että kehitysapu pitäisi puolittaa, Yle-veroa alentaa 100 miljoonalla eurolla, lapsilisiä tulisi karsia noin miljardilla eurolla ja ammattiyhdistysjäsenmaksun verovähennysoikeus pitäisi poistaa. Koskenkylä ehdotti myös esimerkiksi, että maataloustukia voitaisiin leikata.

Näin lukijat kommentoivat Koskenkylän leikkauslistaa:

”Tässä artikkelissa on kaikki kohdallaan. Ihan kaikki. Vielä karsisin kansanedustajamäärää 100 henkilöön."
− BRAVO!!!

”Lapsilisäsysteemiä on paljon kehuttu, mutta sehän on aivan ilmiselvää, että suurin osa sen saajista ei sitä tarvitse. Samoin on äitiyspakkauksen laita. Siinä ei ole mitään sellaista, jota ei ylivoimaisesti suurin osa perheistä pysty itse hankkimaan. Äitiyspakkaus voidaan järjestää rahallisena sosiaalitukena niille perheille, joilla ei ole varaa hankkia tarvitsemiaan tavaroita itse.”
− Liisa

”On muuten hyvä lista ja asiasisältö. Maajussina en tosin maatalouden lisäleikkauksia sulata. Leikkauksia tullut vuosittain alkaen -07, jatkuu -20 asti, tiedossa olevat. Tulevaisuus auki, tämän päivän tulo ja kulu numeroilla tarvitsen noin 15000 euroa lainaa vuosittain nolla tulokseen. Palkka on nolla.”
− Talkoissa"Todella hyviä ja kannatettavia ehdotuksia, mutta hallituksella ei ole kanttia koskea esim. YLE-veroon tai AY-jäsenmaksuihin.”
− Parasta mitä olen nähnyt
”Ongelmista ja ratkaisuvaihtoehdoista voidaan kiistellä - mutta täydet pisteet selkeistä mielipiteistä ja konkreettisista ehdotuksista. Suomi tarvitsee vahvaa näkemystä ja rankan suunnanvaihdoksen!
− Wayne von Ponticolo

”Italiaan on turha verrata, se on rutkasti velkaisempi maa kuin me. Sitä paitsi korruptio ja veronkierto kukoistavat siellä, joten mitä iloa on positiivisesta vaihtotaseesta, kun raha ei koskaan kerry julkiseen kassaan.”

”Osa hyviä, osa täysin idioottimaisia. Julkiselta jos pidentää työaikoja ja vähentää lomia, porukka sairaseläköityy ja aiheuttaa tuplaten menoja. Työajan pidennys ei ole ratkaisu. Enemmänkin rankaisu kun jo nyt julkisella on jo älytön uupumus.”
-Huhaata.

”Täysin samaa mieltä. Mitä ihmettä tungetaan valtavia summia kehitysapuun, kun on tullut ilmi, ettei ole kaikki mennyt sinne minne kuuluu. Kovasti täällä syydetään varoja maailmalle kun niitä tarvittaisiin täällä. ”
− näin on

”Paljon puhuu asiaa, varsinkin työttömyystuet ja asumistuet olisi hyvä saada niin, että ainakin joutuisi vaikka haravoimaan, leikkaamaan nurmea tai vastaavia. Toivon kuitenkin, että opiskelijoiden tukiin ei koskettaisi. Vuokrat vain nousevat koko ajan ja opiskelijoilla on kokoajan kurjempaa, ruokaan ei ole rahaa, laskutkin pitäisi maksaa, mutta töitä ei vain löydy monelle. Muutenkin ensin 8h koulussa ja sitten vielä 4-6h töitä samana päivänä on rankkaa, jopa nuorelle ihmiselle. Miksi työttömät saavat paljon korkeampaa tukea kuin opiskelijat?”
− jtery
”Todella asiaa joka kohdassa, tämä mies päättämään, löysät pois myös eduskunnasta, kuntien johtajasopimukset ovat poskettomia, lapsilisille katto jos vanhemmat tienaa yli 40000/v, ei lapsilisää makseta."
− muihin maihin suuntaava
 
Koskenkylän esityksissä, samaten kuin noissa kommenteissa, on hyviä ja huonoja ideoita. Kunnallisen puolen työskentelyä aika pitkään seuranneena siellä ei nähdäkseni juuri juhlita palkoilla, työajoilla tai lomien pituudella sen enempää kuin muuallakaan - usein päinvastoin. Sen sijaan kunnille on viimeisen 25 vuoden aikana tullut paljon uusia palveluja mitä niiden pitää ylläpitää ja tarjota, ja säädöksiä ja lakeja mitä niiden pitää valvoa. Tämä kaikki vaatii henkilöstöä, joka maksaa. Byrokratiaa ja pykäläviidakkoa tulisi karsia ja tehdä selvitys siitä mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei.

Kansanedustajien määrän pudottaminen olisi huono ajatus sillä se suosisi vain suuria valtapuolueita. Suomessa ei ole esim muihin pohjoismaihin verrattuna poikkeuksellisen suuri parlamentti (Tanskassa 179, Ruotsissa 349 edustajaa). Myöskään kansanedustajien palkat eivät ole Euroopan mittakaavassa erityisen korkeita.

Lapsilisät ovat nimenomaan hyvä, demokraattinen järjestelmä joka on sama kaikille. Jos sitä alettaisiin myöntämään jonkun tarveharkinnan perusteella niin sehän se vasta pöljää ja kallista olisikin. Äitiyspakkauksen saa nyt jo rahana jos sen haluaa. Pakkaus on hyvä nimenomaan siksi että se säästää aikaa ja vaivaa vanhemmilta jotka saavat siinä tarvitsemiaan tavaroita yhdellä kertaa, sen sijaan että ostelisivat joka vaippaa, potkuhousua ja tuttia erikseen.
Työttömyyskorvaushan on jo nyt osin vastikkeellinen, sosiaalikorvausten muuttamista vastikkeelliseksi on harkittu ja kokeiltukin, muttei se toimi oikein hyvin. On vaikeaa keksiä sellaista mielekästä työtä joka ei esim. vääristäisi markkinoilla kilpailua. Eikä Suomessa enää tarvita ojankaivajia tms. Saksan uudistus on osin paperionnistuminen, työttömiä on saatu pois tilastoista mutta on luotu niin matalapalkkaisia työpaikkoja ettei niillä tule toimeen. Järkevimmältä vaikuttaisi yrittää poistaa kannustinloukkuja niin että tuensaajan kannattaisi ottaa työtä vastaan. Suomen sosiaalituethan eivät todellisuudessa ole mitenkään ruhtinaallisia moneen muuhun maahan verrattuna, mutta passivoiva se kyllä on.
 
Koskenkylän esityksissä, samaten kuin noissa kommenteissa, on hyviä ja huonoja ideoita. Kunnallisen puolen työskentelyä aika pitkään seuranneena siellä ei nähdäkseni juuri juhlita palkoilla, työajoilla tai lomien pituudella sen enempää kuin muuallakaan - usein päinvastoin. Sen sijaan kunnille on viimeisen 25 vuoden aikana tullut paljon uusia palveluja mitä niiden pitää ylläpitää ja tarjota, ja säädöksiä ja lakeja mitä niiden pitää valvoa. Tämä kaikki vaatii henkilöstöä, joka maksaa. Byrokratiaa ja pykäläviidakkoa tulisi karsia ja tehdä selvitys siitä mikä on oikeasti tarpeellista ja mikä ei.

Kiitos näistä sanoista.
Tiedättekö mitä saan kunnan opettajana palkkaa? Ei mitään tilastojen aina näyttämää jättipottia, vaan peruspalkka 2800€ bruttona. Sillä niitä isänmaan toivoja sitten opetetaan, kasvatetaan, ehkä suojellaankin.
Entäpä upseeri? Minusta oli suorastaan pöyristyttävää, että varusmiesten kouluttajana mieheni sai vielä huonompaa palkkaa kuin minä. Siinähän ei sitten ole minkäänlaista vastuuta, kun rynkkyjen kanssa puuhataan, tai vedetään räjähdekoulutusta tai ylipäänsä ollaan niiden vähän vanhempien isänmaan toivojen kanssa.

Kutsumusammateissa ollaan... Ei voi valittaa...
 
Byrokratian vähentäminen ja tarveharkinnan lisääminen olisi tosiaan erikoiselta kuulostava yhdistelmä, joku ei ole sisäistänyt mstä lopulta on kysymys. Byrokraattien vähentämisen tulisi tietysti olla kaikkien agendalla, mutta se edellyttäisi erittäin laajamittaista lakien ja pykälien mylläämistä. Ainoa todella tehokas ratkaisu saattaisi olla koko järjestelmän rakentaminen uusiksi perustuksia myöten ja aivan uudenlaisella ideologialla.

Sosiaalisia korvauksia pitävät ruhtinaalisina yleensä vain ja ainoastaan ne, jotka eivät ole päässeet tuosta ylellisyydestä perskohtaisesti koskaan nauttimaan.
 
Byrokratian vähentäminen on sellainen ikuinen vaalilupaus jota kaikki kyllä kannattavat mutta käytännössä sen toteuttaminen tuppaa olemaan vaikeaa. Muistelisin että Brasiliassa on ainakin joskus ollut ihan Byrokratianpurkuministeriökin.
Virkamiehistöä on asiasta helppo syyttää, mutta jäljet johtavat sylttytehtaalle eli lainsäätäjiin. Virkamiehethän vain toteuttavat lakeja ja asetuksia. Nykyään on hyvin selkeästi havaittavissa että lakeja syydetään liukuhihnalta liian nopeasti, nykyinen nuori & kokematon poliitikkokaarti ei aina ymmärrä seurauksia ja tuloksena sitten tällaisia ajokorttiuudistuksia jossa ensiksi lisätään ajo-opetuksen määrää merkittävästi ja sitten ollaan äimän käkenä kun ajokorttien hinta nousikin. Tosi ylläri...

Alkoholiverotuspelleily on toinen asia, niin sitä kannetaan rahat Viroon ja ruotsinlaivoille. Suomi alkaa kohta olla kuin joku intiaanireservaatti jossa alkoholimyynti on kielletty, mutta viinakset käydään ostamassa ulkopuolelta. Raha pakenee ja alkoholismi kukoistaa.
 
Aika paljon rahaa menee julkisten kiinteistöjen lämmittämiseen, siivoamiseen ja ylläpitoon. Se ei tuo minulle mitään. Ehkä jokunen neuvoja tai palkanlaskija voisi työskennellä kotonaan, tai toimistot pyörimään kahdessa vuorossa mutta vähemmissä neliöissä.
 
Niin tämä Senaatti-kiinteistöthän juuri pykättiin pystyyn parantamaan julkisten kiinteistöjen tehokkuutta. Lopputulosta voi kuvailla vaikka, noh, monitahoiseksi...
 
Back
Top