Taloustieteellinen keskustelu

Ei hyvin hääviä. Ylellä pyörii TV-ohjelma autotehtaan sankarista, joka 3 vuoden tehtaalla työskentelyn jälkeen valitti palkkaansa. Olikohan se 1500 käteen. Työmatkakulut Raisiosta, vuorotyö, asunnon vuokra ja se mitä jää käteen, sillä voi soittaa muutaman puhelun ja ostaa nuudelit. Kuluvalla viikolla luin jostain paperilehdestä kuinka joku autotehtaan rekryhenkilö valitteli kuinka kaikki työstä kiinnostuneet "aina kysyvät palkkaa". Aloittavan henkilön palkka oli rekryhenkilön mukaan 13-17 e/h. Toisten lähteiden mukaan 11 e/h, paljon ja pitkiä lomautuksia tyyliin viikko töitä, viikko lomaa. Harvempi autotehtaalla on kehunut palkkaansa, tai luonnehtinut palkkaansa edes siedettäväksi.
Mä en tunne montaa ihmistä jotka olisivat tyytyväisiä palkkaansa, oli se palkka millainen tahansa.
Toisaalta kun palkoista ja henkilöstön sivukuluista puhutaan, perinteisesti työnantajalle kaikki on kallista. Eli se niistä puheista.

Mietitään nyt kuitenkin itse työtä autotehtaan linjalla.
Mitään koulutusta ei tarvita, tämä seikka laskee palkkatasoa aina. Jos 13e/h on totta, ei se ole huono. Se on enemmän kuin lähihoitaja saa.
Triviana, paljon siivoojan lähtöpalkka on? Noin 11€/h (nopea hakutulos Oikotieltä).
Työpaikka on sen verran iso, että jos tuolla maksettaisiin alle TES tason, asiasta nousisi varmasti meteli liittojen toimesta. Eli todennäköisesti menee TES:n mukaan.
Työ on ainakin dokkareiden perusteella pakkotahtista liukuhihna duunia. Voin olla väärässä, mutta se tuskin houkuttaa ihmisiä jotka eivät ole tottuneet moiseen.
Sijainti, kuten veli @Raveni totesi, Uusikaupunki on syvällä ja sinne on pitkä matka.

Väittäisin, että tehdas jos olisi jonkun viiden isoimman kaupungin kupeessa, ongelmat olisivat huomattavasti pienemmät. Tämän varmasti huomaavat myös teollisuustyönantajat ja voitte kuvitella mitä havainto lupaa maaseudun ja pikkukaupunkien tulevaisuudelle.
 
Työ on ainakin dokkareiden perusteella pakkotahtista liukuhihna duunia. Voin olla väärässä, mutta se tuskin houkuttaa ihmisiä jotka eivät ole tottuneet moiseen.
Sijainti, kuten veli @Raveni totesi, Uusikaupunki on syvällä ja sinne on pitkä matka.
Ainakin edellisten rekryjen aikana työ kiinnosti.

2016

Onko tässä Suomen halutuin työpaikka? Uudenkaupungin autotehtaalle ennätysmäärä hakemuksia​


"Valmet Automotiven 250 autonrakentajan rekrytointikampanja tuotti ennätysmäärän hakemuksia.

Saimme kaikkiaan 2 597 hakemusta, enemmän kuin mihinkään aiempaan kampanjaamme"

2014

745 haki mersujen tekijäksi​

Uudenkaupungin autotehtaan eli Valmet Automotiven 150:tä autonrakentajan paikkaa haki 745 työntekijää. Yhtiön mukaan sopivien valinta on meneillään.

2016

Näitä lisää: Yli 50 työpaikkaa täytetään, hakemuksia 457​



2017

Palkka noin 30 000 euroa vuodessa ja töitä riittää tuhannelle uudelle tekijälle – Uudenkaupungin autotehtaalle on otettu jopa partureita​

Viime vuonna autotehdas palkkasi yli 2  000 työntekijää. Hakemuksia saapui vuoden aikana noin 15  000. Tehdasta kiinnostaa soveltuva koulutus ja työntekijäehdokkaan motivaatio. Tehtäviin kuitenkin koulutetaan, joten palkatuiksi tullaan hyvin erilaisilla taustoilla.




En nyt löytänyt yhtäkkiä, mutta muistan että jossain tehdas sanoi, että halukkaita on kokoajan ,mutta "vääränlaisia".
 
Välillä hyviäkin uutisia. "Tulkaa tänne töihin, ei tartte osata mitään, me koulutetaan!"
Joo niinhän sitä luulisi.
Jos ne kaikki työpaikat mitä on ilmoitettu haettavan tässä viiden vuoden aikana olisi TODELLISIA niin siellä olisi töissä varmaan sellaiset 30000 työntekijää nykyisin!
Sitä sitten voi miettiä miksi ei näin ole.
Tuo oli ihan uutta tietoa minullekkin mitä MertenSheriffi kertoi, tietenkin ne höynäytettävät tästä maasta on jo vähissä.
 
Mä en tunne montaa ihmistä jotka olisivat tyytyväisiä palkkaansa, oli se palkka millainen tahansa.
Toisaalta kun palkoista ja henkilöstön sivukuluista puhutaan, perinteisesti työnantajalle kaikki on kallista. Eli se niistä puheista.

Mietitään nyt kuitenkin itse työtä autotehtaan linjalla.
Mitään koulutusta ei tarvita, tämä seikka laskee palkkatasoa aina. Jos 13e/h on totta, ei se ole huono. Se on enemmän kuin lähihoitaja saa.
Triviana, paljon siivoojan lähtöpalkka on? Noin 11€/h (nopea hakutulos Oikotieltä).
Työpaikka on sen verran iso, että jos tuolla maksettaisiin alle TES tason, asiasta nousisi varmasti meteli liittojen toimesta. Eli todennäköisesti menee TES:n mukaan.
Työ on ainakin dokkareiden perusteella pakkotahtista liukuhihna duunia. Voin olla väärässä, mutta se tuskin houkuttaa ihmisiä jotka eivät ole tottuneet moiseen.
Sijainti, kuten veli @Raveni totesi, Uusikaupunki on syvällä ja sinne on pitkä matka.

Väittäisin, että tehdas jos olisi jonkun viiden isoimman kaupungin kupeessa, ongelmat olisivat huomattavasti pienemmät. Tämän varmasti huomaavat myös teollisuustyönantajat ja voitte kuvitella mitä havainto lupaa maaseudun ja pikkukaupunkien tulevaisuudelle.
Khm, itse olen about tyytyväinen omaan palkkaani ja sen vuoksi en vilkuile sivulle, enää. Olen ollut nykyistä paremmallakin palkalla, mutta juuri nyt palkka ja työskentelyn olosuhteet ovat aika hyvin tasapainossa.

Asun muutaman kymmenen km etäisyydellä autotehtaasta ja sen vuoksi tehtaan tapahtumia tulee seurattua viihteen kannalta. Yksi puolituttu on tehtaalla töissä, joten häneltä kuulee yhtä sun toista. Rekrykampanjoiden ja -viestinnän yhteydessä tehtaan edustajat järjestäen ilmoittavat palkaksi todellisia palkkoja paljon suurempia ansioita. Nettikeskusteluissa on tuotu esille, ettei tehtaan ilmoitukset palkoista pidä paikkaansa, vaan ansiot on merkittävästi alempia silloinkin kun työtä on. Markkinointihapatuksessa korostetaan mahdollisuuksia ylenemiseen, paremmille palkoille ynnä muuta, mutta jos edes autotehtaan PR-mies, jolla käypänen autonasentajan koulutus, ei saa kuin riistopalkkaa raskaasta työstä, kyllä palkat tällöin ovat alakantissa. Palkat varmaan ovat TES-tasoa, mutta autotehtaalla työ vaikuttaa olevan raskaampaa ja vähemmän inhimillistä kuin missään muualla.
 
Khm, itse olen about tyytyväinen omaan palkkaani ja sen vuoksi en vilkuile sivulle, enää. Olen ollut nykyistä paremmallakin palkalla, mutta juuri nyt palkka ja työskentelyn olosuhteet ovat aika hyvin tasapainossa.

Asun muutaman kymmenen km etäisyydellä autotehtaasta ja sen vuoksi tehtaan tapahtumia tulee seurattua viihteen kannalta. Yksi puolituttu on tehtaalla töissä, joten häneltä kuulee yhtä sun toista. Rekrykampanjoiden ja -viestinnän yhteydessä tehtaan edustajat järjestäen ilmoittavat palkaksi todellisia palkkoja paljon suurempia ansioita. Nettikeskusteluissa on tuotu esille, ettei tehtaan ilmoitukset palkoista pidä paikkaansa, vaan ansiot on merkittävästi alempia silloinkin kun työtä on. Markkinointihapatuksessa korostetaan mahdollisuuksia ylenemiseen, paremmille palkoille ynnä muuta, mutta jos edes autotehtaan PR-mies, jolla käypänen autonasentajan koulutus, ei saa kuin riistopalkkaa raskaasta työstä, kyllä palkat tällöin ovat alakantissa. Palkat varmaan ovat TES-tasoa, mutta autotehtaalla työ vaikuttaa olevan raskaampaa ja vähemmän inhimillistä kuin missään muualla.
Jahas, taidetaan asua aikas lähellä toisiamme.
Minä lähinnä seuraan kun olen siellä ollut töissä 6- vuotta.
 
Jahas, taidetaan asua aikas lähellä toisiamme.
Minä lähinnä seuraan kun olen siellä ollut töissä 6- vuotta.
No sinulla on sitten parempi asiantuntemus. Olen ihmetellyt niitä rekrytointikampanjoita ja -kiertueita, kun hakijoita kuitenkin on ollut 5...10x aukiolevien paikkojen määrästä. Minkälaisia työntekijöitä näillä kiertueilla on oikein haettu, kun työntekijöiksi on valittu afrikkalaisia jalkapalloilijoita? Potkitaanko niitä autontekeleitä??
 
Jos työn hinta olisi ainoa määräävä tekijä, niin kaikki maailman autot tehtäisiin Bangladeshissa ja Kongossa.

Taannoisesta paperitehdas-keskustelusta innostuneena löytyi artikkeli UPM:n tulevasta sellutehtaasta Uruguyaihin. Mielenkiintoinen trivia oli että työvoimakustannuksissa Suomen ja Uruguyayn välillä ei ole juuri eroa. Sikäläinen paperiduunari pyytää toki pienempää palkkaa, mutta firman pitää myös kustantaa koulutus. Suomen BKT per capita (PPP) on noin $49 kilotaalaa, Uruguayn $21k.
 
No sinulla on sitten parempi asiantuntemus. Olen ihmetellyt niitä rekrytointikampanjoita ja -kiertueita, kun hakijoita kuitenkin on ollut 5...10x aukiolevien paikkojen määrästä. Minkälaisia työntekijöitä näillä kiertueilla on oikein haettu, kun työntekijöiksi on valittu afrikkalaisia jalkapalloilijoita? Potkitaanko niitä autontekeleitä??
No minä läksin sieltä pois jo -89 joten ei omaa kokemusta nykyisestä toiminnasta ole mutta ihan läheltä kuultuja kommentteja on.
Ei minulla ole valittamista omista oloista siellä,palkkakin ihan hyvä.
 
Näin vähän arvelinkin. Uusikaupunki on vähän sivussa työmarkkinoilta

Eikä asiaa yhtään auta että paikalliset hinnoittelivat vuokra-asunnot uusiksi kun tieto uusista työpaikoista tuli... no vapaa maa ja silleen, mutta tonni Uusikaupunkilaisesta vuokrakaksiosta on vähän ryöstöä... ei se minua haitannut, mutta kaveria joka sinne läksi vähän haittasi. No, hänellä oli suunnitelma, hetki siellä ja sitten muualle. Näin sitten tekikin...
 
Eikä asiaa yhtään auta että paikalliset hinnoittelivat vuokra-asunnot uusiksi kun tieto uusista työpaikoista tuli... no vapaa maa ja silleen, mutta tonni Uusikaupunkilaisesta vuokrakaksiosta on vähän ryöstöä... ei se minua haitannut, mutta kaveria joka sinne läksi vähän haittasi. No, hänellä oli suunnitelma, hetki siellä ja sitten muualle. Näin sitten tekikin...
Muistelen sitä kun tuolla asunnot ns. loppuivat ja sinne rakennettiin jotain kommuuni parakkeja mallia sa-int. Vuokra taisi olla jotain 400-500€/kk luokkaa. Pohdin, että kuka helvetti on valmis maksamaan tuollaista vuokraa siitä, että saa asua 2-4 henkilön kanssa kontissa? Samalla maksella sitten sen toisella paikkakunnalla olevan kämpän vuokraa mahdollisesti. Eihän tuosta jäisi mitään kuukaudessa käteen.. Tämä Suomessa juuri on ongelmana. Liikkuminen on liian kallista ja kallistuu entisestään. Tuo tulee olemaan Suomessa vielä merkittävä ongelma jahka saadaan nämä ilmastotyperyydet kunnolla liikkeelle. Siinä monelta loppuu työnteko kun ei ole varaa käydä töissä.
 
Sijainti, kuten veli @Raveni totesi, Uusikaupunki on syvällä ja sinne on pitkä matka.

Väittäisin, että tehdas jos olisi jonkun viiden isoimman kaupungin kupeessa, ongelmat olisivat huomattavasti pienemmät. Tämän varmasti huomaavat myös teollisuustyönantajat ja voitte kuvitella mitä havainto lupaa maaseudun ja pikkukaupunkien tulevaisuudelle.
Tuo oli sen ajan aluepolitiikkaa, valtionyhtiöitten tuotantolaitokset pyrittiin sijoittamaan kauemmaksi pääkaupungista, merikuljetuksia käyttävistä aika iso osa Pohjanlahden rannikolle.
 
Muistelen sitä kun tuolla asunnot ns. loppuivat ja sinne rakennettiin jotain kommuuni parakkeja mallia sa-int. Vuokra taisi olla jotain 400-500€/kk luokkaa. Pohdin, että kuka helvetti on valmis maksamaan tuollaista vuokraa siitä, että saa asua 2-4 henkilön kanssa kontissa? Samalla maksella sitten sen toisella paikkakunnalla olevan kämpän vuokraa mahdollisesti. Eihän tuosta jäisi mitään kuukaudessa käteen.. Tämä Suomessa juuri on ongelmana. Liikkuminen on liian kallista ja kallistuu entisestään. Tuo tulee olemaan Suomessa vielä merkittävä ongelma jahka saadaan nämä ilmastotyperyydet kunnolla liikkeelle. Siinä monelta loppuu työnteko kun ei ole varaa käydä töissä.
Aina puhutaan kilpailukyvystä muihin maihin ja vaaditaan usein palkan tai lomarahojen leikkausta. Kiky tuntien lisäystä tai jotain muuta. Ajattelavatkohan sen palkan lisäksi sellaista, että kilpailija maissa on halvemmat kustannukset mahdollisesti vaikkapa asumisessa, ruoan hinnassa ja liikkumisessa. Etenkin viimeisenä mainittu muuttuu yhä kalliimaksi Suomessa kiihtyvällä vauhdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Aina puhutaan kilpailu kyvystä muihin maihin ja vaaditaan usein palkan tai lomarahojen leikkausta. Kiky tuntien lisäystä tai jotain muuta. Ajattelavatkohan sen palkan lisäksi sellaista, että kilpailija maissa on halvemmat kustannukset mahdollisesti vaikkapa asumisessa, ruoan hinnassa ja liikkumisessa. Etenkin viimeisenä mainittu muuttuu yhä kalliimaksi Suomessa kiihtyvällä vauhdilla.
Jos ajatellaan ruuan hintaa, kuvittelen sen johtuvan kahdesta asiasta. Kovista väillisistä veroista (ei pelkästään alv:sta, vaan myös muista) ja kaupan keskittymisestä kahden ison keskusliikkeen käsiin.

Miten sitten torjua tuota viimeistä. En tiedä, mutta pientuottajat kertovat erilaisista vaatimuksista jotka tuntuvat tehty isoja (kalliita laitoksia) varten.
Kun harvoilla on varaa investoida pientuotantoon, ei siitä tule helposti kustannustehokas vaihtoehto keskusliikkeille. .

Asuminen on toinen asia. Suomalainen kiinteistö on kalliimpi kuin eteläeuroopalainen vastineensa. Tämä johtuu varmasti monesta asiasta, joista kuvittelen olosuhteiden olevan isoin asia. Toisaalta väestösuoja maksaa sekin. En kuitenkaan ole asiantuntija, tässä joten en kommentoi sen enempää.

Liikenne, liikenteen kustannukset ovat pitkälti keinotekoisia, koska ne tulevat pääsääntöisesti veroista.
Toisaalta oma kokemus sanoo, ettei polttoaina ole erityisen kallista verrattuna Saksaan. Mutta onhan niitä muitakin veroja kuin poltoainevero.
 
Mietitään nyt kuitenkin itse työtä autotehtaan linjalla.
Mitään koulutusta ei tarvita, tämä seikka laskee palkkatasoa aina. Jos 13e/h on totta, ei se ole huono. Se on enemmän kuin lähihoitaja saa.
Tuliko tuossa nyt joku laskuvirhe? Lähihoitajien palkka kuitenkin pyörii keskimäärin jossain 2300-2500 €/kk tienoilla. Esim. 2300 € vaatisi 13 €/h palkalla noin 177 tuntia töitä kuukaudessa.

Esim. kaupan kassallakin pääsee noin 13 €/h tuntipalkkaan. Kuitenkin autotehtaan työ tuntuisi vaativammalta.
 
Tuliko tuossa nyt joku laskuvirhe? Lähihoitajien palkka kuitenkin pyörii keskimäärin jossain 2300-2500 €/kk tienoilla. Esim. 2300 € vaatisi 13 €/h palkalla noin 177 tuntia töitä kuukaudessa.

Esim. kaupan kassallakin pääsee noin 13 €/h tuntipalkkaan. Kuitenkin autotehtaan työ tuntuisi vaativammalta.
Ei tullut laskuvirhettä, eikä pyöri. :cool:
Joku saa tuon verran, mutta monissa tehtävissä lähtöpalkka on matalampi, esim perustason ensihoitaja, jonka lähtöpalkka on 2092,94€
Vuorotyölisät toki nostavat palkkaa, jolloin moni pääsee tuolle mainitsemallesi tasolle.

Työn vaativuus on monimutkainen juttu. Miten työn vaativuutta mitataan. Kaupan kassa joutuu olemaan palveluhenkinen ja ystävällinen monenlaisille ihmisille. Ehkä palvelemaan useammalla kielellä, saattaapa asiakkaalla tulla tarve tietää tuotteiden allergeeneista.
Miten autotehtaassa? Ei mitään hajua...
 
Niin, mutta meistä tuleekin maailman ensimmäinen hiilineutraali itsensä vapaaehtoisesti lakkauttanut valtio

Pääkirjoitus: Suomen julkinen velka kasvaa nopeimmin Pohjoismaissa​


Suomi ei selviä tulevista haasteista, jos julkista velkaantumista ei saada hallintaan, kirjoittaa Juha Keskinen.

Ruotsalaisen Swedbankin tuoreen katsauksen mukaan Suomen julkisen velan suhde bruttokansantuotteeseen (bkt) jatkaa reipasta nousuaan 2020-luvulla kun Ruotsi, Norja ja Tanska saavat julkisen velkansa nousun taittumaan varsin kohtuulliselle tasolle. Suomen julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen (bkt) on selvästi korkeammalla tasolla kuin muissa Pohjoismaissa.
Julkinen velka myös kasvaa meillä selvästi muita Pohjoismaita nopeammin. Swedbankin Suomen pääekonomistin Heidi Schaumanin Twitterissä julkaisema graafi herätti vilkkaan keskustelun.
Swedbankin tilanteesta esittämä kuva on hätkähdyttävä. Mikä meillä on talouspolitiikassa mennyt tai on menossa pahasti pieleen? Julkisen velan suhteessa bkt:hen on tietysti kaksi vaikuttavaa asiaa: velan määrä ja bkt:n kehitys. Velkasuhteeseen voidaan vaikuttaa positiivisesti hillitsemällä velan ottamista ja avittamalla bruttokansantuotetta kasvamaan.
Suomen julkisen velkaantumisen nousukulma pidemmälle 2020-luvulle mentäessä on todella huolestuttava kun muistetaan millaisia rankkoja haasteita meillä on edessämme. Keskeisin ongelma on väestön ikärakenteen raju muutos. Ikääntyneen väestön osuus kasvaa nopeasti samaan aikaan kun työikäisten määrä vähenee.
Terveydenhoidon ja muiden palveluiden tarve lisääntyy ja potentiaalisten veronmaksajien joukko supistuu. Julkisen talouden haasteet nousevat tasolle, jota Suomessa ei ole aiemmin nähty.

Onko julkisen velan nousu suhteessa bkt:hen nyt sellaisessa kulmassa, että se pystytään taittamaan tasolle, jolla selviämme vuoteen 2030 ja siitä eteenpäin? Nyt ei oikein siltä näytä.
Koronaelvytyksen oloissakin tärkeitä talouspoliittisia päätöksiä ei saisi lykätä. Velan ottamisen ohella pitäisi jo nyt olla uskottava vakauttamisohjelma julkiselle taloudelle. Taloudellista aktiviteettia on tuettava kaikin keinoin. Työllisyyttä pitäisi saada ylös tässä ja nyt. Työn tekemiselle ja yrittämiselle tulisi luoda lisää kannustimia.
Käytännön mallia voi hakea kääntämällä katseen läntiseen naapurimaahamme Ruotsiin. Ruotsin sosiaalidemokraattinen finanssiministeri Magdalena Andersson tiivisti maansa hallituksen talouspolitiikan kolmeen sanaan: työtä, työtä ja työtä. Ruotsin koronaelvytystoimiin sisältyi myös veronalennuksia, joiden seurauksena palkansaajille jää enemmän rahaa käteen. Ero Suomen työllisyys- ja talouspolitiikkaan on selkeä.
Suomi ei selviä talouden haasteista, jos julkisen velan kasvua ei saada aisoihin. Julkisen talouden vakauttamissuunnitelmalla on nyt kiire. Kiirettä pitää myös tehokkailla työllisyystoimilla. Hallituksen on ryhdyttävä tekemään työllisyyspäätöksiä, jos työmarkkinaosapuolet eivät saa aikaan kunnon esityksiä. Koronaelvytyksellä ja siihen liittyvillä suorilla tukitoimilla on aikansa, mutta varsin pian Suomessa olisi päästävä talouden aktivointiin markkinatalouden perinteisillä keinoilla.
Suomen velkasuhde täytyy vakauttaa pohjoismaiselle tasolle.
JUHA KESKINEN

 
Back
Top