Talvivaatetusta

Joudun myöntämään tämän pitkin hampain, mutta SavPr ei tuota kouluttanut. Miten voi olla, ettei hyvä käytäntö ole liikkunut joukko-osastojen välillä? Nimimerkillä puoliksi jäätynyttä vettä kenttäpullosta joskus nauttinut :mad:
@setämies
@Woodsman

Meillä oli joku ei niin IT-henkinen kouluttaja, muisteli aina jv-koulutustaan ja takoi meille jotain viisauksia päähän...eihän me rassukat muuten tuota olis tajuttu. Eikä muistaakseni opetettu meilläkään kaikille. Muistaakseni Kouluttaja oli Sodankylän havumiehiä alunperin, sieltä se viisaus tuli.
 
Moro. Tähän yksi siviilielämässä havaittu juttu. Tuo juomapullo todella siellä anorakin alla ja vielä lisävuorattuna neopreenikerroksella. Tuo veden olomuodon muuttaminen kiinteästä juoksevaksi vaatii niin paljon polttoainetta ja aikaa, on tosi järkevää säilyttää se juoksevana mahd. pitkään ja tuolla kombolla jopa lämpimänä.
 
Moro. Tähän yksi siviilielämässä havaittu juttu. Tuo juomapullo todella siellä anorakin alla ja vielä lisävuorattuna neopreenikerroksella. Tuo veden olomuodon muuttaminen kiinteästä juoksevaksi vaatii niin paljon polttoainetta ja aikaa, on tosi järkevää säilyttää se juoksevana mahd. pitkään ja tuolla kombolla jopa lämpimänä.
Pohjoisessahan jaetaan termospullot taistelijoille, joihin sit kuuma vesi/mehu. Siis tuon kenttäpullokikan lisäksi
 
Mietinpä tuota käsineasiaa oman varusmiespojan kannalta. Meille jaettiin aikanaan villasormikkaat, villatumput ja nahkarukkaset. Edelleen lyömätön yhdistelmä, mielestäni, koska villa lämmittää ja pysyy notkeana, päästää hien läpi kovaa rehkiessä, ja nahka pitää tuulen ja päästää jonkun verran kosteutta ulos. Kastuu läpi, tietysti, ja jäätyy kun ottaa pois kädestä, mutta notkistuu taas kun sulaa. Vuoriton rukkanen on sen verran yksinkertainen ja halpa kapine ettei haittaa vaikka niitä kuivattelee koppuraksi kamiinan lähellä. Rukkasella voi käsitellä kuumia esineitä, keittoastioita, raivata, ja villa alla eristää ja pehmentää.

Litimärkiin oloihin, plussakeleihin ja esim lumiluolan kaivamiseen tarvitaan jotain muuta. Tuli aikanaan ostettua Peak performancen fleecetumppu/polyesterirukkas-yhdistelmä joka on ihanteellinen märkiin oloihin, lähes vedenpitävä. Kun kastuu sisältä, voi vetää nurin ja pyyhkiä kuivaksi. Ei tietenkään kestä kuumaa.

Jokainen joka hiihtää tietää että kovallakin pakkasella kun veri kiertää ei tarvitse kuin ohuen sormikkaan. Ei tarvitse olla edes tuulenpitävä. Edullinen hiihtosormikas jossa kämmenselkä on neulosta ja kämmen keinonahkaa riittää aivan hyvin. Tauolle kuivat tumput varalle.

Vartiossa piti olla omat pilkkirukkaset karvavuorilla, ei siitä olisi muuten mitään tullut. Liian kömpelöt tehdä mitään mutta nautinnollisen mukavat.

"Palveluskäyttöön" sopiva hansikas on vähän outo lintu. Onko tarkoitus ampua, käsitellä aseita, nyplätä pitsiä, näyttää särmältä? Pakkasellakin? "Puutarhahanska" ei näyttänyt soveltuvan mihinkään näistä... Yleiseen neppailuun kylmällä ilman hienomotorisia suorituksia tuntuisi sopivan ohut villainen alushanska + vuoriton tai thinsulatevuorattu nahkahanska, jollaisia ei siis nykyään ilmeisesti jaeta (?), mutta ampumiseen pitäisi sitten olla kädessä hyvin istuva ampujan tai mekaaninon sormikas. Ja käsi pitäisi saada sukkelaan lämpimään että toimintakyky säilyy.

Ilmeisesti "puutarhahanskan" oli tarkoitus olla sorminäppärä yleiskäsine mutta tulos on kylmä, kastuva hanska joka ei kestä käyttöä. Talvikylmällä ulkona oleskellessa nyt vain ei tarkene yhdellä ohuella käsineellä. Kun hiihtoon ja ampumiseen ja tahtimarssiin on eri tarpeet, pitäisi olla eri välineetkin. Jos musta ohut hanska on must, pitäisi käskeä vetämään varatumput tai rukkaset päälle heti kun särmäily tai hienomotoriikkaa vaativa suoritus loppuu.

No kaikkihan tämän ymmärtävät, kunhan tuuletan ikeniäni. Hyvää ja lämmintä tavaraa kruunulla näyttää olevan.
 
Onko tosiaan niin pahasti että PV;llä ei ole tämmöistä vastaavaa vaan tämä on vain Varustelekan keksimä käsinemalli?
35125582c522a5e7db.jpg
 
Honkkarissa oli yllättäen laarillinen itävaltalaisia ylijäämärukkasia. Hinta jotain vitosen, ja paalissa oli ihan iskemättömät. Olisin ottanut kokeeksi, mutta oikeanpuoleisissa oli kaikissa ampujalle tehty aukko koko kämmenen halki. Siis tarkoituksella, ihan kantattu ja siisti. Kämmenselässä jopa neppari että sormiosa pysyy pois tieltä... Mutta kun en tarvitse ampujan rukkasta, ja aina avoin tumppu ei tunnu käytännölliseltä jossain lumitöissä tms. Muuten huovutettu rukkanen kuulostaa ihan toimivalta old skool operaattorilta.

Ja netti tunnisti:

https://www.surplusandoutdoors.com/genuine-austrian-army-olive-drab-1033551.html
 
M05 noukkarit on intin laajamittaisessa jaossa olevista hanskoista about ainoat käyttökelpoiset, kaikki muu on enemmän tai vähemmän kurapaskaa. Noista palveluskäsineistä ei nyt kannata edes alkaa raapimaan päätään, niin luokattomat. Kaikennäköstä gorehanskasta asti on suunniteltu ja protoiltu, muttei ole otettu käyttöön.

Toisaalta hanskat on mulle kyllä, ehkä tämän pakon sanelemana, enemmänkin semmonen henkilökohtanen varusesine, joka hankitaan itse omien mieltymysten mukaan. Toki nykyisten hinnalla saakin sitten kahelle joukkueelle noi puutarhahanskat palveluksen ajaksi...
 
M05 noukkarit on intin laajamittaisessa jaossa olevista hanskoista about ainoat käyttökelpoiset, kaikki muu on enemmän tai vähemmän kurapaskaa. Noista palveluskäsineistä ei nyt kannata edes alkaa raapimaan päätään, niin luokattomat. Kaikennäköstä gorehanskasta asti on suunniteltu ja protoiltu, muttei ole otettu käyttöön.

Toisaalta hanskat on mulle kyllä, ehkä tämän pakon sanelemana, enemmänkin semmonen henkilökohtanen varusesine, joka hankitaan itse omien mieltymysten mukaan. Toki nykyisten hinnalla saakin sitten kahelle joukkueelle noi puutarhahanskat palveluksen ajaksi...
Myös ne noukkareiden liipaisinsormelliset sisälapaset ovat ihan hyvät. Joissain tilanteissa niitä voi käyttää ihan yksinäänkin, meillä neuvottiin tekemään niin pikkupakkasella, jos ei ollut omia hanskoja.
 
Itselleni olen ostanut nuo V-lekan yllä postaamani päällyskäsineet kovien pakkasten varalle. Vielä ei ole niin kovaa pakkasta ollutkaan että olisi ollut käyttöä niille.
 
Moro. Itsellä nuo Hestran Army Heli Mitt Skii- noukkarit. Minulle kaksi tärkeintä seikkaa käsineissä. 1. Riittävän pitkä varsi kiristysmahdollisuudella, plussaa vielä jos lumilukko. 2. Irroitettava sisätumppu.
Tuossa yo. molemmat toteutuvat. Saman valmistajan mallistosta löytyy liipasinsormella varustetut. No, nää on niin arvokkaita, ettei SA niitä koskaan jakotavarana jaa.
Kun näin nostoväessä olevana turhankävelijänä hankin itselle varusteita, en mitenkään mieti tuota sotakäyttöä. Ei varmaan tuollaisia kaksikäyttöisiä varusteita edes paljon löydy, kriteerit hinta/kestävyys/monikäyttöisyys sulkevat niin monta esinettä jakotavaroista. Mutta todella, jos hankitte omalla rahalla parasta, katsokaa tuon jäsen @Stagideus viestistä lainaus.
"Toisaalta hanskat on mulle kyllä, ehkä tämän pakon sanelemana, enemmänkin semmonen henkilökohtanen varusesine, joka hankitaan itse omien mieltymysten mukaan. Toki nykyisten hinnalla saakin sitten kahelle joukkueelle noi puutarhahanskat palveluksen ajaksi..."
Tuossa on paljon järkeä takana, jos se saatanan Perk sitten ne varikoi, niin jollekin ne menee tosi tarpeeseen.
Mites palstan metsästävät jäsenet, @Ikarus, @chigeen'a ja kaikki muutkin, luulisin aktiivisesti metsästävillä olevan aikas paljon samat kriteerit kuin sotaväellä?
Vai tuohon hintahommaan liittyen, vielä kriittisemmät?
 
Mulla on pakkasilla -aseenkin- kanssa rukkaset, väljät vuoratut rukkaset, ja alla sitten käypäinen käsine. Kun on SE hetki, rukkanen roikkuu vitjasta ranteesta ja käpälä kyllä tarkenee sen hetkensä...erityisesti, jos on takana liikuntaa, ilmastoon tottumista ja konsteja...ja tilanteen mentyä rukkanen käteen. Ammuntahanskan pitää -mielestäni- olla suht napakka, ei liian iso ja otepinnoiltaan tarttuvan sorttinen. Tosin talvella haulikossani on molemmilla otepinnoilla karheaa teippiä, sellaista vähän kuin hiekkapaperia. Pysyy jäisissäkin rukkasissa, märkänä, unessa, pimeässä...aina käsissä. Tuota samaa taitaa olla jokaisessa aseessa, joita nyt löytyy, tykkään.

En tykkää noista kolmen sormen rukkasista. Kun pitää ampua, teen sen ilman liberaaleja temppuja.:cool: Ja hyväksyn senkin, että joskus oikean käden on koettava kylmää. Ei siihen kuole tai sairastu. Eikä mikään pakota pitämään kättä kuolleena kylmässä, sormia ja käpälän lihaksia pumppaamalla lämpö ja toimintakyky säilyy, yksinkertaisia liikkeitä, eivätkä haittaa pätkääkään suorittelua.

Sormien luja harittaminen, nyrkkiin puristaminen, harittaminen, puristus, ranteen luja vääntö ylös alas oikealle vasempaan jne. Kokeilkaa, mulla on toiminut jo hau evö.
 
Mulla on pakkasilla -aseenkin- kanssa rukkaset, väljät vuoratut rukkaset, ja alla sitten käypäinen käsine. Kun on SE hetki, rukkanen roikkuu vitjasta ranteesta ja käpälä kyllä tarkenee sen hetkensä...erityisesti, jos on takana liikuntaa, ilmastoon tottumista ja konsteja...ja tilanteen mentyä rukkanen käteen. Ammuntahanskan pitää -mielestäni- olla suht napakka, ei liian iso ja otepinnoiltaan tarttuvan sorttinen. Tosin talvella haulikossani on molemmilla otepinnoilla karheaa teippiä, sellaista vähän kuin hiekkapaperia. Pysyy jäisissäkin rukkasissa, märkänä, unessa, pimeässä...aina käsissä. Tuota samaa taitaa olla jokaisessa aseessa, joita nyt löytyy, tykkään.

En tykkää noista kolmen sormen rukkasista. Kun pitää ampua, teen sen ilman liberaaleja temppuja.:cool: Ja hyväksyn senkin, että joskus oikean käden on koettava kylmää. Ei siihen kuole tai sairastu. Eikä mikään pakota pitämään kättä kuolleena kylmässä, sormia ja käpälän lihaksia pumppaamalla lämpö ja toimintakyky säilyy, yksinkertaisia liikkeitä, eivätkä haittaa pätkääkään suorittelua.

Sormien luja harittaminen, nyrkkiin puristaminen, harittaminen, puristus, ranteen luja vääntö ylös alas oikealle vasempaan jne. Kokeilkaa, mulla on toiminut jo hau evö.
Moro. Niinhän se on, kaikki sormet samassa lämpimässä pesässä on hyväksi. Ja tarkoitan tällä nyt ja ainoastaan noita rukkasia.
Toinen juttu. Mitäs teippiä jäsen @baikal käyttää noissa aseissaan? Meinaan, tarvis olisi pariinkin kirvesvarteen ja yhteen jäätuuraan. Olen nyt punonut noihin jotain grippiteippiä, mitä esim. salibändimailoissa käytetään, Eivät vaan tahdo märkänä ja pakkasessa pysyä.
 
Meinaan, tarvis olisi pariinkin kirvesvarteen ja yhteen jäätuuraan. Olen nyt punonut noihin jotain grippiteippiä, mitä esim. salibändimailoissa käytetään, Eivät vaan tahdo märkänä ja pakkasessa pysyä

Ei mulla siinä rullassa lue mitään. Olen ostanut sen jostain marketista, se on jotain ihan kuin hiekkapaperia se pinta ja teippi on lujassa kiinni. Tykkään. En tykkää, että ase solahtaa käpälistä märkänä jäisenä tms. Ompa minulla ollut pistoolissakin sitä, on napakasti kulma kädessä. Yhdessä kirveessä on myös. Jäätuurassa on varmasti estepeliä.
 
Back
Top