Talvivaatetusta

Tolla käytännössä negatoidaan about kaikki nallen ominaisuudet. Pitkät kalsarit ja poolo ovat pääosin puuvillaa, jonka seassa muutama kymmenen prosenttia keinokuitua. Tämä vs. froteesisuksinen, ilmava merinokangas nallepuvussa on aika 0-100 lopputulos jälkimmäisen eduksi.

Jos tohon pakettiin ne alusasut haluaa laittaa, niin oikea paikka on nallen PÄÄLLE.
Eihän siitä enemmistö kuitenkaan ole puuvillaa, koostumus on 50% polyesteriä, 17% modakryyliä ja sitten 33% puuvillaa. Toki parempi olisi, jos se puuvilla olisi korvattu vaikkapa viskoosilla tai sitten kangas olisi jotain nykyaikaisempaa ja ominaisuuksiltaan parempaa kokonaisuudessaan.
 
Ah, muisti teki tepposet, kiitos korjauksesta. No, joka tapauksessa puuvillan määrä on tarpeeksi suuri, jotta imee hikeä ja kosteutta kuin sieni eikä kuivu kauheen kivasti. Oma mielipide on, että jos paikka jossain, niin väljänkokoisena nallen päällä lisäämässä tuulenpitävyyttä ja eristystä (ei sillä, että olisi erityisen hyvä kummassakaan, mutta ajatuksen tasolla jos PITÄÄ käyttää...)
 
Tärkeintä on ymmärtää merinonallen uskomattomuus ja se, että vältetään mahdollisimman pitkälle m05 maastopuvun käyttöä välikerroksena. 7/5 very good.

Tätä ei tunnu monikaan tajuavan vaan niin vaan saatana laitetaan M05 pukua lumipuvun alle vaikka siitä on vain ja ainoastaan haittaa. Eikä auta vaikka kuinka yrittää selostaa asiaa. Sama homma vielä kauheampana on intin T-paidan laittaminen poolon päälle kun "se kerää kaiken hien". Kyllä sylettää.
 
Tätä ei tunnu monikaan tajuavan vaan niin vaan saatana laitetaan M05 pukua lumipuvun alle vaikka siitä on vain ja ainoastaan haittaa. Eikä auta vaikka kuinka yrittää selostaa asiaa. Sama homma vielä kauheampana on intin T-paidan laittaminen poolon päälle kun "se kerää kaiken hien". Kyllä sylettää.

Näitä ”t-paita urbaanilegendoja” riittää. Nykyään intissä silti opetetaan pukeutuminen kunnolla, kultaisella 90-luvulla käskettiin vaan laittaan vaatetta tarpeeksi päälle :D Muistaakseni edes tuplasukkien käyttöä ei opetettu, jos et sitä itse hoksannut niin sait kärsiä rakoista.
Kyllä tois nalle/päälikerros toimii tosi hyvin, just tänään oli itsellä päällä kun kävin hiihtämässä. Pakkasta oli kymmenisen astetta ja oli oikeestaan hieman kuuma.
 
Joo siis tuo kerrospukeutumisjuttu ml. puuvillaisen t-paidan käyttö välikerroksena seisoo ihan M05-vaatetusjärjestelmän ohjekirjassakin. Siinähän ON "tietty järki", jos pukeudutaan tietyn systeemin mukaisesti ja ainoastaan jakovarustusta käyttäen, mutta itse kuumakallena pidän lähinnä yhtä kerrosta eripaksuisia villavaatteita ihoa vasten sääolosuhteiden mukaan ja jotakin kuorta siinä päällä ja aina mahdollisimman vähän vaatetta päällä. Ballistinen suojavarustus, taisteluvarustus ja vauvanrasva kyllä hoitaa lämpökuorman tuottamisen ja taukotakki viimeistelee sen matalan intensiteetin touhussa.

Kasarmielämässä vaadittava varustuksen asian/käsketynmukaisuus sotkee varusmiesten ja laitostuneempien reserviläisten osalta varusteiden ja vaatetusmateriaalin käyttöä kenttäolosuhteissa. Kyllä se M05-puku olisi hyvä olla esimerkiksi repussa, tai viimeistään tukikohtavarustuksessa mukana, mutta tosiaan maastossa lumisissa olosuhteissa toimittaessa se ei ihan kauheasti hyvää siellä lumipuvun alla tee.

Foorumilta edesmenneen @Spadekessun ja Varustelekan ansiosta ei noilla intin alusvaatteilla (bokserit, poolo, t-paita) ole tarvinnut vaivata enää päätään millään tavalla henkilökohtaisesti muuten, kun jakovarustuksen asianmukaisen säilyttämisen osalta.
 
Moro. Itse en näistä nykyisistä jakovarusteista tiedä yhtään mitään. Sen tiedän että puuvilla on kuolemaksi, oli se sitten alimpana tai välikerroksena.
Itse käytän talvivaelluksilla alimpana merinokerrastoa (Devold tai Finnsvala). Jos on tosi kylmää, tämän päällä fleeceasu. Kuorena sitten sekoite pv/pe.
Tauoilla kaiken päälle puetaan täys-synteettinen brittiarmeijan softie.
Tuo merino päästää kosteutta läpi ja jos kostuu, ei tunnu märältä/kylmältä.
Fleece on tasaava kerros tosi kylmässä, ei sido itseensä kosteutta.
Tuo kuorikerros pitää tuulta mutta hengittää, päinvastoin kun nuo paljon mainostetut goretexit. Kerran oli kuorena gore ja kyllähän siitä sai kosteuden ravistella pois jäälauttoina sisävuoresta. Ei se gore toimi kun on tarpeeksi kylmää.
Jos jotain pitäisi parantaa. Tuon välikerroksen fleecen voisi korvata ohuehkolla täysvillalla. En ole vain löytänyt sopivaa.
Siinä olen samaa mieltä jäsen @Stagideus kanssa. Mieluummin rasituksen alussa hieman kylmä olo, kyllä se patteri alkaa sitä lämpöä tuottamaan.
 
Moro. Itse en näistä nykyisistä jakovarusteista tiedä yhtään mitään. Sen tiedän että puuvilla on kuolemaksi, oli se sitten alimpana tai välikerroksena.
Itse käytän talvivaelluksilla alimpana merinokerrastoa (Devold tai Finnsvala). Jos on tosi kylmää, tämän päällä fleeceasu. Kuorena sitten sekoite pv/pe.
Tauoilla kaiken päälle puetaan täys-synteettinen brittiarmeijan softie.
Tuo merino päästää kosteutta läpi ja jos kostuu, ei tunnu märältä/kylmältä.
Fleece on tasaava kerros tosi kylmässä, ei sido itseensä kosteutta.
Tuo kuorikerros pitää tuulta mutta hengittää, päinvastoin kun nuo paljon mainostetut goretexit. Kerran oli kuorena gore ja kyllähän siitä sai kosteuden ravistella pois jäälauttoina sisävuoresta. Ei se gore toimi kun on tarpeeksi kylmää.
Jos jotain pitäisi parantaa. Tuon välikerroksen fleecen voisi korvata ohuehkolla täysvillalla. En ole vain löytänyt sopivaa.
Siinä olen samaa mieltä jäsen @Stagideus kanssa. Mieluummin rasituksen alussa hieman kylmä olo, kyllä se patteri alkaa sitä lämpöä tuottamaan.

5/5. Samainen taukopukine ei ole vielä löytänyt hinta-laatusuhteelta parempaa korvaajaa minun käytössäni. Muutaman kympin suhtkoht laadukasta pukua kehtaa retuuttaa olosuhteissa, joissa huomio ei aina ole keskittynyt varusteiden vaalimiseen. Samaten Gore-texia löytyy ainoastaan jalkineista, jos niistäkään. Sekään ei ole tietoinen valinta, vaan pakon sanelema kun meikäläisen kenkämallia ei tehdä täysnahkaisena ja ilman tota perkeleen turhaa kalvoa.
 
Tuon välikerroksen fleecen voisi korvata ohuehkolla täysvillalla. En ole vain löytänyt sopivaa.
Sopisiko V-lekan vaarinpaita? https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-vaarinpaita-merinovillaa/33118

Tallinnassa kun katsottiin paraatia 24.2 niin oli melko kylmä päivä, ainakin -10 ja melko reilu tuuli. Päälläni oli merinoaluspaita, välikerroksena juuri tuo vaarinpaita ja päällimmäisenä vihreä Ruotsin armijan villapaita vetoketjulla. Ja takkina vuoreton britti MTP-smokki. Hyvin tarkeni, vain jalat ja kädet alkoivat olla melko jäiset kun toista tuntia seisoi paikallaan.
 
Moro. Sorruin sitten kumminkin tuossa välikerroksessa tähän kun Lekasta halvalla sain.
Teesar ECWCS Gen III Level 2 alusasu

Laita kommenttia, että kuinka toimi. Ja se kiinnostaa, että pysyikö pesun jälkeen kuosissaan? Jostain yhteydestä luin, että tuo puku olisi herkkä kutistumaan.
 
Laita kommenttia, että kuinka toimi. Ja se kiinnostaa, että pysyikö pesun jälkeen kuosissaan? Jostain yhteydestä luin, että tuo puku olisi herkkä kutistumaan.

Itsellä oli tuo, ja koko/leikkaus oli sevverta huono, että laitoin eteenpäin. Jenkkien LR pitäisi olla minulle väljä. Tuosta loppui hihat kesken, eli peukaloreiät kiristivät. Paidan takahelma oli lyhyehkö. Housut olivat karmeimmat, leikkaus hanurista ja kankaasta säästetty. Käveli rappusia ylös niin ensin polvet ja sitten pylly kinnasivat huolella, ja veti vyötäröä alaspäin rekkamiehen hymyä hakien. Sama tetsatessa. Ei hyvä.

Kangas on vohvelikuvioista polyesteriä höystettynä spandexilla. Ei kutistunut, eikä pitäisi kutistua. Pesu 40 astetta.

Teesar on Mil-Tecin "parempi brändi".
 
Itsellä oli tuo, ja koko/leikkaus oli sevverta huono, että laitoin eteenpäin. Jenkkien LR pitäisi olla minulle väljä. Tuosta loppui hihat kesken, eli peukaloreiät kiristivät. Paidan takahelma oli lyhyehkö. Housut olivat karmeimmat, leikkaus hanurista ja kankaasta säästetty. Käveli rappusia ylös niin ensin polvet ja sitten pylly kinnasivat huolella, ja veti vyötäröä alaspäin rekkamiehen hymyä hakien. Sama tetsatessa. Ei hyvä.

Kangas on vohvelikuvioista polyesteriä höystettynä spandexilla. Ei kutistunut, eikä pitäisi kutistua. Pesu 40 astetta.

Teesar on Mil-Tecin "parempi brändi".

Juu, tuon Mil-Tec taustan takia kyselinkin. Jossakin tätä pukua on kehutta, mutta hieman olen ollut skeptinen.
 
Minä en koske Teesarin enkä Mil-Tecin tuotteisiin edes 100 metrin kepillä.
Ainut hyvä Mil-Tec/Teesarin tuote on ollu 100litran keikkalaukku. Se on pirun kestävä ja käytännöllinen, vaatteet taas.....no palautukseen on menny kaikki mitän on erehtyny tilaamaan.
 
Juu, tuon Mil-Tec taustan takia kyselinkin. Jossakin tätä pukua on kehutta, mutta hieman olen ollut skeptinen.

Hinta-laatusuhteeltaan olisi kohdillaan, mutta laatu ei välttämättä nouse tyydyttävällä tasolle. Tru-Speciltä saa samaa about tuplahintaan, ehtaa Polarteciä (eri valmistajilta) saa 50-150 euroa, riippuen onko vähän käytetty/kuin uusi/käyttämätön.

Itse olisin pitänyt koirankusetushommissa, mutta ne housut... Eikä mulla ole koiraa.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta-laatusuhteeltaan olisi kohdillaan, mutta laatu ei välttämättä nouse tyydyttävällä tasolle. Tru-Speciltä saa samaa about samaan hintaan, ehtaa Polarteciä (eri valmistajilta) saa 50-150 euroa, riippuen onko vähän käytetty/kuin uusi/käyttämätön.

Itse olisin pitänyt koirankusetushommissa, mutta ne housut... Eikä mulla ole koiraa.

No kyllä tuossa luettelit kaikki v*tutuksen lähteet vaatekappaleessa: lyhyet hihat ja selkä sekä huono istuvuus housuissa. Mikään ei aharista niin pahasti kuin kalsarit/välihousut jotka valuu koko ajan alas. Tietysti henkseleillä voi kaiken korjata :D
 
Tuo kuorikerros pitää tuulta mutta hengittää, päinvastoin kun nuo paljon mainostetut goretexit. Kerran oli kuorena gore ja kyllähän siitä sai kosteuden ravistella pois jäälauttoina sisävuoresta. Ei se gore toimi kun on tarpeeksi kylmää.

Goren suhteen oma ajatusmalli on, että se on vähäsen hengittävämpi versio kumitetusta kankaasta, mutta silti ollaan enemmän kuori/sadetakkipuolella. Hidasta se kosteuden siirtyminen kyllä on, eli jos meinaa gorea käyttää pidempiä aikoja niin parempi jos löytyy avattavia kainaloräppänöitä yms. tuuletusmahdollisuuksia takista.

En ole löytänyt tarkkoja tietoja miten laskettaisiin hengittävyys esim. suhteessa normaaliin käsittelemättömään kankaaseen, mutta sen verran että goren pitäisi olla hengittävämpää suhteessa softshelleihin. Itsellä löytyy kaapista joku harvoin käytetty gore-sadetakki ja satunnainen softshell, mutta onko molempia enemmän käyttäneillä havaintoja tästä?
 
Viimeksi muokattu:
Kun mietin minkälaista goretakkia voisin kuvitella pitäväni, päädyn seuraavaan päätelmään; gorekalvo peittäisi hartiat tuonne nännien tasolle ja yhtä pitkälle selän puolella. Sekä huppu gorekalvolla. Muutoin takki saisi olla vaikkapa klassinen 50/50 puuvilla/polyester.
Koska kokemuksen mukaan ikävin tunne on kun vesi valuu hartioita pitkin alas kun on takki joka ei ole vedenpitävä. Vatsan kohdalta kastunut takkia taas ei tunnu niin ikävältä eikä se sade sieltä välttämättä edes tule läpi jos ei ole kova sade.
Niin että jos hartiaseudulta on kuiva ja lämmin ei niin haittaa vaikka alempaa onkin märkä.
 
Back
Top