Talvivaatetusta

Mutta ei ole rohkeus sentään riittänyt sotkea liivejä :D Mutta iso edistysaskel.
Noh noh, eipäs nyt ihan villeiksi aleta.


Veikkaisin että liiveistä vaalean värin irtisaaminen on hiukan kenkunpaa mitä kovista materiaaleista vaikka irtoaisikin helposti.
Sodassa niitä sitten saa sotkea tai laittaa osa varusteista vyölle ja takki päällimmäiseksi.
 
@Soldierblue etkös sä tätä etsinyt joskus?
ja muutkin sissitakista haaveilevat :)
 
@Soldierblue etkös sä tätä etsinyt joskus?
ja muutkin sissitakista haaveilevat :)
Enemmän ehkä tämä uusi partiohaalari aiheuttaa haaveiluja. Vanhempi partiohaalari oli ainakin onnitusnut pukine, sitä intissä käyttäneenä. Pärjää kyllä pakkasilla.

 
Enemmän ehkä tämä uusi partiohaalari aiheuttaa haaveiluja. Vanhempi partiohaalari oli ainakin onnitusnut pukine, sitä intissä käyttäneenä. Pärjää kyllä pakkasilla.

Haalarin tilasin jo. Tuo sissitakki on nostalgiaosastoa.
 
Hylkeen haalarissa on ressu/sotilaskäytössä muutama ongelma. Perse jäätyy. Huppu on kiinteä ja todella pieni. Lahkeissa ei ole kunnon lumilukkoja. Myös taskujen fleecesisusta on huono, jos otat jotain hanskat kädessä ulos, niin taskut kääntyy ulos. Eli taskut pitäs olla kiinni alareunasta. Myöskään tuuletusaukkoja ei ole. Polvilel voisi olla myös pehmuste/lämmiketaskut.
Mutta koot on sopivia aktiiviseen liikkumiseen. Varuslekan merinovilla alusasu + haalari on sopiva jopa -25c keleissä liikkuessa. Toisaalta taskujen fleece pitää tavarat lämpöisinä.
 
Hylkeen "partiohaalari" ei kokemukseni mukaan ole tehty samaan tarkoitukseen kuin Intin partiohaalarit jotka ovat selkeästi tauko/vartio/yms. kamaa. Pitkien lahjevetoketjujen puute ja pinkeämpi leikkaus eivät ole minun makuuni. Myöskään valkoinen m/91 partiohaalari ei ole parasta A-ryhmää, senkin leikkaus on liian tiukka puettavaksi nykyaikaisten suoja- ja taisteluvarusteiden päälle. Uudempi, M05 kuvioitu (mallia en muista) on tässä suhteessa parempi, myös materiaalit ovat nykyaikaisempia.
 
Tuossa Ilves-haalarinkin esitteessä sanotaan, että "päätimme keventää partiohaalarin eristeen 67g:aan. Kevyempi eriste on riittävä liikkuvalle käyttäjälle." Ei partiohaalarin idea ole se, että sitä käytetään liikkuessa vaan nimenomaan silloin kun liike ei tuota lämpöä. Pöljän touhua, ainakin sotilasnäkökulmasta katsottuna.
 
Jos asia on kuten Stokes sanoo niin partiohaaalari hiukan väärä nimitys, pitäisi olla taukohaalari.
Minä olen aina kuvitellut että partiohaalari pidetään päällä partioidessa kuten poliisi ja rajavartijat.
 
Jos asia on kuten Stokes sanoo niin partiohaaalari hiukan väärä nimitys, pitäisi olla taukohaalari.
Minä olen aina kuvitellut että partiohaalari pidetään päällä partioidessa kuten poliisi ja rajavartijat.
Osa haalareista, kuten erkkareiden on just tarkoitettu "taukohaalariksi". Osa taas käyttää haalareita ihan päivittäisasusteina. Ero riippu käyttötarkoituksesta, tekijästä yms.
 
Talvivaatetuseksta voisin mainita mitä itse käytän. Eli ruotsalaiset ylijäämä villaiset säärystimet.
Just sopivat keliin missä pitkät kalsarit liikaa. Kaksinkerroin taitettuna peittää sääret nilkasta polveen.
Pidän niitä housujen alla joten ei edes housunlahkeen kastuminen haittaa. Kun sääret pysyy lämpimänä niin jalatkin lämpimät.

65ba47e01e6ca63844285f2ce3f41383.jpg
 
Sissitakissa oli se hyvä puoli, että sen pukeminen ja riisuminen oli helppoa. Ja pitkäksi laskettuna se suojasi hyvin.

Mulla on nyt taitaa kolmatta talvea mehtäkäytössä pakkasia varten venäläinen sotilastoppapuku kahisemattomasta pintakankaasta. Housut pitkällä ylösnousevalla vyötäröllä ja henkseleillä. Väljät leikkaukset, ei mikään järjettömän painavakaan asu. Viime talvena ei kertaakaan ollut sellaista pakkasta, että olisin pukenut alusvaatteiden päälle muuta kuin poolopaidan. Mikään liikuntapukine se ei ole.
 
Sissitakissa oli se hyvä puoli, että sen pukeminen ja riisuminen oli helppoa. Ja pitkäksi laskettuna se suojasi hyvin.

Mulla on nyt taitaa kolmatta talvea mehtäkäytössä pakkasia varten venäläinen sotilastoppapuku kahisemattomasta pintakankaasta. Housut pitkällä ylösnousevalla vyötäröllä ja henkseleillä. Väljät leikkaukset, ei mikään järjettömän painavakaan asu. Viime talvena ei kertaakaan ollut sellaista pakkasta, että olisin pukenut alusvaatteiden päälle muuta kuin poolopaidan. Mikään liikuntapukine se ei ole.
Metsästelyyn sissitakki sopii hyvin, silloin kun pitää pakkasella kärvistellä pitempään. Eikä kahise ikävästi kuten moni nykyvaate.
 
Pitkät kalsongit eivät ole koskaan -liikaa-. :cool:
Vanhemmiten alkaa arvostamaan erilaisia asioita. Itsellä pääsääntöisesti on ollut pari viime vuotta käytössä eroottisesti latautuneet acliman verkkokalsarit. Hyvänä kakkosena ja lähituotteena Svalan samanmoiset. Svalan tehtaanmyymälä on sopevan matkan päässä ja sieltä on hyvä täydentää kunnollista aluskampetta järkihintaan.
 
Pitkät kalsongit eivät ole koskaan -liikaa-. :cool:
Nimenomaan. On vain kesä- ja talvipaksuutta.

Ja jos on henkilökohtaisessa varusvarastossa yli sadat Ruotsin armeijan kalsongit... (kaikki ehjiä takapuolelta).

Mulla on nyt taitaa kolmatta talvea mehtäkäytössä pakkasia varten venäläinen sotilastoppapuku kahisemattomasta pintakankaasta. Housut pitkällä ylösnousevalla vyötäröllä ja henkseleillä. Väljät leikkaukset, ei mikään järjettömän painavakaan asu
Et varmaankaan tarkoita ryssäintin jakotavaratoppapukuja, mallia vuoden 1988 pukeutumisohjesääntö? Irroitettavat toppavuorit (tai huopavuorit) ja karvakaulus (mallia teko miehistöllä ja lammasta upseereilla). Ne kun ovat aika painavia, eikä leikkauskaan ole erityisen väljä, mutta eristävyyttä on aika hyvin, tosin ei painoon suhteutettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top