Minä en oikein ymmärrä tuota himoa tukkien vaihtoon. Minusta T3 Super Varmint tukki on ihan asiallinen. Olen ampunut sillä kuitenkin mm. kilometriin, enkä kaipaa parempaa. Varmasti rahalla saa parempia, mutta en ymmärrä miksi niistä pitäisi tonni. Varsinkin, kun ne kalliimmat tukit tarttuu aina kanerviin, pajuihin, oksiin, reppuun, liiviin aserinkkaan, vaatteisiin jne. Minulla on siis joku tingeltagängel -taktinen tukkikin ja en oikeastaan tykkää. Jos pitää olla tarttuvatukkinen, niin kannattaa harkita Tikan Acea, joka on vasta hiipimässä kauppoihin. Kai mäkin sellaisen joskus hankin 6-6,5 mm reiällä.
Tikka T1X:n ostin viime vuonna puutukilla ja pidän siitäkin.
Mutta noin yleensä T1 ja T3 on hyviä. Ja suunnittelemasi kaliberit on hyviä, tosin kiväärissä vaihtoehtona on paljon muitakin. Eli jos kaupan paukkua käyttää niin edellisten lisäksi edullinen .223 ja jos lataa itse niin taivas on auki.
Kiikariksi ei voi suositella mitään tuuma tai jaardi tai MOA säädöillä olevaa. Napsujen pitää olla 1= 10mm/100m eli 0,1mrad. Ja sinua alkaa kuitenkin kiinnostamaan tarkka-ampujatoiminta, jotes se kiväärin putki sais olla heti alkuu FFP ja ristikossa mrad mitoilla oleva joulukuusi tai siitä vähän yksinkertaisempi versio (SMRII). Halvimpia asiallisia tuollaisia putkia on esim. Vortexin PSTII, Meoptan 6-sarjalainen ja Delta Javelin.