Tarkka-ampujan peruskivääri

Niin siis minulla ei ole vielä diagnosoitu aivoissa mitään vikaa. Viittasin pari päivää sitten tässä ketjussa olleeseen uutiseen Australialaisten tarkka-ampujien aivovammoista. Minulla on kyllä tuota painekuormaa tullut sen verran erilaisten räjähtävien ja pamahtavien kanssa, että pitää yrittää vielä tämän harmaan vaiheen aikana säästellä aivoja sotaa varten.
Aa no hyvä sitten

@MeriTJ ja muut tietäjät
Jostain alitajunnan syövereistä on noussut halu ruveta taas pitkästä aikaa ruveta harrastamaan pötköttelyamuntaa kampivehkeillä.

Ajatus on hankkia ensin 22lr harkkavehkeeksi ja sillä poksutella menemään ensi kesä ja sen hankkia isompi.

Muutaman kilometrin päässä 50m piekkarirata ja 100m kiväärirata ja vähän kauempana 300m rata.

Tällä hetkellä ajatuksena Tikka T1x ja joku Vortexin muusinuija katolle, isommaksi saman valmistajan super varmint, joko 308 tai 6.5 creedmoor kaliiperissa.

Vinkkejä ja neuvoja otetaan mielellään vastaan.

Tixi on hyvä peli ja toiminta varma.

Ekaksi ostaisin kivääriin weaver kiskon tähtäintä varten. Mulla osuman 20 moa kallistuksella. (Sama kallistus kuin mun CTR:ssä) pidemmille matkoille hyvä.

Kiikarin jalkoina mulla UTGn pikajalat. Voi irroittaa huollon ajaksi helpolla ja kohdistus pysyy. Heitto max 1-2 napsua. Joka tulee muutenkin helpolla sää muutoksessa.

Kiikariksi tietty FFP Mrad. Joskus TA killan sivuilla oli suosittu Vortex Diamodback 6-26 taktical. Enkä voi vieläkään väittää vastaa.

Vaimennin on hyvä hankinta niin on ampuminen mukavaa.

TA toimintaa harjoitellen toinen 10 patruunan lipas tarvitaan.

Tixin vakio tukki on ihan kelvollinen mutta jos parempaa kaipaa niin vaihtoehtoja löytyy. Se paras tulos ei ehkä parane mutta toistettavuus kyllä.

Sen verran vielä vois lisätä että piekkari on suht ”helppo” kun matkana on 50m. Saa kohtuu käynnin monellakin patruunalla. Toki patruunoilla on tälläkin matkalla eroja. Kun matkasi tulee 100m tai enemmän niin vaikeus astetta tule paljon lisää. Silloin patruunalla on iso merkitys. SK long range on tähän hommaan hyvä lotti numerosta riippumatta. Toki erojakin lottien kesken löytyy.

Tietenkin voi valita T1x piekkarista Ace Target mallin niin on melkein kaikki herkut valmiina. Kunhan se tulee myyntiin.

Ekaksi ostaisin kivääriin weaver kiskon tähtäintä varten. Mulla osuman 20 moa kallistuksella. (Sama kallistus kuin mun CTR:ssä) pidemmille matkoille hyvä.

Kiikarin jalkoina mulla UTGn pikajalat. Voi irroittaa huollon ajaksi helpolla ja kohdistus pysyy. Heitto max 1-2 napsua. Joka tulee muutenkin helpolla sää muutoksessa.

Kiikariksi tietty FFP Mrad. Joskus TA killan sivuilla oli suosittu Vortex Diamodback 6-26 taktical. Enkä voi vieläkään väittää vastaa.

Tixin vakio tukki on ihan kelvollinen mutta jos parempaa kaipaa niin vaihtoehtoja löytyy. Se paras tulos ei ehkä parane mutta toistettavuus kyllä.

Sen verran vielä vois lisätä että piekkari on suht ”helppo” kun matkana on 50m. Saa kohtuu käynnin monellakin patruunalla. Toki patruunoilla on tälläkin matkalla eroja. Kun matkasi tulee 100m tai enemmän niin vaikeus astetta tule paljon lisää. Silloin patruunalla on iso merkitys. SK long range on tähän hommaan hyvä lotti numerosta riippumatta. Toki erojakin lottien kesken löytyy.

Tietenkin voi valita T1x piekkarista Ace Target mallin niin on melkein kaikki herkut valmiina. Kunhan se tulee myyntiin.
Kiitos vihjeistä. Jotain tuon suuntaista on käynyt mielessä.
Tukin ajattelin päivittää myöhemmin KRG:n Bravoksi.

Minä en oikein ymmärrä tuota himoa tukkien vaihtoon. Minusta T3 Super Varmint tukki on ihan asiallinen. Olen ampunut sillä kuitenkin mm. kilometriin, enkä kaipaa parempaa. Varmasti rahalla saa parempia, mutta en ymmärrä miksi niistä pitäisi tonni. Varsinkin, kun ne kalliimmat tukit tarttuu aina kanerviin, pajuihin, oksiin, reppuun, liiviin aserinkkaan, vaatteisiin jne. Minulla on siis joku tingeltagängel -taktinen tukkikin ja en oikeastaan tykkää. Jos pitää olla tarttuvatukkinen, niin kannattaa harkita Tikan Acea, joka on vasta hiipimässä kauppoihin. Kai mäkin sellaisen joskus hankin 6-6,5 mm reiällä.

Tikka T1X:n ostin viime vuonna puutukilla ja pidän siitäkin.
Mutta noin yleensä T1 ja T3 on hyviä. Ja suunnittelemasi kaliberit on hyviä, tosin kiväärissä vaihtoehtona on paljon muitakin. Eli jos kaupan paukkua käyttää niin edellisten lisäksi edullinen .223 ja jos lataa itse niin taivas on auki.

Kiikariksi ei voi suositella mitään tuuma tai jaardi tai MOA säädöillä olevaa. Napsujen pitää olla 1= 10mm/100m eli 0,1mrad. Ja sinua alkaa kuitenkin kiinnostamaan tarkka-ampujatoiminta, jotes se kiväärin putki sais olla heti alkuu FFP ja ristikossa mrad mitoilla oleva joulukuusi tai siitä vähän yksinkertaisempi versio (SMRII). Halvimpia asiallisia tuollaisia putkia on esim. Vortexin PSTII, Meoptan 6-sarjalainen ja Delta Javelin.

Ostin kerran väliaikaiseksi putkeksi pienemmän diamondback tacticalin kun oli edullinen ja melkein kaikki tarvittava löytyy. No eipä ole ollut motivaatiota päivittää parempaan kun kaikki pelaa ja osaumia tulee. Useita teeriä pudotellut 350-500m matkoille, napsut pelaa hyvin ja paralaksi harvinaisen hyvä niin edulliseksi. Onnistuu säätää kohdilleen myös pidemmille matkoilla. Monissa 2-3 kertaa kalliimmissa ei riitä paralaksisäätö edes 400m. Huonoja puolia: Kuva hieman tumma, ei valoristikkoa, napsut ei parhaat tuntumaltaan ja zerostoppi puuttuu.

Joskus katselin arvosteluita näistä ja vortexeissa ollut paljon laatuongelmia, mutta tämä mallisarja ollut ilmeisesti melko toimiva vaikka häviää kuvassa ja monessa muussa ominaisuudessa kalliimmille. Esim joillain oli hajonnut 9 razoria 10:stä melko lyhyellä aikavälillä.

Cz457 saisi match pesällä, mutta ei välttämättä eroa tarkkuudessa mitenkään tikalle.. Bergaralla myös jotain mielenkiintoisia uusia malleja hiilikuitupiipulla ja hyvän mallisella tukilla. Jos pelkästään radalla ampuu niin onhan tuo uusi tikka ace target aika mukavan oloinen.

Minä en oikein ymmärrä tuota himoa tukkien vaihtoon. Minusta T3 Super Varmint tukki on ihan asiallinen. Olen ampunut sillä kuitenkin mm. kilometriin, enkä kaipaa parempaa. Varmasti rahalla saa parempia, mutta en ymmärrä miksi niistä pitäisi tonni. Varsinkin, kun ne kalliimmat tukit tarttuu aina kanerviin, pajuihin, oksiin, reppuun, liiviin aserinkkaan, vaatteisiin jne. Minulla on siis joku tingeltagängel -taktinen tukkikin ja en oikeastaan tykkää. Jos pitää olla tarttuvatukkinen, niin kannattaa harkita Tikan Acea, joka on vasta hiipimässä kauppoihin. Kai mäkin sellaisen joskus hankin 6-6,5 mm reiällä.

Tikka T1X:n ostin viime vuonna puutukilla ja pidän siitäkin.
Mutta noin yleensä T1 ja T3 on hyviä. Ja suunnittelemasi kaliberit on hyviä, tosin kiväärissä vaihtoehtona on paljon muitakin. Eli jos kaupan paukkua käyttää niin edellisten lisäksi edullinen .223 ja jos lataa itse niin taivas on auki.

Kiikariksi ei voi suositella mitään tuuma tai jaardi tai MOA säädöillä olevaa. Napsujen pitää olla 1= 10mm/100m eli 0,1mrad. Ja sinua alkaa kuitenkin kiinnostamaan tarkka-ampujatoiminta, jotes se kiväärin putki sais olla heti alkuu FFP ja ristikossa mrad mitoilla oleva joulukuusi tai siitä vähän yksinkertaisempi versio (SMRII). Halvimpia asiallisia tuollaisia putkia on esim. Vortexin PSTII, Meoptan 6-sarjalainen ja Delta Javelin.

Onhan tuo tikan perus muovitukki todella hankalan oloinen ampua jos pystykahva kiinni. Sitä ei silloin voi käyttää kummallakaan tapaa miten pystykahvaa ja normikahvaa käytetään. Ei siitä saa luotettavaa otetta. En parin vuoden aikana tottunut siihen. Toki silläkin teeret tipahteli +300m vaan ei sitä hyväksi voi sanoa. Lähes huonoin tukki mitä tiedän. Valoin etuosan jäykäksi valuepoksilla vaan ei se auta kun on niin veltto rautojen kohdalta. Tämä siis CTR tukki.
Tein sitten itse uuden tukin. Ammunta muuttui aivan täysin ja tarkkuus parani selvästi. Pelkästään se että vaihtoi löysän tukin jäykkään tekee paljon. Jäykällä tukilla voi oikeasti tähdätä niin ettei ristikko vispaa. Sen saa helposti tuettua niin että ase on kuin valettu maahan. Veltolla tukilla ei onnistu.

Tukki voi olla vaikka perinteisen metsästystukin mallinen jos se on hiilikuitua ja jäykkä. Makuuammuntaan perälevy saa olla korkeussäädettävä, että perän saa riittävän ylös ja kunnolla olkapäätä vasten. Vakio tikan tukilla ei tahdo onnistua ja tämä näkyy korkeushajontana pidemmillä matkoilla kun rekyyliä ei saa otettua kunnolla vastaan.

Minä en oikein ymmärrä tuota himoa tukkien vaihtoon. Minusta T3 Super Varmint tukki on ihan asiallinen.

Tänään ei voi olla uskottava tarkka-ampuja jollei sulla ole aseessa pitkää picatinny-kiskoa, johon asentaa pimeänäkölaitteita tähtäinkiikarin eteen.
Monilla on ja menee tarpeeseen.
Toisilla ei sillä ole merkitystä onko mainittuja kalliita lisävarusteita vai ei, tacticoolia on se, että on edes valmius lisälaitteille.
Osoittaa "perehtyneisyyttä" ja ei ole niin old school ;)

.

Joo Tixin perus tukilla mä ammuin pari vuotta. Muutin vain pysty kahvan ja poskipakkaa korotin n.10 mm vaahtomuovilla jolloin korkeus oli sama kuin CTR kiväärissä joka on 223 kun en lataa itse.

Toki ampuminen muuttui paremmin hallittavaksi kuin vaihdoin GRS Bifrost tukkiin. Sen etuna oli että ei tarvittu erikseen mitään petauksia.

KRG bravo on varmasti myös hyvä valinta kun monet sitä käyttää. Silloin kun tukin vaihdoin tuota ei ollut mustana.

Tuo pitkä picatinny ei ehkä ole piekkarissa hyvä jos haluaa pidempää matkaa ampua. Kiikarin korkeus säätö saattaa loppua kesken. Tosin kiikareissa joissa on 34mm runkoputki niin niissä on enemmän korkeus säätöä niin kuin Kimin mainitsemassa Delta Javeliinissa on.

Bipodina mulla on ollut vaan noita halpis versioita joita saa 70 hintaluokassa ja kiinnittyvät suoraan hihnan kiinnitys nuppiin.

Tikka Ace on varsin varteenotettava vaihtoehto. Sellaisia muutaman kerran käsitellyt ja ampunut, ja voin sanoa että potentiaalia on.
Tarkkuus on totuttua Tikkaa, ase ei ole ylettömän painava niinkuin monet tarkkuuskiväärit usein on, tukki on virtaviivainen ilman mitään kokomittaisia kiinnityskiskoja, mutta silti tarjoaa mahdollisuuden kiinnittää sellaisia jos tarvetta on. Ergonomia ihan kohdillaan, kaliiperivalikoima ihan riittävä vaikka ne ylipitkien matkojen mörkökaliiperit puuttuukin, perän säätövarat riittävät ja ulkonäkökin riittävän ruma täyttääkseen taktisuus-nälkäisten tarpeet.
Taittoperällinen vaihtoehto olisi vielä namumpi. Hinnoiteltu oikein kilpailukykyisesti.

Niin kyllä tuo Tiksin Ässä olis hieno peli:
Kiinnostaako itseä ?
Ei vähääkään. ;)

1740294474460.webp

Pääpaino tulee olemaan rata-ammunnassa mutta kyllä noita tod näk tulee jonnin verran metsässäkin raahattua. Hieman vieroksun ajatusta tuollaisesta chassis tukillisesta varsinkin kun ei välttämättä mistään PRS:stä tule ikinä innostuttua. Bravo olisi ainakin ajatuksissani sellainen sopiva kompromissi "yleiskivääriin", saisi osan chassiksen eduista alumiinisen kehdon ja vakitukkia paremman ergonomian muodossa tukissa jota kuitenkin viitsisi ehkä vielä raahata latvalintujahdissakin ja se mahdollistaisi myös AICS-lippaiden käytön. Hieman tuollainen köyhän miehen Trg. Saman tukin saisi molempiin, piekkariin ja isompaan kivääriin joka ei varmasti sekään olisi huono asia.

Jälleenlataus ei kiinnosta ihan hirveästi ainakaan tässä vaiheessa, siksi kaliiperivaihtoehdoista raakkautuvat heti nuo harvinaisemmat vekka.
Creedmooren etu kai olisi että hyvin käyvia tehdaspaukkuja löytyy helpommin kuin 308:iin. Näyttää saavan esim Sako Rangea ihan sopuhintaan ja pitäisi olla ihan hyvin käyvä patruuna. 223:kin on käynyt mielessä kyllä.

Ei ole helppoa taas ei.

Viimeksi muokattu:
Pääpaino tulee olemaan rata-ammunnassa mutta kyllä noita tod näk tulee jonnin verran metsässäkin raahattua. Hieman vieroksun ajatusta tuollaisesta chassis tukillisesta varsinkin kun ei välttämättä mistään PRS:stä tule ikinä innostuttua. Bravo olisi ainakin ajatuksissani sellainen sopiva kompromissi "yleiskivääriin", saisi osan chassiksen eduista alumiinisen kehdon ja vakitukkia paremman ergonomian muodossa tukissa jota kuitenkin viitsisi ehkä vielä raahata latvalintujahdissakin ja se mahdollistaisi myös AICS-lippaiden käytön. Hieman tuollainen köyhän miehen Trg. Saman tukin saisi molempiin joka ei varmasti sekään olisi huono asia.

Jälleenlataus ei kiinnosta ihan hirveästi ainakaan tässä vaiheessa, siksi kaliiperivaihtoehdoista raakkautuvat heti nuo harvinaisemmat vekka.
Creedmooren etu kai olisi että hyvin käyvia tehdaspaukkuja löytyy helpommin kuin 308:iin. Näyttää saavan esim Sako Rangea ihan sopuhintaan ja pitäisi olla ihan hyvin käyvä patruuna. 223:kin on käynyt mielessä kyllä.

Ei ole helppoa taas ei.

223 saa kyllä paljon panoksia, mutta 90% on kuraa. 6,5crmr käy melkein kaikki kohtuudella. Esim itse ammuin toissa syksynä 4 eri panosta samoilla kohdistuksilla ja kaikilla olisi lintu tipahtanut vähintäänkin 300m. Oli s&b halpista, rangea, gecoa ja sako trg. Rangea tai trg piippuun kun piti kauemmas yrittää. Ollut itsellä reilusti helpoin kaliperi kun tehdaspanoksilla pitää pärjätä. Viime vuonna oli jotain sekoiluja kun latasivat eri panoksia pienellä nallilla isojen nallien saatavuusongelmien takia. Ne ei pelaa luotettavasti varsinkaan pakkasella. Lapua ladannut scenaria pienellä nallilla ja sitä ei ole voinut käyttää koskaan, mutta taitaa Lapualta tulla jokin uusi panos pian.

Onhan tuo 6,5crmr hieman helpompi ampua kuin 308win. Tuulisella kelillä myös hieman parempi.

6mm crmr olisi itselle mieluisin. Eiköhän sekin ole pian tikan valikoimassa.

Pääpaino tulee olemaan rata-ammunnassa mutta kyllä noita tod näk tulee jonnin verran metsässäkin raahattua. Hieman vieroksun ajatusta tuollaisesta chassis tukillisesta varsinkin kun ei välttämättä mistään PRS:stä tule ikinä innostuttua. Bravo olisi ainakin ajatuksissani sellainen sopiva kompromissi "yleiskivääriin", saisi osan chassiksen eduista alumiinisen kehdon ja vakitukkia paremman ergonomian muodossa tukissa jota kuitenkin viitsisi ehkä vielä raahata latvalintujahdissakin ja se mahdollistaisi myös AICS-lippaiden käytön. Hieman tuollainen köyhän miehen Trg. Saman tukin saisi molempiin, piekkariin ja isompaan kivääriin joka ei varmasti sekään olisi huono asia.

Ei ole helppoa taas ei.
Toisaalta tilanne on helppo, kun voi valita hyvistä vaihtoehdoista. Kommunistimaissa pitää valita huonoista vaihtoehdoista...😉.

Minusta ei kannata ressata jälkeen päin siitä, että joku toinen olisi ollut 3% halvempi tai 4% parempi. Ollaan tyyväisiä siihen, että tuli kuitenkin vähintään hyvä ostos. Sen pari prosenttia paremman ratkaisun etsimiseen käytetty "turha" aika on jonkun arvoista sekin.

@MeriTJ ja muut tietäjät
Jostain alitajunnan syövereistä on noussut halu ruveta taas pitkästä aikaa ruveta harrastamaan pötköttelyamuntaa kampivehkeillä.

Ajatus on hankkia ensin 22lr harkkavehkeeksi ja sillä poksutella menemään ensi kesä ja sen hankkia isompi.

Muutaman kilometrin päässä 50m piekkarirata ja 100m kiväärirata ja vähän kauempana 300m rata.

Tällä hetkellä ajatuksena Tikka T1x ja joku Vortexin muusinuija katolle, isommaksi saman valmistajan super varmint, joko 308 tai 6.5 creedmoor kaliiperissa.

Ehdottoman kannatettava idea! Itse ostin viime vuonna juurikin T1X:n 16" piipulla tohon hommaan ja omalla koti"radalla" saan hyvän treenin vaikka matkaa vain 45m kun ammun 50/100lks settejä pieniin maalipisteisiin paperilla per ilta perusbulkkipaukulla kulutason ollessa noin 5/10€ per treeni. Kiikarina itsellä on kaapista löytynyt toisen piekkarin päältä poistettu BSA "Sweet 22." 3-9x. Kiikari on tohon millien hinkkuuseen huono, olen ajatellut että joku esim Falcon Optics 3-18x56/Vortex hinnat alkaen tms FFP halpa kiikari olisi siihen hankintalistalla kun harrastekassassa seuraavan kerran löysää. Minulla oli ennestään .17hmr T1X ja todennut perusaseen olevan oikein soiva niille matkoille millä reunasytytteisellä ammutaan. Tolla .22LR:llä jo 150m rata sivutuulella on nannaa treeniä jos vain radalla saa käyttää peltimaalia jotta saa äänestä palautteen. Molemmissa minulla on SAK vaimennin (koska halpa ja toimii), jolloin naapurisopukin kunnossa vaikka joku viikko innostuu tunkemaan useampia satoja laukauksia tauluihin. Tollaisen runsaan piekkarinpötköttely treenin jälkeen on kumman paljon itsevarmenpi olo ampua isommalla kalustolla kun matkaa tauluille/pelleille onkin vaikka puolikilsaa ja patruunana jotain missä jytyä muutenkin enempi takana. Vahva "MeriTJ suosittaa" .22LR treenille etenkin kiväärissä mutta en pidä Glock 44 ostostakaan huonona kun takapihalla voinut treenata 1:1 mallinetulla aseella pienemmin kuluin ja meluin. :)

@MeriTJ ja muut tietäjät

Missäpäin vaikutat? Voisin lainata T1X:ää kokeiluun. Päällä on Meopro 6-18x50 ja tukkina GRS Berserk. Laukaisu ja liipaisin ovat kuin T3X:n. Käynti ei ole(ainakaan kokeilemillani paukuilla) matsipyssyn veroinen mutta kyllä tuolla ampuu.

tikka t1x.webp

Tämä olisi aika valmis peli. Kallistettu picatinny, hyvä tukki, sivuhihnalenkit ym. Ehkä laukaisua pitää fiksailla keveämmäksi. Jos hintaa ei tarvisi miettiä niin kyllä sen uuden tikan ratahommiin mielummin ottaisi. Jos perus t1x vaihtoehtona niin silloin ottaisin bergaran. Saa rahalla enemmän vastinetta.

Mitä piekkarikaliiperia raati suosittaa ja nimenomaan radalle
.22LR, ei kahta sanaa. Sillä saa lyhyemmällä paremman treenin, sen kappalehinta on halvin ja vaikka .17hmr on hyvä metsästyspatruuna (.22WMR on tunnettu haastavana löytää hyvin käyvä yhdistelmä) niin .22LR on minusta paljon parempi ratapatruuna koska tuplasti raskaampi luoti ja sieltä löytyy valikoimaa valmistajista & tuoteperheistä etsiä se omaan tarkoitukseen sopivin siinä missä .17hmr patruunat on enempi "toinen toistensa kopiota parin/kolmen tekijän valmistamina".

kiitoksia tiedosta, tätä on funtsittu
.22LR, ei kahta sanaa. Sillä saa lyhyemmällä paremman treenin, sen kappalehinta on halvin ja vaikka .17hmr on hyvä metsästyspatruuna (.22WMR on tunnettu haastavana löytää hyvin käyvä yhdistelmä) niin .22LR on minusta paljon parempi ratapatruuna koska tuplasti raskaampi luoti ja sieltä löytyy valikoimaa valmistajista & tuoteperheistä etsiä se omaan tarkoitukseen sopivin siinä missä .17hmr patruunat on enempi "toinen toistensa kopiota parin/kolmen tekijän valmistamina".

Back