Tarkka-ampujan peruskivääri

S&B .223 69 gr HPBT ei toiminut omassa aseessa. Bulkki ja GGG bulkki on selkeästi tarkempia ja jopa Barnaul pesee tsekkien matsi hollow pointit. Mikä pettymys (reiät on kyllä pyöreitä)
Veikkaan syyksi että piippusi on varustettu 5.56 pesällä, jossa ylimeno pidempi kuin .223Remissä. Selleripellon tarkkuuspatruuna sitten optimoitu lyhyelle .223 ylimenolle. Tämä selittäisi myös Bulkin ja Barnaulin paremman käynnin, koska nämä on optimoitu 5.56 mitoitukselle vaikka boxissa lukee .223.
 
Veikkaan syyksi että piippusi on varustettu 5.56 pesällä, jossa ylimeno pidempi kuin .223Remissä. Selleripellon tarkkuuspatruuna sitten optimoitu lyhyelle .223 ylimenolle. Tämä selittäisi myös Bulkin ja Barnaulin paremman käynnin, koska nämä on optimoitu 5.56 mitoitukselle vaikka boxissa lukee .223.

Nyt taidetaan eksyä jonkin verran aiheesta mutta menkööt. En ole mitannut pesää mutta ylimeno on kyllä suht lyhyt; rihlanjäljet jää pesittäessä kaikkiin tehdaspaukkuihin. Voihan se olla, että sattui kohdalle huonoa erää...
 
S&B .223 69 gr HPBT ei toiminut omassa aseessa. Bulkki ja GGG bulkki on selkeästi tarkempia ja jopa Barnaul pesee tsekkien matsi hollow pointit. Mikä pettymys (reiät on kyllä pyöreitä)
Saapa nähdä miten pelittää .308:na.
GGG bulkki oli keskinkertaista, mutta ei Sellierin bulkin veroista.
Mutta joo, kyllä noissa eroja on patruunalla ja patruunalla. Yhden isomman erän ostin joskus testaamatta jotakin Remingtonin patruunaa kun halvalla sain. Sillä ei tehnyt mitään TA-käytössä. Asekäsittelyammuntana läheltä ammuin niitä sitten pikkuhiljaa pois. Siihen menettelivät.
 
Nyt taidetaan eksyä jonkin verran aiheesta mutta menkööt. En ole mitannut pesää mutta ylimeno on kyllä suht lyhyt; rihlanjäljet jää pesittäessä kaikkiin tehdaspaukkuihin. Voihan se olla, että sattui kohdalle huonoa erää...
Jatketaan vielä sivupolulla...aihehan on sinänsä tärkeä jos vaikka rakentelee 5.56 DMR-tyyppistä ratkaisua.

Päivitetty teoria on että matchkingin ogiivi on sen verran pulleampi kuin 55 grainisessa että ottaa kiinni liian aikaisin, eli ylimeno liian lyhyt. Sama efekti, mutta päinvastainen syy.

Itse kyllä lataisin omat nuolet jos oikeista tarkkuuskivääreistä puhe, eli amet 600m+ SRA taulun kokoiseen maaliin. Kenttäkelpoiset DMR-tyyppiset ratkaisut ovat teknisesti haastavimmat, koska tt3 kiväärin pitää toimia vaikka kk-vyöstä lainatulla a-tarvikkeella "riittävällä tarkkuudella" sinne 600-800m asti. Oman 308 Arskan rakentelua olen miettinyt tätä hupia kokeilemaan, mutta seuraava kaavailtu oma projekti on lyhyt ja kevyt AR-15 lähiräimintään.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Itse kyllä lataisin omat nuolet jos oikeista tarkkuuskivääreistä puhe, eli amet 600m+ SRA taulun kokoiseen maaliin.
Niin no, lataaminen on tietysti oma mielenkiintoinen harrastuksensa/ sillä voi syventää mukavasti harrastustaan. Tai noin näen itse tuon lataamisasian.
Toinen puoli on sitten se, että sotilastarkka-ammuntaa on käytännössä ammuttava patruunatehtaan lataamalla patruunalla ja esim. .308:lla tai 7,62Nato:lla on kyettävä tarvittaessa ampumaan vaikka sitä KK:n patruunaa riittävällä tarkkuudella.
Itse ammun pelkästään tehdaspatruunaa, koska en tunne mielenkiintoa lataamispuuhiin, eikä oikein aikakaan riitä enää siihen. Toisaalta TRG:llä on muutenkin ammuttava sitä mitä varastolta saa. Omilla aseilla ammun pelkkää tehdaspatruunaa. Katson että niillä patruunoilla se on treenattava millä aikoo toimiakin.

Toki kyllä lataaminen on erinomainen ja mielenkiintoinen tapa syventää harrastusta ja kerätä oppia. Siinä mielessä ilman muuta suositeltavaa
 
Niin no, lataaminen on tietysti oma mielenkiintoinen harrastuksensa/ sillä voi syventää mukavasti harrastustaan. Tai noin näen itse tuon lataamisasian.
Toinen puoli on sitten se, että sotilastarkka-ammuntaa on käytännössä ammuttava patruunatehtaan lataamalla patruunalla ja esim. .308:lla tai 7,62Nato:lla on kyettävä tarvittaessa ampumaan vaikka sitä KK:n patruunaa riittävällä tarkkuudella.
Itse ammun pelkästään tehdaspatruunaa, koska en tunne mielenkiintoa lataamispuuhiin, eikä oikein aikakaan riitä enää siihen. Toisaalta TRG:llä on muutenkin ammuttava sitä mitä varastolta saa. Omilla aseilla ammun pelkkää tehdaspatruunaa. Katson että niillä patruunoilla se on treenattava millä aikoo toimiakin.

Toki kyllä lataaminen on erinomainen ja mielenkiintoinen tapa syventää harrastusta ja kerätä oppia. Siinä mielessä ilman muuta suositeltavaa
Tehdasammuksissa ei vain voida ottaa aseesta maksimi tarkkuutta ulos koska CIP:n standardien mukaisesti pitää jäädä vähän väljää kun taas mahdollisimman tarkkassa panoksessa supistus on jätetty vähän vajaaksi kaulan takapäästä tai tehty leveämmällä supistuksella ja lisäksi luoti koskettaa rihloja jo ennen laukausta.
Ja Perkissä tuskin erotetaan tietylle aseelle tarkoitettuja A-tarvikkeita paketista muualle.
 
Nyt taidetaan eksyä jonkin verran aiheesta mutta menkööt. En ole mitannut pesää mutta ylimeno on kyllä suht lyhyt; rihlanjäljet jää pesittäessä kaikkiin tehdaspaukkuihin. Voihan se olla, että sattui kohdalle huonoa erää...
Ysin nousulla S&B Matcheista itsellä 52gr hakkaa 69gr käynnissä omasta 18" LW:n piipusta selkeästi. Ilmeisesti tuo 69 on sen verran pitkä että antaisi parhaat kasat tiuhemmalla jengalla. Tämä yhden piipun epätieteellinen tulkinta.
 
En minäkään ole ollut tyytyväinen S&B:n käyntiin, LW20" 9" kierteellä ammutusta piipusta. Pitäis kokeilla tuota 52gr patruunaa. Takamustuntuma väittää, että toimisi paremmin.
 
Tehdasammuksissa ei vain voida ottaa aseesta maksimi tarkkuutta ulos koska CIP:n standardien mukaisesti pitää jäädä vähän väljää kun taas mahdollisimman tarkkassa panoksessa supistus on jätetty vähän vajaaksi kaulan takapäästä tai tehty leveämmällä supistuksella ja lisäksi luoti koskettaa rihloja jo ennen laukausta.
Ja Perkissä tuskin erotetaan tietylle aseelle tarkoitettuja A-tarvikkeita paketista muualle.
Ei voikaan - ja kääntöpuoli on se että sotilas- tai viranomaistarkka-ammunnassa ei ole mahdollista ampua itse ladatuilla ampumatarvikkeilla, joten miksi harjoitella niillä pl. urheilukiväärillä kilpaa ampuva??

Toisekseen kaikkia ei kiinnosta lataaminen tai ei ole siihen aikaa. Hyvällä tehdaspatruunalla kyllä riittää ominaisuudet pidemmälle kuin ampujilla taidot/ patruuna ei rajoita suoritusta käytännössä kenelläkään pl. ehkä muutamat huippurata-ampujat..jos heilläkään.

Lataaminen on ehdottomasti mielenkiintoinen harrastus ja lisää mm. ymmärrystä ballistiikasta jne, mutta ampujat ja tulos sotilas- ja viranomaistarkka-ammunnassa tehdään kyllä muilla keinoilla kuin itse ladatuilla patruunoilla.
 
Ei voikaan - ja kääntöpuoli on se että sotilas- tai viranomaistarkka-ammunnassa ei ole mahdollista ampua itse ladatuilla ampumatarvikkeilla, joten miksi harjoitella niillä pl. urheilukiväärillä kilpaa ampuva??

Toisekseen kaikkia ei kiinnosta lataaminen tai ei ole siihen aikaa. Hyvällä tehdaspatruunalla kyllä riittää ominaisuudet pidemmälle kuin ampujilla taidot/ patruuna ei rajoita suoritusta käytännössä kenelläkään pl. ehkä muutamat huippurata-ampujat..jos heilläkään.

Lataaminen on ehdottomasti mielenkiintoinen harrastus ja lisää mm. ymmärrystä ballistiikasta jne, mutta ampujat ja tulos sotilas- ja viranomaistarkka-ammunnassa tehdään kyllä muilla keinoilla kuin itse ladatuilla patruunoilla.
Ei ole itsellä ollut koskaan aikaa lataamiseen, kiinnostusta kyllä olisi. Ja toisaalta hyvällä tehdaspatruunalla päästään sinne missä itsellä oma taitotaso osapuilleen on. 308 on siitä suht kiitollinen kaliiberi, että riittävän hyvää tehdaspatruunaa riittää.
 
Ja Perkissä tuskin erotetaan tietylle aseelle tarkoitettuja A-tarvikkeita paketista muualle.
Tämän voi varmistaa ostamalla Perkin majurille pienen konjakin ja laventelinhajuisen kylpysuolan joita säilyttää samassa bug-out bagissä missä lukee "pilliin vihellys". :D
 
Ei ole itsellä ollut koskaan aikaa lataamiseen, kiinnostusta kyllä olisi. Ja toisaalta hyvällä tehdaspatruunalla päästään sinne missä itsellä oma taitotaso osapuilleen on. 308 on siitä suht kiitollinen kaliiberi, että riittävän hyvää tehdaspatruunaa riittää.
Varoituksen sana: itselataaminen on aivan mielettömän koukuttavaa puuhaa jos omistaa itseä miellyttäviä aseita. Vanhoista raudoista alkaa repiä entistä enemmän irti ja saa imeä tietoa rakkaasta harrastuksesta aivan uudella levelillä. Vuosi pari sitten ostin ekan setin ja nyt huomasin jo katselevani progressiivista laturia enemmän massatuotantoon jos jättäisi nykyisen yksittäispuristimen "vain kivääripatruunoiden tarkkuuslataukseen". Annoin pikkusormen ja tämäkin vei koko kintaan.
 
Varoituksen sana: itselataaminen on aivan mielettömän koukuttavaa puuhaa jos omistaa itseä miellyttäviä aseita. Vanhoista raudoista alkaa repiä entistä enemmän irti ja saa imeä tietoa rakkaasta harrastuksesta aivan uudella levelillä. Vuosi pari sitten ostin ekan setin ja nyt huomasin jo katselevani progressiivista laturia enemmän massatuotantoon jos jättäisi nykyisen yksittäispuristimen "vain kivääripatruunoiden tarkkuuslataukseen". Annoin pikkusormen ja tämäkin vei koko kintaan.
Tämä on ihan totta - ja itsellänikin olisi mielenkiintoa. Aika vaan ei tässä vaiheessa riitä. Työt suurine harjoitusmäärineen vie tuhottomasti aikaa, urheilla pitäisi, ampumaankin täytyy keritä myös vapaa-ajalla, lasten harrastukset ja...no, tietäähän tuon moni meistä mitä se on..
Lataamisellekin toivottavasti vielä aikaa löytyy, onhan se äärimmäisen mielenkiintoista ja palkitsevaa hommaa.
 
Varoituksen sana: itselataaminen on aivan mielettömän koukuttavaa puuhaa jos omistaa itseä miellyttäviä aseita. Vanhoista raudoista alkaa repiä entistä enemmän irti ja saa imeä tietoa rakkaasta harrastuksesta aivan uudella levelillä. Vuosi pari sitten ostin ekan setin ja nyt huomasin jo katselevani progressiivista laturia enemmän massatuotantoon jos jättäisi nykyisen yksittäispuristimen "vain kivääripatruunoiden tarkkuuslataukseen". Annoin pikkusormen ja tämäkin vei koko kintaan.

Tiedän tuon omasta tuttavapiiristä. Sen takia olen visusti pyrkinyt pysymään aiheesta erillään ja suunnitellut tulevat aseinvestoinnitkin niin, että ei vaan tarvitsisi alkaa itse lataamaan :D
 
Ei ole itsellä ollut koskaan aikaa lataamiseen, kiinnostusta kyllä olisi. Ja toisaalta hyvällä tehdaspatruunalla päästään sinne missä itsellä oma taitotaso osapuilleen on. 308 on siitä suht kiitollinen kaliiberi, että riittävän hyvää tehdaspatruunaa riittää.
Tämä on totta. Viimeisintä kivääriä kun olin ostamassa niin itseasiassa tilaus jo lähtikin 6.5 Creedmoorina - mietin muutaman päivän ja muutin kaliiberin sitten .308:ksi.
Patruunan saatavuudesta oli kyse. Creedmoor olisi mennyt käytännössä väkisin lataushommiksi kun tehdaspatruunan saatavuus ja valikoima on suppea.
.308:ista löytyy sitten taas ihan kaikkea mitä tarvitaan: bulkkipatruunaa perustreeniin, tarkkuuspatruunaa jos jonkinlaista, metsästyspatruunaa vaikka kuinka montaa erilaista lähes mille tahansa riistalle.
Creedmoorilla on ehdottomat etunsa pitkälle tarkasti ammuttaessa, mutta .308:ia on saatavissa :)
 
Ei voikaan - ja kääntöpuoli on se että sotilas- tai viranomaistarkka-ammunnassa ei ole mahdollista ampua itse ladatuilla ampumatarvikkeilla, joten miksi harjoitella niillä pl. urheilukiväärillä kilpaa ampuva??

Toisekseen kaikkia ei kiinnosta lataaminen tai ei ole siihen aikaa. Hyvällä tehdaspatruunalla kyllä riittää ominaisuudet pidemmälle kuin ampujilla taidot/ patruuna ei rajoita suoritusta käytännössä kenelläkään pl. ehkä muutamat huippurata-ampujat..jos heilläkään.

Lataaminen on ehdottomasti mielenkiintoinen harrastus ja lisää mm. ymmärrystä ballistiikasta jne, mutta ampujat ja tulos sotilas- ja viranomaistarkka-ammunnassa tehdään kyllä muilla keinoilla kuin itse ladatuilla patruunoilla.
Jo 600 metrissä aseen pienempi virhemarginaali voi tarkoittaa eroa kypärää raapivan ja läpäisevän osuman välillä.
 
Jo 600 metrissä aseen pienempi virhemarginaali voi tarkoittaa eroa kypärää raapivan ja läpäisevän osuman välillä.
Meinasin itse kirjoittaa pidemmänkin analyysin tarkkuuskiväärien eri käyttökohteista, mutta lopulta yhdyn Kapiaisen pointtiin, eli sotahommissa "Good is good enough" ja poliisihommissa joku perushyvä Tikka tai Remari on ihan riittävä ampumaan sen 0,5 mRad tarkkuusvaatimuksen 100m päähän normi match-paukulla. Toki on varmasti erikoisjoukkojen ampujia joilla on itsetehdyt nuolet mukana, mutta sitten ollaan "peruskivääri" -keskustelun ulkopuolella jo kiikarin säätövaran yli.
 
Jo 600 metrissä aseen pienempi virhemarginaali voi tarkoittaa eroa kypärää raapivan ja läpäisevän osuman välillä.
Näin se on, mutta toisaalta hyvä, tasalaatuinen tarkkuuspatruuna, kuten joku Lapua Scenar, aseessa johon se sopii on patruuna jonka ominaisuudet riittävät melko koviinkin vaatimuksiin. Varsinkin kun se oikeasti hyvien paukkujen lataaminenkaan ei ole ihan sitä että aloinpa lataamaan itse ja tein Scenaria parempia paukkuja.
 
Meinasin itse kirjoittaa pidemmänkin analyysin tarkkuuskiväärien eri käyttökohteista, mutta lopulta yhdyn Kapiaisen pointtiin, eli sotahommissa "Good is good enough" ja poliisihommissa joku perushyvä Tikka tai Remari on ihan riittävä ampumaan sen 0,5 mRad tarkkuusvaatimuksen 100m päähän normi match-paukulla. Toki on varmasti erikoisjoukkojen ampujia joilla on itsetehdyt nuolet mukana, mutta sitten ollaan "peruskivääri" -keskustelun ulkopuolella jo kiikarin säätövaran yli.
Niinkö?
https://finnaccuracy.com/collections/vortex/products/vortex-viper-pst-6-24x50-ffp-ebr-2c-mrad
 
Patruunasta vielä..
Esim. Lapuan tekemällä .338LM:lla (LockBase tai Scenar) osuu TRG42:lla Jaster-peltiin päälle tonniin vähän vaikeammissakin tuulioloissa suhteellisen ongelmattomasti (ykköslaukauksella) kunhan spotteri ja ampuja osaavat hommansa.
En oikein keksi mihin tarpeeseen tuossa täytyisi tehdä itse ladaten patruunaa?
Kilpa-ammunta radalla on eri asia kuin sotilas- tai viranomaistarkka-ammunta. Niihin tarpeisiin löytyy kyllä patruunatehtailta nuolia jotka toimivat.
Uudelleen muistutan myös siitä, ettei se itse lataaminen ihan niin helppoa ole että tuosta vain tehdään parempaa patruunaa kuin aseeseen sopivaksi todettu tehtaan tekemä tarkkuuspatruuna.
Todella mielenkiintoinen, palkitseva ja opettava harrastus, mutta ihan heti ei synny hyvää tehtaan tekemään tarkkuuspatruunaa parempaa nuolta.
 
Back
Top