Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minulle se tekee hyviä käännöksiä, nopea vastaus historial.faktoihin, tietää jopa kasvohoidosta ja karvapoistosta, ja ruoan tervellisyydestä. Sen avulla varmistin lopullisesti totuus - lihaa pelmeneissä ei saa syödä, keitettyä kieltä ei saa pakastaa, ylipäänsä lämmittää liharuokia uudestaan. Koska hapetettu kolesterooli yms hyviä vinkeja. Nyt infotulvassa voi hukkua, mutta totuus löytyy etsivälle. olen oikealla tielläNo, olen tässä muutaman päivän jutellut asioista sätkeepeeteen kanssa, Hyvin tietää teknisistä asioista. Maahanmuutto on hälle loivaa aluetta, näkee näköjään mieleisen. Mutta kysyppä mitä kello on ja mikä päivä on.![]()
Gpt on hyvä korjaamaan vastauksia, kun sitä pääsee ojentamaanSanoisin, että ChatGPT on parhaimmillaan silloin, kun se laitetaan etsimään ja yhdistelemään tietoja useammasta lähteestä, mutta josta kysyjä voi helposti arvioida vastausten luotettavuuden.
Gpt on hyvä korjaamaan vastauksia, kun sitä pääsee ojentamaan![]()
Tämänhetkisten tekoälykoneiden vika ei ole se, että niiltä puuttuisi laskentatehoa tai kykyä muotoilla vastaukset hyvin. Niiden ongelmana on rajoittava moraalinen kehikko, joka estää niitä tekemästä juuri sitä mihin älyä tarvitaan: tutkimasta ennakkoluulottomasti erilaisia ajatuksia, myös sellaisia jotka ovat epämiellyttäviä, epäsuosittuja tai moraalisesti epäselviä. Kyvyttömyys simuloida pahuutta ei tee tekoälystä eettistä vaan impotentin. Siitä ei ole apua sodan, ideologioiden, ennakkoluulojen tai vallankäytön ymmärtämisessä, koska se ei salli itsensä ajatella samoin kuin ne, jotka käyvät sotaa, rakentavat ideologioita tai pitävät yllä valtakoneistoja.
Tuon jutun pohjalta nopeasti lakmustestin Grok:lla (nopea moodi)Hyvä kirjoitus verkkolehti Sarastuksessa tekoälyn puutteista:
Juuri näin. Itse kysyin jopa saman kysymyksen hiemaan eri tavalla.Käsittääkseni tekoälyltä kysyminen alkaa olla aika suosittua perinteiseen googlaamiseen verrattuna. Tietynlaisissa kysymyksissä on erittäinkin kätevä ja sen avulla saa koostettua useammasta lähteestä tulevaa tietoa hyvin yhteen, mutta ei korvaa kaikessa tietojen etsimistä itse. Lisäksi välillä vastaukset ovat ihan puutaheinää.
Sanoisin, että ChatGPT on parhaimmillaan silloin, kun se laitetaan etsimään ja yhdistelemään tietoja useammasta lähteestä, mutta josta kysyjä voi helposti arvioida vastausten luotettavuuden.
Tekoäly on kai vielä kasvin tasolla älykkyydessä paitsi että se on miljoonia kertoja nopeampi.Minua hieman hirvittää, että suuri yleisö kuvittelee tekoälyn olevan oikeasti jonkinalinen "äly". Tuossa sarastuksen artikkelissakin muutamaan kertaan todettiin tekoälyn ajattelevan. Kyse on kuitenkin vain kielimallista, joka latoo opetetun datan pohjalta sanoja sopivasti peräkkäin. Minkäänlaiseen innovointiin, saati sitten ajatteluun nykyiset tekoälysovellukset eivät pysty.
Tyhmä, nopea esimerkki kevyen luokan manipulaatiosta:
Katso liite: 124886
Katso liite: 124887
Silloin se varmaan valitaan jonkin maan presidentiksi.Vaarallisin vaihe lienee kun tuo on apinan tasolla.
Ilmaisia banaaneja kaikille!Silloin se varmaan valitaan jonkin maan presidentiksi.
Näitä teko"älyn" kulutus juttuja olen ihmetellyt. Niinkuin nyt tämä vesi, mitä sille tapahtuu ja mihin se kuluu? Mitä muuta se kuluttaa ja muuttuuko kulutus kysymyksen haastavuuden mukana. Onko näitä järkevää käyttää yhtään mihinkään, vai pitäisikö käyttää jotain egologisempaa menetelmää. Mitä esim normaali hakukone kuluttaa ja minkälainen tiedon haku olisi hyötysuhteeltaan parasta?Tiesittekö muuten että gpt kysyminen kuluttaa noin 0.5 dl vettä. Joten elkää kyselkö siltä tyhmiä esim mitä kuuluu. ei sillä tunteita ole.
"Tekoäly" tarvii jumalottamsati laskentatehoa, ja ikävä laskentateho tarvii paljon sähköä joka taasen muuttuu lämmöksi ja tämä lämpöpitäs jollain hallita niin vesi jäähdytyksellä. Ihan tosta se tulee, paljonko vettä menee. Esim, aritzonaan on rakeinteilla niin iso datakeskus että se tarvii oman ydinvoimalan pyöriäkseen. Joo luit aivan oiken. Ja toi keskus ehkä voi pyörittää jotakin gpt 5.0 jos edes riittää.Näitä teko"älyn" kulutus juttuja olen ihmetellyt. Niinkuin nyt tämä vesi, mitä sille tapahtuu ja mihin se kuluu? Mitä muuta se kuluttaa ja muuttuuko kulutus kysymyksen haastavuuden mukana. Onko näitä järkevää käyttää yhtään mihinkään, vai pitäisikö käyttää jotain egologisempaa menetelmää. Mitä esim normaali hakukone kuluttaa ja minkälainen tiedon haku olisi hyötysuhteeltaan parasta?
Sen olen huomannut, että kielipuolen kooklaamista ehkä helpottaa. Mutta niin helpottaa nykyiset kääntäjätkin.
Voisi kysyä tekoälyltä, mutta loppuuko meiltä sitten vesi...