Tempest (häivehävittäjä)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lurker
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Se että dronet ottavat monitoimihävittäjien paikan on vielä yhtä kaukana kuin fuusiovoima. Molemmat ovat periaatteessa mahdollisia ja koelaitteilla osoitettu toimiviksi, mutta molemmista puuttuu vielä se innovaatio, jolla teoriasta syntyy lupaukset lunastava ratkaisu. Teknologian kehitys tyypillisesti yliarvioidaan pitkällä aikavälillä ja monitoimihävittäjien syrjäyttäminen kuuluu vielä tähän koriin.

Yleensä olen kuullut että teknologian kehitys yliarvioidaan lyhyellä aikavälillä ja aliarvioidaan pitkällä aikavälillä...

Hävittäjien kehityksessä karkeasti 1950-luvun lopulta lähtien tärkeämpää sensorit, viestijärjestelmät ja aseistus kun itse lentokone. Itse lentokoneessa moottorikehitys taas on ollut tärkeimmässä roolissa. Jos FCAS/Tempestin sensorit, viestijärjestelmät ja aseistus saadaan käytössä oleviin lentokoneisiin, ehkä
jopa uuden sukupolven moottorikin, onko tarvetta uusille koneille? Taaksepäin katsottuna, jos oikein viitsisi, varmaan jonkun 1950-luvun lopun perustekniikkaa edustavan Mirage III:n, Drakenin, MiG-21:n tai Phantomin voisi päivittää tähän päivään käyttökelpoiseksi. Tietyssä mielessähän erilaiset kontraktrorit tekevät näin käyttäessään esim. A-4:ää ja Hunteria harjoitusvastustajina.

Isommat hävittäjät lentänevät ilman pilottia joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta miehittämättömät pienemmät dronet ottavat kantaakseen ison osan isompien koneiden tehtävistä.

Ilmataistelussahan näin on tapahtunut jo lähes 60 vuotta kun ohjuksilla on korvattu lähitaisteluja vuodesta 1965 (Sparrow, Sidewinderhän oli LOS-ohjus) ja stand-off aseilla pommitustehtäviä vuodesta 1982 (täsmäase, Exocetin käyttö taistelussa, V-1 oli toki ilmalaukaistavana jo 1944). Seuraava askel on sitten sensori ja EW-kykyjen vieminen lennokeille. Tai no, ensimmäinen omasuoja-EW -lennokkikin oli käytössä jo 1960, 1961 vuotta sitten eli ADM-20 Quail, B-52:n omasuojaharhamaali.

ADM-20_Quail.jpg



Ainoa uusi juttuhan on häive, mutta lieköhän FCAS/Tempest elinkaarella tällä niin merkitystä? Merelläkin pinta-alusten häiveeseen ei enää kiinnitetä samaa huomiota kuin 1990-luvulla.

Tässä FCAS videolla kehityskulku tulee aika selväksi - itse hävittäjä on vain osa systeemiä.

 
Viimeksi muokattu:
Yleensä olen kuullut että teknologian kehitys yliarvioidaan lyhyellä aikavälillä ja aliarvioidaan pitkällä aikavälillä...
No näin yritin kirjoittaa: Yliarvioidaan lyhyellä aikavälillä. Täsmää muuhun kirjoitukseeni.

Vaikka häiveen merkitys vähenee, tulevat vähemmän häivettä sisältävät toteutukset olemaan alakynnessä tulevaisuudessakin. Kyllä Eurooppa tarvitsee vielä ainakin yhden miehitetyn hävittäjäsukupolven, jossa häive on huomioitu alusta alkaen.
 
No näin yritin kirjoittaa: Yliarvioidaan lyhyellä aikavälillä. Täsmää muuhun kirjoitukseeni.

Vaikka häiveen merkitys vähenee, tulevat vähemmän häivettä sisältävät toteutukset olemaan alakynnessä tulevaisuudessakin. Kyllä Eurooppa tarvitsee vielä ainakin yhden miehitetyn hävittäjäsukupolven, jossa häive on huomioitu alusta alkaen.

En usko että uusi eurooppalainen 6gen miehitetty hävittäjäkone - saati kaksi - toteutuu. Miehittämättömänä ehkä mutta en laittaisi rahoja veikkaukseen senkään puolesta. Sitten 2040 voidaan avata skumpat!

Häive on paljon helpompi toteuttaa miehittämättömiin ratkaisuihin - aivan kuten merellä.

Pitää muistaa että Tempest ja FCAS tullevat käyttöön vasta 2040-luvulla, ehkä vasta 2050 tienoilla. Tempestinhän on tarkoitus tulla käyttöön 2035 ja FCAS:n 2040. Projektithan myöhästyvät, brittiprojektit etenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Kas kummaa....

Dassault Chief Executive Officer Eric Trappier told the press that talks with Airbus on the New Generation Fighter have hit a roadblock over “division of labor.”
 
Katsotaan vaan niin rapakon takana ollaan jo tuuttaamassa ulos seitsemättä sukupolvea tehtaan linjastolta, kun viimein nämä Tempestit ja FCAS:it saadaan kunnolla käyttöön.
 

Kas kummaa....

Dassault Chief Executive Officer Eric Trappier told the press that talks with Airbus on the New Generation Fighter have hit a roadblock over “division of labor.”

Eikö tilanne ole ollut sama jo monta kuukautta? Ja sama ongelma jo Typhoonin kehityksessä mikä ratkesi kun ranskalaiset lähtivät tekemään yksin Rafalea.
 
Eikö tilanne ole ollut sama jo monta kuukautta? Ja sama ongelma jo Typhoonin kehityksessä mikä ratkesi kun ranskalaiset lähtivät tekemään yksin Rafalea.
Taitaa vaan häihehävittäjän suunnittelu olla jo sen verran intensiivinen projekti, että enää ei pelkästään Ranskan ja Dassaultin olkapäiden leveys siihen riittää... ja nyt joutuvat tekemään sitten väkipakolla toisten maiden kanssa.
 
Taitaa vaan häihehävittäjän suunnittelu olla jo sen verran intensiivinen projekti, että enää ei pelkästään Ranskan ja Dassaultin olkapäiden leveys siihen riittää... ja nyt joutuvat tekemään sitten väkipakolla toisten maiden kanssa.
Onhan niitä yhden maan yrityksiäkin USA:n lisäksi Venäjä, Kiina, Japani, Etelä-Korea ainakin. Saa nähdä miten Euro-maiden projekteille käy. Tuleeko 1, 2 vai useampi konetta.
 
"Nyt osapuolten jo aiemmin käynnissä olleista Tempest- ja F-X -hankkeista on yhteistyökumppaneiden välillä siis tullut GCAP-hanke."

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top