Odotettu kehityssuunta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Perus Strategic Defence and Security Review (SDSR) edeltävää hätäilyä. Tänä vuonna paineet on tosin kovat kun tiedetään -20% bkt kyykkäys Briteissä.Odotettu kehityssuunta
In 2001 Britain invested $2 billion in the development of the F-35, becoming the only tier-one partner to the US, which has invested hundreds of billions of dollars in it. About 15 per cent of the F-35, by value, is made in the UK and there are global orders for 3,000 over the course of the jet’s lifetime.
Perus Strategic Defence and Security Review (SDSR) edeltävää hätäilyä. Tänä vuonna paineet on tosin kovat kun tiedetään -20% bkt kyykkäys Briteissä.
Eilenhän likkui ne tarinat panssarivaunujen lakkauttamisesta ja T23-luokan myynnistä Kreikkaan.
Kuukausi-pari sitten oli puolestaan ne Royal Marinesin todelliset leikkurit.
A brief guide to previous British defence reviews - UK Parliament
http://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/CBP-7313/CBP-7313.pdf (pdf, 2020)
70 ei sinänsä olisi erityisen yllättävää. Se on jo enemmän kuin Ranskalla Rafale M:ää, joten se voisi riittää kahdelle QE:lle. Mutta silloin A:ta ei kannattaisi hankkia ollenkaan.
Nykyiset poliitikot kun on valitsemassa SDSR:n kehityssuunnista niin saataa tulla vaikka mitä. Todennäköisesti toki hakkaavat nyrkillä rintaa ja puoltavat sitä mikä näyttää brittiläisimmältä. Vaikka ym. juttu varoittaa, että Britit laittoivat 2 miljardia puntaa F-35:een ja nyt Tempest on kerännyt 2 miljardia yhteensä.
Puuttuu vain tämä pikku juttu:
Kuka heittää vastaavan kasan rahaa, että Tempestistä tulee totta? Joten Bronk on varmaan oikeassa arviossaan. Ei se silti Bojo/Cummingsia estäne.
Jeps, https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_Force_HQ70kpl riittää enemmän kuin hyvin kahdelle QE:lle. Mutta eikö F35B ollut tarkoitettu meri-ilmavoimien ja RAF:n yhteiskäyttöön?
Valitettavana off-topiccina:70kpl riittää enemmän kuin hyvin kahdelle QE:lle. Mutta eikö F35B ollut tarkoitettu meri-ilmavoimien ja RAF:n yhteiskäyttöön?
Valitettavana off-topiccina:
Storm Clouds Gather Over F-35B Lightning As United Kingdom Prepares Defense Review
A reduced force of F-35Bs looks increasingly likely and could free up funds for the Tempest future fighter.www.thedrive.com
Nämä herrat ovat toista mieltä:
"Nick Childs, Senior Fellow for Naval Forces and Maritime Security at the International Institute for Strategic Studies, said he considered a number “significantly higher” than 48 F-35Bs would be required to meet the ambition of 24 jets available for Carrier Strike. Taking into account training and other demands, a figure of 60-70 jets would be reasonable"
"Bronk said he thought at least 60 F-35Bs would be required to provide a surge capacity of 18-24 jets on the carrier"
"According to a report in the Financial Times, these are expected to include continuing with Tempest, becoming a partner in an international fighter program, or to purchase an off-the-shelf solution. A decision on funding the next phase of Tempest will be announced after the government makes its preference known."
Kun katsoo RAF:n sekoiluja viimeisen 60 vuoden ajalta tullee prosessi olemaan seuraava:
1. Aloitetaan kehittämään Tempestiä
2. Rahojen loppuessa etsitään kansainvälinen kumppani
3. Irrottaudutaan kansainvälisestä projektista
4. Käynnistetään uudestaan Tempest
5. Keskeytetään projekti
6. Hankitaan 6th Gen hävittäjä USA:sta joskus vuoden 2045 tienoilla
Pätevät insinöörit palkataan LockMartin, Boeingin ym. toimesta, tiedot siirtyvät langattomasti Kiinaan ja epäpätevät jäävät hoitamaan projektin saattohoito.
Vaihtoehtoinen skenaario:
1. Aloitetaan kehittämään Tempestiä
2. Valmistetaan prototyyppi
3. Todetaan että se on parempi kuin mikään muu kone ja täyttää kaikki vaatimukset
4. Lopetetaan projekti
5. Hankitaan 6th Gen hävittäjä USA:sta joskus vuoden 2045 tienoilla
8. Kanadalaiset kaivavat Avro Arrowin piirustukset esiin.Kolmas skenaario
1. Aloitetaan Tempestin kehitys
2. Valmistetaan prototyyppi
3. Todetaan, että se on erittäin hyvä, mutta aivan liian kallis ja konseptina vanhentunut
4. Lopetetaan projekti
5. Hankitaan 6th Gen kone USA:sta 2045 alkaen
7. Tuotetaan suunnaton määrä kirjoja ja dokumentteja todistelemaan kuinka Tempest oli paras kone ikinä
Odotellaan nyt ainakin vuoteen 2025 asti, ennenkuin aloitellaan vinoilu. Tavoitteet, väliaikatiedot ja konsortion kokoonpano kyllä indikoivat sitä, että britit ovat tosissaan.
Oma arvaukseni on, että tästä vielä syntyy jotain, toisin kuin Saksa-Ranska - kehitelmästä. Sanoisin melkein, että UK:lla on näytön paikka, ja heidän teollisuudella sekä tiedemaailmalla myös. Ehkäpä Saab teki sittenkin fiksun liikkeen, kun lähti mukaan
En epäile UK:n ilmailuteollisuuden kykyä tuottaa toimivaa konetta vakuuttavien kumppanien kanssa. Sen sijaan Britannian näytöt poliittisesta sitoutumisesta erinäisin aseteollisuuden, etenkin ilmailuteollisuuden, hankkeisiin viimeisen 65 vuoden ajalta ovat heikot.