Tempest (häivehävittäjä)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lurker
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Teoriassa näin, mutta Saksan ja Italian karvaat oppirahat lennokkien käyttöön saantiin siviililiikenteen sekaan osoittavat toista.

Ei kun ihan käytännössä. Sotilasilmailualukset toki noudattavat suurimmaksi osaksi siviili-ilmatilan käytäntöjä jos sattuu huvittamaan, mutta siviiliviranomaisilla ei ole mitään sanomista sotilasilma-alusten suunnitteluvaatimuksiin.
 
Ei kun ihan käytännössä. Sotilasilmailualukset toki noudattavat suurimmaksi osaksi siviili-ilmatilan käytäntöjä jos sattuu huvittamaan, mutta siviiliviranomaisilla ei ole mitään sanomista sotilasilma-alusten suunnitteluvaatimuksiin.
Jep; ei ole sanomista itse ilma-aluksiin, mutta jos siviiipuoli ei luota alukseen, se ei suostu reitittämään siviililiikennettä samaan ilmatilaan. Silloin siviiliviranomainen tekee ilmatilavarauksen ja kieltää muun liikenteen siitä osasta ilmatilaa, josa sotilasilma-alus aikoo liikkua. Tästä oli käsittääkseni kyse tuolla, ja tämänhän takia myös Suomen ilmatilassa on todella paljon väliaikaisia kieltoalueita nykyään lyhyellä varoitusajalla. (Samasta syystä alkaa lennonjohdoissa aikamoinen hulina, jos venäläinen valtioilma-alus lähtee transponderit pimeänä reissaamaan Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa muusta iikenteestä piittaamatta. Siviililiikenne ohjataan kauas.)
 
Mutta tsekkaapa Hughes airways Kaliforniassa. Sen jälkeen on ollut vaatimus rauhanoloissa lentää siviililiikenteen seassa yhteisillä säännöillä.

Tietty esim. jenkeissä sotilaskoneet käytännössä noudattavat FAA:n säädoksiä siviili- ja yhteiskäyttöilmatiloissa, mutta juridista velvoitetta siihen ei ole ja sotilasvoimat voivat yksipuolisesti päättää olemasat noudattamatta niitä, mikä johtaa käytännössä väliaikaisiin kieltoalueisiin kuten @tutka sanoi. Mutta FAA ei määritä mitenkään sotilasilma-alusten käyttöä, mikä oli pointti.
 
Tietty esim. jenkeissä sotilaskoneet käytännössä noudattavat FAA:n säädoksiä siviili- ja yhteiskäyttöilmatiloissa, mutta juridista velvoitetta siihen ei ole ja sotilasvoimat voivat yksipuolisesti päättää olemasat noudattamatta niitä, mikä johtaa käytännössä väliaikaisiin kieltoalueisiin kuten @tutka sanoi. Mutta FAA ei määritä mitenkään sotilasilma-alusten käyttöä, mikä oli pointti.
Eriasia on kieltää alueet kuin lentää siviilikoneiden kanssa niinkuin itte tykkää.
 
Eriasia on kieltää alueet kuin lentää siviilikoneiden kanssa niinkuin itte tykkää.

Tällä kommentilla nyt ei taas ole mitään tekemistä asian kanssa, mutta mikäs siinä kunhan pääsee jankkaamaan. Pointti on se, että ilmailuviranomaisilla ei ole mitään sanottavaa siihen, minkälainen ohjaamo sotilasilma-aluksessa on. Saksan tai muiden maiden UAV:n DAA-kyvyt yhteiskäyttöilmatilassa eivät myöskään liity siihen yhtään mitenkään.
 
Tällä kommentilla nyt ei taas ole mitään tekemistä asian kanssa, mutta mikäs siinä kunhan pääsee jankkaamaan. Pointti on se, että ilmailuviranomaisilla ei ole mitään sanottavaa siihen, minkälainen ohjaamo sotilasilma-aluksessa on. Saksan tai muiden maiden UAV:n DAA-kyvyt yhteiskäyttöilmatilassa eivät myöskään liity siihen yhtään mitenkään.
Siviililikkenne, ambulanssikopterit, merivalvonta- ja pelastus, sähköverkon ja muun infran tehtävät...

Tajuatko mistä puhut?
 
Ja otsikko oli hävittäjien ohjaamot?

Tempestinkin pitää lentää siviililiilenteen seassa. Se pitää sitä varten myös suunnitella ja testata.
 
Väännetään nyt rautakangesta kun et selvästi ole ihan penaalin terävin kynä... Sotilasilma-aluksen tyyppihyväksynnästä ja sertifioinnista vastaa sotilasilmailuviranomainen ilmailulain mukaisesti
En menis vannomaan että sullakaan kaikki muumit on laaksossa.
Kertoisittekko vielä meille muille, mistä te keskustelette?

Ilmailulaki (7.11.2014/864) on Suomen osalta yksiselitteinen, rankasti lyhennettynä siviiliviranomainen säätelee siviililentämistä ja sotilasilma-alus noudattaa siviilisäädöksiä tai ei noudata niitä, jos tarve niin vaatii. Sotilasilma-alusten sertifioinnista vastaa sotilasilmailuviranomainen.

5 § (23.11.2018/965)
Lentosääntöjä koskevien määräysten antaminen


Liikenne- ja viestintävirasto antaa Chicagon yleissopimuksessa tarkoitetun standardin edellyttämät lentosääntöjä koskevat tarkemmat määräykset siitä, miten Euroopan unionissa annettuja lentosääntöjä sovelletaan Suomessa. Liikenne- ja viestintäviraston on sovittava puolustusvoimien kanssa näistä määräyksistä siltä osin kuin ne liittyvät sotilasilmailun toimintaedellytyksiin.


Edellä 1 momentissa tarkoitetuista säännöistä ja määräyksistä voi sotilasilmailussa poiketa:


1) alueellista valvontatehtävää suorittava ilma-alus;


2) puolustusvoimille säädettyjä muita kuin koulutukseen tai harjoittelemiseen liittyviä tehtäviä suorittava ilma-alus;


3) alueella, joka on erotettu yksinomaan sotilaskäyttöön.


Vastuu poikkeavan menettelyn turvallisuudesta on puolustusvoimilla. Puolustusvoimat sopii Liikenne- ja viestintäviraston kanssa siitä, miten ilmaliikennepalvelun tarjoajalle annetaan ohjeet näistä poikkeavista menettelyistä.


Sotilasilmailussa puolustusvoimat antaa 2 momentissa mainittuun toimintaan liittyvät määräykset. Näiden osalta ylin määräysvalta on ilmavoimien komentajalla.


6 § (23.11.2018/965)
Sotilasilmailu


Sen lisäksi, mitä 5 §:ssä säädetään, puolustusvoimat voi antaa maanpuolustuksen järjestämiseksi ja puolustusvoimille säädettyjen tehtävien hoitamiseksi omaa sotilasilmailutoimintaansa ja kansainvälistä sotilasilmailua Suomessa koskevia määräyksiä sotilasilmailusta siten kuin jäljempänä säädetään.


Sotilasilmailuviranomainen voi antaa sotilasilmailun lentoturvallisuuden varmistamiseksi kansallista sotilasilmailua ja kansainvälistä sotilasilmailua Suomessa koskevia määräyksiä siten kuin jäljempänä säädetään.


Jollei tässä laissa toisin säädetä, sotilasilmailuviranomainen rinnastetaan Liikenne- ja viestintävirastoon silloin, kun kyse on yksinomaan sotilasilmailun lentoturvallisuutta koskevista asioista.


Ilmavoimien komentaja vastaa sotilasilmailun toimeenpanosta ja turvallisuudesta.


Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin sotilasilmailuviranomaisesta.


7 § (23.11.2018/965)
Sotilasilmailua koskevat tarkennukset ja poikkeukset


Sotilasilmailuun sovelletaan tämän lain ja liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) säännöksiä seuraavin tarkennuksin ja poikkeuksin:


1) sotilasilmailuviranomainen pitää 2 luvun mukaisia rekistereitä sotilasilmailun osalta ja päättää rekisterien muodosta ja sisällöstä; sotilasilmailun rekistereihin ei sovelleta, mitä 26 ja 28 §:ssä säädetään tietojen luovuttamisesta;


2) sotilasilma-alus merkitään kansallisuustunnuksen lisäksi erityistunnuksella;


3) sotilasilmailuviranomainen antaa määräykset sotilasilmailun lentokelpoisuusvaatimuksista ja lentokelpoisuustodistuksen antamisesta; sotilasilmailuviranomainen antaa suomalaisen sotilasilma-aluksen tyyppihyväksyntätodistuksen;


4) sotilasilmailuviranomainen määrää sotilasilma-alusten lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolle ja lennonvarmistusjärjestelmien suunnittelu-, valmistus- ja huolto-organisaatiolle asetettavista vaatimuksista sekä myöntää sotilasilmailussa lentokelpoisuuteen ja lennonvarmistusjärjestelmiin liittyvät luvat ja hyväksynnät;


5) sotilasilmailuviranomainen asettaa vaatimukset sotilasilma-alusten ja lennonvarmistusjärjestelmien huoltohenkilöstön koulutusorganisaatiolle;


6) sotilasilmailuviranomainen asettaa vaatimukset sotilasilmailun tehtävissä työskentelevään henkilöstöön kohdistettavalle kelpuutus- ja lupamenettelylle;


7) sotilasilmailun henkilöstölle myönnettävän lääketieteellisen kelpoisuuden edellytyksenä on, että hakija täyttää sotilasilmailun erityisestä vaativuudesta johtuvat lääketieteelliset, psykologiset ja fysiologiset vaatimukset; puolustusvoimat antaa tarkemmat määräykset lääketieteellisestä kelpoisuudesta;


8) puolustusvoimat antaa sotilasilmailuun liittyvän lennon valmistelua ja suorittamista koskevat määräykset; sotilasilmailuviranomainen antaa määräykset sotilasilma-aluksessa mukana pidettävistä asiakirjoista;


9) ilmakuljetukseen ei vaadita erillistä lupaa sotilasilmailussa;


10) lentotyölupaa ei vaadita sotilasilma-aluksella harjoitettavaan lentotyöhön; sotilasilmailuviranomainen myöntää luvan puolustusvoimien tilauksesta suomalaisella tai ulkomaisella siviili-ilma-aluksella tehtävään lentotyöhön sekä asettaa lupia koskevat vaatimukset;


11) sotilaslentokoulutukseen, jonka puolustusvoimat itse antaa, ei vaadita lentokoulutuslupaa; koulutukseen liittyvät määräykset antaa puolustusvoimat; puolustusvoimien ulkopuolisen tahon antamaan sotilaslentokoulutukseen vaaditaan sotilasilmailuviranomaisen myöntämä lentokoulutuslupa; lupia koskevat vaatimukset asettaa sotilasilmailuviranomainen;


12) sotilasilmailun lentonäytös- ja lentokilpailuluvan antaa puolustusvoimat; lentonäytöslupaa tai lentokilpailulupaa ei vaadita sotilasilmailun esittelyyn tai yksittäiseen taitolentoesitykseen, jonka puolustusvoimat toteuttaa suomalaisella sotilasilma-aluksella sotilasmääräysten mukaisesti; lupia koskevat määräykset antaa puolustusvoimat;


13) määräykset sotilaslentopaikkojen ja yksinomaan sotilasilmailuun tarkoitettujen rakennelmien käytöstä antaa puolustusvoimat; sotilasilmailuviranomainen asettaa sotilaslentopaikkojen rakentamiseen ja lentotoimintaan liittyvät turvallisuusvaatimukset sekä myöntää luvat ja hyväksynnät sotilaslentoasemien ja -lentopaikkojen käyttöönottoon ja käyttöön;


14) Liikenne- ja viestintäviraston on sovittava puolustusvoimien kanssa siviili-ilmailun turvaamiseen ja sotilasilmailun toimintaedellytyksiin liittyvien vaatimusten yhteensovittamisesta lentoasemilla kuultuaan lentoaseman pitäjää;


15) sotilasilmailun lentopalvelukseen osallistuvalla henkilöstöllä on 102 §:n 1 momentissa tarkoitettu pääsylupa työtehtäviensä perusteella; lentoasemilla liikkumista ja kulunvalvontaa varten tarvittavan henkilö- tai miehistökortin antaa puolustusvoimat; lentoaseman pitäjän on annettava sotilasilmailun lentopalvelukseen osallistuvalle henkilöstölle ajolupa ja tarvittaessa siihen liittyvä koulutus;


16) puolustusvoimat antaa määräykset sotilasilmailun lentomenetelmistä ja lennonvarmistuksesta; sotilasilmailuviranomainen asettaa sotilasilmailun lentomenetelmien suunnittelun sekä lennonvarmistuksen turvallisuusvaatimukset ja myöntää lentomenetelmiin liittyvät luvat ja hyväksynnät; siviili- ja sotilasilmailun yhteensovittamisen osalta puolustusvoimat kuulee Liikenne- ja viestintävirastoa;


17) sotilasilmailun aiheuttaman melun ja muiden päästöjen tulee olla niin vähäisiä kuin sotilasilma-alusten käyttötarkoitus ja toiminta huomioon ottaen on mahdollista;


18) sotilasilmailuun ei sovelleta tämän lain vakuuttamista koskevia säännöksiä;


19) 118 ja 125 §:ssä tarkoitetuista tilanteista, jotka koskevat yksinomaan sotilasilmailua, ilmoitetaan puolustusvoimille.


Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta sotilasilma-aluksen merkitsemistä säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
 
Kertoisittekko vielä meille muille, mistä te keskustelette?

Ilmailulaki (7.11.2014/864) on Suomen osalta yksiselitteinen, rankasti lyhennettynä siviiliviranomainen säätelee siviililentämistä ja sotilasilma-alus noudattaa siviilisäädöksiä tai ei noudata niitä, jos tarve niin vaatii. Sotilasilma-alusten sertifioinnista vastaa sotilasilmailuviranomainen.

5 § (23.11.2018/965)
Lentosääntöjä koskevien määräysten antaminen


Liikenne- ja viestintävirasto antaa Chicagon yleissopimuksessa tarkoitetun standardin edellyttämät lentosääntöjä koskevat tarkemmat määräykset siitä, miten Euroopan unionissa annettuja lentosääntöjä sovelletaan Suomessa. Liikenne- ja viestintäviraston on sovittava puolustusvoimien kanssa näistä määräyksistä siltä osin kuin ne liittyvät sotilasilmailun toimintaedellytyksiin.


Edellä 1 momentissa tarkoitetuista säännöistä ja määräyksistä voi sotilasilmailussa poiketa:


1) alueellista valvontatehtävää suorittava ilma-alus;


2) puolustusvoimille säädettyjä muita kuin koulutukseen tai harjoittelemiseen liittyviä tehtäviä suorittava ilma-alus;


3) alueella, joka on erotettu yksinomaan sotilaskäyttöön.


Vastuu poikkeavan menettelyn turvallisuudesta on puolustusvoimilla. Puolustusvoimat sopii Liikenne- ja viestintäviraston kanssa siitä, miten ilmaliikennepalvelun tarjoajalle annetaan ohjeet näistä poikkeavista menettelyistä.


Sotilasilmailussa puolustusvoimat antaa 2 momentissa mainittuun toimintaan liittyvät määräykset. Näiden osalta ylin määräysvalta on ilmavoimien komentajalla.


6 § (23.11.2018/965)
Sotilasilmailu


Sen lisäksi, mitä 5 §:ssä säädetään, puolustusvoimat voi antaa maanpuolustuksen järjestämiseksi ja puolustusvoimille säädettyjen tehtävien hoitamiseksi omaa sotilasilmailutoimintaansa ja kansainvälistä sotilasilmailua Suomessa koskevia määräyksiä sotilasilmailusta siten kuin jäljempänä säädetään.


Sotilasilmailuviranomainen voi antaa sotilasilmailun lentoturvallisuuden varmistamiseksi kansallista sotilasilmailua ja kansainvälistä sotilasilmailua Suomessa koskevia määräyksiä siten kuin jäljempänä säädetään.


Jollei tässä laissa toisin säädetä, sotilasilmailuviranomainen rinnastetaan Liikenne- ja viestintävirastoon silloin, kun kyse on yksinomaan sotilasilmailun lentoturvallisuutta koskevista asioista.


Ilmavoimien komentaja vastaa sotilasilmailun toimeenpanosta ja turvallisuudesta.


Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin sotilasilmailuviranomaisesta.


7 § (23.11.2018/965)
Sotilasilmailua koskevat tarkennukset ja poikkeukset


Sotilasilmailuun sovelletaan tämän lain ja liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) säännöksiä seuraavin tarkennuksin ja poikkeuksin:


1) sotilasilmailuviranomainen pitää 2 luvun mukaisia rekistereitä sotilasilmailun osalta ja päättää rekisterien muodosta ja sisällöstä; sotilasilmailun rekistereihin ei sovelleta, mitä 26 ja 28 §:ssä säädetään tietojen luovuttamisesta;


2) sotilasilma-alus merkitään kansallisuustunnuksen lisäksi erityistunnuksella;


3) sotilasilmailuviranomainen antaa määräykset sotilasilmailun lentokelpoisuusvaatimuksista ja lentokelpoisuustodistuksen antamisesta; sotilasilmailuviranomainen antaa suomalaisen sotilasilma-aluksen tyyppihyväksyntätodistuksen;


4) sotilasilmailuviranomainen määrää sotilasilma-alusten lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolle ja lennonvarmistusjärjestelmien suunnittelu-, valmistus- ja huolto-organisaatiolle asetettavista vaatimuksista sekä myöntää sotilasilmailussa lentokelpoisuuteen ja lennonvarmistusjärjestelmiin liittyvät luvat ja hyväksynnät;


5) sotilasilmailuviranomainen asettaa vaatimukset sotilasilma-alusten ja lennonvarmistusjärjestelmien huoltohenkilöstön koulutusorganisaatiolle;


6) sotilasilmailuviranomainen asettaa vaatimukset sotilasilmailun tehtävissä työskentelevään henkilöstöön kohdistettavalle kelpuutus- ja lupamenettelylle;


7) sotilasilmailun henkilöstölle myönnettävän lääketieteellisen kelpoisuuden edellytyksenä on, että hakija täyttää sotilasilmailun erityisestä vaativuudesta johtuvat lääketieteelliset, psykologiset ja fysiologiset vaatimukset; puolustusvoimat antaa tarkemmat määräykset lääketieteellisestä kelpoisuudesta;


8) puolustusvoimat antaa sotilasilmailuun liittyvän lennon valmistelua ja suorittamista koskevat määräykset; sotilasilmailuviranomainen antaa määräykset sotilasilma-aluksessa mukana pidettävistä asiakirjoista;


9) ilmakuljetukseen ei vaadita erillistä lupaa sotilasilmailussa;


10) lentotyölupaa ei vaadita sotilasilma-aluksella harjoitettavaan lentotyöhön; sotilasilmailuviranomainen myöntää luvan puolustusvoimien tilauksesta suomalaisella tai ulkomaisella siviili-ilma-aluksella tehtävään lentotyöhön sekä asettaa lupia koskevat vaatimukset;


11) sotilaslentokoulutukseen, jonka puolustusvoimat itse antaa, ei vaadita lentokoulutuslupaa; koulutukseen liittyvät määräykset antaa puolustusvoimat; puolustusvoimien ulkopuolisen tahon antamaan sotilaslentokoulutukseen vaaditaan sotilasilmailuviranomaisen myöntämä lentokoulutuslupa; lupia koskevat vaatimukset asettaa sotilasilmailuviranomainen;


12) sotilasilmailun lentonäytös- ja lentokilpailuluvan antaa puolustusvoimat; lentonäytöslupaa tai lentokilpailulupaa ei vaadita sotilasilmailun esittelyyn tai yksittäiseen taitolentoesitykseen, jonka puolustusvoimat toteuttaa suomalaisella sotilasilma-aluksella sotilasmääräysten mukaisesti; lupia koskevat määräykset antaa puolustusvoimat;


13) määräykset sotilaslentopaikkojen ja yksinomaan sotilasilmailuun tarkoitettujen rakennelmien käytöstä antaa puolustusvoimat; sotilasilmailuviranomainen asettaa sotilaslentopaikkojen rakentamiseen ja lentotoimintaan liittyvät turvallisuusvaatimukset sekä myöntää luvat ja hyväksynnät sotilaslentoasemien ja -lentopaikkojen käyttöönottoon ja käyttöön;


14) Liikenne- ja viestintäviraston on sovittava puolustusvoimien kanssa siviili-ilmailun turvaamiseen ja sotilasilmailun toimintaedellytyksiin liittyvien vaatimusten yhteensovittamisesta lentoasemilla kuultuaan lentoaseman pitäjää;


15) sotilasilmailun lentopalvelukseen osallistuvalla henkilöstöllä on 102 §:n 1 momentissa tarkoitettu pääsylupa työtehtäviensä perusteella; lentoasemilla liikkumista ja kulunvalvontaa varten tarvittavan henkilö- tai miehistökortin antaa puolustusvoimat; lentoaseman pitäjän on annettava sotilasilmailun lentopalvelukseen osallistuvalle henkilöstölle ajolupa ja tarvittaessa siihen liittyvä koulutus;


16) puolustusvoimat antaa määräykset sotilasilmailun lentomenetelmistä ja lennonvarmistuksesta; sotilasilmailuviranomainen asettaa sotilasilmailun lentomenetelmien suunnittelun sekä lennonvarmistuksen turvallisuusvaatimukset ja myöntää lentomenetelmiin liittyvät luvat ja hyväksynnät; siviili- ja sotilasilmailun yhteensovittamisen osalta puolustusvoimat kuulee Liikenne- ja viestintävirastoa;


17) sotilasilmailun aiheuttaman melun ja muiden päästöjen tulee olla niin vähäisiä kuin sotilasilma-alusten käyttötarkoitus ja toiminta huomioon ottaen on mahdollista;


18) sotilasilmailuun ei sovelleta tämän lain vakuuttamista koskevia säännöksiä;


19) 118 ja 125 §:ssä tarkoitetuista tilanteista, jotka koskevat yksinomaan sotilasilmailua, ilmoitetaan puolustusvoimille.


Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta sotilasilma-aluksen merkitsemistä säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Kiitos! Olipas mielenkiintosia pykäliä!
 
Sitä minä vain haluaisin vielä kysyä, että kuinka olennainen ja tärkeä osa Tempest-hankkeen käynnistysvaiheessa on tuo ilmailulainsäädäntö? Koneesta on olemassa ymmärtääkseni luonnoksia ja kokeellinen mockup.
 
Back
Top