Se että dronet ottavat monitoimihävittäjien paikan on vielä yhtä kaukana kuin fuusiovoima. Molemmat ovat periaatteessa mahdollisia ja koelaitteilla osoitettu toimiviksi, mutta molemmista puuttuu vielä se innovaatio, jolla teoriasta syntyy lupaukset lunastava ratkaisu. Teknologian kehitys tyypillisesti yliarvioidaan pitkällä aikavälillä ja monitoimihävittäjien syrjäyttäminen kuuluu vielä tähän koriin.
Yleensä olen kuullut että teknologian kehitys yliarvioidaan lyhyellä aikavälillä ja aliarvioidaan pitkällä aikavälillä...
Hävittäjien kehityksessä karkeasti 1950-luvun lopulta lähtien tärkeämpää sensorit, viestijärjestelmät ja aseistus kun itse lentokone. Itse lentokoneessa moottorikehitys taas on ollut tärkeimmässä roolissa. Jos FCAS/Tempestin sensorit, viestijärjestelmät ja aseistus saadaan käytössä oleviin lentokoneisiin, ehkä
jopa uuden sukupolven moottorikin, onko tarvetta uusille koneille? Taaksepäin katsottuna, jos oikein viitsisi, varmaan jonkun 1950-luvun lopun perustekniikkaa edustavan Mirage III:n, Drakenin, MiG-21:n tai Phantomin voisi päivittää tähän päivään käyttökelpoiseksi. Tietyssä mielessähän erilaiset kontraktrorit tekevät näin käyttäessään esim. A-4:ää ja Hunteria harjoitusvastustajina.
Isommat hävittäjät lentänevät ilman pilottia joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta miehittämättömät pienemmät dronet ottavat kantaakseen ison osan isompien koneiden tehtävistä.
Ilmataistelussahan näin on tapahtunut jo lähes 60 vuotta kun ohjuksilla on korvattu lähitaisteluja vuodesta 1965 (Sparrow, Sidewinderhän oli LOS-ohjus) ja stand-off aseilla pommitustehtäviä vuodesta 1982 (täsmäase, Exocetin käyttö taistelussa, V-1 oli toki ilmalaukaistavana jo 1944). Seuraava askel on sitten sensori ja EW-kykyjen vieminen lennokeille. Tai no, ensimmäinen omasuoja-EW -lennokkikin oli käytössä jo 1960, 1961 vuotta sitten eli ADM-20 Quail, B-52:n omasuojaharhamaali.
en.wikipedia.org
Ainoa uusi juttuhan on häive, mutta lieköhän FCAS/Tempest elinkaarella tällä niin merkitystä? Merelläkin pinta-alusten häiveeseen ei enää kiinnitetä samaa huomiota kuin 1990-luvulla.
Tässä FCAS videolla kehityskulku tulee aika selväksi - itse hävittäjä on vain osa systeemiä.