Tempest (häivehävittäjä)

Isoon koneeseen häiveen tekeminen on helpompaa, siihen saa paremmat sensorit, enemmän aseita ja enemmän toiminta-aikaa. Koska ilmassa ei voi piiloutua, laatu siellä on äärettömän tärkeää.

Kevythävittäjien konsepti alkaa olla menneisyyttä vain, vaikka ruotsalaiset vielä yrittävätkin. F-16:n seuraaja on reilusti edeltäjää isompi, Venäjällä paukut lyötiin Suhoin koneisiin eikö pienempiin MiGeihin jne.
 
Ajatuksia designista:
- pystyvakaajat on melko pienet mikä vaikuttaa liikehtimiskykyyn
- perässä oleva radomi? estää ainakin 3D- suihkunsuuntainten asentamisen, koska moottorit on niin lähellä toisiaan. Ehkä tulee 2D kuten F-22A:ssa.
- ohjaamokupoli on melko suuri
- miten hävittäjän ohjaaminen toimii kun bitti menee poikittain virtuaaliohjaamon kanssa?

Minusta tuo kone näyttää suurelta mutta kuvat voivat hämätä. Luulin että lännessä suuntaus on enemmän 1-moottorikoneita kohden kun kustannuksia ja kokoa pyritään karsimaan. Shinshin ja tämä muuttavat sitä suuntausta, miksi? Onko luotettavuutta kuitenkin alettu hakemaan enemmän? 2 on aina enemmän kuin 1.
Eiköhän siinä suorituskykyä haeta. Nykyaikaiset moottorit (vrt F-135) ovat jo niin luotettavia.
 
Kaksi vähän pienempää moottoria on sisäisten kuilujen kannalta helpompi kuin yksi iso.

F-35 on yksi moottori jo pelkästään vertikaalivaatimuksen takia.
 
Japani ei ole luopunut hävittäjähankkeesta vaan etsii sopivaa kumppania sellaisen toteuttamiseen, johon liittyen Britit ja Japani ovat olleet jo pitkään keskusteluyhteydessä.

Suomessakin PV:n virallisen kannan mukaan T-72m1 vaunujen modernisointi oli tulossa lähitulevaisuudessa vielä vuonna 2003 kotisivujen mukaan. Sitten 2004 tulikin "yllättäen ja pyytämättä" leopardeja korvaamaan.

Eli hanke jatkuu wahvana mutta rahoitus on tyrehtynyt ja odotellaan että joku jostain osoittaisi sen verran suurta kiinnostusta että sitä voisi jatkaa. Ja tämä brittien keskusteluyhteys kuulostaa varsin hyvältä vielä kun ovat samaan aikaan juttelemassa sekä Ranskan että Ruotsin kanssa hävittäjähankkeista

Ja kaikki samaan aikaan kun kumpikin (britit & Japani) ostelevat F-35 koneita.

Ei ne sanat vaan ne teot.
 
Eli tähän tulee Usa:laiset moottorit, avioniikka usa/nato sopiva, tutka yms sama kuin jo käytössä yms.... eli vain ulkokuori on EU tekemä.

Briteissä on tehty hävittäjien suihkumoottoreita, tutkia ja muuta avioniikkaa 50-luvulta asti, ja tehdään yhä. Koko homman idea on juuri tämän osaamisen ylläpitäminen.

Eiköhän moottorit tule Rolls-Roycelta ja tutka Selexilta Skotlannista, eli entiseltä Macronilta ja vielä edeltävältä Ferrantilta.
 
Ei tule olemaan riittävästi ostajia tuolla konseptilla. Eli jos haluavat sekä BAE:lle johdon, että pääkomponentit briteistä.
 
Ei tule olemaan riittävästi ostajia tuolla konseptilla. Eli jos haluavat sekä BAE:lle johdon, että pääkomponentit briteistä.

Toisaalta Britit ovat yksi harvoja Euroopan NATO-maita jotka käyttävät yli 2% GDP:stä puolustusmenoihin, ja absoluuttisena summana enemmän kuin yksikään muu Euroopan NATO-maa, joten on ymmärrettävää että jos he ottavat projektin riskit ja hoitavat rahoiruksen niin heidän kuuluu saada myös projektin teolliset hyödyt.

Jos muut (esim. Ruotsi/SAAB) haluaa mukaan projektiin ja merkittäviä osuuksia siinä, niin sitten on vaan lyötävä miljardeja pöytään jo kehitysvaiheessa.

Potentiaalisia loppuasiakkaita uskoisin kyllä riittävän 2030-luvulla neljännen sukupolven koneiden joutuessa kaatopaikoille tai sekundäärisiin rooleihin, USA ei kuitenkaan omaa kalustoaan suostu ihan kaikille myymään joten silloin on näiltä markkinoilta yksi kilpailija pois.
 
...
Potentiaalisia loppuasiakkaita uskoisin kyllä riittävän 2030-luvulla neljännen sukupolven koneiden joutuessa kaatopaikoille tai sekundäärisiin rooleihin, USA ei kuitenkaan omaa kalustoaan suostu ihan kaikille myymään joten silloin on näiltä markkinoilta yksi kilpailija pois.

Mutta britit olisivat niitä jotka myysivät? Hmm. :)
 
Ei käynnisty koko projekti ilman useampia osallisia maita. Vähintään tuotanto pitää jakaa, sillä tällaisiin hankkeisiin lähtevillä on aina oman teollisuuden tukemisintressi.
 
https://www.theengineer.co.uk/tempest-combat-aircraft/

Pitkähkö artikkeli potentiaalisista teknologioista Tempestissä. Muutamia poimintoja:

Bagwell pointed out that a major advantage of directed energy weapons over conventional projectiles is that, as long as energy is available, there is no chance of running out of ammunition. “You are clearly going to need some serious power,” he said. “It might replace a gun, it might replace a close-in missile, but the idea that you are going to use a laser to intercept something at 30, 40, 50 miles away, I think we are some way off yet.”

Gavin Williamson said that Tempest would be capable of flying as a piloted aircraft or in an autonomous mode. This is in line with discussions over whether future fighter aircraft will be piloted or drones, but to Bagwell this was an example of hedging bets. “Unmanned is clearly growing in utility, and there could be a time downstream where it is technically feasible that all combat will be conducted with unmanned vehicles. However, we haven’t even cracked cars, trucks or ships yet, so why is the most difficult thing in the world (combat aircraft) something we are looking to solve or accept first?”

However, the use of an aircraft to control a swarm of drones in the battle space, which it might carry itself in its payload bay, is another matter and one which is likely to be a reality quite quickly. “The manned/unmanned mix is a thing of the future and if we haven’t got there before Tempest I’ll be amazed,”

This is the thinking behind a system which will definitely find its way on to Tempest and will first be used in upgraded Typhoons: virtual cockpit. The idea is that instead of the huge array of dials and switches lining the cockpit, all of the indicators and controls will be projected on the monitor screen inside the pilot’s helmet, as described in The Engineer’s recent feature on the new Striker II helmet. This will even extend to the use of haptic gloves so that when the pilot reaches for a “virtual switch”, which he or she can see but does not actually exist, there will be a feeling of pressing the switch replicated using vibration devices mounted in the fingertip.


Another feature that is being tested is a “smartwatch”-type display that the pilot can pull out from their wrist, which might feature their own biometric data collected by sensors inside their flight suit. It might even display the biometric data of other pilots in their squadron.

“If you’re detecting blood pressure, pulse rate or galvanic skin response, that can give you an indication that somebody is feeling particularly stressed,” explained BAE Systems head of human factors Jean Page. “And if your squadron leader knows that, it will help distribute the workload around the squadron to ensure that everybody is working at the peak of their ability and nobody is overloaded.”
 
https://www.aerosociety.com/news/30-years-of-hurt-is-uk-combat-aircraft-design-coming-home/

"For over 30 years the ability of the UK aerospace industry to design and deliver new aircraft concepts has been effectively dead. Whether it can rise, Lazarus-like, from the tomb of studies and technology demonstrators will be a major challenge "

Eli Saab olisi varmaan mieluisa kumppani. Asiaan liittyen Saabilla on käynnissä osakkeiden uusmerkintä(neljällä osakkeella saa ostaa yhden), yhtenä perusteena on muskeleiden kasvatus isoihin yhteistyöprojekteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelisin Boeingia kumppaniksi. Saisivat lentävän lähdön kuudenteen sukupolveen, Boeingilla kun on ollut projekti jo vuosikaudet. Ja kun suhteet EUhun ovat mitä ovat, niin Airbus ei tule kysymykseen. Saabilla ei riitä lihakset kuudenteen sukupolveen, kun on kädet täynnä yhä 4.5 gripenin kanssa. Ehkä myöhemmin kun saavat keskittyä seuraavaan ja unohtaa Gripenin. Mutta ei tarpeeksi nopea aikataulu Briteille, eikä tarpeeksi vetoapua. Britit ovat tuolla alalla niin kanveesissa, että tarvitsevat jonkun kantamaan heitä alkumatkan, ei vain törkkimään eteenpäin sormenpäällä.
 
Boeingin tuleva/tulevat hävittäjät olisivat ajallisesti kilpailu-asemassa Tempest koneeseen nähden ja Boeingillä ei ole mitään liiketaloudellista syytä lähteä riskiä kantavaksi kumppaniksi.
 
Back
Top