Tempest (häivehävittäjä)

Niitä ostetaan kokonaisuutena sen verran vähän, että jos puolet tai yli vie silloinkin yhdysvaltalainen vaihtoehto, niin tilaa on yhdelle.
Missä kohdalla vihelletään toisen peli poikki vai torpedoiko se molemmat?

Tämän videon katsoin eilen illalla. Sillä tavalla jo vähän teeman toistoa, että ei viitsinyt linkittää. Mutta, muistin tämän kommentin, ja nimenomaan tuota asiaa videossa pohdiskellaan ja siihen otetaan kantaa.

 
Aika yllättävä Gripen-AMRAAM-Suomi-johdattelu 6.30 min kohdalla haastattelijalta itseltään.
Juu, samaan kiinnitin huomiota. Olisivat nykyisen tiedon valossa mitä luultavammin jääneet Greipit hevi-osastolle AMRAAM:inkin kanssa.
 
Tuore juttu Financial Timesista,
Britit lisäävät panostusta Tempest projektiin.

Image
 
Pistää kovasti silmään tuo Eurofighter Typhoonin palvaluksesta postuminen 2040-luvulla Tempestin korvatessa sen...

Näillä pläneillä taitaa olla Typhoonin mahikset päästä HX-koneeksi taputeltuna.
 
Pistää kovasti silmään tuo Eurofighter Typhoonin palvaluksesta postuminen 2040-luvulla Tempestin korvatessa sen...
Britit ovat klassisesti aina tukeutuneet rajuihin leikkauksiin heti tilaisuuden tullen, mikä sitten haittaa operatiivista toimintakykyä kun seuraava kalusto ei tulekaan ajoissa.
 
Vaikea kyllä uskoa, että ilmailuviranomaiset sallisi kokonaan virtuaalisen kojetaulun vielä Tempestin aikataululla.
 
Itse mietin että miten hyvin tuollainen virtuaalisysteemi toimii kun lennon aikana on enemmän g-voimia.
Kuinka helppoa silloin on tarkasti liikuttaa kättä jotta voi valita asioita käyttöliittymästä - verrattuna nykyisiin tapoihin.
Ja häiritseekö kypärään heijastettava käyttöliittymä ohjaamosta ulos näkemistä?
 
Tuollaisiin järjestelmiin tullaan todennäköisesti menemään muissakin koneissa ajan kanssa, jos siellä sattuu olemaan enää pilottia fyysisesti mukana.

Mulla on itsellä simuharrastusta varten vr vehkeet ja hotas setti joilla taipuu ihan mukavasti f-16 ja f-18 heiluttelu vaikka ei omat vehkeet ainakaan vielä tuekkaan käsien träkkäämistä. Tympeästi joudun painelemaan hytän nappulat hiirellä mikä vähän hidastaa tuota hommaa, mutta toimii silti senverran hyvin että homman saa hoidettua. Tuollaiset täysin konfiguroitavissa olevat virtuaaliset instrumentit olis kyllä pop.
 
Itse mietin että miten hyvin tuollainen virtuaalisysteemi toimii kun lennon aikana on enemmän g-voimia.
Kuinka helppoa silloin on tarkasti liikuttaa kättä jotta voi valita asioita käyttöliittymästä - verrattuna nykyisiin tapoihin.
Ja häiritseekö kypärään heijastettava käyttöliittymä ohjaamosta ulos näkemistä?

g-voimat tuskin ovat kovin iso ongelma. jos oot tilanteessa jossa niitä tulee niin melko varmasti oot jonkin sortin dogfight moodissa jolloin kaikki kontrolli tulee hotas ohjaimista ja mahdollisesti puheohjaimista.

Toisekseen sulla ei välttämättä ole mitään tarvetta nähdä hytästä ulos omilla silmämunilla. Jos sulla on 360 asteen sensorinäkymä ulos ja riittävän luotettava vr järjestelmä (toivottavasti vielä hypermatalalla latenssilla) niin ihan turhaan sinne omilla silmämunilla pälyilis.
 
Toisekseen sulla ei välttämättä ole mitään tarvetta nähdä hytästä ulos omilla silmämunilla. Jos sulla on 360 asteen sensorinäkymä ulos ja riittävän luotettava vr järjestelmä (toivottavasti vielä hypermatalalla latenssilla) niin ihan turhaan sinne omilla silmämunilla pälyilis.

Joku päivä sitten tuli katsottua Youtubesta videoita uusimpien VR-head settien käytöstä. Alkavat olla resoluution puolesta jo hienoja nämä kuluttajille tarkoitetut laitteetkin.

Silti lentokoneessa olevat sensorit voivat vikaantua tai vahingoittua taistelulennon aikana. Kai silloin pitäisi pystyä edelleen lentämään konetta?
 
Joku päivä sitten tuli katsottua Youtubesta videoita uusimpien VR-head settien käytöstä. Alkavat olla resoluution puolesta jo hienoja nämä kuluttajille tarkoitetut laitteetkin.

Silti lentokoneessa olevat sensorit voivat vikaantua tai vahingoittua taistelulennon aikana. Kai silloin pitäisi pystyä edelleen lentämään konetta?

Oma veikkaukseni on että koneen ympärille ripoteltavista sensoreista tulee reduntantteja niin että niitä pitää olla rikki useampi että se vaikuttaa kokonaistilanteeseen. Toki on mahdollista että ne on silti kaikki paskana vaikkapa softavian takia, mikään ei oo loppupeleissä mahdotonta. Siinä tapauksessa sitten luotetaan siihen että kone lentää itse tutkan ja gps/inertiasensoreiden kanssa tai hypätään ulos kuten tapana on jos koneessa on katastrofaalista vikaa.

Tälleen laser aseiden nousevalla aikakaudella väitän, että se mark1 silmämunalla suoritettava ukomaailman tarkkailu on muutenkin hazardia puuhaa. vaikka kuomussa olisikin lasereiden blokkaamiseen tarkoitettuja ominaisuuksia nin on silti mahdollista että lentäjä sokaistaan jollain törkeän halvalla laserilla siihen kuntoon ettei se voi enää lentää. Jos lentäjä ei tarkastele maailmaa suoraan omilla pikkuslla tihrupalleroillaan niin vahinko ei jää ainakaan pysyväksi.

<semiofftopik>
Nuo VR lelut ovat tosiaan jo nykyään aika hyviä. Huokeammillakin vehkeillä pääsee mukavasti tunnelmaan (lasien suhteen) mutta näytönohjaimilta ne ottavat irti ihan kaiken mitä vain on antaa. Siinä on helposti laitettava tonnin näyttis lentelyjä varten eikä sekään riitä vielä täysin sulavaan kokemukseen jos on herkkuja päällä. Jostain jännästä syystä esim. SLI setupeista ei oo noiden kanssa mitään iloa vaikka olisi omasta mielestä kovinkin fiksua että kahdella näyttiksellä voisi pelata niin että toinen renderöi toiselle silmälle tulevaa dataa jolloin performanssin saisi teoriassa tuplattua.

Suorituskykyongelmista huolimatta vr lasit tuovat hommaan sellaista immeriota mitä on käytännössä mahdoton saada muuten aikaiseksi. Lisäksi ainakin itsellä parani orientaation ja tilanteen hahmotuskyky noiden kanssa ihan tolkuttomasti verrattuna esim. näytön ja IR trackerin kanssa lentämiseen. Vihun position hahmottaminen oman koneen suhteen on erityisesti lähitaistelussa ihan pirun paljon helpompaa kun se kaveri on oikeasti siellä suunnassa mihin katsot ja torso osoittaa abaut oman koneen menosuuntaan. Ilmatankkaamista en saanut koskaan onnistumaan hornetilla näytön kautta mutta vr puolella puomin ja korin paikkojen hamottamine on paljon helpompaa. Lisäksi siinä on oma fiiliksensä JHMCS:n kanssa roikasta aim-9x kunnon offbore laakina johonkin hienoon manoveeriin sakkaavan su-27:n suuntaan. :)
 
Olen itsekin käyttänyt IR trackeriä ja se toimii hyvin kohtuuhintaisilla laitteillakin. Mutta VR-lasit ilmeisesti seuraava askel immersiossa jos vain on rahaa ostaa tarpeeksi vääntävä laitteisto.
Tänä vuonna eräässä tapahtumassa pääsin kokeilemaan ammattilaisdronen VR-laseja. Syvyysvaikutelma dronesta alas katsoessa oli niin toimiva että täytyi pitää viereisestä pöydästä kiinni ettei kaatunut.
 
Back
Top