Onko islamilla yhteys terrorismiin ja seksuaalisen häirintään?
Lähi-idän ja islamin tutkijan Susanne Dahlgrenin mukaan HS haastattelussa (”Seksuaalinen häirintä ei ole perinne tai rituaali”12.1.16) seksuaaliseen häirinnän kulttuuria arabimaissa ei voi selittää islamilla koska häirinnän yleisyys vaihtelee muslimimaiden välillä. (1)
Virallinen kannanotto Suomessa on lähes poikkeuksetta, että viime aikoina näkyneet ongelmat eivät ole yhteydessä islamiin tai arabian kulttuurin. Tähän vastatakseni siteeraan siihen kannanottoja kolmelta eri henkilöltä joiden identiteetin paljastan lopuksi.
Ensimmäinen on herra O vastatessaan kysymykseen "Missä määrin Islam suosii naisiin kohdistuvaa seksuaalista ahdistelua tai väkivaltaa?”
O: Syyt ovat yhteyskunta, kulttuuri ja koulutus. Mutta tietenkin naisten asema Koraanissa ja Sunnassa on osa ongelmaa. Tekstien kirjaimellisen tulkinnan mukaan naisia saa lyödä. Yhdessä suurassa mainitaan miehen olevan asteen naista korkeammalla. Tämä luo alentavan kuvan naisista. Meidän on huomioitava myös arabian maiden yhteiskunta jossa naisen tehtävänä on tyydyttää miestä - kaikilla tasoilla. Naisille ei sallita lähteä ulos yksin etenkään öisin. Kasvatus on myös osa ongelmaa. Islamissa nainen ei saa kieltäytyä vaan hänen on toteltava. (2)
Muslimien täytyy rohkaistua ja kyseenalaistaa näitä asioita. Tätä kutsutaan itsekritiikiksi. Pitää olla rohkea, kyseenalaistaa islamin opetuksen arkaaiset asenteet ja opit. Tämä on hyvin keskeistä ja tärkeää.
Kysymykseen ”Onko islamististen ääriryhmien ja Pariisin terrori-iskuilla yhteys islamin kanssa” (3) kysymykseen Herra O vastasi:
”Islamilla on tekemistä islamilaisen terrorismin kanssa. Radikaalit islamistit ovat muslimeja. He rukoilevat moskeijoissa, tunnustavat Koraanin ja sunnan sekä perustelevat tekonsa näillä teksteillä. Tämän kieltäminen on naiivi näkemys ja hurskasta toiveajattelua jolla yritetään peitellä ja kaunistella Islamin tekstejä. Ääriliikkeiden ongelmaa ei varmasti ratkaista väittämällä että ne eivät kuulu islamiin.
Süddeutsche Zeitung:in haastattelussa (4) hän sanoi:
”Tiettyjen Koraanien kohtien ja nykypäivänä islamin nimissä tapahtuvan väkivallan välillä on kieltämättä yhteys. Koraanin radikaaleja osia ei saa vähätellä tai sivuuttaa. Medinassa v. 622-632 välillä julkaistut Koraanin suurat on ymmärrettävä niiden historiallisen taustan mukaisesti. Nämä suurat ovat historiallis-poliittisia ilmaisua, jotka ovat ainoastaan päteviä 700-luvun historian Arabian niemimaalla. Muslimien täytyy vihdoin kriittisesti kyseenalaistaa uskontonsa lähteet (Koraani ja sunna). Islamin uskonto on tuomittu epäonnistumaan, etenkin lännessä, ilman rohkeaa kritiikkiä. On korostettava, että Islam ei ole rauhan uskonto ellei se modernisoidu.
Seuraavaksi Herra A:n kannanotto (5):
Kysymys: ”Ovatko ainoastaan ääri-islamilaiset ryhmät ja salafistit uhka muille ja ovatko he ainoat jotka toivovat islamilaista valtiota?”
Herra A. vastasi: Meillä on kokonaisvaltainen ongelma. Ette löydä yhtäkään moskeijaa Wienissä jossa joku sanoo että
ei halua islamilaista valtiota. Tämä kertoo kaiken nykytilanteesta. Sen takia toistan sanomani: Jos ISIS:n julkaistut kuvat hirmutekoista järkyttävät ja pelottavat meitä niin meidän pitää käsitellä asia ja kysyä itseltämme näiden hirmutekojen yhteydestä heidän teologiaansa. IS:llä on paljon islamin klassisessa opissa hyviä teologeja.
Jos haluamme että IS:n oppi ei voita nykypäivän muslimien keskuudessa niin meidän täytyy käsitellä näitä asioita intensiivisesti yliopistoissa ja moskeijoissa. Samat tekstit 9., 12. tai 14. vuosisadalta joita saarnaamme moskeijoissamme ovat myös IS:n perusta. Vaikka IS on kauhea kokemus muslimeille niin tästä kokemuksesta pitäisi oppia se mitä seuraa tiettyjen teologisten sisältöjen ajattelemattomasta saarnaamisesta.
Lopuksi vielä Herra K:n (6) kannanotto:
Islamin pyhä kirja kirjoitettiin 700-luvun arabian niemimaalla voimakkaasti patriarkaalisessa yhteiskunnassa jossa naiset olivat oikeudellisesti ja yhteiskunnallisesti pitkälti riippuvaisia miehistä. Tämä heijastuu Koraaniin.
Tärkeimmät ja dominoivat henkilöt koraanissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, ovat miehiä. Koraani kuvaa myös tietynlaisen miehen ja naisen välisen hierarkkisen suhteen joka asettaa miehet naisia ylempään asemaan ja sallii miehille käyttää väkivaltaa vaimojaan vastaan:
Mitä tulee niihin vaimoihin joilta kohtaatte uppiniskaisuutta, ensin varoittakaa heitä, sitten erottakaa heidät vuoteestanne ja viimeiseksi kurittakaa heitä, mutta jos he silloin tottelevat teitä niin älkää etsikö riitaa heidän kanssaan. Katso, Jumala on ylevä ja suuri (Koraani 4:34) Ja esim. tytär saa vain puolet veljensä saamasta perinnöstä (Koraani 4:11). Muissa Koraanin kohteissa näämme myös myönteisemmän kuvan naisista, esim. naisen ja miehen välinen suhde kuvataan toinen toistensa liittolaisina (9:71) joka määräytyy keskinäisestä rakkaudesta ja armosta. Sille on syy miksi Koraania nykyaikana kirjaimellisesti lukevien musmilien ja sen mukaan toimivien on vaikea päästä irti patriarkaalisesta miehen kuvasta.
Ketä siis ovat Herrat O,A ja K jotka näyttävästi nimittävät seksuaalisen väkivallan ja terrorismin syyksi mm. islamin ja arabimaiden kulttuurin? Oikeistolaisia tai jopa rasisteja? Tuntevatko nämä ihmiset ylipäänsä Koraania tai Arabian kulttuuria?
Herra Abdel-Hakim Ourghi on islamilaisen teologian ja uskonnonopetuksen professori Freiburgin yliopistossa saksassa.
Herra Adnan Aslan on islamin pedagogian professori Wienin yliopistossa.
Herra Mouhanad Khorchide on islamin pedagogian professori Münsterissä. Saksan opetusministeriö on nimittänyt hänet valvomaan uusien islamin uskonnonopettajien koulutusta ja uusimaan islamin uskonnonopetuksen koulukirjat liberaalin islamin mukaiseksi. Hän on saanut murhauhkauksia ja on saksan poliisin suojelun alla.
Kaikki kolme ovat liberaalin, modernin ja uudistetun islamin edustajia jotka vaativat Koraanin ja sunnan tulkinnan tapahtuvan historiallisessa kontekstissa ja kirjaimellisen tulkinnan hylkäämistä sen tekstuaalisen ja sisällöllisen puutteellisen kriittisen tarkastelun takia.
Valitettavasti taas Suomessa liberaalin islamin julkisia edustajia ei näy juuri missään lukuun ottamatta Suomen Islam-seurakuntaa joka edustaa Suomen tataareja ja on vanhin islamilainen uskonnollinen yhdistys Suomessa.
On syytä olla hyvin selväsanainen asiasta. Kaikki muut viralliset islamin edustajat Suomessa tulkitsevat islamin pyhiä tekstejä kirjaimellisesti ja konservatiivisesti. Valtaosa heistä kokee liberaalin islamin edustajat kerettiläisiksi, siis ei heidän mielestään aidoiksi muslimeiksi. Tämän takia monet liberaalit muslimit ja ex-muslimit eivät uskalla tulla Suomessa julkisuuteen koska he pelkäävät tulla leimatuksi. Henkilökohtaisesti keskustellessa tulee ilmi että he haluaisivat nostaa äänensä mutta pelkäävät että ystävät ja muslimiyhteisö leimaa heidät pettureiksi. Monet pelkäävät saavansa suoraviivaisia uhkauksia oma henkeänsä ja perhetään vastaan 2016 Suomessa! Ohessa poimittu lause henkilökohtaisesta kirjeenvaihdostani liberaalin muslimin kanssa Suomessa ”En itse voi osallistua tähän [projektiisi] koska en halua itseeni kohdistuvan yhteisöni puolelta uhkauksia ja petturiksi nimittelyä.”
Suurin osa muslimeista ei ole väkivaltaisia eikä radikaaleja, mutta konservatiivinen, kirjaimellinen tulkinta luo vahvan pohjan radikalisoitumiselle ja luo kuvan naisen alhaisesta asemasta johtaen seksuaaliseen ahdisteluun ja väkivaltaan naisia kohtaan. Islamia konservatiivisesti tulkitsevat halveksuvat liberaaleja muslimeita ja kaikkia eri mieltä olevia tästä samasta syystä.
Tämä koskee sekä hallintoa että valtamediaa. Ongelmat tulevat räjähdysmäisesti lisääntymään niin kauan kun Suomessa ei ymmärretä että islamin konservatiiviset edustajat ovat osa tätä ongelmaa eivätkä osa ratkaisua. Meidän pitää alkaa vihdoin kriittisesti kyseenalaistamaan heidän vaikutustaansa nykypäivän muslimiyhteisöjen ongelmiin. Jos emme tue liberaaleja uudistusmielisiä muslimeja sekä ex-muslimeja jotka tuntevat myös nämä ongelmat erittäin hyvin ongelmat muuttuvat paljon pahemmiksi lähitulevaisuudessa.
Liberaali muslimikirjeenvaihtajani uskoutui minuun koska vaikkei hän itse uskalla puhua niin asia oli tärkeä tuoda esille. Voimmeko hyvällä omatunnolla jättää hänet yksin?
Kirjoittaja: Ali Ovissi
Editointi: Hannu Märijärvi
Lähteet:
- HS 12.01.16:”Seksuaalinen häirintä ei ole perinne tai rituaali” – Asiantuntijan mukaan joukkoahdistelusta leviää Euroopassa vääristynyt käsitys”
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1452578948153
2. Badische Zeitung 22.01.16: Islamwissenschaftler Ourghi: "Muslime brauchen den Mut zur Selbstkritik
http://www.badische-zeitung.de/freiburg/islamwissenschaftler-ourghi-muslime-brauchen-den-mut-zur-selbstkritik--116454431.html
3.Herder Korrespondenz 3/15: „Sich dem unangenehmen Thema stellen“
https://goo.gl/vhFYJi
4.Süddeutsche Zeitung 04.12.15: Wo der Koran Anknüpfungspunkte für Gewalt bietet
http://www.sueddeutsche.de/panorama/gastkommentar-das-erbe-von-medina-1.2767483
5.derStandard 22.01.16: Islam in Österreich: "Wir haben eine dramatische Situation"
http://derstandard.at/2000029510023/Islam-in-Oesterreich-Wir-haben-eine-dramatische-Situation
6.Zeit 15.01.16: Die Männerbilder des Korans
http://www.zeit.de/gesellschaft/2016-01/islam-maennerbild-geschlechter-koran/komplettansicht