Terrorismi

Terrori-isku ruotsinlaivaan? Varustamot vakuuttavat, että uhkaan on varauduttu
Talous12:07Juhani Reku
Viime aikojen terroriteot sekä muut väkivallanteot eivät ole vaatineet turvallisuustason nostoa Itämeren alueella.

JAANA KANKAANPÄÄ
158525-jpg.jpg

Matkustajalaivat kuljettavat päivittäinkin kymmeniätuhansia matkustajia Suomesta Ruotsiin ja Viroon.
Lukuisat terroriteot ovat tuoneet pohdinnat väkivallan uhasta myös tavallisiin kahvipöytäkeskusteluihin. Kun iskujen kohteina ovat olleet aivan tavalliset ihmiset heidän normaaleissa arkiympyröissään, yhä useampi pohtii uhkaa myös omalta kohdaltaan.

Ostoskeskuksiin ja lentokentille iskuja on jo tehty. Yksi leimallinen suomalaisia yhteen kokoava paikka on matkustajalaiva, joilla Suomesta tehdään vuosittain miljoonia matkoja sekä Ruotsiin että Viroon.

Lentokenttien turvatoimet ovat tiukat, mutta miten toimitaan satamassa?

Satamissa ei kuljeta läpivalaisulaitteiden kautta ja harva on laivaan pyrkiessään joutunut muuhunkaan turvatarkastukseen.

Laivoihin saatetaan lastata nopeimmillaan muutamassa minuutissa pitkälti kolmattatuhatta matkustajaa. Isoille avoimille autokansille lastataan puolestaan autoja, joiden tavaratilassa voisi alukseen kuljettaa melkein mitä tahansa.

Ainakin mielikuvissa.



Laivayhtiöistä kuitenkin vakuutetaan, että turvallisuudesta huolehditaan.

"Yhteistyössä satamien, poliisin ja muiden viranomaisten kanssa varustamot arvioivat jatkuvasti, kuinka tiukkoja turvatoimia on toteutettava", toteaa Viking Linen meriturvallisuustarkastaja Juri Jalava.

Esimerkiksi pistetarkastuksia tehdään säännöllisesti sekä matkustajille että ajoneuvoille, kertoo puolestaan viestintäjohtaja Marika Nöjd Tallink Silja Oy:stä.

Sekä Nöjd että Jalava muistuttavat, että sekä satamia että aluksia koskevat turvallisuusasiat perustuvat lakiin.

Kansainvälisesti merenkulun turvallisuutta ohjaa ISPS-säännöstö (International Ship and Port Security Code), kansallisesti Suomessa puolestaan laki merenkulun turvallisuudesta.

Jokaisella laivalla pitää olla ISPS-säännöstön mukainen turvallisuussuunnitelma, jonka Suomessa hyväksyy Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.



Varustamoissa sen enempää kuin Trafissakaan asiasta ei olla tällä hetkellä huolissaan. Trafi ei ole nostanut merenkulun kolmiportaista turvatasoa alimmalta eli tasolta 1.

Tällä hetkellä voimassa oleva turvataso 1 tarkoittaa käytännössä normaalitilannetta, jossa liikenteen harjoittajien on noudatettava "suojaavia vähimmäisturvatoimenpiteitä".

Jos "turvavälikohtauksen" riski on kohonnut, varustamoilta edellytetään turvatasoa 2 eli näiden pitää noudattaa "lisätoimenpiteitä". Tasolla 3 riski on todennäköinen ja lisätoimet ovat tasoa 2 laajemmat.

"Viranomaisten nostaessa turvatasoa tai viranomaisen muusta pyynnöstä ryhdymme tarvittaviin lisätoimenpiteisiin", Nöjd tiivistää.

Lisätoimet kohdistuisivat Jalavan mukaan muun muassa laivalla tapahtuvaan valvontaan sekä matkustajien, matkatavaroiden, ajoneuvojen ja rahdin tarkastuksiin. Ne kaikki tarkastettaisiin ennen laivan lastausta nykyistä korkeammalla turvatasolla.

"Kaikissa satamissa on matkatavaroiden ja ajoneuvojen tarkastuksiin koulutettua henkilökuntaa, jotka työskentelevät sataman turvallisuuspäällikön alaisuudessa."



Entä kun laiva on merellä ja sataman turvatoimista huolimatta laivaan on päätynyt väkivaltaisesti käyttäytyvä henkilö?

Jalavan ja Nöjdin mukaan laivoissa tehdään jatkuvaa valvontaa normaalitilanteessakin.

"Aluksen päällikkö vastaa turvallisuudesta ja turvallisuuspäälliköt työskentelevät hänen alaisuudessaan. Vaaratilanteessa hänellä on aina mahdollisuus saada nopeasti yhteys poliisiin ja muihin viranomaisiin", Jalava kertoo.

"Laivojen turvallisuushenkilökunta seuraa tilannetta aluksella jatkuvasti ja tekee ennaltaehkäisevää työtä vaaratilanteiden ehkäisemiksi. Heillä on koulutus uhkaavissa tilanteissa toimimiseen. Erilaisia harjoituksia toteutetaan laivoilla päivittäin."

Myös valvontakamerat lisäävät turvallisuutta aluksella, Nöjd muistuttaa.

Jalavan mukaan myös varustamon johdossa toimii kriisiorganisaatio, joka on valmiudessa vuorokauden ympäri mahdollisten kriisitilanteiden varalta.

Kaikista turvallisuutta parantavista toimista varustamot eivät kuitenkaan voi Nöjdin mukaan kertoa julkisuudessa.

Sitä paitsi:

"Yleisenä kommenttina sanoisin, että normaalissa elämässä noudatamme normaaleja proseduureja, kuten missä tahansa muuallakin. Ihmisiä liikkuu arjessa ympärillämme monissa paikoissa paljon, eikä heitä ketään ole turvatarkastettu", Nöjd toteaa.

Juupa juu :rolleyes: "varauduttu" on mutta eivät kykene estämään terrori -iskua sen paremmin kuin saksassa, Ranskassa tai muuallakaan...eli toivotaan ettei mitään vaan sattuisi...:oops:

Varustamot ovat kokoajan vähentäneet henkilökuntaansa ja ISPS ja terminaalien henkilö/ajoneuvo liikenteen turvallisuus hoidetaan minimimiehityksellä ja siinäkin on vähennyspainetta...:confused:
 
http://www.dailymail.co.uk/news/art...amid-warnings-ISIS-target-UK-bound-craft.html
Ferry terror attack fears: France sends heavily armed soldiers and
police to Calais amid warnings ISIS will target a UK-bound craft
'The presence of the police and soldiers near Calais is very alarming
– there's nothing routine about it.

Lomien vuoksi muutenkin ruuhkaa
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-kent-36873632
Port officials said delays built up due to understaffing of French
border posts during heightened security checks.

Joltain palstalta:
http://police.community/topic/80565-bbc-dover-ferry-passengers-delayed-by-french-security-checks/
The threat has not come from the UK so far but other EU countries that
have open borders. As far as I am aware checks have not been increased or
even implemented in these areas. Just strikes me as strange.

Eikös jo mainittu että Tallinnassa oli poliisi tai vartija satamassa hieman paremmin varustein? Ruotsin suunta tässä taitaa olla suurin riski
 
Eikös jo mainittu että Tallinnassa oli poliisi tai vartija satamassa hieman paremmin varustein? Ruotsin suunta tässä taitaa olla suurin riski
Muutama päivä sitten tuli puhelu jossa uhattiin lentoliikennettä joten virolaiset lisäsivät vartiointia kentällä. Satamssa ei lisätty vartiointia mutta poliisin aseistusta vahvistettiin eli annettiin konepistoolit.
 
Terrori-isku ruotsinlaivaan? Varustamot vakuuttavat, että uhkaan on varauduttu
Talous12:07Juhani Reku
Viime aikojen terroriteot sekä muut väkivallanteot eivät ole vaatineet turvallisuustason nostoa Itämeren alueella.

JAANA KANKAANPÄÄ
158525-jpg.jpg

Matkustajalaivat kuljettavat päivittäinkin kymmeniätuhansia matkustajia Suomesta Ruotsiin ja Viroon.
Lukuisat terroriteot ovat tuoneet pohdinnat väkivallan uhasta myös tavallisiin kahvipöytäkeskusteluihin. Kun iskujen kohteina ovat olleet aivan tavalliset ihmiset heidän normaaleissa arkiympyröissään, yhä useampi pohtii uhkaa myös omalta kohdaltaan.

Ostoskeskuksiin ja lentokentille iskuja on jo tehty. Yksi leimallinen suomalaisia yhteen kokoava paikka on matkustajalaiva, joilla Suomesta tehdään vuosittain miljoonia matkoja sekä Ruotsiin että Viroon.

Lentokenttien turvatoimet ovat tiukat, mutta miten toimitaan satamassa?

Satamissa ei kuljeta läpivalaisulaitteiden kautta ja harva on laivaan pyrkiessään joutunut muuhunkaan turvatarkastukseen.

Laivoihin saatetaan lastata nopeimmillaan muutamassa minuutissa pitkälti kolmattatuhatta matkustajaa. Isoille avoimille autokansille lastataan puolestaan autoja, joiden tavaratilassa voisi alukseen kuljettaa melkein mitä tahansa.

Ainakin mielikuvissa.



Laivayhtiöistä kuitenkin vakuutetaan, että turvallisuudesta huolehditaan.

"Yhteistyössä satamien, poliisin ja muiden viranomaisten kanssa varustamot arvioivat jatkuvasti, kuinka tiukkoja turvatoimia on toteutettava", toteaa Viking Linen meriturvallisuustarkastaja Juri Jalava.

Esimerkiksi pistetarkastuksia tehdään säännöllisesti sekä matkustajille että ajoneuvoille, kertoo puolestaan viestintäjohtaja Marika Nöjd Tallink Silja Oy:stä.

Sekä Nöjd että Jalava muistuttavat, että sekä satamia että aluksia koskevat turvallisuusasiat perustuvat lakiin.

Kansainvälisesti merenkulun turvallisuutta ohjaa ISPS-säännöstö (International Ship and Port Security Code), kansallisesti Suomessa puolestaan laki merenkulun turvallisuudesta.

Jokaisella laivalla pitää olla ISPS-säännöstön mukainen turvallisuussuunnitelma, jonka Suomessa hyväksyy Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.



Varustamoissa sen enempää kuin Trafissakaan asiasta ei olla tällä hetkellä huolissaan. Trafi ei ole nostanut merenkulun kolmiportaista turvatasoa alimmalta eli tasolta 1.

Tällä hetkellä voimassa oleva turvataso 1 tarkoittaa käytännössä normaalitilannetta, jossa liikenteen harjoittajien on noudatettava "suojaavia vähimmäisturvatoimenpiteitä".

Jos "turvavälikohtauksen" riski on kohonnut, varustamoilta edellytetään turvatasoa 2 eli näiden pitää noudattaa "lisätoimenpiteitä". Tasolla 3 riski on todennäköinen ja lisätoimet ovat tasoa 2 laajemmat.

"Viranomaisten nostaessa turvatasoa tai viranomaisen muusta pyynnöstä ryhdymme tarvittaviin lisätoimenpiteisiin", Nöjd tiivistää.

Lisätoimet kohdistuisivat Jalavan mukaan muun muassa laivalla tapahtuvaan valvontaan sekä matkustajien, matkatavaroiden, ajoneuvojen ja rahdin tarkastuksiin. Ne kaikki tarkastettaisiin ennen laivan lastausta nykyistä korkeammalla turvatasolla.

"Kaikissa satamissa on matkatavaroiden ja ajoneuvojen tarkastuksiin koulutettua henkilökuntaa, jotka työskentelevät sataman turvallisuuspäällikön alaisuudessa."



Entä kun laiva on merellä ja sataman turvatoimista huolimatta laivaan on päätynyt väkivaltaisesti käyttäytyvä henkilö?

Jalavan ja Nöjdin mukaan laivoissa tehdään jatkuvaa valvontaa normaalitilanteessakin.

"Aluksen päällikkö vastaa turvallisuudesta ja turvallisuuspäälliköt työskentelevät hänen alaisuudessaan. Vaaratilanteessa hänellä on aina mahdollisuus saada nopeasti yhteys poliisiin ja muihin viranomaisiin", Jalava kertoo.

"Laivojen turvallisuushenkilökunta seuraa tilannetta aluksella jatkuvasti ja tekee ennaltaehkäisevää työtä vaaratilanteiden ehkäisemiksi. Heillä on koulutus uhkaavissa tilanteissa toimimiseen. Erilaisia harjoituksia toteutetaan laivoilla päivittäin."

Myös valvontakamerat lisäävät turvallisuutta aluksella, Nöjd muistuttaa.

Jalavan mukaan myös varustamon johdossa toimii kriisiorganisaatio, joka on valmiudessa vuorokauden ympäri mahdollisten kriisitilanteiden varalta.

Kaikista turvallisuutta parantavista toimista varustamot eivät kuitenkaan voi Nöjdin mukaan kertoa julkisuudessa.

Sitä paitsi:

"Yleisenä kommenttina sanoisin, että normaalissa elämässä noudatamme normaaleja proseduureja, kuten missä tahansa muuallakin. Ihmisiä liikkuu arjessa ympärillämme monissa paikoissa paljon, eikä heitä ketään ole turvatarkastettu", Nöjd toteaa.

Tämä on kaikein paras turva terroristeja vastaan Myös valvontakamerat lisäävät turvallisuutta aluksella, Nöjd muistuttaa.

Tosiasia on jos Ruotsin laivalla tapahtuu isku niin ei senparemmin Ruotsilla kuin Suomellakaan ole keinoja viedä laivalle poliiseja tai sotilaita.

Jos Vironlaivoilla tapahtuu isku niin silloinkaan Suomi ei pysty kuin pyörittelemään peukaloita, mutta Viro voi pyytää alueelaan olevia Nato sotilaita avuksi joilla on toimintaan kykenevät joukot ja kalusto ja pahimmillaan joudutaan katselemaan kuvia teurastuksesta joka jatkuu tunteja jos isku tapahtuu Suomen tai Ruotsin aluevesillä.

Häpeä tunnustaa että pahimmillaan joudutan pyytämään Venäjältä apua terroristien tuhoamiseen jos Virossa olevien NATO joukkojen rotaatio on kriittisessä vaiheessa.
 
Tämä on kaikein paras turva terroristeja vastaan Myös valvontakamerat lisäävät turvallisuutta aluksella, Nöjd muistuttaa.

Tosiasia on jos Ruotsin laivalla tapahtuu isku niin ei senparemmin Ruotsilla kuin Suomellakaan ole keinoja viedä laivalle poliiseja tai sotilaita.

Jos Vironlaivoilla tapahtuu isku niin silloinkaan Suomi ei pysty kuin pyörittelemään peukaloita, mutta Viro voi pyytää alueelaan olevia Nato sotilaita avuksi joilla on toimintaan kykenevät joukot ja kalusto ja pahimmillaan joudutaan katselemaan kuvia teurastuksesta joka jatkuu tunteja jos isku tapahtuu Suomen tai Ruotsin aluevesillä.

Häpeä tunnustaa että pahimmillaan joudutan pyytämään Venäjältä apua terroristien tuhoamiseen jos Virossa olevien NATO joukkojen rotaatio on kriittisessä vaiheessa.

Miten niin ei ole keinoja? Helikopterit on keksitty ja esim. Karhu sekä Merivoimien ETO harjoittelevat moista säännöllisesti. Samoin ruotsalaiset. Jotain rajaa nyt tuohon epätoivoon.
 
Miten niin ei ole keinoja? Helikopterit on keksitty ja esim. Karhu sekä Merivoimien ETO harjoittelevat moista säännöllisesti. Samoin ruotsalaiset. Jotain rajaa nyt tuohon epätoivoon.

Ilmeisesti uskosi on vahvempi kuin tietosi.
 
Ilmeisesti uskosi on vahvempi kuin tietosi.

Kyseisistä asioista on kerrottu ihan julkisesti ja näytetty ihan videoita. Älä nyt viitsi naurattaa muka tiedoillasi. Terrorisminvastainen toiminta aluksilla on aivan rutiinijuttuja ko. yksiköille, yhtenä osa-alueena.
 
Terrori-isku ruotsinlaivaan? Varustamot vakuuttavat, että uhkaan on varauduttu

Olisko tarpeen avata keskustelu otsikolla "Terrori-isku ruotsinlaivaan" ?
Siinä voisi heittää erilaisia skenaarioita, mitä ja miten isku voisi tapahtua. Tavallaan tyhmää alkaa esittämään malleja ja toimintatapoja, koska sellaista innostavaa tietoahan ei pitäisi jakaa hulluille ja radikaaleille.
Mutta toisaalta positiivinen puoli siinä olisi se, että varustamot hieman haastettaisiin pohtimaan muitakin seikkoja kuin vain niitä mitä he jo ovat pohtineet. Mehän emme varustamojen vakuutteluja helposti usko, koska "tämä ei koske Suomea" .... jne.... Kyllä joku varustamon edutajakin näitä juttuja saattaa lukea vaikkei muuten kuin popparit ja juoma seuranaan.

Mitä mieltä?


.
 
Kyseisistä asioista on kerrottu ihan julkisesti ja näytetty ihan videoita. Älä nyt viitsi naurattaa muka tiedoillasi. Terrorisminvastainen toiminta aluksilla on aivan rutiinijuttuja ko. yksiköille, yhtenä osa-alueena.
Joo, kyllä aluksille menoa on Suomessakin harjoiteltu varmaan 20 vuotta ja todellakin rutiinitreeniä viranomaisille. Ero vaan on siinä että kappausuhkaan treenataan, mutta ei niinkään siihen jos kyse on itsemurhaterrorin tekijä ja miten sellainen voidaan estää.
 
Kyseisistä asioista on kerrottu ihan julkisesti ja näytetty ihan videoita. Älä nyt viitsi naurattaa muka tiedoillasi. Terrorisminvastainen toiminta aluksilla on aivan rutiinijuttuja ko. yksiköille, yhtenä osa-alueena.
Juutuupistahaan noita voi katsella miksi minä kinaisin oikeiden asiantuntijoiden kanssa, kaatsotaan sitten jos jotain tapahtuu niin silloinhan se selviää onko kykyä ja taitoa silloin veri punnitaan.
 
Voihan niitä turvatarkastuksia viedä lentokenttätasolle mutta silloin kyllä on myös höllennettävä laivojen aikatauluja reippaasti. 2000 matkustajan ja kaikkien autojen ja rekkojen kunnollinen tarkastus veisi monta tuntia .
 
Joo, kyllä aluksille menoa on Suomessakin harjoiteltu varmaan 20 vuotta ja todellakin rutiinitreeniä viranomaisille. Ero vaan on siinä että kappausuhkaan treenataan, mutta ei niinkään siihen jos kyse on itsemurhaterrorin tekijä ja miten sellainen voidaan estää.

Onhan se itse asiassa jo paskamainen tilanne jos lautalla on 3000 ihmistä ja sinne pitäisi rynnäköidä jollakin 100 hepulla....
 
Joo, kyllä aluksille menoa on Suomessakin harjoiteltu varmaan 20 vuotta ja todellakin rutiinitreeniä viranomaisille. Ero vaan on siinä että kappausuhkaan treenataan, mutta ei niinkään siihen jos kyse on itsemurhaterrorin tekijä ja miten sellainen voidaan estää.

Ei ne sitä edes pysty estämään ruumiita ne menee laskemaan.

Ihan oikeasti jos noustaan laivaan kun sieltä ammutaan niin temppu ei silloin ole juutuupi tasoiselle asiantuntijalle muutakuin, silloin sinne mennään että heilahtaa.
 
Kyseiset laivat ovat aivan varmasti islamistien listalla.
Samalla tavalla se Suomessa oleva radikaali miettii potentiaalista kohdetta kuin joku vastaava ulkomailla.
Merkitsevät kriteerit ovat 1) laaja medianäkyvyys ja 2) merkittävä uhrien määrä.

Helsingissä Stadionin tornin räjäyttäminen on erittäin hyvi kohdan 1 piirissä mutta ei sovi snackbar-radikaalille, jos siinä ei menehdy riittävästi sivullisia, eli kohta 2 on melkeimpä tärkeämpi.


.
 
Ei ne sitä edes pysty estämään ruumiita ne menee laskemaan.
Ihan oikeasti jos noustaan laivaan kun sieltä ammutaan niin temppu ei silloin ole juutuupi tasoiselle asiantuntijalle muutakuin, silloin sinne mennään että heilahtaa.
Menevät joka tapauksessa koska vaihtoehtona ei ole olla menemättä. Yrittänyttä ei meillä laiteta.
(En nyt ihan ymmärrä tuota juutuubi mainintaasi, mutta ei kai se ole oleellista.)
 
Voihan niitä turvatarkastuksia viedä lentokenttätasolle mutta silloin kyllä on myös höllennettävä laivojen aikatauluja reippaasti. 2000 matkustajan ja kaikkien autojen ja rekkojen kunnollinen tarkastus veisi monta tuntia .
Niin tehdään vasta kun se ensimmäinen isku on tapahtunut. Sama viivyttelyprosessi kuin kaikessa muussakin.
Laivamatkustaminen on riskitöntä niin kauan kunnes toisin todistetaan.
 
Eivät pelkästään ne uhrit vaan pitkäkestoiset jälkiseuraukset mm. Ruotsille joka on monikulttuurisuuden vuoksi epäyhtenäisempi maa ja pinnan alla kytee.

Ranska näyttää valvovan kanaalin lauttaliikennettä. Ikäväähän se olisi jos Brexitin jälkeen vielä Ranskasta päin tulevat islamistit pääsisivät tappamaan brittejä. Antaisi vaan vahvistuksen että terrorismi tulee mantereelta vaikkei niin yksiselkoista olekaan.

Samoin jos noille Itämeren laivoille tultaisiin Ruotsista ns. "ruotsalaisten" toimesta niin ei se ainakaan vähentäisi EU / länsi / NATO-kriitikkojen ääntä. Sillä tehtäisiin kasvualustaa tiedä mille epävakauttamiselle.
 
Aina saa ruumiita tehtyä, se nyt on sanomattakin selvää. Kauppatorille pommi aamulla ja helvetisti kuolleita. Eli parasta on siis olla harjoittelematta kokonaan, kun ei kuitenkaan voida estää...
Kyllä tuolla laivallakin osataan jotain tehdä, samoin osaavat suomen, viron, ruotsin ja parin muunkin maan porukat tehdä asioita.
Tuubi taikka ei, niin onhan se aivan helvetin hyvä juttu, ettei siellä ole konstaapeli rynnäkkötykin kanssa kyselemässä, että mennäänkös juomaan vaiko naimaan, ja onko mukana pommia taikka muuta kamaluutta.

Helpompiakin kohteita on...
 
Back
Top