Bushmaster
Greatest Leader
Terrori-isku ruotsinlaivaan? Varustamot vakuuttavat, että uhkaan on varauduttu
Talous12:07Juhani Reku
Viime aikojen terroriteot sekä muut väkivallanteot eivät ole vaatineet turvallisuustason nostoa Itämeren alueella.
JAANA KANKAANPÄÄ
Matkustajalaivat kuljettavat päivittäinkin kymmeniätuhansia matkustajia Suomesta Ruotsiin ja Viroon.
Lukuisat terroriteot ovat tuoneet pohdinnat väkivallan uhasta myös tavallisiin kahvipöytäkeskusteluihin. Kun iskujen kohteina ovat olleet aivan tavalliset ihmiset heidän normaaleissa arkiympyröissään, yhä useampi pohtii uhkaa myös omalta kohdaltaan.
Ostoskeskuksiin ja lentokentille iskuja on jo tehty. Yksi leimallinen suomalaisia yhteen kokoava paikka on matkustajalaiva, joilla Suomesta tehdään vuosittain miljoonia matkoja sekä Ruotsiin että Viroon.
Lentokenttien turvatoimet ovat tiukat, mutta miten toimitaan satamassa?
Satamissa ei kuljeta läpivalaisulaitteiden kautta ja harva on laivaan pyrkiessään joutunut muuhunkaan turvatarkastukseen.
Laivoihin saatetaan lastata nopeimmillaan muutamassa minuutissa pitkälti kolmattatuhatta matkustajaa. Isoille avoimille autokansille lastataan puolestaan autoja, joiden tavaratilassa voisi alukseen kuljettaa melkein mitä tahansa.
Ainakin mielikuvissa.
Laivayhtiöistä kuitenkin vakuutetaan, että turvallisuudesta huolehditaan.
"Yhteistyössä satamien, poliisin ja muiden viranomaisten kanssa varustamot arvioivat jatkuvasti, kuinka tiukkoja turvatoimia on toteutettava", toteaa Viking Linen meriturvallisuustarkastaja Juri Jalava.
Esimerkiksi pistetarkastuksia tehdään säännöllisesti sekä matkustajille että ajoneuvoille, kertoo puolestaan viestintäjohtaja Marika Nöjd Tallink Silja Oy:stä.
Sekä Nöjd että Jalava muistuttavat, että sekä satamia että aluksia koskevat turvallisuusasiat perustuvat lakiin.
Kansainvälisesti merenkulun turvallisuutta ohjaa ISPS-säännöstö (International Ship and Port Security Code), kansallisesti Suomessa puolestaan laki merenkulun turvallisuudesta.
Jokaisella laivalla pitää olla ISPS-säännöstön mukainen turvallisuussuunnitelma, jonka Suomessa hyväksyy Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Varustamoissa sen enempää kuin Trafissakaan asiasta ei olla tällä hetkellä huolissaan. Trafi ei ole nostanut merenkulun kolmiportaista turvatasoa alimmalta eli tasolta 1.
Tällä hetkellä voimassa oleva turvataso 1 tarkoittaa käytännössä normaalitilannetta, jossa liikenteen harjoittajien on noudatettava "suojaavia vähimmäisturvatoimenpiteitä".
Jos "turvavälikohtauksen" riski on kohonnut, varustamoilta edellytetään turvatasoa 2 eli näiden pitää noudattaa "lisätoimenpiteitä". Tasolla 3 riski on todennäköinen ja lisätoimet ovat tasoa 2 laajemmat.
"Viranomaisten nostaessa turvatasoa tai viranomaisen muusta pyynnöstä ryhdymme tarvittaviin lisätoimenpiteisiin", Nöjd tiivistää.
Lisätoimet kohdistuisivat Jalavan mukaan muun muassa laivalla tapahtuvaan valvontaan sekä matkustajien, matkatavaroiden, ajoneuvojen ja rahdin tarkastuksiin. Ne kaikki tarkastettaisiin ennen laivan lastausta nykyistä korkeammalla turvatasolla.
"Kaikissa satamissa on matkatavaroiden ja ajoneuvojen tarkastuksiin koulutettua henkilökuntaa, jotka työskentelevät sataman turvallisuuspäällikön alaisuudessa."
Entä kun laiva on merellä ja sataman turvatoimista huolimatta laivaan on päätynyt väkivaltaisesti käyttäytyvä henkilö?
Jalavan ja Nöjdin mukaan laivoissa tehdään jatkuvaa valvontaa normaalitilanteessakin.
"Aluksen päällikkö vastaa turvallisuudesta ja turvallisuuspäälliköt työskentelevät hänen alaisuudessaan. Vaaratilanteessa hänellä on aina mahdollisuus saada nopeasti yhteys poliisiin ja muihin viranomaisiin", Jalava kertoo.
"Laivojen turvallisuushenkilökunta seuraa tilannetta aluksella jatkuvasti ja tekee ennaltaehkäisevää työtä vaaratilanteiden ehkäisemiksi. Heillä on koulutus uhkaavissa tilanteissa toimimiseen. Erilaisia harjoituksia toteutetaan laivoilla päivittäin."
Myös valvontakamerat lisäävät turvallisuutta aluksella, Nöjd muistuttaa.
Jalavan mukaan myös varustamon johdossa toimii kriisiorganisaatio, joka on valmiudessa vuorokauden ympäri mahdollisten kriisitilanteiden varalta.
Kaikista turvallisuutta parantavista toimista varustamot eivät kuitenkaan voi Nöjdin mukaan kertoa julkisuudessa.
Sitä paitsi:
"Yleisenä kommenttina sanoisin, että normaalissa elämässä noudatamme normaaleja proseduureja, kuten missä tahansa muuallakin. Ihmisiä liikkuu arjessa ympärillämme monissa paikoissa paljon, eikä heitä ketään ole turvatarkastettu", Nöjd toteaa.
Juupa juu "varauduttu" on mutta eivät kykene estämään terrori -iskua sen paremmin kuin saksassa, Ranskassa tai muuallakaan...eli toivotaan ettei mitään vaan sattuisi...
Varustamot ovat kokoajan vähentäneet henkilökuntaansa ja ISPS ja terminaalien henkilö/ajoneuvo liikenteen turvallisuus hoidetaan minimimiehityksellä ja siinäkin on vähennyspainetta...