Olen tässä seurannut Jujuna tunnetun artistin YouTube-kanavaa siitä asti kun alkoi tekemään podcastiaan. Jos noita 5-15 minuutin videoita voi podcastina pitää. Lähinnä eräänlaisia "infovideoita" liittyen Ukrainan sotaan. YouTube kytki välillä monetisaation pois, nyt oli tullut takaisin.
Tyypin ulosanti on hyvää ja selkeää ja videot on tuotettu taitavasti, ihan ammattilaistasoa. Niihin on panostettu.
Olen myös hyvän aikaa seurannut Z-Studion livestreameja (jälkilähetyksinä). Nämä ovat luonnollisesti semmoista kamaa, että kukaan ei-psykoottinen ihminen ei voi ottaa vakavissaan. Huumori- ja viihdearvo on silti omasta mielestäni korkea, kunhan vain muistaa tarkkailla verenpainettaan. Z-Studion kautta voi ehkä myös pysyä hajulla siitä, missä tuolla idän puolella mennään progadandan puitteissa.
Mutta tämä Julius Kivi on sen sijaan oikeasti huolestuttava hahmo, sillä propaganda on hyvin hienovaraista. Länttä syytetään valikoivasta informaatiosta ja Ukrainan renkaiden pumppaamisesta (vaikka tosiasiallisesti länsimedioiden perusteeton optimismi Ukrainan suhteen on jokseenkin täysin karissut jo hyvä aika sitten) ja samalla todistellaan omia väitteitä yksittäisillä videoklipeillä; tehdään itse sitä, mistä syytetään muita. Joka tapauksessa, taitavinta suomenkielistä propagoimista mitä olen vähään aikaan nähnyt, ja totuuden kertomisesti kiitteleviä seuraajia näkyy riittävän.
Ja sitten tuoreimmalla, tänään ilmestyneellä videolla alkaa mennä jo aika jyrkästi vinoon: spekuloidaan että joko ruotsalaiset ovat pian hyökkäämässä Suomen läpi itään (kuten tekivät aina 1800-luvun alkuun asti) ja pitäisikö Putinin tulla pelastamaan meidät nykyisiltä miehittäjiltämme (ruotsalaisilta?).
Joku voi oikeasti niellä tämän paskan, jopa joku sellainen yksilö, joka ei vielä eilen niellyt, mutta oli kiikun kaakun.