Trump -psykoosi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ak.tied
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämä! Ennen verorahoitteiset apparaatit työskentelivät kirjoituskoneilla. Dokumenttia, usein turhaakin, syntyi X määrä. Sitten tulivat PCeet. Kurssituksen jälkeen cntr-c ja cntr-v komennot ja muokkaustyökalut tulivat jäsenkirjaisimmillekin apparatsnikeille tutuiksi ja kas; nollan arvoinen tuotos lisääntyi suorastaan exponentaalisesti. Ja apparaatsnikkien määrä dekadiluokkaa :facepalm:

Nyt sitten 3. aalto eli tekoäly; ällistyttävät (minua) uudet työkalut mahdollistavat 0-tutkimuksen ja muun hölönpöllön tuottamisen, en osaa edes kuvata, no astronomisen kasvun. Kaikkein sukulaisinkin päälllikkö ja koordinaattori pystyy tekemään hetkessä rapsat 0-hankkeistaan ym. joiden nyökyttelyyn tarvitaan tietysti uutta väkeä, eli se huutava työvoimapulla. Julkiselle sektorille palkattu nollahan vahvistaa julkista taloutta Suomen johtavan hirmusuositun puolueen taloustuntijan mukaan. :facepalm:

Ei täällä enää millään säätämisellä pärjätä vaan yhteiskunnan toiminnot ja vastuut pitäisi määritellä uudestaan. Muistutanpahan vain että Musk laittoi 90% väestä pihalle Twitteristä, ilman toiminnallisia ongelmia.

Jahas, jos sitten valmistelisi hetken huomisia presentaatioita, AI:llä totta kai! :)
Niin. Ehkä menee ohi ketjun aiheen mutta tämä tuli mieleeni koska miellän itseni keskiluokkaan mutta luulen että tekemäni työ tulee poistumaan tekoälyn mukana ehkä nopeammin kuin itse luulenkaan. Eli en välttämättä toivo lapsilleni samaa uraa kuin itsellä.
 
Ei olisi uskonut millainen mätäpaise tuosta Trumpin hallinnosta kasvaa.

Heikon ja ryssämielisin jenkki johtaja sitten toisen maailmansodan.

Kannattaa kuunnella vastaisuudessa tarkemmalla korvalla niitä jotka juurikin sanoi että Trumpin hallinto tulee olemaan kaaosta ja katastrofi Ukrainalle. Vähemmän paino-arvoa niille jotka uskoi (ilmeisesti jotkut uskoo edelleenkin) että Trumpilla on joku mahtava 5d-shakki suunnitelma.
 
Ei täällä enää millään säätämisellä pärjätä vaan yhteiskunnan toiminnot ja vastuut pitäisi määritellä uudestaan. Muistutanpahan vain että Musk laittoi 90% väestä pihalle Twitteristä, ilman toiminnallisia ongelmia.

Off topic tarkennus. Laittoi lähes 80% pihalle ja meinasi puoti kyykätä ongelmiin. On joutunut palkkaamaan lähes saman verran lisää kun taloon jääneitä oli. Ja jatkuu edelleen värväykset, mutta käyttäjämäärät ovat laskeneet.
 
Interin netin mukaan Ukrainassa on 42000 starlink liittymää. 72€/kk hinnalla tuo 50M€ riittää vajaaseen 58000 liittymään per vuosi. Mitä tuo Musk siis selittää pienestä osasta? Veloittavatko markkinahintaa enemmän hädänalaisen valtion alueella?
Intternetti saa sanoa mitä sanoo, Musk lienee tässä oikeassa. USA:sta kun ei saa edelleenkään toimittaa Starlinkkiä sotilaskäyttöön muuta kuin Pentagonin kautta ja näistä määristä ei ole mitään tietoa annettu julki. No kattelaan, ehkä se Musk möläyttää tämänkin tiedon tässä jossain kohtaa julki.
 
Saattaa trump seurata ystävänsä putinin viitoittamaa tietä.

putin ajaa venäjän ulos kaasu-, öljy-, ase- ja monilta muilta markkinoilta.

trump kannustaa Euroopan kehittämään aseteollisuutta, viestintää, tiedustelua ja vaikka mitä.

Ehdoton luottamus F-35:een on yhden kimmastuneen kommentin päässä, ja se tulee kyllä kun kyyti kovenee.
 
Intternetti saa sanoa mitä sanoo, Musk lienee tässä oikeassa. USA:sta kun ei saa edelleenkään toimittaa Starlinkkiä sotilaskäyttöön muuta kuin Pentagonin kautta ja näistä määristä ei ole mitään tietoa annettu julki. No kattelaan, ehkä se Musk möläyttää tämänkin tiedon tässä jossain kohtaa julki.
No tuo 42000 on Ukrainan ilmoittamaa. Muuhun määrään ei viitteitä löydy. Siihen viittaa myös Eutelsatin puhe muutaman kuukauden ajasta korvata starlinkit.

Eli joko hinta on valtavasti suurempi kuin markkinahinta tai Musk valehtelee.
 
Vai niin.
Reporter: Have you been as tough on Russia as you've been on Hamas?

Trump: Much tougher because I haven't done [much] to Hamas. That's been Israel that has to do to Hamas.

I've been very tough to Russia, tougher than anybody's ever been to Russia.

Litteroituna ketjussa trumpin haastattelu Foxilla. Foxia on perinteisesti pidetty trumpin äänitorvena, mutta asetelma on jotenkin keikahtanut valinnan jälkee ja toimittaja jaksaa haastaa.

Positiivista tuossa on, että näyttää vetävän tiukkaa linjaa Iranin suhteen ja sanoo, ettei olisi leikkaamassa puolustusbudjettia Kiina ja venäjän takia.

 
Kannattaa kuunnella vastaisuudessa tarkemmalla korvalla niitä jotka juurikin sanoi että Trumpin hallinto tulee olemaan kaaosta ja katastrofi Ukrainalle. Vähemmän paino-arvoa niille jotka uskoi (ilmeisesti jotkut uskoo edelleenkin) että Trumpilla on joku mahtava 5d-shakki suunnitelma.
Se suunnitelma on ollut puoli vuotta esillä täällä. Rauha Ukrainaan osapuolia kiristämällä. Muuta ei ole. Ainoa poliitikkokin, joka on esittänyt, että entäs jos Trump älyttää Venäjää, on ollut Timo Soini.

Ainoa muuttuja tiedettyyn on ollut se, että vain Ukrainaa painostetaan konkreettisesti. Venäjästä tiedetään vain, että suhteita lämmitellään. Trumpin Foxilla kehumasta "kovuudesta Venäjää kohtaan" ei ole minkäänlaista dataa vielä. Tosin eivät ole pitäneet myöskään mitään showta neuvotteluista.

Trumpin hallinnon venäjämyönteisyydestä oo ollut pieniä viitteitä, mutta homman laajuus voi olla rumempaa kuin ainakaan minä olin arvannut.
 
Kysäisin Grokilta USAn Nato-jäsenyyden kustannusta ja pyysin vertaamaan sitä puolustusbudjettiin. Pyysin ottamaan huomion USAn asekaupan Nato-liittolaisille sekä arvioimaan Natosta irtautumisen taloudellista vaikutusta USA:lle.

Analyysi otti huomioon suorat ja epäsuorat (mm. joukot Euroopassa) kustannukset. Kaikki huomioiden Naton hinta on noin 5% USAn puolustusbudjetista. Kokonaistaloudellisessa arvioinnissa analyysi otti huomioon kauppasuhteiden huononemisen, kasvavan epävarmuuden ja investointiriskien kasvun.

Tuomio on tyly
Conclusion

Leaving NATO would likely not benefit the U.S. economy. The direct savings ($800 million) are trivial—0.09% of the defense budget—and even broader cuts ($40 billion) are outweighed by losses in arms exports ($50-70 billion) and potential GDP decline ($490 billion). NATO amplifies U.S. economic power through defense trade and stability; exiting risks a net loss far exceeding short-term gains. The numbers suggest staying in NATO is a better economic bet, even before factoring in geopolitical leverage.

Short-Term Savings: Exiting NATO would save the $800 million direct contribution and potentially some of the $40 billion in deployments. However, this $40.8 billion max savings pales against potential losses in arms exports and broader economic fallout.

Kokonaisuudessaan.

Kysymys: Analyze annual US Nato funding cost and it's share in US defense budget. Include value of US annual arms exports to Nato countries and impact of this business if US leaves Nato. Would leaving Nato be beneficial to US economy?

Let’s break this down step-by-step based on available data and reasoning, focusing on the annual U.S. NATO funding cost, its share of the U.S. defense budget, the value of U.S. arms exports to NATO countries, and the potential economic impact of leaving NATO.
1. Annual U.S. NATO Funding Cost
NATO’s funding is split into direct contributions (common budgets) and indirect contributions (national defense spending that supports NATO’s goals). The U.S. contribution to NATO’s common budgets—covering civilian operations, military command, and infrastructure like the NATO Security Investment Programme—is based on Gross National Income (GNI).
  • In 2023, NATO’s total common budget was approximately €3.3 billion ($3.59 billion USD). The U.S. contributed 15.8% of this, equating to roughly $567 million (Reuters, May 2024). For 2025, NATO’s common funds are projected at €4.6 billion ($5 billion USD), with the U.S. share likely around $790 million assuming the same percentage.
  • Estimates from posts on X and other sources suggest a slightly higher figure for 2024, ranging from $572 million to $800 million annually for direct contributions. Let’s use $800 million as a reasonable upper-bound estimate for 2025 based on the growth trend.
This is the "membership fee" the U.S. pays to NATO. However, indirect costs—such as U.S. military deployments in Europe (e.g., bases, troops, exercises)—are much larger but harder to pin down precisely. Some analyses (e.g., posts on X) estimate total U.S. NATO-related spending, including deployments, at $35-40 billion annually, though this includes broader European defense efforts not exclusively tied to NATO’s budget.
2. Share in U.S. Defense Budget
The U.S. defense budget for 2023 was $816.7 billion (Pentagon data), and for 2024, it’s estimated at around $842 billion, with projections for 2025 likely exceeding $860 billion given inflationary trends and policy continuity.
  • Direct NATO contribution: $800 million / $860 billion = 0.09% of the defense budget. Even at the high end of historical estimates ($640 million in FY2022 per Taxpayers for Common Sense), it’s still under 0.1%.
  • Total NATO-related spending (including deployments): $40 billion / $860 billion = 4.65%. This is a small fraction of the total defense budget, which also covers global operations, the Indo-Pacific, domestic readiness, and more.
The vast majority of U.S. defense spending—over 95%—is not directly tied to NATO, debunking claims that NATO consumes a huge share of the budget. Even the $40 billion figure includes costs that support broader U.S. strategic interests in Europe, not just NATO obligations.
3. Value of U.S. Annual Arms Exports to NATO Countries
The U.S. is the world’s largest arms exporter, and NATO allies are a significant market. Exact figures vary year-to-year, but:
  • In 2023, U.S. arms exports totaled $238 billion globally (Stockholm International Peace Research Institute, SIPRI). NATO countries (excluding the U.S.) accounted for a substantial portion, with estimates suggesting $50-70 billion annually to European NATO allies alone, based on posts on X and historical trends (e.g., Wilson Center’s 2016 figure of $9.4 billion to new NATO members, scaled up for inflation and broader membership).
  • Key buyers include Poland (e.g., $34.9 billion defense budget in 2024, much of it on U.S. equipment like HIMARS and F-35s), Germany ($97.7 billion), and the UK ($82.1 billion), per Al Jazeera’s 2024 NATO spending breakdown. As NATO allies ramp up spending—23 of 32 hit the 2% GDP target in 2024—demand for U.S. weapons grows.
This trade supports thousands of U.S. jobs in the defense sector (e.g., Lockheed Martin, Raytheon) and bolsters economic activity in states like Texas, California, and Connecticut.
4. Impact of Leaving NATO on Arms Exports and the Economy
If the U.S. left NATO, the economic ramifications would hinge on how allies respond:
  • Loss of Arms Market: Without NATO’s collective defense framework, European countries might pivot to domestic or alternative suppliers (e.g., France’s Dassault, Germany’s Rheinmetall, or even China). A post on X suggests a potential $50-70 billion annual loss in U.S. arms sales to Europe. If allies fully replaced U.S. weapons, this could shrink the U.S. defense industry, costing jobs and GDP growth.
  • Trade and Investment Risks: A Rand study cited on X estimates that a 50% cut in U.S. security commitments could reduce GDP by $490 billion due to disrupted trade ties. NATO facilitates stable economic relations; leaving could unsettle markets and reduce U.S. influence over $1.47 trillion in collective NATO defense spending (2024 estimate).
  • Short-Term Savings: Exiting NATO would save the $800 million direct contribution and potentially some of the $40 billion in deployments. However, this $40.8 billion max savings pales against potential losses in arms exports and broader economic fallout.
5. Would Leaving NATO Benefit the U.S. Economy?
  • Pros:
    • Immediate savings of $800 million (direct) to $40 billion (total NATO-related costs), freeing funds for domestic priorities or other regions like the Indo-Pacific.
    • Reduced military overstretch in Europe could lower long-term defense costs.
  • Cons:
    • Loss of $50-70 billion in annual arms exports would hit the defense sector hard, with ripple effects on jobs and innovation.
    • A $490 billion GDP hit (Rand estimate) dwarfs savings, suggesting net economic harm.
    • Strategic costs—e.g., diminished global influence, a resurgent Russia, or a fractured Europe—could destabilize markets, indirectly hurting U.S. trade ($375.1 billion from European NATO allies in 2023).
Conclusion
Leaving NATO would likely not benefit the U.S. economy. The direct savings ($800 million) are trivial—0.09% of the defense budget—and even broader cuts ($40 billion) are outweighed by losses in arms exports ($50-70 billion) and potential GDP decline ($490 billion). NATO amplifies U.S. economic power through defense trade and stability; exiting risks a net loss far exceeding short-term gains. The numbers suggest staying in NATO is a better economic bet, even before factoring in geopolitical leverage.
 
Viimeksi muokattu:
Kysäisin Grokilta USAn Nato-jäsenyyden kustannusta ja pyysin vertaamaan sitä puolustusbudjettiin. Pyysin ottamaan huomion USAn asekaupan Nato-liittolaisille sekä arvioimaan Natosta irtautumisen taloudellista vaikutusta USA:lle.

Analyysi otti huomioon suorat ja epäsuorat (mm. joukot Euroopassa) kustannukset. Kaikki huomioiden Naton hinta on noin 5% USAn puolustusbudjetista. Kokonaistaloudellisessa arvioinnissa analyysi otti huomioon kauppasuhteiden huononemisen, kasvavan epävarmuuden ja investointiriskien kasvun.

Tuomio on tyly


Kokonaisuudessaan.

Kysymys: Analyze annual US Nato funding cost and it's share in US defense budget. Include value of US annual arms exports to Nato countries and impact of this business if US leaves Nato. Would leaving Nato be beneficial to US economy?

Let’s break this down step-by-step based on available data and reasoning, focusing on the annual U.S. NATO funding cost, its share of the U.S. defense budget, the value of U.S. arms exports to NATO countries, and the potential economic impact of leaving NATO.
1. Annual U.S. NATO Funding Cost
NATO’s funding is split into direct contributions (common budgets) and indirect contributions (national defense spending that supports NATO’s goals). The U.S. contribution to NATO’s common budgets—covering civilian operations, military command, and infrastructure like the NATO Security Investment Programme—is based on Gross National Income (GNI).
  • In 2023, NATO’s total common budget was approximately €3.3 billion ($3.59 billion USD). The U.S. contributed 15.8% of this, equating to roughly $567 million (Reuters, May 2024). For 2025, NATO’s common funds are projected at €4.6 billion ($5 billion USD), with the U.S. share likely around $790 million assuming the same percentage.
  • Estimates from posts on X and other sources suggest a slightly higher figure for 2024, ranging from $572 million to $800 million annually for direct contributions. Let’s use $800 million as a reasonable upper-bound estimate for 2025 based on the growth trend.
This is the "membership fee" the U.S. pays to NATO. However, indirect costs—such as U.S. military deployments in Europe (e.g., bases, troops, exercises)—are much larger but harder to pin down precisely. Some analyses (e.g., posts on X) estimate total U.S. NATO-related spending, including deployments, at $35-40 billion annually, though this includes broader European defense efforts not exclusively tied to NATO’s budget.
2. Share in U.S. Defense Budget
The U.S. defense budget for 2023 was $816.7 billion (Pentagon data), and for 2024, it’s estimated at around $842 billion, with projections for 2025 likely exceeding $860 billion given inflationary trends and policy continuity.
  • Direct NATO contribution: $800 million / $860 billion = 0.09% of the defense budget. Even at the high end of historical estimates ($640 million in FY2022 per Taxpayers for Common Sense), it’s still under 0.1%.
  • Total NATO-related spending (including deployments): $40 billion / $860 billion = 4.65%. This is a small fraction of the total defense budget, which also covers global operations, the Indo-Pacific, domestic readiness, and more.
The vast majority of U.S. defense spending—over 95%—is not directly tied to NATO, debunking claims that NATO consumes a huge share of the budget. Even the $40 billion figure includes costs that support broader U.S. strategic interests in Europe, not just NATO obligations.
3. Value of U.S. Annual Arms Exports to NATO Countries
The U.S. is the world’s largest arms exporter, and NATO allies are a significant market. Exact figures vary year-to-year, but:
  • In 2023, U.S. arms exports totaled $238 billion globally (Stockholm International Peace Research Institute, SIPRI). NATO countries (excluding the U.S.) accounted for a substantial portion, with estimates suggesting $50-70 billion annually to European NATO allies alone, based on posts on X and historical trends (e.g., Wilson Center’s 2016 figure of $9.4 billion to new NATO members, scaled up for inflation and broader membership).
  • Key buyers include Poland (e.g., $34.9 billion defense budget in 2024, much of it on U.S. equipment like HIMARS and F-35s), Germany ($97.7 billion), and the UK ($82.1 billion), per Al Jazeera’s 2024 NATO spending breakdown. As NATO allies ramp up spending—23 of 32 hit the 2% GDP target in 2024—demand for U.S. weapons grows.
This trade supports thousands of U.S. jobs in the defense sector (e.g., Lockheed Martin, Raytheon) and bolsters economic activity in states like Texas, California, and Connecticut.
4. Impact of Leaving NATO on Arms Exports and the Economy
If the U.S. left NATO, the economic ramifications would hinge on how allies respond:
  • Loss of Arms Market: Without NATO’s collective defense framework, European countries might pivot to domestic or alternative suppliers (e.g., France’s Dassault, Germany’s Rheinmetall, or even China). A post on X suggests a potential $50-70 billion annual loss in U.S. arms sales to Europe. If allies fully replaced U.S. weapons, this could shrink the U.S. defense industry, costing jobs and GDP growth.
  • Trade and Investment Risks: A Rand study cited on X estimates that a 50% cut in U.S. security commitments could reduce GDP by $490 billion due to disrupted trade ties. NATO facilitates stable economic relations; leaving could unsettle markets and reduce U.S. influence over $1.47 trillion in collective NATO defense spending (2024 estimate).
  • Short-Term Savings: Exiting NATO would save the $800 million direct contribution and potentially some of the $40 billion in deployments. However, this $40.8 billion max savings pales against potential losses in arms exports and broader economic fallout.
5. Would Leaving NATO Benefit the U.S. Economy?
  • Pros:
    • Immediate savings of $800 million (direct) to $40 billion (total NATO-related costs), freeing funds for domestic priorities or other regions like the Indo-Pacific.
    • Reduced military overstretch in Europe could lower long-term defense costs.
  • Cons:
    • Loss of $50-70 billion in annual arms exports would hit the defense sector hard, with ripple effects on jobs and innovation.
    • A $490 billion GDP hit (Rand estimate) dwarfs savings, suggesting net economic harm.
    • Strategic costs—e.g., diminished global influence, a resurgent Russia, or a fractured Europe—could destabilize markets, indirectly hurting U.S. trade ($375.1 billion from European NATO allies in 2023).
Conclusion
Leaving NATO would likely not benefit the U.S. economy. The direct savings ($800 million) are trivial—0.09% of the defense budget—and even broader cuts ($40 billion) are outweighed by losses in arms exports ($50-70 billion) and potential GDP decline ($490 billion). NATO amplifies U.S. economic power through defense trade and stability; exiting risks a net loss far exceeding short-term gains. The numbers suggest staying in NATO is a better economic bet, even before factoring in geopolitical leverage.
Tähän tämä kieteytyy, eli laaja-alainen kauppa on se mikä tuo rahaa. Nato:n kautta sitten osallistuminen tuo sotilaallista vakautta ja näin edesauttaa kapuallisen ympäristön säilymistä myöskin vakaana.

Niinkuin ny ton nähty niin dump ei nää vakautta ja laajaa kaupaa minään etuna. No ihmetellään sitten vuoden päästä että mitäs vaikka niille jenkkien eläkkeille kävi kun ruvettiin mylläämään.
 
Tähän tämä kieteytyy, eli laaja-alainen kauppa on se mikä tuo rahaa. Nato:n kautta sitten osallistuminen tuo sotilaallista vakautta ja näin edesauttaa kapuallisen ympäristön säilymistä myöskin vakaana.

Niinkuin ny ton nähty niin dump ei nää vakautta ja laajaa kaupaa minään etuna. No ihmetellään sitten vuoden päästä että mitäs vaikka niille jenkkien eläkkeille kävi kun ruvettiin mylläämään.

Natosta irtoaminen on turvallisuuspoliittisesti ja taloudellisesti järjetön liike, joka palvelee etunenässä venäjää ja Kiinaa.

Sama kaava mielestäni toistuu nyt lähes kaikissa Trumpin toimissa. Haluaisin, että joku osoittaisi mun olevan väärässä. Trumpin "America first" politiikka vaikuttaa hienosta sloganista huolimatta juuri päinvastaiselta.
 
Natosta irtoaminen on turvallisuuspoliittisesti ja taloudellisesti järjetön liike, joka palvelee etunenässä venäjää ja Kiinaa.
Viimeisin ulostulo neljä päivää sitten oli, että "Trump harkitsee suosivansa niitä, jotka maksavat". En vielä ole nähnyt muuta.

Aasian itärannikolla ainakin tapahtuu. Etelä-Koreassa ovat juuri vuotuiset harjoitukset. Siellä on 10 000 amerikkalaista. Pohjois-Korea kiukuttelee ammuskelemalla ballistisia Keltaiseen mereen.
 
Seuraava koetinkivi tulee olemaan liittovaltion lainakaton nosto. Perinteikkäästi tämä on tehty yhteistyössä kummankin puolueen kanssa jotta tähän ei sotkeennu kummankaan puolueen hörhö-osastoa. No nyt kun on saaty pää-hörhö presidentiksi niin tälläinen yhteistoiminta ei ole edes suunnitelmissa. Republikaanien enemmistö on niin ohyt että sieltä pitää saada kaikki mukaan ja se avaa pandoranlippaan siltarumpukoplauksille pudjettilakiin. Tämä taasen saa Demokraatit liikkeelle ja laki pysäytetään filibusterilla.

No katsellaan miten tämä saadaan onnistumaan, dumpilla on nyt näytönpaikka. Jos budjettisopuakaan ei saada kasaan niin se on viimeinen niitti pörssikursseille. Kyvyttömäksi osoittautuava Kongressi on pahinta mykkyä taloudelle nykytilanteessa koska silloin ainoa "toimiva" osuus onkin presidentin toimet. Ja niihin on jo pörssi reagoinut aika rivakasti.
 
Lyhyt aikajana Trumpin viimeaikaisesta politiikasta Ukrainan suhteen:

12.2. Puhelu Putinin kanssa (90 min), ja Putinin kolme vuotta kestänyt eristys päättyy. Trump puhui Zelenskyille vasta Putinin puhelun jälkeen.

Venäjä ilmoittaa, että Trumpin ja Putinin tapaamista valmistellaan. Putin on myös kutsunut Trumpin Moskovaan.

Samana päivänä Hegseth sanoo, että Ukraina voi unohtaa Naton. Samoin hän sanoo, ettei Ukraina saa rajojaan takaisin. Se on epärealistista.

14.2. J. D Vance puhuu Saksassa. Pääviesti on, että mahtavatko Yhdysvallat ja Eurooppa enää jakaa samat arvot ja moittii Euroopan sananvapautta.

18.3. Riadin neuvottelut. Venäjä ja Yhdysvallat sopivat työskentelevänsä sodan lopettamiseksi ja Yhdysvaltojen ja Venäjän diplomaattisten ja taloudellisten suhteiden parantamiseksi.

19.2. Trump syyttää Ukrainaa sodan aloittamisesta ja ehdottaa vaaleja Ukrainaan. Hän on loukkaantunut, koska Zelenskyi oli arvostellut sitä, ettei Ukraina päässyt neuvottelemaan Riadiin. Samana päivänä Trump sanoo Zelenskyitä diktaattoriksi ja mainitsee, että Zelenskyin on parempi liikkua nopeasti tai hänellä ei ole pian maata jäljellä.

24.2. Yhdysvallat äänestä Venäjän, Valko-Venäjän ja Pohjois-Korean rinnalla YK:n yleiskokouksessa Euroopan laatimaa päätöslauselmaa vastaan, jossa tuomitaan Venäjän toimet ja tuetaan Ukrainan alueellista koskemattomuutta.

Yhdysvallat laati oman päätöslauselman, jossa vaaditaan "konfliktin nopeaa lopettamista", mutta joka ei sisällä kritiikkiä Venäjää kohtaan.

28.2. Zelenskyi matkustaa Washingtoniin keskustelemaan mineraalisopimuksesta Yhdysvaltojen kanssa. Tarkoituksena on tasoittaa tietä kohti tulitaukoa. Kokousta ei pidetä. Mediatilaisuus päättyy riitelyyn.

1.3. Trumpin hallinto ilmoittaa, ettei se usko Venäjän olevan kyberuhka Yhdysvaltain kansalliselle turvallisuudelle tai kriittiselle infrastruktuurille. Cybersecurity and Infrastructure Security Agencyn (CISA) analyytikot saavat ohjeen olla seuraamatta tai raportoimatta Venäjän uhkia.

3.3. Yhdysvallat keskeyttää Ukrainan aseavun.

5.3. Yhdysvallat lopettaa tiedustelutiedon antamisen Ukrainalle.

7.3. Puhuessaan toimittajille Ukrainaan tehdyn ohjus- ja drone-iskun jälkeen Trump sanoo että hänen mielestään on "helpompaa" työskennellä Venäjän kanssa kuin Ukrainan kanssa ja että Putin "haluaa lopettaa sodan".

"Uskon häntä", Trump sanoi, kun häneltä kysyttiin, haluaako Putin edelleen rauhaa. "Minun on suoraan sanoen vaikeampaa käsitellä Ukrainaa. Heillä ei ole kortteja." Trump lisää, että hänellä on "aina ollut hyvä suhde" Putiniin.

Kysyttäessä, käyttikö Putin hyväkseen Yhdysvaltojen tiedustelutietojen jakamisen ja Ukrainalle antaman sotilaallisen avun keskeyttämistä, Trump vastasi: "Luulen, että hän tekee niin kuin muutkin tekisivät."
 
Back
Top