Yhteenveto Trumpin puheesta YK:lle tänään:
1. Kaikki maanne ovat surkeita.
2. Kukaan teistä ei tiedä, mitä tehdä
3. Yhdysvallat on parempi kaikessa.
4. Kaikki minun ansiosta
5. Olen oikeassa kaikessa.
6. Teidän pitäisi kuunnella minua ja tehdä mitä sanon.
7. Ja antaa minulle paljon palkintoja.
Mikä pelle! Maailman johtajien edessä...
Yhteenveto Trumpin puheesta tänään:
Trump korosti vahvasti, että tulevaisuus ei kuulu "globalisteille" vaan patriooteille. Hän nosti esiin sen, että maat eivät saa luovuttaa liikaa valtaa ulos erityisesti maahanmuuton, energiakysymysten ja talouspolitiikan osalta.
Trump vaati maita sulkemaan rajansa ja karkottamaan laittomia maahanmuuttajia. Hän sanoi, että korkea maahanmuutto ja avoimet rajat ovat tuhoamassa länsimaiden kulttuurin ja hyvinvoinnin.
Hän kritisoi EU:n hiilidioksidipäästöjen vähentämisstrategioita ja varoitti, että uusiutuvista energialähteistä tehdyt investoinnit voivat johtaa taloudelliseen taantumaan.
Hän kyseenalaisti YK:n tehokkuuden: toiminta näyttää jäävän puheiden tasolle (“empty words”), ei riittäviä toimia sodan ehkäisemiseksi tai konfliktien ratkaisemiseksi. Myös YK:n hallinnon kyky sai reippaa.
Trumpin viesti Euroopalle oli: lopettakaa venäläisen kaasun ostaminen, sillä sen ostaminen tukee Venäjän sotatoimia. Lisäksi hän sanoi, että Yhdysvallat on valmiina toimittamaan “riittävästi edullista energiaa” muille maille.
Trump kehui omia "rauhasaavutuksiaan", sanoi jälleen ratkaisseensa joitain konflikteja ja esitti, että YK ei ole kyennyt täyttämään tehtäväänsä.