Tsekkien uusi tutka tekee stealthtistä tarpeettoman ?

Rustin tapauksessa kyse oli lähinnä komentoketjun ja tiedonkulun pettämisestä. Ei kukaan tietoisesti päättänyt antaa lennon jatkua. Tieto ei yksinkertaisesti kulkenut niin hyvin, että kukaan riittävillä napeilla varustettu olisi saanut oikean kuvan tilanteesta ja olisi voinut päättää tehdä asialle jotain.
 
Rustin tapauksessa kyse oli lähinnä komentoketjun ja tiedonkulun pettämisestä. Ei kukaan tietoisesti päättänyt antaa lennon jatkua. Tieto ei yksinkertaisesti kulkenut niin hyvin, että kukaan riittävillä napeilla varustettu olisi saanut oikean kuvan tilanteesta ja olisi voinut päättää tehdä asialle jotain.

Eikös asia mennyt pikemminkin oikein? Annettiin lentää ja tyydyttiin seuraamaan, kun uhka todettiin pieneksi. Luultavasti millään tasolla ei olisi tehty muuta ratkaisua tuossa kylmän sodan tilanteessa.
 
Eikös asia mennyt pikemminkin oikein? Annettiin lentää ja tyydyttiin seuraamaan, kun uhka todettiin pieneksi. Luultavasti millään tasolla ei olisi tehty muuta ratkaisua tuossa kylmän sodan tilanteessa.

Minun näkemieni kuvausten perusteella missään vaiheessa ei päätetty antaa lennon jatkua niin, että oltaisiin oikeasti oltu tietoisia siitä mikä kohde oli kyseessä.
 
Minun näkemieni kuvausten perusteella missään vaiheessa ei päätetty antaa lennon jatkua niin, että oltaisiin oikeasti oltu tietoisia siitä mikä kohde oli kyseessä.

Voin höpistä omiani, mutta muistikuvieni mukaan kone tunnistettiin pienkoneeksi. Antoivat sen sitten pörrätä rauhassa. Eli ilmeisesti torjunnan kriteerit eivät täyttyneet ja vastaavalla upseerilla oli tolkku mukana. Maailmanloppu tuskin alkaisi pienkoneella toimitettavalla pommilla.
 
Voin höpistä omiani, mutta muistikuvieni mukaan kone tunnistettiin pienkoneeksi. Antoivat sen sitten pörrätä rauhassa. Eli ilmeisesti torjunnan kriteerit eivät täyttyneet ja vastaavalla upseerilla oli tolkku mukana. Maailmanloppu tuskin alkaisi pienkoneella toimitettavalla pommilla.

Kyllä, pienkoneeksi. Mutta ei Neuvostoliitossakaan kaikkia pienkoneita ammuttu alas. Olennainen informaatio, eli mikä kone (ennen kaikkea kansallisuus) ja mistä se on tullut, eivät kulkeneet. Neuvostoliiton ilmavalvonta havaitsi koneen ja epämääräisen viiveen jälkeen hävittäjät kävivät tunnistamassa koneen. Tunnistuksen tuloksista on hiukan ristiriitaista tietoa. Wikipediasta voi lukea, että lentäjät olisivat pyytäneet lupaa ampua kone alas. Toisaalta HS:n kuukausiliitteen jutun mukaan kone tunnistettiin virheellisesti neuvostoliittolaiseksi. Joka tapauksessa tämän jälkeen kone ikään kuin katosi ilmavalvonnan kirjoista eikä kukaan enää varsinaisesti seurannut sen lentoa. Wikipediankin selostuksen mukaan kone tunnistettiin tämän jälkeen toistuvasti neuvostoliittolaiseksi.

Jos kone olisi tunnistettu länsisaksalaiseksi pienkoneeksi, niin olen jokseenkin varma, että sitä olisi vähintäänkin seurattu, luultavasti yritetty myös ohjata laskeutumaan. Täydellisen välinpitämättömyyden ja alas ampumisen väliin mahtuu paljon välimuotoja. Lisäksi epäilen olisiko sitä päästetty lentelemään Moskovan ylle.

Mainittu Kuukausiliitteen juttu löytyy tuolta: http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305624169670
 
Toisaalla luin että yliäänellä lentäminen aiheuttaa valtavan tutkaheijasteen jota edes stealth kone ei voi välttää..onko tässä perää ?
 
Enpä kyllä tiedä, mihin fysiikan lakeihin moinen voisi perustua.
 
Ei varmaankaan ihan normaalilla tutkalla onnistua, mutta en epäile, etteikö jokin vaikka sään tarkkailuun tarkoitettu tutka voisi jotakin kertoakin.
 
Voisi ehken jokin säätutkan tapainen onnistuakin moisessa. Vaikuttaa vain aika vaikealta.
 
Juke viitannee tähän:

One More Bit of Aviation History

The XF-84H Thunderscreech likely set a radar reflection record as well, though to our knowledge, nobody was checking. Radar, as every stealth engineer can attest, reflects off of all surfaces to some degree (some surfaces more than others) and reflects best off of panels that angled 90 degrees to each other (thus giving rise to flying wings, faceted surfaces, in-canted paired vertical stabilizers and the other various shapes one sees in the stealth world). However, radar also reflects off of sonic boom shock waves. That is why until recently stealth aircraft were subsonic — the reflection off of a sonic shock wave looms large on a radar scope for all to see. As many air-to-air missiles are radar guided, by the 1960s, this was already a very important issue. The XF-84H Thunderstreak most likely would have shown on a radar scope as something bigger than a battleship flying along at subsonic speeds, making it an easy target. In retrospect, the Thunderscreech seems to have been a bad project no matter which way you look at it.

http://fly.historicwings.com/2012/07/thunderscreech/
 
Mielenkiintoista.

Pitääpä lukea moisesta lisää.
 
Voin höpistä omiani, mutta muistikuvieni mukaan kone tunnistettiin pienkoneeksi. Antoivat sen sitten pörrätä rauhassa. Eli ilmeisesti torjunnan kriteerit eivät täyttyneet ja vastaavalla upseerilla oli tolkku mukana. Maailmanloppu tuskin alkaisi pienkoneella toimitettavalla pommilla.


Tuli yhtäkkiä mieleen, että taannoin joku ilmavoimien eversti(?) kertoi eräässä koulutustilaisuudessa ettei venäläisten tutkat kykene havaitsemaan matalalla 200 km/h lentävää konetta. En kyllä muista oliko kyse ilmassa vai maassa olevista tutkista, vai molemmista.
 
Mielenkiintoista.

Pitääpä lukea moisesta lisää.

Mielenkiintoinen tieto, mitenköhän tämä muuten vaikuttaa venäläisten Tu-95 Bear strategisten pommikoneiden näkyvyyteen tutkassa? Tietääkseni kyseisten koneiden potkurien lavat pyörivät myös yliääninopeudella. Toisaalta kyseessä on sen verran vanha rotisko, että liekö tälläkään merkittävää vaikutusta jo muutenkin korkeaan tutkaheijasteeseen...
 
Tuli yhtäkkiä mieleen, että taannoin joku ilmavoimien eversti(?) kertoi eräässä koulutustilaisuudessa ettei venäläisten tutkat kykene havaitsemaan matalalla 200 km/h lentävää konetta. En kyllä muista oliko kyse ilmassa vai maassa olevista tutkista, vai molemmista.

Se olisi erikoista kun muistakseni jo 1985 meidän tutkilla näki linnut ilmassa ( joutsen parvet etc ).
 
Back
Top