Tsekkoslovakian miehitys ja elo-syyskuu 1968 - mitä jos...

koponen kirjoitti:
Kannattaa tutustua mm. mainittujen organisaatioiden (ei tosin koko PTL) syntyyn ja kehityshistoriaan. Luotettavia tahoja luotiin aika hyvällä otteella aikanaan.

Aseveljeys vuonna - 68 oli varmasti vielä lujaa tavaraa ihan riippumatta virallisista organisaatioistakaan. Sodan loppu oli nykyiseen aikaan verrattuna kuin -80-luvun puoliväli....veikkaan, että aseveljeys oli oikeasti kurssissaan ja sitä mukaa toimet.

Neuvostosympatiseeraajia oli julkisuudessa paljon. Paljonko oli heitä, jotka olisivat maansa myyneet, en usko olleen hirmuisesti. Suomi oli LIIAN hyvä paikka jo monelle, jotta jäsenyys kommonistipuolueessa olisi sen ohi ajanut.
 
skärdis kirjoitti:
Kuinkakohan organisoitua tuollainen varautuminen on ollut?

Onko kyse ollut paikallisen res.ups.kerhon aktiivien omasta suunnitelmasta vai onko kehotus tullut virkatietä?

En oikein tiedä kumpaa itse veikkaisin. Toki tuohon maailman aikaan virkakunnan yläpää on ollut sodankäyneitä miehiä kaikki tyynni ja sopivan isänmaallisessa hengessä on varmasti ollut helppoa ajattaa rekat lentokentille. Toisaalta, joukossa on aina politrukkeja, jotka olisivat vuotaneet asian Tiedonantajaan ym. laatumediaan, jonka jälkeen rähäkkä olisi ollut melkoinen. Vai onko tosiaankin tunnettu organisaatiossa (posti, VR jne.) olleet miehet sen verran hyvin, että luotettavassa porukassa on päästy sopimaan asiasta?

Voihan se olla että asioista on sovittu saunailloissa herrasmiesten kesken. Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.
 
adam7 kirjoitti:
Jukka Rislakin teos "Paha sektori - Atomipommi, kylmä sota ja Suomi" 2010
http://wsoy.fi/yk/products/show/82714
On aika ansiokas esitys Suomen asemasta nimenomaan atomiaseiden suhteen kylmän sodan aikana. Luin viime viikolla tuon.

Suoittelen

Suosittelen Rislakin Paha sektori kirjaa kaikille vasemmistolaisille ja kulttuurimarxilaisille. Kirja on tuttua Rislakkia, joissa länsi on kaiken pahan alku ja juuri. Neuvostoliiton nuukahdettua ei tosin voida suoranaisesti ihailla neuvostoliittoa, mutta aina voi sentään maalata lännen mielisairaiden CIA-kätyreiden "valkoisen hämärän maaksi". Täytyy sanoa, että harvoin saa lukea noin puolueellisia esityksiä.

Kirjassa lännen mustamaalaus toki naamioidaan ohuesti "objektiivisuuden" kaapun. Lännesssä kun sentään on arkistot auki ja sotilaat, poliikot ja liikemiehet voivat antaa haastatteluja. Onneksi pohjoisen sotatoiminäyttämön arkistot ovat pysyneet lukossa joten minkäänlaisia todisteita neuvostoliiton pahoista aikeista ei Rislakki voi esitellä. Kerrottakoon kuitenkin, että 80-luvulla Neuvostoliiton keskieuroopan sotasuunnitelmissa oli mm. ydiniskuja puolueettomaan itävaltaan mm. Wien oli tarkoitus tuhota kahdella 500 kilotonnin ydinpommilla. Aina yhtä "objektiivinen" Rislakki ei tietenkään vaivaudu näitä "pikkujuttuja" käsittelemään. Sen sijaan jaksetaan paheksua mm. amerikansuomalaista graafikkoa joka oli tehnyt Lance-ohjuksen manuaalin kuvituksen- mikä moraaliton hirviö?

Rislakki jatkaa henkistä masturbaatiota usein kiivaasti irroittamalla mm. SAC:n kenraalien lauseita aiheyhteyksistä. Vastapuolen aivopierut ja uhkailut jätetään tietenkin mainitsematta. Törkeimpään vääristelyyn Rislakki syyllistyy käsitellessään Able Archeria vuonna 1983 jolloin maailma kävi ydinsodan partaalla. Useita satoja sivuja käsittävässä kirjassa Rislakki vaivautuu kirjoittamaan kyseisestä Kuuban kriisiin verrattavasta tapahtumasarjasta peräti 1/3 sivun ja valistaa lukijaa kuinka koko roska oli "sotahullun Reaganin syytä"!!!

Maailman käymisestä ydinsodan partaalla vuonna 1983 on tehty laadukas tv-dokkari joka on youtubesta katsottavissa.

1983: The Brink of Apocalypse

 
Last edited by a moderator:
Iso-Mursu kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Kuinkakohan organisoitua tuollainen varautuminen on ollut?

Onko kyse ollut paikallisen res.ups.kerhon aktiivien omasta suunnitelmasta vai onko kehotus tullut virkatietä?

En oikein tiedä kumpaa itse veikkaisin. Toki tuohon maailman aikaan virkakunnan yläpää on ollut sodankäyneitä miehiä kaikki tyynni ja sopivan isänmaallisessa hengessä on varmasti ollut helppoa ajattaa rekat lentokentille. Toisaalta, joukossa on aina politrukkeja, jotka olisivat vuotaneet asian Tiedonantajaan ym. laatumediaan, jonka jälkeen rähäkkä olisi ollut melkoinen. Vai onko tosiaankin tunnettu organisaatiossa (posti, VR jne.) olleet miehet sen verran hyvin, että luotettavassa porukassa on päästy sopimaan asiasta?

Voihan se olla että asioista on sovittu saunailloissa herrasmiesten kesken. Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.

Malmin lentokentän sulkemiseksi kuljetuskoneilta tehtiin kaksi suunnitelmaa vuonna 1968. Toisen takana oli Helsingin ilmatorjuntarykmentti ja toisen takana kaupungin insinööri. Helitr olisi käyttänyt 88 millisiä it-tykkejä koneiden tuhoamiseen. Insinööri taas piti puheen puheen kaupungin kuorma-autokuskeille jotka lupasivat tukkia kentän sorakuormureilla heti kun insinööri antaisi käskyn. Aiheesta oli juttu ilmatorjuntalehdessä vuosia sitten.

Helsingin sotilasläänin salaisista sotavalmisteluista ja luotettavien miesten organisoinnista julkaistiin pari vuotta sitten kirja jonka nimen olen valitettavasti unohtanut. Toiminta jatkui vuosikymmeniä salassa ja tarpeen tullen avainkohteet ja henkilöt olisi suojattu luotettavilla "maakuntajoukoilla" ennakolta laadittujen suunnitelmien mukaan ja käytössä olisi ollut toimintaan sitoutettuja luotettavia miehiä.
 
Mosuri kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Kuinkakohan organisoitua tuollainen varautuminen on ollut?

Onko kyse ollut paikallisen res.ups.kerhon aktiivien omasta suunnitelmasta vai onko kehotus tullut virkatietä?

En oikein tiedä kumpaa itse veikkaisin. Toki tuohon maailman aikaan virkakunnan yläpää on ollut sodankäyneitä miehiä kaikki tyynni ja sopivan isänmaallisessa hengessä on varmasti ollut helppoa ajattaa rekat lentokentille. Toisaalta, joukossa on aina politrukkeja, jotka olisivat vuotaneet asian Tiedonantajaan ym. laatumediaan, jonka jälkeen rähäkkä olisi ollut melkoinen. Vai onko tosiaankin tunnettu organisaatiossa (posti, VR jne.) olleet miehet sen verran hyvin, että luotettavassa porukassa on päästy sopimaan asiasta?

Voihan se olla että asioista on sovittu saunailloissa herrasmiesten kesken. Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.

Malmin lentokentän sulkemiseksi kuljetuskoneilta tehtiin kaksi suunnitelmaa vuonna 1968. Toisen takana oli Helsingin ilmatorjuntarykmentti ja toisen takana kaupungin insinööri. Helitr olisi käyttänyt 88 millisiä it-tykkejä koneiden tuhoamiseen. Insinööri taas piti puheen puheen kaupungin kuorma-autokuskeille jotka lupasivat tukkia kentän sorakuormureilla heti kun insinööri antaisi käskyn. Aiheesta oli juttu ilmatorjuntalehdessä vuosia sitten.

Helsingin sotilasläänin salaisista sotavalmisteluista ja luotettavien miesten organisoinnista julkaistiin pari vuotta sitten kirja jonka nimen olen valitettavasti unohtanut. Toiminta jatkui vuosikymmeniä salassa ja tarpeen tullen avainkohteet ja henkilöt olisi suojattu luotettavilla "maakuntajoukoilla" ennakolta laadittujen suunnitelmien mukaan ja käytössä olisi ollut toimintaan sitoutettuja luotettavia miehiä.

Tulee mieleen itellä kun 80-luvulla tunsi noita Kainuun Rajavartiosten miehiä ja sitten muita paikallisia isäntiä että varmaan tiettyyn ns. vapaaehtoiseen toimintaan olisi löytynyt osaaminen ja motivaatio. Tietysti ite oli silloin niin nuori poika että varmaksi ei voi sanoa.

Mutta esim. allekirjoittaneen nykyinen sota-ajan sijoitus voisi olla tuollainen liikekannallepanon varmistajan homma :) :heart: Kun jo työnpuolesta organisoi kaikkea ja tyhjästä sekä nopeasti.
 
Mosuri kirjoitti:
Suosittelen Rislakin Paha sektori kirjaa kaikille vasemmistolaisille ja kulttuurimarxilaisille.

no nyt tulikin hyvin perusteltu tuomio minulle ;)

juttelin kaverin kanssa tuosta kirjasta kun olin lukenut noin puolet ja kerroin heti alkuun että kirjan kääreestä näkee rislakin aiemman tuotannon ja jo otsikoista näkee minkä ajatuskannan kannattaja kaveri aikanaan on ollut. ostin sattumalta pari päivää myöhemmin rislakin kirjan 80-luvulta vakoilusta sitä en ole kuin selalillut, mutta siinä huomattavasti nuorempi mies ei oikein taida lähdekritiikkiä.

Kirja on tuttua Rislakkia, joissa länsi on kaiken pahan alku ja juuri. Neuvostoliiton nuukahdettua ei tosin voida suoranaisesti ihailla neuvostoliittoa, mutta aina voi sentään maalata lännen mielisairaiden CIA-kätyreiden "valkoisen hämärän maaksi". Täytyy sanoa, että harvoin saa lukea noin puolueellisia esityksiä.

no en mä nyt noin pahasti tuota mollaisi, toki siinä näkyy jälkiä aiemmasta ajattelusta, mutta kyllä siellä ajatuksena on, että hulluja oltiin puolin ja toisin kun ajateltiin ydinaseita vain tavanomaista vahvempina pommeina, joita voi käyttää myös taistelukentällä muiden aseiden kanssa.

luin tässä vähän aikaa 70-luvun stallariveväläisen kirjan joka oli tyyliin "Suomi ystävänä ja vihollisena". se vasta puolueellinen oli.

Kirjassa lännen mustamaalaus toki naamioidaan ohuesti "objektiivisuuden" kaapun. Lännesssä kun sentään on arkistot auki ja sotilaat, poliikot ja liikemiehet voivat antaa haastatteluja. Onneksi pohjoisen sotatoiminäyttämön arkistot ovat pysyneet lukossa joten minkäänlaisia todisteita neuvostoliiton pahoista aikeista ei Rislakki voi esitellä. Kerrottakoon kuitenkin, että 80-luvulla Neuvostoliiton keskieuroopan sotasuunnitelmissa oli mm. ydiniskuja puolueettomaan itävaltaan mm. Wien oli tarkoitus tuhota kahdella 500 kilotonnin ydinpommilla. Aina yhtä "objektiivinen" Rislakki ei tietenkään vaivaudu näitä "pikkujuttuja" käsittelemään. Sen sijaan jaksetaan paheksua mm. amerikansuomalaista graafikkoa joka oli tehnyt Lance-ohjuksen manuaalin kuvituksen- mikä moraaliton hirviö?

ongelmanahan että venäläisten suunnitelmat eivät ole julkisia, joka todetaan kirjassa. rislakki on lainannut ruotsalaista kaveria joka taas on haastatellut baltiassa toimineita upseereja, jotka ovat kertoneet että heidän tukikohdastaan lähetetyllä ohjuksella piti tuhota pariisi.

kyllä musta siellä idänkin ydinsuunnitelmia jonkinverran käsitellään, mm. venäläisen lausuntoa (väitettä) että suomen lapin läpi ei olisi tarvinnut tulla narviikiin, koska (ydin)iskun jälkeen narvikissa ei olisi valloitettavaa.
Rislakki jatkaa henkistä masturbaatiota usein kiivaasti irroittamalla mm. SAC:n kenraalien lauseita aiheyhteyksistä. Vastapuolen aivopierut ja uhkailut jätetään tietenkin mainitsematta.

tuo tekstisi ei nyt varmaan vakuuta muita kuin hahmoa hejsania kirkossa

Törkeimpään vääristelyyn Rislakki syyllistyy käsitellessään Able Archeria vuonna 1983 jolloin maailma kävi ydinsodan partaalla. Useita satoja sivuja käsittävässä kirjassa Rislakki vaivautuu kirjoittamaan kyseisestä Kuuban kriisiin verrattavasta tapahtumasarjasta peräti 1/3 sivun ja valistaa lukijaa kuinka koko roska oli "sotahullun Reaganin syytä"!!!

Maailman käymisestä ydinsodan partaalla vuonna 1983 on tehty laadukas tv-dokkari joka on youtubesta katsottavissa.

1983: The Brink of Apocalypse


niin, toinen puoli tuosta kriisistähän oli että venäjällä entinen kgb-pomo ja sittemmin koko nl:n pomo andropov oli saanut päähänsä että lännessä aiotaan suorittaa yllätyshyökkäys, ja mm. pentagonin lähistöllä olevia pizzerioita tarkkailtiin, koska teoria oli että kriisiaikaan pentagoniin tilataan enemmän pizzoja kuin normaalisti

eiköhän sellainen ei-kiihkoilija ymmärrä että syitä on syitä sysissä ja sepissä

----------
ei se nyt noin vinklattu kirja ole
 
Last edited by a moderator:
Iso-Mursu kirjoitti:
Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.

Tuohan se on ongelma Kajjaanin lentokentänkin suhteen. Kuinka vakuuttaa poliisille, että maansiirtokoneiden ajaminen kiitoradalle palvelee isänmaata eikä vaan aiheuta pamputuksen kohteeksi joutumsta?

Kyllä siinä tarvittaisiin paikallisten ilmailuviranomaisten myötävaikutusta. Vuonna 1968 se tuskin on ollut ongelma, koska ne virkamiehet lienevät vielä siihen maailman aikaan olleet pitkälti sotilasilmailutaustaisia.
 
skärdis kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.

Tuohan se on ongelma Kajjaanin lentokentänkin suhteen. Kuinka vakuuttaa poliisille, että maansiirtokoneiden ajaminen kiitoradalle palvelee isänmaata eikä vaan aiheuta pamputuksen kohteeksi joutumista?

Kyllä siinä tarvittaisiin paikallisten ilmailuviranomaisten myötävaikutusta. Vuonna 1968 se tuskin on ollut ongelma, koska ne virkamiehet lienevät vielä siihen maailman aikaan olleet pitkälti sotilasilmailutaustan omanneita.

Joo kyllä tänä päivänä varmaan saisi huutoäänestää jonkun paikallisen sekuritaksen vartijan kanssa aiheesta saako paikalle tuoda 10 rekkaa tai tukkirekkaa seisomaan lentokentälle.

Tosin ottaen huomioon kentän käyttöasteen niin Finavian kilpailutettu henkilöstö tuskin hätääntyisi niistä rekoista niin paljoa. Asia erikseen sitten olisiko kyseinen kenttä esim. Hornettien päivystyskenttänä. Eli ei kannattaisi ainakan rikkoa virtalukkoja autoista ja jättää avainten heittäminen kaivoon.
 
adam7 kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Suosittelen Rislakin Paha sektori kirjaa kaikille vasemmistolaisille ja kulttuurimarxilaisille.

no nyt tulikin hyvin perusteltu tuomio minulle ;)

juttelin kaverin kanssa tuosta kirjasta kun olin lukenut noin puolet ja kerroin heti alkuun että kirjan kääreestä näkee rislakin aiemman tuotannon ja jo otsikoista näkee minkä ajatuskannan kannattaja kaveri aikanaan on ollut. ostin sattumalta pari päivää myöhemmin rislakin kirjan 80-luvulta vakoilusta sitä en ole kuin selalillut, mutta siinä huomattavasti nuorempi mies ei oikein taida lähdekritiikkiä.

Kirja on tuttua Rislakkia, joissa länsi on kaiken pahan alku ja juuri. Neuvostoliiton nuukahdettua ei tosin voida suoranaisesti ihailla neuvostoliittoa, mutta aina voi sentään maalata lännen mielisairaiden CIA-kätyreiden "valkoisen hämärän maaksi". Täytyy sanoa, että harvoin saa lukea noin puolueellisia esityksiä.

no en mä nyt noin pahasti tuota mollaisi, toki siinä näkyy jälkiä aiemmasta ajattelusta, mutta kyllä siellä ajatuksena on, että hulluja oltiin puolin ja toisin kun ajateltiin ydinaseita vain tavanomaista vahvempina pommeina, joita voi käyttää myös taistelukentällä muiden aseiden kanssa.

luin tässä vähän aikaa 70-luvun stallariveväläisen kirjan joka oli tyyliin "Suomi ystävänä ja vihollisena". se vasta puolueellinen oli.

Kirjassa lännen mustamaalaus toki naamioidaan ohuesti "objektiivisuuden" kaapun. Lännesssä kun sentään on arkistot auki ja sotilaat, poliikot ja liikemiehet voivat antaa haastatteluja. Onneksi pohjoisen sotatoiminäyttämön arkistot ovat pysyneet lukossa joten minkäänlaisia todisteita neuvostoliiton pahoista aikeista ei Rislakki voi esitellä. Kerrottakoon kuitenkin, että 80-luvulla Neuvostoliiton keskieuroopan sotasuunnitelmissa oli mm. ydiniskuja puolueettomaan itävaltaan mm. Wien oli tarkoitus tuhota kahdella 500 kilotonnin ydinpommilla. Aina yhtä "objektiivinen" Rislakki ei tietenkään vaivaudu näitä "pikkujuttuja" käsittelemään. Sen sijaan jaksetaan paheksua mm. amerikansuomalaista graafikkoa joka oli tehnyt Lance-ohjuksen manuaalin kuvituksen- mikä moraaliton hirviö?

ongelmanahan että venäläisten suunnitelmat eivät ole julkisia, joka todetaan kirjassa. rislakki on lainannut ruotsalaista kaveria joka taas on haastatellut baltiassa toimineita upseereja, jotka ovat kertoneet että heidän tukikohdastaan lähetetyllä ohjuksella piti tuhota pariisi.

kyllä musta siellä idänkin ydinsuunnitelmia jonkinverran käsitellään, mm. venäläisen lausuntoa (väitettä) että suomen lapin läpi ei olisi tarvinnut tulla narviikiin, koska (ydin)iskun jälkeen narvikissa ei olisi valloitettavaa.
Rislakki jatkaa henkistä masturbaatiota usein kiivaasti irroittamalla mm. SAC:n kenraalien lauseita aiheyhteyksistä. Vastapuolen aivopierut ja uhkailut jätetään tietenkin mainitsematta.

tuo tekstisi ei nyt varmaan vakuuta muita kuin hahmoa hejsania kirkossa

Törkeimpään vääristelyyn Rislakki syyllistyy käsitellessään Able Archeria vuonna 1983 jolloin maailma kävi ydinsodan partaalla. Useita satoja sivuja käsittävässä kirjassa Rislakki vaivautuu kirjoittamaan kyseisestä Kuuban kriisiin verrattavasta tapahtumasarjasta peräti 1/3 sivun ja valistaa lukijaa kuinka koko roska oli "sotahullun Reaganin syytä"!!!

Maailman käymisestä ydinsodan partaalla vuonna 1983 on tehty laadukas tv-dokkari joka on youtubesta katsottavissa.

1983: The Brink of Apocalypse


niin, toinen puoli tuosta kriisistähän oli että venäjällä entinen kgb-pomo ja sittemmin koko nl:n pomo andropov oli saanut päähänsä että lännessä aiotaan suorittaa yllätyshyökkäys, ja mm. pentagonin lähistöllä olevia pizzerioita tarkkailtiin, koska teoria oli että kriisiaikaan pentagoniin tilataan enemmän pizzoja kuin normaalisti

eiköhän sellainen ei-kiihkoilija ymmärrä että syitä on syitä sysissä ja sepissä

----------
ei se nyt noin vinklattu kirja ole

Jos haluaa rankasti yksinkertaistaa totuuden,niin lännessä,jenkeillä istui samassa pöydässä muiden päättäjien ja kenraalien seassa ihmisiä jotka oikeasti halusivat sitä sotaa.Mitä olen lukenut näitä,niin loppupeleissä se teki Kuubankin kriisistä vaarallisen.
Ei niinkään Nl:n ohjukset,vaan kuinka järjen ääni pääsee omassa pesässä voitolle ja tapahtuuko jotain kärjistävää Nl:n ja Usan välillä joka saakin näiden sotakiihkoilijoiden kannanotot kuulostamaan järkeviltä. Uskoisin että sama juttu oli myös Venäjällä.

Venäjällä sotaa halusi myös Fidel niiden omien kiihkoilijoiden lisäksi jos niitä oli.
 
Last edited by a moderator:
aj77 kirjoitti:
Jos haluaa rankasti yksinkertaistaa totuuden,niin lännessä,jenkeillä istui samassa pöydässä muiden päättäjien ja kenraalien seassa ihmisiä jotka oikeasti halusivat sitä sotaa.Mitä olen lukenut näitä,niin loppupeleissä se teki Kuubankin kriisistä vaarallisen.
Ei niinkään Nl:n ohjukset,vaan kuinka järjen ääni pääsee omassa pesässä voitolle ja tapahtuuko jotain kärjistävää Nl:n ja Usan välillä joka saakin näiden sotakiihkoilijoiden kannanotot kuulostamaan järkeviltä. Uskoisin että sama juttu oli myös Venäjällä.

Venäjällä sotaa halusi myös Fidel niiden omien kiihkoilijoiden lisäksi jos niitä oli.

Käsittääkseni noiden sotaa haluavien upseerien perustelu oli aika yksinkertainen: Yhteen aikaan jenkeillä oli huomattava ylivoima ydinkärkien määrässä ja saattoipa olla, että ainoa tapa yltää jenkkeihin oli lentokoneella. Tästä syystä en ihmettele, jos joku kuvitteli, että ydinsodan voittaminen on mahdollista.
 
skärdis kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.

Tuohan se on ongelma Kajjaanin lentokentänkin suhteen. Kuinka vakuuttaa poliisille, että maansiirtokoneiden ajaminen kiitoradalle palvelee isänmaata eikä vaan aiheuta pamputuksen kohteeksi joutumsta?

Kyllä siinä tarvittaisiin paikallisten ilmailuviranomaisten myötävaikutusta. Vuonna 1968 se tuskin on ollut ongelma, koska ne virkamiehet lienevät vielä siihen maailman aikaan olleet pitkälti sotilasilmailutaustaisia.
No joo.. Muutamalla soitolla olisi kaijjaanin polliisit völjyyssä mukana :D
..ja vaunuja sopivissa paikoissa ;) ..80-luvulla olis voinu soittaa vaikka mulle niin toimeen olis tartuttu :D "yhden erillisen sissiosaston tukemana". Asuin tuolloin n.5km lentokentästä, naapureina muitakin sissikoulututtuja ja jopa yksi ihan täydessä vireessä ollu kaukopartiomies. Suurin osa naapureista oli maansiirto- tai kuorma-auto yrittäjiä.
 
KorpiSISSI kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.

Tuohan se on ongelma Kajjaanin lentokentänkin suhteen. Kuinka vakuuttaa poliisille, että maansiirtokoneiden ajaminen kiitoradalle palvelee isänmaata eikä vaan aiheuta pamputuksen kohteeksi joutumsta?

Kyllä siinä tarvittaisiin paikallisten ilmailuviranomaisten myötävaikutusta. Vuonna 1968 se tuskin on ollut ongelma, koska ne virkamiehet lienevät vielä siihen maailman aikaan olleet pitkälti sotilasilmailutaustaisia.
No joo.. Muutamalla soitolla olisi kaijjaanin polliisit völjyyssä mukana :D
..ja vaunuja sopivissa paikoissa ;) ..80-luvulla olis voinu soittaa vaikka mulle niin toimeen olis tartuttu :D "yhden erillisen sissiosaston tukemana". Asuin tuolloin n.5km lentokentästä, naapureina muitakin sissikoulututtuja ja jopa yksi ihan täydessä vireessä ollu kaukopartiomies. Suurin osa naapureista oli maansiirto- tai kuorma-auto yrittäjiä.

2010-luvullakin tiedän että muutamalla puhelinsoitolla saisi vaikka linja-autoja sinne parkkiin. Tietysti jos vaan matkapuhelinverkko toimii..

Ja sen verran soiteltua hirviporukkaa paikalle että voisi onnistua se periaatteellinen ensimmäinen laukaus. Että ei ilman vastarannan yritystä tultaisi riehumaan.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Kuinkakohan organisoitua tuollainen varautuminen on ollut?

Onko kyse ollut paikallisen res.ups.kerhon aktiivien omasta suunnitelmasta vai onko kehotus tullut virkatietä?

En oikein tiedä kumpaa itse veikkaisin. Toki tuohon maailman aikaan virkakunnan yläpää on ollut sodankäyneitä miehiä kaikki tyynni ja sopivan isänmaallisessa hengessä on varmasti ollut helppoa ajattaa rekat lentokentille. Toisaalta, joukossa on aina politrukkeja, jotka olisivat vuotaneet asian Tiedonantajaan ym. laatumediaan, jonka jälkeen rähäkkä olisi ollut melkoinen. Vai onko tosiaankin tunnettu organisaatiossa (posti, VR jne.) olleet miehet sen verran hyvin, että luotettavassa porukassa on päästy sopimaan asiasta?

Voihan se olla että asioista on sovittu saunailloissa herrasmiesten kesken. Ja voisihan se olla tänäkin päivänä että jos esim. Kajaanin lentokenttä pitäisi saada tukkoon niin parilla soitolla saisi varmaan muutamalta maansiirtoyrittäjältä kaluston sinne kentälle törröttämään. Ja ihan AUK-pohjalta onnistus.

Kuhan vaan sattusi parkkeeraamaan kaluston järkevästi haitolle sinne kentälle.

Onhan näitä väitteitä ollut että satamien tukkimista olisi harkittu ja otettu muka ideaksi pidemmäksikin aikaa. Sinäänsä hauska idea, että joku herra räjäyttäisi jonkun arvalla valitun laivan esim. sataman tuloväylälle ja nosturit laitettaisiin paskaksi. Siinä on vaan kiva jos joku hädissää räjäyttäsi sataman tukkoon. Olisi vaan maksettavaa.

Miten paljon tuohon kiitotien tukkimiseen nyt sitten tarvitaan? Siis riittääkö vaikkapa lähmetsästä katkaistut tukit tarpeeksi tiheässä kiitotien poikki? Tukki siirtyy tarvittaessa mies voimin siihen kiitotielle ja tavallinen traktori auttaa huomattavasti. Ja jos tuo traktori on käytössä, niin voidaan käyttää tukki nippuja, jotka on varattu ennalta sinne kiitotien reunalle (yleensähän kiitoteiden lähettyvillä on jokin metsä ja sinne saa metsänreunaan jemmaan ne niput pienellä vaivalla.

Tuosta laiva jutusta sellaista, että entäpä jos tuo tehdään toiseen suuntaan? Ostetaan rahtilaivoja jotka ovat menossa romutukseen josskin Intiassa. Lastataan laiva jollakin painolastilla, joka on hankala saada sieltä pois (betoni olisi hyvä, mutta se tulisi kalliiksi). Sitten seilataan laiva johonkin ryssän satamaan ja upotetaan se johonkin sopivaan kohtaan väylällä. Sitä en tiedä, että mitä tehdään miehistölle, mutta jos laivan saisi kauko-ohjattua tai automaatilla ohjattua perille, niin miehistön ei tarvitsisi huolehtia vangituksi jäämisestä. Toisaalta merilaki taitaa sallia laivan lipun vaihdon hyvinkin nopeaan, joten tuo saattaisi onnistua vaikka miehistö olisi täydessä laivaston uniformussa koko matkan ja vaikka lippu mastossa, koska sitä ei välttämättä kukaan huomaisi tarpeeksi aikaisin. Eli miehistö saisi täyden suojan Geneven sopimukselta. Tietenkään en menisi luottamaan tuollaiseen, joten se kauko-ohjaus olisi aika tärkeä. Jos tuo kauko-ohjaus olisi erityisen hyvä, niin voisi koettaa törmätä johonkin laivaan.
 
SJ kirjoitti:
Miten paljon tuohon kiitotien tukkimiseen nyt sitten tarvitaan? Siis riittääkö vaikkapa lähmetsästä katkaistut tukit tarpeeksi tiheässä kiitotien poikki? Tukki siirtyy tarvittaessa mies voimin siihen kiitotielle ja tavallinen traktori auttaa huomattavasti. Ja jos tuo traktori on käytössä, niin voidaan käyttää tukki nippuja, jotka on varattu ennalta sinne kiitotien reunalle (yleensähän kiitoteiden lähettyvillä on jokin metsä ja sinne saa metsänreunaan jemmaan ne niput pienellä vaivalla.

Tuosta laiva jutusta sellaista, että entäpä jos tuo tehdään toiseen suuntaan? Ostetaan rahtilaivoja jotka ovat menossa romutukseen josskin Intiassa. Lastataan laiva jollakin painolastilla, joka on hankala saada sieltä pois (betoni olisi hyvä, mutta se tulisi kalliiksi). Sitten seilataan laiva johonkin ryssän satamaan ja upotetaan se johonkin sopivaan kohtaan väylällä. Sitä en tiedä, että mitä tehdään miehistölle, mutta jos laivan saisi kauko-ohjattua tai automaatilla ohjattua perille, niin miehistön ei tarvitsisi huolehtia vangituksi jäämisestä. Toisaalta merilaki taitaa sallia laivan lipun vaihdon hyvinkin nopeaan, joten tuo saattaisi onnistua vaikka miehistö olisi täydessä laivaston uniformussa koko matkan ja vaikka lippu mastossa, koska sitä ei välttämättä kukaan huomaisi tarpeeksi aikaisin. Eli miehistö saisi täyden suojan Geneven sopimukselta. Tietenkään en menisi luottamaan tuollaiseen, joten se kauko-ohjaus olisi aika tärkeä. Jos tuo kauko-ohjaus olisi erityisen hyvä, niin voisi koettaa törmätä johonkin laivaan.

Joo,, kyllähän muutaman tukin saa nopeasti kannettua lentokentälle.

Tämä esimerkki kentän pituus on 2500m ja leveys on noin 50 m. Kiitoratoja on kaksi. Äkkiä voisin kuvitella että muutama tukki ei paljoa auttaisi raskaan kuljetuskoneen laskeutumista.

Ja jos vastustaja tiputtaa sinne vaikka komppanian laskuvarjomiehiä niin ne kantaa muutaman tukin pois äkkiä. Rekkojen ja vastaavan tarkoitushan on estää maahanlaskujoukkojen nopea kuljetus lentokoneilla vallatulle kentälle.

Jos itselläni olisi tehtävänä tukkia tuollainen kenttä niin ajaisin sinne niitä tukkirekkoja ja sorarekkoja. Repisin akuista johdot rikki ja virtalukot menisi äkkiä paskaksi. Saattasin myös kaataa sorat kentälle. Kuhan tietäsin että hornetteja ei ole kentän laidalla odottamassa nousulupaa.

Sijoittaisin ne rykelmiksi viiteen eri kohtaan. Keskelle kiitoteiden risteystä jokusen ajoneuvon. Sekä noin 1/3 kiitoradan alusta keskustaan päin rykelmä jokaiseen sakaraan. Siten että rykelmä tukkisi mahdollisimman paljon vastaan tulevaa liikennettä.

Muutama innokas hirvimies/sorsastaja kentänlaitaan odottamaan kunnes joku M05 asuinen herra tulis antamaan luvan poistua.

Tuota laiva ideaa halvempi idea voisi olla ostaa vaikka 5. patteristo RBS15SF meritorjuntaohjuksia. Taitaavat yltää jo Haminan paikkeilta Kronstadin saarelle.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Tuota laiva ideaa halvempi idea voisi olla ostaa vaikka 5. patteristo RBS15SF meritorjuntaohjuksia. Taitaavat yltää jo Haminan paikkeilta Kronstadin saarelle.

Rekkojen ostaminen lienee halvempaa ja ainakin laillista, näin rauhanoloja ajatellen.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Miten paljon tuohon kiitotien tukkimiseen nyt sitten tarvitaan? Siis riittääkö vaikkapa lähmetsästä katkaistut tukit tarpeeksi tiheässä kiitotien poikki? Tukki siirtyy tarvittaessa mies voimin siihen kiitotielle ja tavallinen traktori auttaa huomattavasti. Ja jos tuo traktori on käytössä, niin voidaan käyttää tukki nippuja, jotka on varattu ennalta sinne kiitotien reunalle (yleensähän kiitoteiden lähettyvillä on jokin metsä ja sinne saa metsänreunaan jemmaan ne niput pienellä vaivalla.

Tuosta laiva jutusta sellaista, että entäpä jos tuo tehdään toiseen suuntaan? Ostetaan rahtilaivoja jotka ovat menossa romutukseen josskin Intiassa. Lastataan laiva jollakin painolastilla, joka on hankala saada sieltä pois (betoni olisi hyvä, mutta se tulisi kalliiksi). Sitten seilataan laiva johonkin ryssän satamaan ja upotetaan se johonkin sopivaan kohtaan väylällä. Sitä en tiedä, että mitä tehdään miehistölle, mutta jos laivan saisi kauko-ohjattua tai automaatilla ohjattua perille, niin miehistön ei tarvitsisi huolehtia vangituksi jäämisestä. Toisaalta merilaki taitaa sallia laivan lipun vaihdon hyvinkin nopeaan, joten tuo saattaisi onnistua vaikka miehistö olisi täydessä laivaston uniformussa koko matkan ja vaikka lippu mastossa, koska sitä ei välttämättä kukaan huomaisi tarpeeksi aikaisin. Eli miehistö saisi täyden suojan Geneven sopimukselta. Tietenkään en menisi luottamaan tuollaiseen, joten se kauko-ohjaus olisi aika tärkeä. Jos tuo kauko-ohjaus olisi erityisen hyvä, niin voisi koettaa törmätä johonkin laivaan.

Joo,, kyllähän muutaman tukin saa nopeasti kannettua lentokentälle.

Tämä esimerkki kentän pituus on 2500m ja leveys on noin 50 m. Kiitoratoja on kaksi. Äkkiä voisin kuvitella että muutama tukki ei paljoa auttaisi raskaan kuljetuskoneen laskeutumista.

Ja jos vastustaja tiputtaa sinne vaikka komppanian laskuvarjomiehiä niin ne kantaa muutaman tukin pois äkkiä. Rekkojen ja vastaavan tarkoitushan on estää maahanlaskujoukkojen nopea kuljetus lentokoneilla vallatulle kentälle.

Jos itselläni olisi tehtävänä tukkia tuollainen kenttä niin ajaisin sinne niitä tukkirekkoja ja sorarekkoja. Repisin akuista johdot rikki ja virtalukot menisi äkkiä paskaksi. Saattasin myös kaataa sorat kentälle. Kuhan tietäsin että hornetteja ei ole kentän laidalla odottamassa nousulupaa.

Sijoittaisin ne rykelmiksi viiteen eri kohtaan. Keskelle kiitoteiden risteystä jokusen ajoneuvon. Sekä noin 1/3 kiitoradan alusta keskustaan päin rykelmä jokaiseen sakaraan. Siten että rykelmä tukkisi mahdollisimman paljon vastaan tulevaa liikennettä.

Muutama innokas hirvimies/sorsastaja kentänlaitaan odottamaan kunnes joku M05 asuinen herra tulis antamaan luvan poistua.

Tuota laiva ideaa halvempi idea voisi olla ostaa vaikka 5. patteristo RBS15SF meritorjuntaohjuksia. Taitaavat yltää jo Haminan paikkeilta Kronstadin saarelle.

Itse mietin, että kyllä ne tukit estävät konetta laskemasta, jos sen on tarkoitus vielä noustakin sieltä. Toki ne pystyy kantamaan poiskin, mutta jos niitä on tarpeeksi, niin siinä menee aikaa kantaa pois, etenkin jos kenttä on vähänkin vartioitu. Tukit voidaan myös korvata muillakin materiaaleilla, kuten siirtolohkareilla, joiden myöskin pitäisi olla traktorilla siirrettävissä.

Jos pitää saada KA käyttökelvottomaksi, niin ehdottaisin tuon sijaan, että jätät sen akun paikalleen ja valutat öljyt ja jäähdysnesteen pois, sen jälkeen kaasu pohjaan, kunnes moottori lopettaa äänehtimästä. Ja jos halutaan jättää mahdollisuus ottaa kenttä vielä käyttöön, niin varmasti sitä voi siirtää ilman nesteitäkin sen pari sataa metriä, kunhan sitä ei ole vielä ajettu loppuun.

Talvellahan tuo kentän sulkeminen PK seudulla aika helppoa, kun ilmoitetaan, että uusi lumenkaatopaikka on se lentokenttä, ellei sitten vain jätetä kenttää auraamatta.

"Pertti Metsärinne" -porukka varmaan hakeutuisi sinne kentänlaitaan varmaan muutenkin, mutta veikkaan, että jos siellä on sakkia kantamaan tukit pois, niin sitten siellä epäilemättä on sitä myös poistamaan nuo metsästäjät (hidaste ne toki olisi).

Mitä taas tulee tuohon laiva ideaan, niin homauttaisin, että hajotuskunnossa olevan laivan hinta riippunee romumetallin hinnasta, joten jotenkin veikkaan, että sen saa halvemmalla kuin tuon ohjuspatterin. Niiden käyttötarkoitus olisi myöskin erillainen, ohjuksella me emme saisi tukittua juuri muuta kuin Suomenlahden satamien liikenteen. Tuolla laivalla (laivoilla itseasiassa) voi iskeä vaikka Vladivostokkiin. En toki tiedä, että onko noissa paikoissa mitään sopivaa kapeikkoa, joten tämä on pelkkää spekulaatiota.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Tämä esimerkki kentän pituus on 2500m ja leveys on noin 50 m. Kiitoratoja on kaksi. Äkkiä voisin kuvitella että muutama tukki ei paljoa auttaisi raskaan kuljetuskoneen laskeutumista.

Maahanlaskujoukothan tulevat maihin oli rekkoja tai ei. Tsekkoslovakiassa oli lentokenttien valloitus siviilikoneita käyttäen, jolloin siviili koneet laskeutuivat ilman lupaa kentälle ja valloittivat kentän.

Kyllä lentokoneella voidaan tulla vaikka nurtsille siihen radan viereen. Venäläisillä kuljetuskoneilla voi jopa nousta sieltä poiskin (jos telineet ovat ehjänä).
 
madmax kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Tämä esimerkki kentän pituus on 2500m ja leveys on noin 50 m. Kiitoratoja on kaksi. Äkkiä voisin kuvitella että muutama tukki ei paljoa auttaisi raskaan kuljetuskoneen laskeutumista.

Maahanlaskujoukothan tulevat maihin oli rekkoja tai ei. Tsekkoslovakiassa oli lentokenttien valloitus siviilikoneita käyttäen, jolloin siviili koneet laskeutuivat ilman lupaa kentälle ja valloittivat kentän.

Kyllä lentokoneella voidaan tulla vaikka nurtsille siihen radan viereen. Venäläisillä kuljetuskoneilla voi jopa nousta sieltä poiskin (jos telineet ovat ehjänä).

No tässähän juuri on keskustelun alla se että kuinka estää luvaton siviili- tai sotilaskuljetuskoneen laskeutuminen kentälle ja estää näin sillanpään muodostaminen.

Yksi tukkirekka esimerkiksi täydessä lastissa on aika massiivinen järkäle. Niitä sopiviin kohtiin lentokentän asfaltille ja nurmikolle muodostaa esteen että ei ainakaan herkempi lentäjä halua laskeutua sellaista rykelmää päin.
 
Olisi aika hurjan näköistä, kun täyteen ahdettu Antonov tulla lepattaisi Seutulaan ja laskeutuisi sateen pehmentämälle nurmelle....voisi perhana haukata laskurengas aika syvälle, luulen. Kiistatta koneella voi laskeutua tietysti vaikka nurmelle, mutta mutta....konehan tietysti laskeutuu ihan mihin vaan, painovoima lopultakin määrää siitä. Mutta aika vodkissa pitää olla lentokapteenin, joka tuon tempun tekee.

Olisko tuo -68 sessio, josta olette kirjoittaneet, voinut kuitenkin olla valmiuden kohottamista aivan virallista virkatietä touhuten? Sotilaiden läsnäolo jätettiin vaan puuttumaan, mutta kenties taustalla oli liuta upseereja, joilla oli langat hyvinkin tiukasti kynsissä?
 
Back
Top