Poikkeuksellinen sotaelokuva haluaa näyttää sodan niin kuin se on: kuvauksia edelsi näyttelijöiden ”alokasleiri”
HS-haastattelu|Kehuttu Warfare-sotaelokuva perustuu Irakin sodan veteraanien muistikuviin. HS tapasi elokuvan tekijät Lontoossa.
Tilaajille
Warfare-elokuva perustuu tositapahtumiin ja kertoo realistisesti Yhdysvaltain laivaston erikoisjoukkojen operaatiosta Irakin Ramadissa marraskuussa 2006. Kuva: A24
Kuuntele juttu
Annamari Sipilä HS
19:30
Lontoo
Lue tiivistelmä
Uusi sotaelokuva Warfare kuvaa Irakin sotaa realistisesti ja raadollisesti.
Elokuva perustuu todellisiin tapahtumiin ja veteraanien muistoihin Irakin Ramadissa marraskuussa 2006.
Ohjaaja-käsikirjoittajat Alex Garland ja Ray Mendoza pyrkivät operaation autenttiseen kuvaukseen ilman dramatisointia tai lisäyksiä.
Näyttelijät valmistautuivat rooleihinsa Englannissa ”alokasleirillä”. Sen opit perustuivat Yhdysvaltain laivaston erikoisjoukkojen koulutukseen.
Sulje
Toivottavasti presidentti
Donald Trump ei näe tuoretta Warfare-sotaelokuvaa.
Trumpiltahan menisivät viimeisetkin halut lähettää amerikkalaissotilaita Eurooppaa auttamaan.
Brittiläis-amerikkalainen Warfare kertoo Irakin sodasta ja nykyaikaisesta sodankäynnistä ennennäkemättömän realistisella tavalla. Se tuo sodan katsojan iholle. Lähes jokainen hetki Yhdysvaltain laivaston erikoisjoukkojen kanssa on tuskaisaa jännitystä ja pelkoa.
Aina valkokankaalle ei pysty edes katsomaan.
Warfaressa seurataan epäonnistunutta valvontatehtävää kapinallisalueella. Todellisiin tapahtumiin ja henkilöihin perustuva, reaaliaikaiselta vaikuttava elokuva on kerännyt Britanniassa huippuarvioita.
Mutta mitä jos elokuvalla on myös epäsuoria geopoliittisia seurauksia?
Mitä jos amerikkalaiset kysyvät itseltään Warfare-elokuvan nähtyään, että miksi ihmeessä lähtisimme enää sotimaan muualle – edes auttamaan Eurooppaa?
”Sehän olisi ihan oikeutettu kysymys, joka heidän pitäisikin kysyä. Kaikkien pitää kysyä sama kysymys, sillä sotaan lähteminen muuten olisi virhe”, elokuvan ohjaaja-käsikirjoittaja
Alex Garland sanoi HS:n haastattelussa Lontoossa.
Garlandin kanssa haastateltavana oli elokuvan toinen ohjaaja-käsikirjoittaja
Ray Mendoza, Irakin sodan veteraani.
Warfare-elokuvan ohjaaja-käsikirjoittajat Ray Mendoza (vas.) ja Alex Garland. Mendoza on itse Irakin sodan veteraani. Kuva: A24
Jotkut ovat pitäneet Warfarea – jokseenkin yllättäen – sotaa ihannoivana elokuvana.
Garlandin mielestä elokuva on vahvasti sodanvastainen. Sodanvastaisuus pitää kuitenkin määritellä.
”On selvää, että sota on kamala asia ja sitä pitää välttää. Mutta se ei välttämättä tarkoita sitä, että sotaa pitää välttää hinnalla millä hyvänsä.”
Joskus sotaan on pakko lähteä. Välttelyn seuraamukset voivat olla sotaakin pahemmat.
Erikoisjoukkoihin kuulunut Mendoza oli itse mukana elokuvan tapahtumissa Irakin Ramadissa marraskuussa 2006.
Ne ovat hänen vanhoja sotilaskavereitaan, joista Warfare kertoo.
Pelottiko Irakissa?
”En ollut peloissani”, Mendoza sanoo.
Pelkoon ei ollut varaa. Oli toki säikähdyksen hetkiä ja jatkuvaa varuillaan oloa.
”Asiaa on vaikeaa selittää, mutta oli vain opittavat toimimaan ja hyväksymään oma kohtalo, aivan kuin olisi jo kuollut. Silloin ei ollut enää mitään pelottavaa.”
”Elokuvan katsoja kokee saman kuin taistelutilanteessa oleva sotilas.”
Sotilasuransa jälkeen Mendoza lähti Hollywoodiin sijaisnäyttelijäksi ja ampumakohtausten koreografiksi.
Yhteistyö Garlandin kanssa sai alkunsa niin ikään
kehutusta Civil War -elokuvasta (2024), jonka taistelukohtaukset ovat Mendozan käsialaa.
Samalla miehet ystävystyivät.
Kun Civil War -elokuvan tekeminen oli puolivälissä, kertoi Mendoza Garlandille laivastotoverinsa
Elliott Millerin tarinan. Siitä lähti uuden elokuvan työstäminen.
Warfare perustuu paikalla olleiden muistoihin.
Kun henkilöiden muistikuvat menivät ristiin, selvittivät Garland ja Mendoza totuutta rikostutkijoiden tavoin.
Tekijät eivät halunneet lisätä tai dramatisoida mitään. Kaiken piti olla totta.
Elokuvan todellinen testi koitti, kun tekijät näyttivät sen San Diegossa osalle Mendozan vanhoja taistelukavereita.
”Silloin tiesin, että elokuva toimii”, Garland kertoo.
Warfare-elokuvan näyttelijöiltä vaadittiin paljon fyysisesti. Tekijöiden mukaan tärkeää oli myös oikea asenne. Kuva: A24
Warfare-elokuvan tapahtumapaikkana on muun muassa ramadilaisen asuintalon ylempi kerros. Talo ja sen sisustus rakennettiin tarkasti paikalla olleiden muistikuvien mukaiseksi. Kuva: A24
Warfarea kuvattiin Pohjois-Lontoossa. Sitä edelsi näyttelijöiden ”alokasleiri”, joka perustui Yhdysvaltain laivaston erikoisjoukkojen koulutukseen.
Tekijät halusivat sotilaiden rooleihin nuoria pari-kolmekymppisiä näyttelijöitä, koska nuoria ovat useimmat sotilaatkin.
Leirin kuri oli kova ja perustui hierarkiaan. Vain ylimpiä sotilaita näyttelevillä oli oikeus puhutella Mendozaa.
Opetukseen kuului myös aseiden käsittelyä sekä tiiviin puhetavan opettelua. Operaatiotilanteessa kaiken viestinnän pitää olla tehokasta.
Fyysistä voimaakin tarvittiin. Erikoisjoukkoja näyttelevien yllä olleet varusteet painoivat yli 20 kiloa. Oikeilla sotilailla ne ovat vieläkin raskaammat eli noin 30–45 kiloa.
Aivan aluksi näyttelijät ajoivat toistensa päät paljaiksi. Rituaalin oli määrä vahvistaa veljeyttä ja solidaarisuutta.
Warfare kuvattiin aikajärjestyksessä. Mitä kerran räjäytettiin sitä ei enää tarvittu.
Elokuva on yhtä pitkä kuin sen kuvaamat tapahtumatkin. Tarkoitus on pakottaa katsoja sotilaan nahkoihin.
”Elokuvan katsoja kokee saman kuin taistelutilanteessa oleva sotilas”, Garland sanoo.
Toinen tarkoitus on muistuttaa siitä, että kun päättäjät tekevät ratkaisun ryhtyä sotaan, sotilaat lähtevät, jotta muiden ei tarvitse.
Yleensä sotilaat ovat Amerikan nuorisoa, Mendoza huomauttaa elokuvan oheismateriaalissa.
Hänellä on myös hyviä muistoja Irakista. Komennuksen loppuvaiheissa Ramadi toipui. Paikalliset palasivat kaduille, toreille ja töihinsä.
”Heitä oli ilo auttaa”, Mendoza kertoo.
Kirjailijanakin menestyneen Garlandin aikaisempia tunnettuja käsikirjoituksia on muun muassa brittiläinen zombikauhuelokuva 28 päivää myöhemmin (28 Days Later, 2002).
Tuon elokuvan lopussa kuuluu tunnetusti suomea.
Pitää kysyä, kun on tilaisuus: miksi?
”Se johtui varmaan
Mika Häkkisestä. Olin suuri Häkkis-fani”, Garland kertoi.
Eikä se ollut ainoa syy.
Garlandin mukaan Skandinavia näyttäytyy usein ihanteellisen elämäntavan tyyssijana.
”Ja siellä [Pohjolassa] Suomi on vielä oma erikoistapauksensa. Samalla tavalla britit tuntevat usein kuuluvansa johonkin, mutta olevansa samalla muusta erillään. Joten siinä olemme vähän samanlaisia.”
28 päivää myöhemmin -elokuvasta poikinut rypäs on saamassa pian
jatkoa.
Warfare ensi-illassa Suomessa 9. toukokuuta.
Tekijät halusivat rooleihin nuoria näyttelijöitä, koska sotilaatkin ovat usein nuoria. Kuva: Murray Close / A24