Tulisiko Alkot olla auki myös sunnuntaisin?

Sinäpä olet nuori, kun itse muistan 90-luvun alun, jolloin kauppojen aukiolo vapautui niin, että arkena sai olla 20:een. Sitä ennen meni aina kaikki kiinni klo 18, siis arkisin ja lauantaisin oisko ollut 14:00. Sunnuntait oli pyhitetty kokonaan levolle. Ei mennyt sitten kuin vuosi tai pari niin aukioloa jatkettiin vielä tuohon 21:een.

Itse en tuolloin klo 18:00 sulkemisen aikaan vielä kaupungilla hengaillut, mutta muistan kyllä junnuna olleen vanhemmilla monesti kova kiire töistä kauppaan.

Itse junnuna 1990-luvulla ihmettelin, että miten aikuiset voivat käydä kaupoissa ja miten kaupoissa voi olla asiakkaita, kun kaupat olivat auki vain silloin, kun ihmiset olivät töissä. Tästäkö se tulee, että esmes raksa-alan TESissä lukee, että työaika on klo 7-15:30, että ehti käydä kaupassa?
 
Suomalainen juominen on usein aika humalahakuista. Muistaakseni suomalaisilta on löydetty geeni, joka altistaa väkivaltaiselle käytökselle humalassa. Ehkä monilta ulkomaalaisilta ei tälläistä geeniä löydy, eikä kulttuurin myötä juominen ole niin humalahakuista.

Ei riskeerata hyvää kehitystä. Suomalaisten alkohonlinkäyttö on vähenemässä, eikä tätä kehitystä kannata riskeerata.

Puhut tyypin II alkoholismista. Se on yleistä, tai no siis, sitä esiintyy keskiarvoa enemmän kaikilla pohjoisilla leveysasteilla. Huomaa, että tämä muunnos on vain hyvin pienellä osalla väestöä, puhutaan noin 2-5 % esiintyvyydestä. 95 % osaa juoda ihmisiksi eikä ole syytä rajoittaa heidän elämäänsä pienen vähemmistön takia. Huomaa myös, että ne pirivieterit ja rähinäreinot kyllä ostavat jo nyt sen alkoholinsa ihan kaupan kassalta, ei se juurikaan muutu jos Alko olisikin auki sunnuntaina.

 
Alkossa viinien hinta on teennäisen korkealla samaan tapaan kuin väkevämmän oluen. Kuraluokankin viini maksaa Alkossa suuruusluokkaa 10 euroa litralta.

Niin,

Makuasioista on kovasti vaikea kiistellä.

Oletko nähnyt laskelmia, millä S:ssä tai Kesko myisi vastaavanlaatuisen viinipullollisen saman alkoholiveron, oman ostohinnan ja oman ketjun kuljetuskustannusten jälkeen? Minä en ole nähnyt.

Jokaisesta S:n tai Keskon myymästä viinipullosta menisi osuus osakkeenomistajille, samalla kuin valtio ottaisi omansa pois. Vaikea on kuvitella, että pienemmällä ostomäärällä ja samalla verotuksella saadaan halvempaa viiniä samalla laadulla.

Tietenkin, esimerkiksi Lidl voisi myydä Suomessa halvemmalla samaa laatua Mitä S tai Kesko. Todennäköisesti Suomen vasemmisto- ja oikeistotaloussosialistit Lidl:n viininmyynnin jotenkin kuitenkin estäisi.

Simpauttaja
 
Oletko nähnyt laskelmia, millä S:ssä tai Kesko myisi vastaavanlaatuisen viinipullollisen saman alkoholiveron, oman ostohinnan ja oman ketjun kuljetuskustannusten jälkeen? Minä en ole nähnyt.

Jokaisesta S:n tai Keskon myymästä viinipullosta menisi osuus osakkeenomistajille, samalla kuin valtio ottaisi omansa pois. Vaikea on kuvitella, että pienemmällä ostomäärällä ja samalla verotuksella saadaan halvempaa viiniä samalla laadulla.

Ruokakaupoilla on jotain mitä Alkolla ei ole, eli kilpailu. Halvin keskikalja tuskin maksaisi 2,50 euroa litralta jos sitä saisi vain Alkosta. Alkoholijuomat eivät ole poikkeus siihen perussääntöön, että monopoli nostaa hintoja.
 
Puhut tyypin II alkoholismista. Se on yleistä, tai no siis, sitä esiintyy keskiarvoa enemmän kaikilla pohjoisilla leveysasteilla. Huomaa, että tämä muunnos on vain hyvin pienellä osalla väestöä, puhutaan noin 2-5 % esiintyvyydestä. 95 % osaa juoda ihmisiksi eikä ole syytä rajoittaa heidän elämäänsä pienen vähemmistön takia. Huomaa myös, että ne pirivieterit ja rähinäreinot kyllä ostavat jo nyt sen alkoholinsa ihan kaupan kassalta, ei se juurikaan muutu jos Alko olisikin auki sunnuntaina.
En näe kovinkaan mielenkiintoisena tälläiseen mikromanagerointiin keskittymistä. Pikemminkin lähtisin siitä, että Suomi voisi liittyä sivistysmaiden joukkoon dekriminalisoimalla kannabiksen. Kanada, lukuisat Yhdysvaltojen osavaltiot, osa Australiaa, Israel, Norja, Viro, Tsekki, Espanja... Tälle löytyy tukea asiantuntijoiden piirissä.

 
Viimeksi muokattu:
Lienee sanomattakin selvää, että Alkon pitäisi olla auki sunnuntaisin.

Suomalainen juominen on usein aika humalahakuista. Muistaakseni suomalaisilta on löydetty geeni, joka altistaa väkivaltaiselle käytökselle humalassa. Ehkä monilta ulkomaalaisilta ei tälläistä geeniä löydy, eikä kulttuurin myötä juominen ole niin humalahakuista.

Ei riskeerata hyvää kehitystä. Suomalaisten alkohonlinkäyttö on vähenemässä, eikä tätä kehitystä kannata riskeerata.

Voi olla. Voi olla, että ei ole. BTW, missähän muissa yhteiskunnallisissa asioissa on hyväksyttävää perustella asioita etnisen ryhmän geneettisiä ominaisuuksilla?

Täydellisessä maailmassa Alkoa ei ole. Reaalimaailmassa toivon Alkon kuihtuvan vaan pois mahdollisimman nopeasti ja viinien vapautuvan pian. Heti ainakin postimyynti vapaaksi. Tää on vaan niin paskaa ja yksi eniten ärsyttävimpiä epäkohtia muuten hienossa maassa. En saata uskoa, että viinien ansiosta suomalaisten väkivaltatilasto ampaisee nousuun.

PS
Suomalaiset ovat geneettisesti niin kova autoilukansa, että valtakunnan autokanta voidaan pitää vero-ohjauksella vanhana...:sneaky:
 
Humalahakuinen juominen on pohjoisen pallonpuoliskon jonkinlainen ongelma. Venäjältä Suomen ja Grönlannin kautta Alaskaan saakka samaa örveltämistä.

Erästä pohjoisen poikaa lainatakseni: "No mitä muuta tekemistä täällä muka kaamosaikaan on kuin ryyppääminen ja naiminen?"
 
Itse en Alkoa kaipaa. En ole koskaan ostanut mitään kyseisestä pitkäripaisesta. Kampin varrella sijainneessa liikkeessä muistan kuitenkin käyneeni noin 30 vuotta sitten. Ja muutaman kerran muiden mukana muuallakin.

Laivat, lentokentät ja kaupat ovat riittäneet ruoka- ja juomaostosten tekoon. Pahimmassa viinanhimossa on pitänyt vaivautua baariin tai ravintolaan asti. Kun lestinheitto muuttuu etäkaupaksi, monopoli murtuu.

Sitä päivää odottelen, kun Woltin polkupyörälähetti kuljettaa perjantaipullon tarakallaan kotiovelle kuten minä spritus fortista apteekista sairaalaan kesätsupparina 40 vuotta sitten.
 
Itse en Alkoa kaipaa. En ole koskaan ostanut mitään kyseisestä pitkäripaisesta. Kampin varrella sijainneessa liikkeessä muistan kuitenkin käyneeni noin 30 vuotta sitten. Ja muutaman kerran muiden mukana muuallakin.

Laivat, lentokentät ja kaupat ovat riittäneet ruoka- ja juomaostosten tekoon. Pahimmassa viinanhimossa on pitänyt vaivautua baariin tai ravintolaan asti. Kun lestinheitto muuttuu etäkaupaksi, monopoli murtuu.

Sitä päivää odottelen, kun Woltin polkupyörälähetti kuljettaa perjantaipullon tarakallaan kotiovelle kuten minä spritus fortista apteekista sairaalaan kesätsupparina 40 vuotta sitten.
Lähes sama juttu itsellä tuon Alkon kanssa että enpä juuri tarvii. Miten muuten on, kun jotkut väittää ulkomailta tilaavansa ja saavansakin viinat suoraan kotiin jonkun ups/dhl/mitälie-rahtifirmojen kautta, että onnistuuko?
 
Jep, omat käyntikerrat Alkossa liene 1-2 kertaa vuodessa. Kun sitä 5.5 til-% olutta saa kaupastakin.
 
Alkoholijuomat eivät ole poikkeus siihen perussääntöön, että monopoli nostaa hintoja.
Olen ymmärtänyt että Alko periaatteessa myy vain hyllytilaa josta se laskuttaa tuottajaa/maahantuojaa tietyllä marginaali prosentilla. Itse tuotteen ne tuottajat ja maahantuojat saavat itse hinnoitella.
Alkolla on yhteiskunnallinen lain määräämä tehtävä valvoa alkoholipitoisten juomien myyntiä mutta ei ole tarkoitus tuottaa voittoa. Myyniin ja logistiikkaan liittyvä maksuperusteet löytyvät Alkon nettisivuilta mikäli jotain kiinnostaa. Tuotteen on mentävä kaupaksi tietyllä volyymillä jotta tuote säilyttää hyllypaikan, Markkinoinnin hoitaa tuottaja ja maahantuoja itse.
Tässä mielessä Alkon ansaintalogiikka on erilainen kuin tavallisella yrityksellä. Mun mielestäni se on kuitenkin reilu ja tasaarvoinen kaikkia myyntiin asettavia tuottajia kohtaan.
 
BTW, missähän muissa yhteiskunnallisissa asioissa on hyväksyttävää perustella asioita etnisen ryhmän geneettisiä ominaisuuksilla?
Varmaan joissain kansanterveyteen liittyvissä interventioissa genetiikka otetaan huomioon. Suomalaisten rähinäviinageeni on olennainen asia alkoholipolitiikan kannalta.

En tiedä, miten viinillä kyllästetyt aivot tätä asiaa arvioi, mutta minulle tuli mieleen, että jos viiniä on sunnuntaina juotava, niin kai sen viinin voi etukäteen ostaa. Ratkaisu jolla "ongelma" katoaa.

Viineistä puhumisella ehkä pyritään antamaan hieman ylevämpi kuva asiasta kuin mistä todellisuudessa on kyse. Veikkaanpa, että jos sunnuntaiaamuna kävisi katsomassa mitä ihmiset Alkosta ostaisi, niin lähinnä Koskenkorvaa ja Jellonaa sieltä haettaisiin.
 
Joulun alla tulee käytyä valtion päihdehuollossa, kun aikuisten kesken vaihdetaan joululahjoja, se on kätevää kun lahjan, paketin ja kortin saa samasta paikasta. Omasta juomahuollosta on asiakkaat huolehtineet ylenpalttisesti, kun lykkivät niitä pulloja hyvänmiehenlisäksi, viimeksi sain jotain shotiksi kelpaavaa italialaiselta. Pullovarastoa on kerääntynyt, niitä löytyy satunnaisesti romuja penkoessa tallin varastolaatikoista ja muista salaperäisistä paikoista, mihin ovatkaan unohtuneet :cool: . Alkon aukioloajat taas on ihan yksi ja sama
 
Varmaan joissain kansanterveyteen liittyvissä interventioissa genetiikka otetaan huomioon. Suomalaisten rähinäviinageeni on olennainen asia alkoholipolitiikan kannalta.

En tiedä, miten viinillä kyllästetyt aivot tätä asiaa arvioi, mutta minulle tuli mieleen, että jos viiniä on sunnuntaina juotava, niin kai sen viinin voi etukäteen ostaa. Ratkaisu jolla "ongelma" katoaa.

Viineistä puhumisella ehkä pyritään antamaan hieman ylevämpi kuva asiasta kuin mistä todellisuudessa on kyse. Veikkaanpa, että jos sunnuntaiaamuna kävisi katsomassa mitä ihmiset Alkosta ostaisi, niin lähinnä Koskenkorvaa ja Jellonaa sieltä haettaisiin.
Pöytien alta on kaiveltu niin pitkänenäisiä pikkusormi pystyssä olevia viininnuuhkijoita kuin rahvaanomaisesti kossulla itsensä nukuttaneita ja kaljapöhnäisiä kansalaisia. Siellä on ollut kaikki yhteiskuntakerrokset iloisesti päällekkäin, usein vielä käänteisessä järjestyksessä:D
 
Ruokakaupoilla on jotain mitä Alkolla ei ole, eli kilpailu. Halvin keskikalja tuskin maksaisi 2,50 euroa litralta jos sitä saisi vain Alkosta. Alkoholijuomat eivät ole poikkeus siihen perussääntöön, että monopoli nostaa hintoja.

Alkoholin korkea verotus Suomessa kaventaa kilpailumahdollisuuksia.

Pari vertailukelpoista esimerkkiä tuontitavarasta, koska viinit ruokakaupoissa olisivat yhä tuontitavaraa, vaikka niitä myytäisiin ruokakaupoissa. Verotus on sama, oli myyjä Alko tai ruokakaupat. Sama alkoholiprosentti ja tuote on pullossa eikä tölkissä.

- Alko 3,68e
- K-ketju 3,49e
- S ketju 3,61e

- Alko 3,58e
- K-ketju 3,75e
- S -ketju 3,67e

Muitakin esimerkkejä voi ottaa. En näe noista suoraan sitä, että kilpailu joka tulee K ja S ketjujen kautta automaattisesti alentaisi merkittävästi hintoja samalla pullolle. Erojen pitäisi olla selkeämmin näkyvissä, K ja S -ketjujen etuna , koska he voivat myydä seitsemän päivää viikossa ja Alkon myymälöitä rasittaa kauppakeskusten vuokrakulut myös siltä sunnuntailta, jolloin Alko ei saa kauppaa tehdä.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, miten viinillä kyllästetyt aivot tätä asiaa arvioi, mutta minulle tuli mieleen, että jos viiniä on sunnuntaina juotava, niin kai sen viinin voi etukäteen ostaa. Ratkaisu jolla "ongelma" katoaa.
Tämä pointti on jo esitetty tässä keskustelussa. Samalla logiikalla voisivat ruokakaupat olla entiseen malliin sunnuntaisin kiinni ja lauantaisin menisivät jo iltapäivästä kiinni. Suunnittelulla siitä on ennenkin selvitty. Jostain syystä kuintekin näyttää siltä, että ihmiset haluavat käydä kaupassa myös sunnuntaisin ja jopa öisin. Aikaisemmin tätä mahdollisuutta rajoitettiin lainsäädännöllä, mutta ilmeinen tarve oli löysätä. Ehkä se on enemmän nykypäivää, että ei tarvitse katsoa kalenterista, voiko tänään käydä kaupassa.
 
Back
Top