Tuntematon sotilas filmataan taas.

Paula Vesala nähdään alasti Tuntemattomassa sotilaassa - kommentoi kohtausta Twitterissä
14.10.2017 15:15 -Iiro Myllymäki- Luettu 5 552 kertaa https://www.voice.fi/viihde/a-152436

Muusikko-näyttelijä nähdään saunakohtauksessa Aku Louhiniemen ohjaamassa Tuntemattomassa sotilaassa.


Muusikkona parhaiten tunnettu Paula Vesala, 35, nähdään Aku Louhiniemenohjaamassa uudessa Tuntematon sotilas -elokuvassa. Naisella on rooli karjalaisena Lyytinä, joka on Eero Ahon esittämän Antero Rokan vaimo.

Ilta-Sanomat kertoo, että Paula Vesala nähdään roolissaan alastomana. Alastomuutta nähdään saunakohtauksessa, jossa Vesala on yhdessä Eero Ahon kanssa. Ilta-Sanomat kuvailee, että kohtaus on ”arkisen kaunis ja yleisilmeeltään saunanpuhdas”.

Paula Vesala on kommentoinut kohtauksen luonnetta Twitterissä. Hän ei allekirjoita median otsikoissa esiintynyttä kuvausta siitä, että kohtaus olisi rohkea tai alastomuus olisi yllättävää.

2017_14_10_59e1fe0aa1c70_640.jpg

(kuva: Twitter)

Kun eräs twiittaaja kommentoi, että suuren katsojamäärän keräävässä elokuvassa alasti esiintyminen on rohkeaa, nainen vastasi seuraavalla twiitillä:

2017_14_10_59e1fe0b5938b_640.jpg

(kuva: Twitter)

Vesala kommentoi saunakohtausta myös humoristisemmin:


2017_14_10_59e1fe0b0b0f8_640.jpg

(kuva: Twitter)

Vesala kertoi IS:lle elokuvan kutsuvierasensi-illassa, että hän suostui elokuvaan mukaan heti pyydettäessä.

- Kyllä minä heti sanoin joo. Luin kohtaukset ja sanoin, että tehdään pois, Vesala sanoo Ilta-Sanomien haastattelussa.

PMMP-yhtyeestä tutuksi tullut ja menestyksekästä soolouraa luonut Vesala on nähty valkokankaalla aiemminkin. Nainen nähtiin pääroolissa elokuvassa Tyttö nimeltä Varpu, ja tämän lisäksi hänet on nähty elokuvissa Prinsessa, 3 Simoa ja Syysprinssi. Vesala asuu Los Angelesissa Yhdysvalloissa, missä hän opiskelee näytelmäkirjailijaksi.

Lue myös: Paula Vesala: "Minua luultiin tylyksi, koska pelkäsin faneja"

Lähde: Ilta-Sanomien paperiversio

PAULA VESALA TUNTEMATON SOTILAS

 
Viimeksi muokattu:
Kommentti: Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas on parempi kuin Linnan romaani.

IS ARVIOI
Aku Louhimiehen elokuvan ansiosta Tuntematon sotilas puhutteli minua ensimmäistä kertaa syvästi, kuvailee elokuvakriitikko Taneli Topelius.
Varoitus! Tämä artikkeli sisältää juonipaljastuksia.

Luulot uusi Tuntematon sotilas ottaa pois heti alussa. Eero Ahon näyttelemä kokenut Rokka, yksi tarinan keskeisistä sankarihahmoista, saa jo ensihetkillä luodista.

Kohtaus on välähdys tulevasta. Samalla se on välähdys siitä, mitä uudella Tuntemattomalla on lähdetty hakemaan.

Vaikka elokuvaa ei ole kulunut kuin muutama minuutti, ohjaaja Aku Louhimies on jo tehnyt selväksi, että hänen Tuntematon sotilaansa ei ole sotatarinan se versio, minkä iso osa suomalaista osaa ennestään ulkoa.

Se on paljon parempi.

Parempi kuin Rauni Mollbergin vuonna 1985 ensi-iltaan tullut, sotakokemuksen kauheutta alleviivaava suureepos. Parempi kuin Edvin Laineen tuoreeltaan 1955 ohjaama, klassikkoaseman saanut ensimmäinen mustavalkofilmatisointi, jossa sotaa käydään sutkausten, hyväntahtoisen kurittomuuden ja leikinlaskun siivittämänä.

Minulle se on jopa parempi kuin Linnan alkuperäinen, 1954 ilmestynyt romaani.

ENSIMMÄISTÄ kertaa koin Tuntemattoman sotilaan muodossa, joka puhutteli minua, 1970-luvulla syntynyttä nelikymppistä kaupunkilaista, syvästi – ja sillä kielellä, jonka tunnen ja ymmärrän.

Mollbergin Tuntemattoman ilmestyessä olin liian nuori näkemään tai edes ymmärtämään sitä. Myöhemmin olen kyllä huomannut elokuvan komeuden, mutta silti Mollbergin versio on aina muistuttanut liikaa 1980-luvun kotimaisen elokuvan helmasynneistä. Komeuden takana oli, paitsi iso mittakaava, myös jähmeä ja laahaava tapa kertoa.

Laineen elokuva on puolestaan aina tuntunut kuuluvan minua edeltäville sukupolville – heille, jotka osaavat sen repliikit ulkoa ja tietävät, ketkä kotimaisen elokuvan vanhat tähdet ne lausuvat.

Linna taas puhui romaanissaan sodankäyneiden äänellä. Vasta oman ikäpolveni näyttelijöitä katsoessa ja heidän tulkintaansa kuunnellessa sain tuosta äänestä irti sen, mitä Linnakin varmasti tarkoitti: liikutuksen ja mahan pohjalta kouraisevan menetyksen tunteet.

Kokemuksen kokonaisen ikäluokan kohdalle osuneesta vinksalleen menevästä elämästä.

Tämän vahvoina välittäjinä ovat Louhimiehen tulkinnassa Johannes Holopainen (Kariluoto), Jussi Vatanen(Koskela), Aku Hirviniemi (Hietanen), Hannes Suominen (Vanhala), Arttu Kapulainen (Susi), Samuli Vauramo(Lammio) ja jo mainittu Eero Aho.

Louhimiehen työmetodi on usein ollut sellainen, että näyttelijät pääsevät antamaan kaikkensa – ja niin on myös Tuntemattomassa sotilaassa.

EI TÄLLAISIA elokuvia ole Suomessa paljon tehty: elokuvia, jotka ovat yhtä aikaa kokoluokaltaan järisyttävän isoja ja kertovat silti tarinansa puhtaasti päähenkilöidensä tuntemusten ja kokemusten kautta – siten, että henkilöt tulevat valkokankaalta lähelle.

Monet suomalaiset sotaelokuvat ovat olleet tärkeitä aiheidensa vuoksi, mutta harvassa ovat ne työt, jotka ovat olleet myös elokuvina viimeiseen asti hiottuja.

Kotimaisen elokuvan viime vuosien uuden kukoistuksen alussa valmistunut Olli Saarelan Rukajärven tie (1999) oli vahva työ niin jatkosotaan sijoittuneelta kertomukseltaan kuin hahmoiltaan, samoin Louhimiehen oma sisällissota-aiheinen Käsky(2008). Mukaan voi laskea myös Lauri Törhösen sotadraaman Raja 1918 (2007).

Vähissä ovat olleet myös kansainvälisen luokan elokuvantekijät, jos tiettyihin lajityyppeihin kuten kauhuun, komediaan, tieteisseikkailuun tai toimintaan erikoistunutta nuorta suomalaista ohjaajapolvea ei lasketa.

Louhimies on niitä harvoja suomalaisia ohjaajia, jotka pystyvät kuljettamaan ajatusta kohtauksesta toiseen tarvittaessa sanattakin. Vaikka Linnan tekstistä on uuden Tuntemattoman näyttelijöiden suussa tullut uudella tavalla elävää, Louhimies ja käsikirjoittaja Jari Olavi Rantala tietävät, milloin sitä ei tarvitse käyttää – ja milloin sen täydentäjäksi voi luoda uutta.

AIEMMAT Tuntemattomat ovat kertoneet sodasta ja sitä käyvistä miehistä. Louhimiehen Tuntematon kertoo kansakunnan tilasta. Jatkosotaan lähtemiseen liittynyt korskeus kääntyy pitkien rintamavuosien aikana pettymykseksi ja näköalattomuudeksi.

Tolvanen, Aho ja Rokan kirous

Jos uudesta Tuntemattomasta pitäisi nostaa esiin vain yksi asia, se ei silti olisi mikään niistä komeista rintamalle sijoittuvista hetkistä, joissa Linnan luomat nuoret sotilaat pääsevät loistamaan urotöidensä tai itsensä ylittämisen ansiosta.

Louhimiehen Tuntemattoman tärkeimmät hetket tapahtuvat siellä, missä aseet eivät laula: Rokan kotona odottavan vaimon Lyytin ( Paula Vesala) odottavissa ja kaipaavissa katseissa, Kariluodon tyttöystävän Sirkan (Marketta Tikkanen) yllyttävissä puheissa ja vallatun Äänislinnan, entisen Petroskoin, neuvostonaisten kamareissa.

NAISTEN KAUTTA Louhimies pääsee avaamaan myös miesten ajatus- ja tunnemaailmaa – niitä pelkoja, iloja ja pettymyksiä, joita nuoret sotilaat yrittävät piilottaa sekä itseltään että muilta sotilailta ympäriltään.

Se on hyvä tiivistys siitä, mitä sotaelokuvat voivat nykyään parhaimmillaan olla: eivät niinkään tarinoita yhtenäisyydestä, vaan persoonallisia, henkilökohtaisia ja moniäänisiä kertomuksia yhtenäisen joukon muodostavista yksilöistä.

Siihen pystyy samastumaan, vaikka sota sinänsä tuntuisi vieraalle. Omalle sukupolvelleni ja minua nuoremmille Louhimiehen Tuntemattomasta saattaa hyvinkin muodostua tämän tarinan ainoa oikea versio.

Minulle se on sitä jo nyt.
 

Aika surulliselta vaikuttaa. Leffaa siis kehuu kaveri, jonka mielestä jokin lasten piirroselokuva sisältää rasismia, fasismia ja Impivaaraa. Siis piirroselokuva, joka pohjautuu yhteen toimialan suosituimpaan kännypeliin. Sanotaan sitä vaikka mediakriittisyydeksi, niin aina - siis aina - täytyy ensimmäisenä tarkistaa ainakin suomalaiseen valtamediaan sopertelevien toimittelijoiden taustat. Taneli Topelius vaikuttaa erittäin sivistyneeltä kaverilta. Ikävä vain, että taitaa jäkälää tippua toimittelijan korvista ja natseja näkyy vaatekaappien lisäksi myös vessanpytyssä, kottikärryssä, pakastimessa ja biojäteastiassa vuoteen alusesta puhumattakaan. Aika surulliselta vaikuttaa. Todella surulliselta.

Vaikutelmaa korostaa Kuukautisliitteen ihannoiva narratiivi Suomen kaduilla jatkosodan aikaan valtoimenaan liehuneista natsilipuista. Suomen valtamedian tarjoama ennakkohehkutus antaa kyllä surullismielisen kuvan tästä tekeleestä. Aivan kuin 60-kymppinen elähtänyt nuorisoidoli palevase olisi kirjoittamassa Suomen historiaa uudelleen. Sellaiseksi paremmaksi historiaksi.

Mutta eikö se ollutkin Suomi100-organisaation kärkihankkeita? Näillä mennään.
 
Otetaan taas mediakriittinen lähestymistapa käyttöön. Uusimman tuntemattoman musiikin säveltäjä Enersen on ainakin viittiensä mukaan erittäin vakaumuksellinen vihapuheen, viharikosten ja rasismin vastustaja. Voinee kai puhua jonkinlaisesta fanaattisuudesta, koska Lasse haluaa muuttaa suomalaisuuden erilaisuuden kannustamiseksi. Ymmärrän toki Enerseniä ja Louhimieheäkin, koska cattle walks when money talks.

Koko produktion rahoitus on nimittäin vakaumuksellisen kommunisti Minna Sirnön käden alla. Jos natsiliput eivät koko jatkosodan ajan Suomen kaduilla vilahda, ei Louhimiehen pankkitili juuri kilahda.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Minna_Sirnö

Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Odotan mielenkiinnolla, mikä on Louhimiehen näkemys "Suomen salatusta historiasta." Mahtaa olla aika rapeaa ja paksua jöötiä, vai onkohan kehutulla ohjaajalla jokin taivaallisen voiman tuottama uusi salaisuus historiasta hallussaan? Kylläpä nyt jännittää.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrä noita teidän höpinöitä. Leffa on leffa ja musikkikin on musiikkia. Ja jos haluaa tee-lehdistä lukea merkityksiä niin saahan siitä itselleen kuormaa niin halutessaan.
 
Pitää oikein katsoa passista oma ikä, kun Vesalakin on jo ehtinyt milffin ikään

Nähtävähän tuo on, ihan vain ajankuvan vuoksi.
 
Uusin Tuntematon :D

Naissotilaat taistelevat venäläisiä androideja vastaan Tuntemattoman sotilaan hämmentävässä scifi-versiossa, tällainen se on
Lammio ja Lehto ovat naisia ja venäläiset androideja uudessa Tuntematon Redux -lyhytelokuvassa.

Naissotilaat taistelevat venäläisiä androideja vastaan Tuntemattoman sotilaan hämmentävässä scifi-versiossa
Julkaistu: 19.10. 8:07

Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvan ensi-ilta on 27. lokakuuta. Louhimies ei ole ainoa suomalainen elokuvantekijä, joka on tarttunut tuoreella otteella suomalaiseen klassikkoon.

Anssi Määttä ja Antti Tuominen ovat liikkeellä erittäin tuoreella otteella. Heidän Tuntematon Redux on scifi-lyhytelokuva, joka pistää Tuntemattoman asetelmat uusiksi. Lammio ja Lehto ovat naisia ja venäläiset sotilaat androideja. Tunnelma ja kuvasto muistuttavat lähinnä scifi-aiheisia videopelejä. Musiikkina soi vahvasti sovitettu Finlandia.

Lammion roolissa on Pihla Viitala ja Lehtoa esittää Mimosa Willamo.

Teoksen tekijät eivät selvästikään ole olleet turhan otsa rypyssä. He kuitenkin kirjoittavat projektin verkkosivuilla https://tuntematonredux.com/: ”Nationalisteille tiedoksi – armeija on käyty eikä teoksen tarkoituksena ole loukata ketään.”

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005414592.html
 
En oikein ymmärrä noita teidän höpinöitä. Leffa on leffa ja musikkikin on musiikkia. Ja jos haluaa tee-lehdistä lukea merkityksiä niin saahan siitä itselleen kuormaa niin halutessaan.

Elokuvahankkeen suurimpia rahoittajia ovat LähiTapiola-ryhmä, Jenny ja Antti Wihurin rahasto ja peliyhtiö Supercellin Ilkka Paananen, Mikko Kodisoja ja Niko Derome. Tunnettu bisnesenkeli Jari Ovaskainen antoi hänkin omistaan. ICECAPITAL Pankkiiriliikkeen Ari Lahti huolehti keräämisestä ja sijoitti myös omistaan. Pääomasijoitusyhtiö CapManin Ari Tolppanen on myös itse sijoittanut elokuvaan.. Puolustusvoimat ja MPK olivat muuten vain yhteistyökumppaneita.

Sitten sponsereita haettiin näillä kohua herättäneillä oheistuotteilla. Julkinen rahoitus oli osapuilleen Luokkakokous 2:n luokkaa, jos sellaisesta flopista olette kuulleet. Enimmäismäärän julkista saivat käsittääkseni ainakin Helanderin Big Game ja Vuorensolan Iron Sky. Oletteko kuulleet näistä? Onneksi on siis sponsoreita. Tuntemattomasta odotetaan toki myös ainakin 5 prosentin tuottoa. 15 olisi jo kiva yllätys.

Veikkauksen voittovaroista tulee yksi miljoona Elokuvasäätiön kautta. Koko leffan budu on seitsemän milliä ja pääosin yksityistä.

Kattotuottajana on Elokuvayhtiö Suomi 2017 Oy, ensin sen toimari oli Heikki Rotko ja nyt Mia Haavisto. Markkinointikumppani on Hasan & Patners.

Että sellaista kommunismia.
 
Viimeksi muokattu:
Hep ja käsi ylös. Perun päätelmiäni.

Ennakkonäytöksessä ollut kaverini kertoi seuraavaa: ihan ok ilman historian suurempaa uudelleen kirjoittamista. Uusi näkökulma on tämä feminiininen, josta kukin voi olla mitä mieltä tahansa. Kuvallisessa ilmauksessa on onnistuttu erinomaisesti. Näyttelijäsuoritusten taso kuuleman mukaan vaihtelee aika tavalla. Lähinnä draamaksi, ei siis sotaelokuvaksi, laskettavan produktion pisteet kaverin mukaan 3/5.

Eli ohjaajan sissimarkkinoinnin viesti meni sitten kai tarkoituksellisesti provoavaksi. Taito sekin. No - varma kassamagneetti, koska kaikkien suomalaisten on tämä kolmaskin versio nähtävä.
 
Omassa Rokka-muistelmakirjassaan (1956) Pylkäs kertoi selvinneensä sodasta ennen kaikkea huumorinsa ja ripeytensä avulla.

Sen sijaan sotakaveriaan Väinö Linnaa Pylkäs kuvasi marisijaksi, joka ei herroista välittänyt, ja oli aina pahalla päällä.

Viljam-Pylk%C3%A4s-V%C3%A4in%C3%B6-Linna-20122016-Rokka-825x433.jpg


Liekö Linnan kuvattu eetos syynä siihen, että Tuntemattoman sotilaan ilmestyttyä vuonna 1954 Helsingin Sanomien kirjallisuuskriitikko julkaisi teoksesta kritiikin otsikolla ”Purnaajan sota”.


http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/201710182200470983_pk.shtml
 
Ainakin kutsuvieraille on on ollut ennakkonäytöksiä eri puolilla maata, mm Varustelekalaiset käynyt jo katsomassa.
 
Vesalan tissitkin ok!

Uskon, mutta taidan laittaa silmät kiinni hetkeksi siinä kohtaa. En ole koskaan tuijotellut saunassa naisten rintoja, vaikka yhteissaunat eivät olekaan vieraita. :D

Maailma muuttuu. Talvisota-elokuvassa oli Pirkko Hämäläinen hetken ilman paitaa, mutta ei iltapäivälehtiä kiinnostanut yhtään.
 
Back
Top