Turussa useita puukotuksia ja laukauksia

Minusta on hyvä, että tekijä jäi henkiin. Hän voi osoittautua melkoiseksi tiedon aarteeksi, jahka moniammatilliset ryhmät alkavat ruotia hänen päänsisäistä elämäänsä. Tieto ja kokemusten täysimääräinen talteenottaminen ja hyödyntäminen ovat nyt valuuttaa.

Espanjan poliisi tappoi kerralla 4-5 teroa eikä jäänyt suremaan sitä että ei voi kuulustella. Totesivät että on niitä vaihtoehtoisiakin tapoja etedä turvallisuuden rakentamisessa.
Tän Turun paskiaisen olis voinut ampua sinne kadulle surutta. Mua ei ainakaan kiinnosta tippaakaan tekijän päänsisältö, koska tuotantokyvystä hän jo antoi näytöt. Muuta filosofista pohdintaa aiheesta on maailma jo pullollaan ja sitäkin voi pohdiskelijat käyttää.
Espanjalaisilta ja muilta voisimme pyytää vinkkejä eteenpäin menossa tilanteessa jossa ei olisi kuulusteltavaa, mikäli suomalaiset itse kokevat tässä ongelmaa.
 
Aamulehden etusivu ja Jaakko Hämeen-Anttila on kyllä kuin yksi iso sojottava keskisormi. "Suomi ei jatkossakaan ole turvassa kouluampumisilta tai veitsi-iskuilta." ...


Hän ei käsitellyt kulttuurien erilaisia arvoja ja tapakulttuuria, rikostilastoja, tulonsiirtojen määrää tai työttömyysasteita.

Terrorismi on vain näkyvin yhteiskuntaa horjuttava ilmiö joka liittyy massamaahanmuuttoon ja monikulttuurisuuden ideologiaan.

Kiitos tulee rehellisyydestä kun kehottaa tottumaan tähän menoon jatkossakin.
 
Olen ollut elämäni aikana tiukoissa paikoissa. Pelkokin on tullut tutuksi. Pahoissa paikoissa mulle on tullut tutuksi sellaiset luonteenpiirteet ja ominaisuudet jotka tekee ihmisestä toimintakykyisen silloin kun paska osuu ropeliin. Yleensä toimintakykyinen ihminen on harkitseva, faktoissa pysyvä ja rauhallinen. Palkokasvi ei mene venttiiliin vaikka sitä sinne joku yrittäisi varta vasten laittaa. Hermot on terästä ja ne huolletaan sitten tilanteen jälkeen. Kun tilanne on päällä niin ammattimies tekee enemmän ja puhuu vähemmän. Se keskittyy olennaiseen.
Tätä taustaa vasten mä olen hieman ihmeissäni luettuani koko ketjun läpi. En tiedä miten sen sanoisin, mutta jotenkin odotin että tällä foorumilla missä pitäisi olla kylmähermoisia sotilaita, eikä niinkään herkkähipiäistä väkeä pysyttäisiin tiukassa paikassa faktoissa eikä niinkään puhuttaisi mielipiteistä ja tunteista. On luonnollista että tälläinen herättää voimakkaita tunteita, mutta kuten sanottua, toimintakykyisellä ihmisellä on myös harkintakykyä. Myös ennen entterin painamista. Tähän jäisi varmaan 10 sivua jos kaikki kirjoittajien omat mielipiteet ja tunteenpurkaukset poistettaisiin. Tämä on varmaan joidenkin mielestä tarpeeton mielipide, ehkä harkitsematonkin. Eikä liity mitenkään Turkuun. Eli just semmoista paskaa mitä moitin. Mutta kirjoitan syystä. Kirjoitan siksi, että omaa paineensieto -ja harkintakykyään voi ehkä mitata ja ajatella. Sitä voi vielä joku päivä tarvita. Tällä foorumilla kun ollaan, ja kovia sotilaita ainakin omasta mielestä kaikki, niin miten sinun lanttu kestää jos käy niin huonosti että joutuu katselemaan idästä päin tulevaa liikennettä diopterin läpi? Jos tämä tapahtuma sai aikaan niin suuren tunnekuohun että harkinta petti totaalisesti, niin mitäs sitten kun on itse pahassa tilanteessa? Tätä on reserviläisen hyvä miettiä.

Kellä sakkaa ja kellä ei. Sotilaalla toivoisin että ei.
Täähän on keskustelu palsta ja täällä kait voi keskustella siitä mistä tuntuun ja mitä miettii vai onko joku palstalaisista nyt tehnyt jotain harkitsematonta.
Jos nyt muistelen omia kokemuksia ammattisotilaista 80-luvun lopusta niin ei niillä nyt osalla ollut minkäänlaista paineensietokykyä saatikka harkintaa edes normaalissa arjessa.
 
Mitkä ovat tutkitusti toimivia keinoja? Onko esimerkkejä?


http://www.suomensotilas.fi/lintukodon-loppu/

5.56x45 :)

Kyllä niitä keinoja on, valitettavasti näyttää olevan jatkuvasti tuo rakastetaan ne kivoiksi päälimmäisenä. Se, että on kiva paikka missä voi leikkiä, ei välttämättä estä ollenkaan sitä terrorismia. Sillä kun on monet eri keinot tulla esiin ja toimia. Nuoriso yms. yms työssä ratkaisee aikalailla se kuka siellä on työssä, ja vaikka siellä olisi kuinka taitava ja rautainen ammattilainen, hänkään taas ei voi välttämättä pyyhkiä sitä aivopesua pois mikä on tapahtunut muualla. Terrorismi on sairaus mikä on pesiytynyt tavalla taikka toisella ikuisesti maailmaan. Ja niin pitkään kuin meidän omasta ollaan hiljaa ja hyväksytään täysin (anarkistit ja vihreiden terroristi-jaokset) niin miten voi päättäjät olettaa, että se tavallinen kansa olisi "vain" rauhallinen".

Mitä taas tulee poliisiin, meidän etu on oikeasti se, että se osasto on ammattimaista ja taitavaa, vaikka heitä on "rangaistu" karmivalla kädellä hallitusten toimesta vähentämällä miesvahvuutta yli kipupisteen.

Me suomalaiset olemme hassua väkeä, me ylikoulutamme ja ylianalysoimme aivan kaiken. Opiskele rekkakuskiksi, käy siis 1,5v koulua,taikka tavallisella ammatilla pitää olla korkeakoulutus, eihän sitä muuta osaa. Ja sitten kun töissä tulee ongelma, niin sitä ei heti poisteta vaan pitää ensin analyseerata ja perustaa vaikka komitea, vaikka kyseessä on vain vuotava vesihana ja lätäkkö lattialla. (liioittelin kyllä, mutta tarkoituksella)

Toisaalta taas, me suomalaiset olemme vallan omituinen poppoo siinäkin, että me menimme kohti hyökkääjää estämään hänen toimiaan, miehet ja varmasti naisetkin (poislukien saatanan vatipää sain videolle tyypit) auttoivat uhreja ja varmasti toimillaan estivät lisä uhrien syntymisen. Se on varmasti jokaisen foorumilaisen mielestä upeaa toimintaa, riippumatta nimestä, taikka muustakaan.
Ainoa mikä minulla sai vit** korkealle, oli politikkojen käsittämättömät twitter viestit. Ville Niinistö kiitti vain ja ainoastaan muslimitaustaisia, jättäen pois kokonaan suomalaiset, vasta huomautusten jälkeen muisti yhden nimen. Ihan esimerkkinä vaan.
Se mitä he puhuvat, eivät ole tavallisen kansalaisen silmissä tasa-arvoista, mutta meillä se tuppaa vaan aina olemaan niin. Olemme syyllisiä, koska olemme suomalaisia. Onneksi kuitenkin Luoja tai mikä sitten kenenkään mielestä onkaan, on laittanut tämän katajaisen kansan nuppiin yllättävän paljon tolkkua.

Olen katsonut vihollista tähtäimen läpi, kohdannut sen käsittämättömän vihan minua kohtaan, palon silmissä, enkä siltikään ole vetänyt liipasimesta. Päälleni on syljetty, heitetty kiviä, polttopulloja, lingottu kiviä ja edelleen olen mieleni malttanut. Olen sotilas, eilen, tänään, huomenna. Minä toimin käskyjen, määräysten ja ohjeiden mukaan. Minä olen monasti se joka seisoo viimeisenä sen pahan edessä jota moni pelkää, kuitenkaan minäkään en tuhoa kaikkea mikäli se paha joskus pääsee ohitseni, sillä kaikkeen en minäkään kykene, sillä lopulta olen kuitenkin vain sotilas. Minä en anna pelolle valtaa, ja tiedän, ettei suomalainenkaan anna pelolle valtaa, vaikka joku reportteri niin sanoo. Suomi on paikka jossa loppupelissä ihmiset ovat helvetin fiksuja, nekin jotka aina ei ole.

Nyt pitää vaan antaa rauha niille jotka vievät asiaa eteenpäin, ja vaikka kuinka ottaa sipilät, niinistöt ja muut ajatteluelimeen, niin halataan baikalia ja mennään kaljalle.
Meni hieman taas (jälleen :oops: ) asian viereen kait, mutta tuollaisia tänään tuli vaan mieleen....
 
Keskisuomalaisen ulkomaantoimittaja Janne Yläjoki hieman kyseenalaistaa nykyistä hra. Arvo Pohjaa.

Kirjoituksessa kiinnitti huomiota lause, joka kertoo kirjoittajan lähtöpisteestä:
Tie on joka tapauksessa pitkä. Ruotsi on Suomea maahanmuuttoasioissa noin 50 vuotta edellä. Silti tilanne siellä on edelleen melko haastava.

Sanoisin että Ruotsissa tilanne edelleen kehittyy vaikeammaksi, koska maa on viisikymmentä vuotta Suomea edellä, ainakin määrissä laskettuna.

"Melko haastava tilanne": Ruotsissa 23 erityisen ongelmallista asuinaluetta, Suomessa ei yhtään [https://yle.fi/uutiset/3-9779632]
 
Me suomalaiset olemme hassua väkeä, me ylikoulutamme ja ylianalysoimme aivan kaiken. Ja sitten kun tulee ongelma, niin sitä ei heti poisteta vaan pitää ensin analyseerata ja perustaa vaikka komitea, vaikka kyseessä on vain vuotava vesihana ja lätäkkö lattialla.
Helvetin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan.
Kuvasit sitten samalla myös (lainauksessa) sen juurisyyn minkä takia me suomalaiset olemme Euroopan parhaita omaan jalkaan ampujia asiassa kuin asiassa.
 
Täähän on keskustelu palsta ja täällä kait voi keskustella siitä mistä tuntuun ja mitä miettii vai onko joku palstalaisista nyt tehnyt jotain harkitsematonta.
Jos nyt muistelen omia kokemuksia ammattisotilaista 80-luvun lopusta niin ei niillä nyt osalla ollut minkäänlaista paineensietokykyä saatikka harkintaa edes normaalissa arjessa.

Eikä sotilaskaan ole jäänkylmä aseensa jatke. Tunne-elämän vuoristorataa ovat sotilaatkin kokeneet aina, ja tästä vaikkapa esimerkkinä WWII:sen keskitysleirejä vapautteneiden sotilaiden kokemukset.

Toisekseen tällä hetkellä elämme rauhan aikaa jolloin yhteiskuntarauhaamme terrorisoivan absoluuttista pahuutta edustavan verbaalinen ruoskinta lienee niitä vähiten pahoja vaihtoehtoja. Minä olen mielestäni oikeutettu kokemaan ja ilmaisemaan vahvoja tunteita, joita tämä Turun terrori-isku on aiheuttanut. Ihan niin kuin koin isälliseksi oikeudekseni tirauttaa muutaman ilonkyyneleen kun sain synnytyslaitoksella esikoiseni syliini. En todellakaan koe että tunteet tekisivät minusta toimintakyvyttömän.
 
Olen ollut elämäni aikana tiukoissa paikoissa. Pelkokin on tullut tutuksi. Pahoissa paikoissa mulle on tullut tutuksi sellaiset luonteenpiirteet ja ominaisuudet jotka tekee ihmisestä toimintakykyisen silloin kun paska osuu ropeliin. Yleensä toimintakykyinen ihminen on harkitseva, faktoissa pysyvä ja rauhallinen. Palkokasvi ei mene venttiiliin vaikka sitä sinne joku yrittäisi varta vasten laittaa. Hermot on terästä ja ne huolletaan sitten tilanteen jälkeen. Kun tilanne on päällä niin ammattimies tekee enemmän ja puhuu vähemmän. Se keskittyy olennaiseen.
Tätä taustaa vasten mä olen hieman ihmeissäni luettuani koko ketjun läpi. En tiedä miten sen sanoisin, mutta jotenkin odotin että tällä foorumilla missä pitäisi olla kylmähermoisia sotilaita, eikä niinkään herkkähipiäistä väkeä pysyttäisiin tiukassa paikassa faktoissa eikä niinkään puhuttaisi mielipiteistä ja tunteista. On luonnollista että tälläinen herättää voimakkaita tunteita, mutta kuten sanottua, toimintakykyisellä ihmisellä on myös harkintakykyä. Myös ennen entterin painamista. Tähän jäisi varmaan 10 sivua jos kaikki kirjoittajien omat mielipiteet ja tunteenpurkaukset poistettaisiin. Tämä on varmaan joidenkin mielestä tarpeeton mielipide, ehkä harkitsematonkin. Eikä liity mitenkään Turkuun. Eli just semmoista paskaa mitä moitin. Mutta kirjoitan syystä. Kirjoitan siksi, että omaa paineensieto -ja harkintakykyään voi ehkä mitata ja ajatella. Sitä voi vielä joku päivä tarvita. Tällä foorumilla kun ollaan, ja kovia sotilaita ainakin omasta mielestä kaikki, niin miten sinun lanttu kestää jos käy niin huonosti että joutuu katselemaan idästä päin tulevaa liikennettä diopterin läpi? Jos tämä tapahtuma sai aikaan niin suuren tunnekuohun että harkinta petti totaalisesti, niin mitäs sitten kun on itse pahassa tilanteessa? Tätä on reserviläisen hyvä miettiä.

Kellä sakkaa ja kellä ei. Sotilaalla toivoisin että ei.

Kyllä paineensietokykyä löytyy Suomalaisilta reserviläisiltä, varmasti koulutuksen ja kertaamisen suhteessa kasvavasti. Tämänkin foorumin keskusteluissa itse yritän pysyä faktoissa, mutta ne ei aina kiinnosta lukijoita silleen kuin esim. joku haukkuminen tai ylilyövä vouhkaaminen. Verkkokirjoittelun huono puoli on just tämä, että joudut suodattamaan ja poimimaan tarvitsemasi..
 
Mitkä ovat tutkitusti toimivia keinoja? Onko esimerkkejä?


http://www.suomensotilas.fi/lintukodon-loppu/

Monenlaista on Euroopassa kokeiltu, mutta ei ole vielä toimivaa keinoa löytynyt.

Valvonta, urkinta, kotouttaminen ja haliminen eivät ole nekään lopputuloksesta päätellen tehokkaita keinoja.

Al-Qaidaan ne vielä jotenkin tehosivat, mutta Isis on ihan eri ongelma. Isis värvää terroristeiksi yksinäisiä susia tai pääosin kriminaaleista koostuvia soluja joiden motiivit vaihtelevat suuresti, eivätkä ne motiivit liity aina uskontoon millään tavalla vaikka Allahu Akbaria huutelevatkin, kun riehuvat kaduilla rynkkyjen, veitsien ja autojen kanssa.

Ainoa keino millä tähän ilmiöön voidaan puuttua on se että potkitaan mahdollisimman nopeasti pellolle kaikki ne joille ei myönnetä turvapaikkaa. Kun riskiryhmät laitetaan käsittelyn ajaksi lukkojen taakse ja viedään sieltä poliisisaattueessa lentokentälle, niin hyvä tulee :D
 
Viimeksi muokattu:
Jos valtio teidät pelipaikoille joskus tyrkkää, niin kyllä se huolehtii varusteista, käskyistä, ohjeista ja siitä, että ruutia poltetaan. Kyllä nämä jutut ovat ihan perskohtaisia juttuja. Turha luulla, että hharman vhaihen aikana jokainen saa taikaiskusta lujat rautahousut ylleen kuin ukkosen iskemänä. Kyllä ne housut on kehitettävä jalkaan ihan itse omatekona....kuitenkaan kuvittelematta liikoja sen enempää itsestä kuin muistakaan.

Eihän nuo poliisit ja vatitkaan alushoususillaan juoksentele pitkin katuja jahdatessaan terroristia, eivätkä näköjään kysele johtokeskusohjeita, kun pysäyttävät pahiksen. Suoraan lennosta tämäkin jätkä tiputettiin.

Muistanette kaakatukseni rautahousuista? Kyllästymiseen asti olen siitä varmaan kälkättänyt....turhaanko?

Me tarvittaessa käskynalaiset jätkät emme voi hyppiä seinille ja heittäytyä selälleen volisemaan, kun sittu kosahtaa propelliin. Tässä on maltti ja järki pidettävä päässä yksistään lasten takia. Parasta turvallisuudentunnetta penskoihin luodaan sillä, että sohvalla kahvia kittaava tosikomee perheenpää ei sylje ja raivoa vaan käsittelee kulloistakin asiaa maltilla ja järjellä.

Maltti, järki, rohkeus elää....sitä on nyt pidettävä elossa ja framilla. Uskoa siihen, että selvitään kuitenkin.
1. Tuo oli vertauskuva vastauksena vertauskuvana.
2. Pv on yksi paikka missä tämä poliittinen korrektius on jäänyt vähemmälle mutta on varmasti haluja ulottaa tuo myös Pv:n puolellelle.
3. Halkojen hakkaamisen ja ampuradan jälkeen internet on yksi parhaita paikkoja purkaa ahdistusta.
 
Minä en anna pelolle valtaa, ja tiedän, ettei suomalainenkaan anna pelolle valtaa, vaikka joku reportteri niin sanoo. Suomi on paikka jossa loppupelissä ihmiset ovat helvetin fiksuja, nekin jotka aina ei ole.

Nyt pitää vaan antaa rauha niille jotka vievät asiaa eteenpäin, ja vaikka kuinka ottaa sipilät, niinistöt ja muut ajatteluelimeen, niin halataan baikalia ja mennään kaljalle.

Juuri näin. Ei lähdetä mukaan lietsontaan ja ei alistuta pelkäämään. Kyllä me pärjätään.

Ylipäällikkö Niinistön ulostulo on minusta SE, mikä kertoo olennaisen. Luoja tiesi kerrankin ja pitkästä aikaa millaisen presidentin se antoi meille koettelemusten ajoiksi.

Punaisella taas värjäsin todellisen Viisauden. :rolleyes:
 
Suomessa varmaan kokeillaan vielä lisää halimista. Josko se auttaisi. Suomessa on hyvinvointi kestänyt niin kauan, että täällä on jo totuttu ratkomaan ongelmia rahalla. Miksei sitten tässä asiassa.
 
Määkin tein perjantaina kylmän analyyttisen ratkaisun ja jätin muijan viennin elokuviin tekemättä. Tuumin että on yleisen järjestyksen kannalta parempi pysyä kotona kuin mennä kaupungille jossa olisi mahdollisuus törmätä noihin älämölö sakkeihin joita kauppakeskuksessa päivystää. Mieliala oli sellainen että olisin saattanut tulla sanottua jotain ikävää jos jokin asia olisi alkanut näissä ärsyttämään.
 
Juuri näin. Ei lähdetä mukaan lietsontaan ja ei alistuta pelkäämään. Kyllä me pärjätään.

Ylipäällikkö Niinistön ulostulo on minusta SE, mikä kertoo olennaisen. Luoja tiesi kerrankin ja pitkästä aikaa millaisen presidentin se antoi meille koettelemusten ajoiksi.

Punaisella taas värjäsin todellisen Viisauden. :rolleyes:

Mitä on lietsonta?
Niinistö ei varmasti ole valmis luopumaan monikulttuurin rakentamisesta joka todellakin on koettelemus.
 
Juuri näin. Ei lähdetä mukaan lietsontaan ja ei alistuta pelkäämään. Kyllä me pärjätään.

Ylipäällikkö Niinistön ulostulo on minusta SE, mikä kertoo olennaisen. Luoja tiesi kerrankin ja pitkästä aikaa millaisen presidentin se antoi meille koettelemusten ajoiksi.

Punaisella taas värjäsin todellisen Viisauden. :rolleyes:

http://tpk.fi/Public/default.aspx?contentid=365390&nodeid=44807&culture=fi-FI

TPK etusivu, 19.8.2017
Tasavallan presidentti Sauli Niinistön lausunto Turun terroriteon johdosta
Tasavallan presidentin kanslia
Tiedote 47/2017
19.8.2017


Suomi ja me suomalaiset olemme tänään uuden tilanteen edessä. Eilistä silmitöntä väkivallantekoa tutkitaan terroritekona. Turku on nyt osa pitkää ketjua, joka on kulkenut meille monen maan ja kaupungin kautta. Olemme hyvässä ja pahassa osa muuta maailmaa.

Päällimmäisenä on tällä hetkellä suru. Haluan vielä kerran ottaa osaa uhrien omaisten ja läheisten menetykseen ja toivottaa voimia loukkaantuneille. Menetyksenne on meidän kaikkien menetyksemme. Avoimia kysymyksiä on paljon. Tiedän, että viranomaiset tekevät kaikkensa selvittääkseen iskun taustat, tekijät ja syyt.

Samalla meidän on nyt kansakuntana mietittävä, miten käsittelemme tämän julman teon. Keskustelumme maahanmuutosta on ollut vaikeaa, melkeinpä mahdotonta jo ennen tätä. Maahanmuutto herättää vahvoja tunteita – puolesta ja vastaan. Asiallista keskustelua on vaikea käydä tunteisiin menevästä aiheesta, mutta meidän on kansana siihen kyettävä.

Suomen menestys, Suomen vahvuus, perustuu kykyymme toimia yhdessä, antaa tilaa erilaisille mielipiteille. Leimaamatta ja syyttämättä. Ja tätä haluan erikseen korostaa: yhteiskuntarauhamme perustuu vahvasti siihen, että luotamme viranomaisiimme ja oikeuslaitokseen, niiden kykyyn tehdä oikeita ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Suomi on oikeusvaltio. Perustamme on kansanvaltaisesti säädetty oikeusjärjestys.

Meillä on vapaus sanoa mielipiteemme ääneen, mutta meillä on myös vastuu siitä, mihin sanamme johtavat. Törkeää leimaamista tai tahallista väärinymmärtämistä on jo kuultu tarpeeksi. Maahanmuuttoa joku kannattaa ja toinen taas vastustaa; se on ymmärrettävä. Mutta jos tästä rakennetaan vihanpitoa, sillä heikennetään kykyämme torjua pahaa.

Muistakaamme myös se rohkeus ja hyvyys, jota Turun torilla nähtiin. Sivustakatsojat pistivät oman elämänsä likoon pelastaakseen puukotuksen uhreja. Nähkäämme tämä hyvyys, juuri se inhimillisyys, jota vastaan isku oli suunnattu. Haluan myös kiittää poliisia ja pelastushenkilökuntaa vakuuttavasta toiminnasta.

Lopuksi vetoan mielipidejohtajiin, olivat he uskonnollisia tai aatteellisia, olivat heidän ryhmänsä pieniä tai suuria – nyt on puhuttava ennen kaikkea maltilla ja tolkulla. Sitä on vapaus ja sitä on vastuu.
 
Kyseessä varmaankin nuku rauhassa - kokonaisturvan päätapahtuma missä oli kalustoesittelyä ja näytöksiä. Paniikkivaihdetta voi kääntää jo hieman pienemmälle.

http://www.nukurauhassa.fi/tapahtumat/nuku-rauhassa-paatapahtuma

Oulussa poliisi otti konepistoolit esille yleistä turvallisuudentunnetta parantaakseen pe-iltana, kun valvoi torilla ollutta tapahtumaa. Lauantaina MPK valmisteli tulossa olevaa paikallisjoukkojen harjoitusta maastossa.

Siinäpä se Oulun valtaisa mobilisaatio.
 
Back
Top