Turvallisuusjoukot

Poliisin perustutkinnon osana olevat työharjoittelu ja kenttäjakso ovat toki osaltaan työharjoittelua, mutta nuo myös antavat mahdollisuuden sen arvointiin, että onko opiskelija erilaisista testeistä ja opintomenestyksestä huolimatta soveltuva järjestyksenpidolliseen työhön vai ei. Täydennyspoliisillahan tuollaista ”testausta” ei ole.


Lisäksi, jos täydennyspoliisi toimii esim. työparina poliisin kanssa, vastuu on pitkälti jälkimmäisen. Eli ymmärrän hyvin tietyn vastahakoisuuden.
 
Poliisin perustutkinnon osana olevat työharjoittelu ja kenttäjakso ovat toki osaltaan työharjoittelua, mutta nuo myös antavat mahdollisuuden sen arvointiin, että onko opiskelija erilaisista testeistä ja opintomenestyksestä huolimatta soveltuva järjestyksenpidolliseen työhön vai ei. Täydennyspoliisillahan tuollaista ”testausta” ei ole.
Saadaanhan se laittamaalla se apukoululainen, eiku täydennyspoliisi kolmanneksi partioon koeaikanaan.

Sitten päästään siihen vitsin tilanteeseen:
- Tiedätkö että poliisipartiot laitetaan kolmijäseniseksi?
- Ai, miksi?
- No yksi osaa lukea, yksi kirjoittaa ja kolmas tykkää intellektuellien seurasta. o_O
 
Saadaanhan se laittamaalla se apukoululainen, eiku täydennyspoliisi kolmanneksi partioon koeaikanaan.
Näin se pitäisi tehdä, jotta täydennyspoliisin käyttökelpoisuudesta voitaisiin edes jokseenkin varmistua. En pitäisi mitenkään mahdottomana sitä, että täydennyspoliisi tekisi partion kolmantena jäsenenä esimerkiksi 3 tai 6 viikon harjoittelun, jonka yhteydessä karsittaisiin soveltumattomat pois. Nykyisillä partiomäärillä tuo kaiketi tarkoittaisi kuitenkin sitä, että osa A-hälytysvalmiuden partioista joutuisi alempaan luokkaan, joka vaikuttaisi vähintään jo nykyisellään aika pitkiin vasteaikoihin ja niitä ei voisi käyttää ns. täysillä, koska opiskelija.

Alunperinhän poliisiopiskelijoiden oli tarkoitus olla partion kolmantena jäsenenä harjoittelemassa ja oppimassa, mutta koska partioiden ja vuorossa olevien valmistuneiden ja riittävän kokeneiden poliisien määrä on mikä on, niin edes poliisiopiskelijoihin ei voida soveltaa tuota siten niin kuin on ollut tarkoitus, vaan nuorempi konstaapeli on tietyllä tapaa halpistyövoimaa eikä varsinainen työharjoittelija. Valitettavaa on myös se, että tuo trendi on johtanut siihen, että laitokset olisivat ns. kusessa ilman harjoittelijoiden työpanosta…

Sitten päästään siihen vitsin tilanteeseen:
- Tiedätkö että poliisipartiot laitetaan kolmijäseniseksi?
- Ai, miksi?
- No yksi osaa lukea, yksi kirjoittaa ja kolmas tykkää intellektuellien seurasta. o_O

Tai kolmas vahtii niitä pirun intellektuelleja...
 
Näin se pitäisi tehdä, jotta täydennyspoliisin käyttökelpoisuudesta voitaisiin edes jokseenkin varmistua. En pitäisi mitenkään mahdottomana sitä, että täydennyspoliisi tekisi partion kolmantena jäsenenä esimerkiksi 3 tai 6 viikon harjoittelun, jonka yhteydessä karsittaisiin soveltumattomat pois. Nykyisillä partiomäärillä tuo kaiketi tarkoittaisi kuitenkin sitä, että osa A-hälytysvalmiuden partioista joutuisi alempaan luokkaan, joka vaikuttaisi vähintään jo nykyisellään aika pitkiin vasteaikoihin ja niitä ei voisi käyttää ns. täysillä, koska opiskelija.

En ole varma, iiseissä tehtävissä auton ulkopuolella ja tiukemmissa: "Paikka, auto!"
 
En ole varma, iiseissä tehtävissä auton ulkopuolella ja tiukemmissa: "Paikka, auto!"

Tietyin reunaehdoin kyllä, mutta mutta…

Minä näen hyvinkin selkeästi sellaisen vaihtoehdon, että täydennyspoliisit sekoittuisivat oikeisiin poliiseihin ja jos noin käy, niin kansalaiselle voi olla vaikea sanoa, että miksi täydennyspoliisi vain istuu parkissa olevassa autossa kahden muun ollessa esim. keikka-asunnossa eikä reagoi auton ikkunaan koputtavan hätääntyneen kansalaisen ilmoitukseen esim. viereisellä ostarilla olevan tappelun takia. Toisaalta jos täydennyspoliisit varta vasten erotettaisiin poliiseista erilaisella asulla tai merkeillä, niin se purisi myös auktoriteettiin aika lujasti.

Jos minä saisin valita, niin täydennyspoliisien osalta kyse olisi ihan puhtaista opetuspartioista, mutta siihen ei kyllä taida olla ikipäivänä resursseja. Tuolloin kokoonpano voisi olla se 1+1.
 
Tietyin reunaehdoin kyllä, mutta mutta…

Minä näen hyvinkin selkeästi sellaisen vaihtoehdon, että täydennyspoliisit sekoittuisivat oikeisiin poliiseihin ja jos noin käy, niin kansalaiselle voi olla vaikea sanoa, että miksi täydennyspoliisi vain istuu parkissa olevassa autossa kahden muun ollessa esim. keikka-asunnossa eikä reagoi auton ikkunaan koputtavan hätääntyneen kansalaisen ilmoitukseen esim. viereisellä ostarilla olevan tappelun takia. Toisaalta jos täydennyspoliisit varta vasten erotettaisiin poliiseista erilaisella asulla tai merkeillä, niin se purisi myös auktoriteettiin aika lujasti.

Jos minä saisin valita, niin täydennyspoliisien osalta kyse olisi ihan puhtaista opetuspartioista, mutta siihen ei kyllä taida olla ikipäivänä resursseja. Tuolloin kokoonpano voisi olla se 1+1.
No ehkä joku sekamalli, eli alussa harjoittelussa 2+1 ja jonkun alkuajan jälkeen 1+1. Ei jotain aivan sössöä voi laittaa kylmiltään 1+1 hommiin, vaikka partio olisi helppojen hommien partio.

En kyllä osaa alaa käytännössä, myönnän. Teoriaherra.
 
@adam7 No eipä se työharjoittelun ekaan vuoroon menevä nuorempi konstaapelikään teoriaopintojen ja suht vähäisen tatamijumpan jälkeen mikään kaiken nähnyt ja kyyninen narkkareita putkan kamerakatveissa turpaan mättävä kenttäsika ole ja silti partiokokoonpano on 1+1. :)

Tuollaista partiota ei mahdollisuuksien mukaan tietenkään laiteta haastavimpimpiin paikkoihin ja ohjaaja joutuu katsomaan tarkasti perään ja opastamaan sekä näyttämään esimerkkiä siitä, miten työtä kannattaa tehdä. Samahan se on vaikka lh- tai sh-opiskelijan työharjoitelussa - kokeneemmat opastavat tarvittaessa kädestä pitäen opiskelijalle oikeat työtavat ja tavan toimia ammattimaisesti eikä pelkästään koulun antamalla by the book meiningillä. Kuvatunkaltaisissa "käsityöammateissa" kokemus on paras opettaja ja sitä ei saa kuin itse tekemällä.
 
Täydennyspoliisien osalta pitää muistaa, että jos muutetaan säädöksiä niin voidaan muuttaa koulutusjärjestelmää (no, on pakko muuttaa koulutusjärjestelmää...). Sitten kolisee rahoissa ja vapaaehtoisten panostushalussa, kun vaatimukset kasvavat rajusti. Poliisihommiin kun ei ole saatu peruskoulutusta varusmiehenä...

Tietenkin JV- ja vartijapuolelta jatkokoulutuksella voisi ajatella. Vaihtuvuus alalla on kuitenkin suuri, enkä ole ollenkaan vakuuttunut että alalla käväisijä on parasta ainesta täydennyspoliisiksi.

Ratkaisua voisi hakea myös osittamalla tehtäviä aiempaa tarkemmin, mutta siinä kohtaa ei-poikkeusolojen ay-politiikka paukkuu niin rajusti vastaan että valmiusasiat eivät taida päästä pöydälle ikinä.
 
Muistetaan nyt muuten, että jenkeissä peruspoliisi käy vain 6kk koulutuksen, kun taas meillä se vie 3,5v. Kyllä ne jenkkilän poliisitkin jotenkin hommansa kuitenkin osaavat hoitaa, vaikka kaukana suomalaisen poliisin ammattitaidosta ovatkin. En pidä mitenkään mahdottomana, etteikö täydennyspoliiseiksi voisi valita juurikin turvallisuusalan ihmisiä kuten vartijoita jne. ja/tai sitten kouluttaa kaikki vaikka 2kk ajan perusjuttuihin. Kyllä se riittää. Täydennyspoliisin hommiahan nimenomaan olisi TÄYDENTÄÄ eikä KORVATA poliiseja. Eli antaa lisää käsipareja silloin, kuin niitä nimenomaan tarvittaisiin.
 
Muistetaan nyt muuten, että jenkeissä peruspoliisi käy vain 6kk koulutuksen, kun taas meillä se vie 3,5v. Kyllä ne jenkkilän poliisitkin jotenkin hommansa kuitenkin osaavat hoitaa, vaikka kaukana suomalaisen poliisin ammattitaidosta ovatkin. En pidä mitenkään mahdottomana, etteikö täydennyspoliiseiksi voisi valita juurikin turvallisuusalan ihmisiä kuten vartijoita jne. ja/tai sitten kouluttaa kaikki vaikka 2kk ajan perusjuttuihin. Kyllä se riittää. Täydennyspoliisin hommiahan nimenomaan olisi TÄYDENTÄÄ eikä KORVATA poliiseja. Eli antaa lisää käsipareja silloin, kuin niitä nimenomaan tarvittaisiin.

Täydennyspoliiseiksi valitsevat henkilöitä joilla ei ole sijoitusta sodanajaksi. Tämä vissiin tarkoittaa sitä, että ainakin miesten on oltava kohtuu vanhoja, jotta heidät voidaan valita. Mutta itseasiassa tiedän erään henkilön joka haki ja pääsi täydennyspoliisiksi ja ainakin aikaisemmin työskenteli vartijana.
 
Epäilen, että homma saadaan uudessa formaatissa toimimaan, jos huomioidaan edellisen järjestelmän puutteet.

A. Rekrytointi - kuinka saada sopivat henkilöt osallistumaan.

Kun täydennyspoliisihommaa käynnistettiin erottui joukosta pari ihmisryhmää joita ei olisi kaivattu. Kuten "Terttu Tortut" (Tyypillinen terttu-torttu on 42 vuotias nainen joka toimii pianonsoiton opettajana ja "haluaa auttaa". Täydennyspoliisijuttu on jännä sulka hatussa kun kylän kokoomusrouvat kahvittelee - mutta hui kyllä ne voimankäyttöotteet oli ikäviä - ei sellaisia voi ihmiseen käyttää. Hoidan asiat puhumalla kuten aina ennenkin!)

Toinen tyypillinen ei toivottu on "S.R.A Virtanen". Virtanen on sitä mieltä, että kyllähän siellä kaikkea paskaa puhuttiin laista, liikenteeohjauksesta yms. kuvioista. S.R.A. Virtanen kuitenkin tietää, että valta kasvaa taktisesti kiväärinpiipusta ja mieluiten Virtasen Custom-Ar:n vaimennetusta piipusta. Virtanen tietää, että tositilanteessa hän ottaa mukaan omat aseet vaikka komissario sen erikseen kielsi. Virtanen on kuitenkin tutustunut aiheeseen mm. maanpuolustus.netin perk-keskustelussa ja on valmis näyttämään närhenmunat byrokraateille ja perkileille.

B. Normaali aikojen käyttö. Se, että miehet/naiset saadaan edes joskus kentälle tekemään jotain operatiivista. Vaikka edes eristämään palava tehdas ja ohjaamaan liikennettä. Asia on niin, että tolkullinen toiminta "tilanteessa" on ainoa oikea mitta. Kaksipuolinen harjoittelu voi vain valmistaa tilanteeseen - ei koskaan korvata sitä täysin.

Eli prosessikaavio menee näin.

1. Raakkaus

2.Koulutus

3. "Keikka"

4. Raakkaus ja "jäljelle jääneiden sijoittaminen kykyjään vastaaviin tehtäviin".

5. Koulutus

6. "Keikka"

7- Raakkaus jne....



Jos Israelissa on saatu reservipoliisi toimimaan niin miksi ei Suomessa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Civil_Guard_(Israel)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top