Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

Oletusarvona on, että mekanisoidulla tarkoitetaana raskaalla aseistuksella (tykit, konetykit) ja panssaroinnilla varustettuja ajoneuvoja. Moottoroitu taas merkitsee panssaroituja ja vain kevyesti aseistettuja (kk, rskk, krkk, jne) ajoneuvoja.

Jos tässä lasketaan mekanisoituja joukkoja vertailu mielessä, niin eikös psv-komppanioiden mukaan laskeminen ole järjellistä? Tällöin on lähemmäs 24 yhteensä. Karpr: 9 kpl, Mektstos x2: 8 kpl, näiden ohella se ~7 psv-komppaniaa, joista 2 orgaanisia moottoroiduille taisteluosastoille. Ja jos lähdetään moottoroitujen joukkojen määrää pähkäilemään, niin oman päättelyni mukaan mennään näin: PorPr: 9 kpl, Moottstos x2: 6 kpl ja lopuilla paseilla voidaan varustaa ainakin 6 Tstos (PSAJON), kun kaupunkijääkärien, rannikkojääkärien ja satunnaisten paikallisjoukkojen tarpeet on otettu huomioon. Tämä toisi tst-osastojen XA-komppanioiden määrän siihen 33 kappaleen paikkeille. Nämä 57 komppaniaa edustavat maavoimien taktisesti tulivoimaisimpia ja strategisesti liikkuvimpia joukkoja. 6 prikaatin edestä tällaista joukkoa on sen toisen 6 prikaatin Teka ja Pajon joukkojen ohella aivan riittävää vastata sellaiseen joukkoon johon Venäjällä on varaa meidän rintamalle asettamaan.

Tämä näyttää aika optimistiselta laskelmalta, mutta pitää muistaa että kyllä siitä 180 tuhannen miehen armeijasta, 200 panssarista, 200 rynnäkkövaunusta ja 600 jv-version pasista ja amv:sta jotain jälkeä jää.

Toki voi varmasti Leo 2 A4:t myös laskea jonkun aikaa näihin mekanisoituihin joukkoihin ja luultavin tilanne Suomen ja Venäjän konfliktille olisi liittyen johonkin isompaan mittelyyn missä ei kannatakaan laskea vahvuuksia Suomi vs. koko Venäjä. Nykyisessä puoliliittoutuneessa tilassahan (vähän kuin voi olla puoliksi neitsyt tai puoliksi rikollinen) Suomelle on edullista mahdollisimman suuri sotilaallinen vahvuus - Venäjällehän se voisi tarkoittaa laskelmointia jossa ei haluttaisi avata Kuolan ja Leningradin ilmapuolustuksen sivustaa hyökkäämällä Suomeen Lapin ja Suomenlahden pohjoissivustan varmistamiseksi.
 
Therefore, Russia is seriously interested in obtaining reliable, legally fixed guarantees that exclude the expansion of NATO in the eastern direction and the deployment of offensive strike weapons systems in the states adjacent to Russia.
:poop:
 
The Biden administration is considering ways to provide more clarity on the circumstances in which Washington would use nuclear weapons, sparking concerns from European and Asian allies that any clarification would weaken US nuclear deterrence against Russia and China.

In recent consultations over the nuclear posture review that Washington is conducting, US officials have reassured allies in Europe and Asia that Joe Biden would not adopt a “no first use” policy for nuclear weapons, according to officials from allied capitals and experts familiar with the talks.

The US has never had a “no first use” policy, which means declaring that it would not use nuclear arms for a first strike in a conflict and would only use the weapons if it or its allies came under nuclear attack.

Allies have welcomed the decision because they think ambiguity about nuclear posture provides a real deterrent by keeping adversaries in the dark about Washington’s response to attacks.

But US officials have indicated they will soon give Biden options for a form of declaratory policy known as “sole purpose”, which would provide some clarity about the circumstances in which nuclear weapons could be used. Allies had strongly voiced objections to Washington, the people said.
 
Hyvä ketju Venäjän strategiasta ja siitä mikä (todennäköisesti) on tosiaan "vain" sapelinkalistelua, ja että maksaa se aika lailla pitää nuo massiiviset joukot Ukrainan rajallakin.

Summa summarum: stiff upper lip ja rautapöksyt kuntoon, Eurooppa, niin ei tartte olla koko ajan kauhuissaan. (Koskee erityisesti sinua, Saksa).


Nosto:

For now, the biggest incentive to Russia to mount a land operation against Ukraine is provided by Ukraine’s friends when they point out they will not support Kyiv militarily. Both the US and now the UK have publicly ruled out direct support.

It is baffling why leaders do this – for all it may be unrealistic to expect US or British troops to arrive to defend Ukraine, advertising this fact to Moscow only provides comfort, confidence, and encouragement to Russia’s planners by instantly removing a wide range of worst-case scenarios from their risk calculus.

Hävettävää että Suomikin, joka ilmeisesti odottaa että meitä autetaan sotatarvikemateriaalilla hätämme hetkellä ei suostu auttamaan Ukrainaa toimittamalla / myymällä sotilastarvikkeita sinne.

Toinen nosto:

It is normal, natural, and human to hope there must be a resolution that does not involve a bloody, messy, tragic, and senseless confrontation. But it would be a dangerous mistake to turn that hope into an assumption, and for all decisions to be driven by it. Once Russia has made the choice to attempt to force the issue through military intimidation, the rest of Europe does not have a wide choice of how to react – it must either respond in kind, or surrender.

 
Hävettävää että Suomikin, joka ilmeisesti odottaa että meitä autetaan sotatarvikemateriaalilla hätämme hetkellä ei suostu auttamaan Ukrainaa toimittamalla / myymällä sotilastarvikkeita sinne.
No toisaalta ymmärrän, kun korruptoitunut hallinto tai väliporras voi myydä ne eteenpäin. Jopa Venäjälle.
 
Julkisuudelta piilossa?
Lähde epämääräinen, mutta lainaukset kyllä löytyy myös virallisesta lähteestä.



The US is ready to engage in diplomacy as soon as early January through multiple channels,” the official explained. “Clearly, there are some things that have been proposed that we will never agree to, and I think the Russians probably know that on some level. We think there are other areas where we may be able to explore what’s possible.”


However, according to the White House, the US is not willing to negotiate publicly and wants to discuss any possible agreement with Russia behind closed doors.


https://thepressunited.com/updates/...ty-treaty-with-moscow-in-january-white-house#



Valkoisen talon sivuilta koko tiedote, Jossa tuo lainaus myös löytyy.


https://www.whitehouse.gov/briefing...-senior-administration-officials-on-russia-2/
 

Tutkijat povaavat suurvaltojen tulevista neuvotteluista hankalia – ”Venäjän vaatimukset ovat epärealistisia”​

Tekijä
STT
-
28.12.2021 | 16:09
0

Venäjän ja lännen – pääasiassa Yhdysvaltojen – väliset neuvottelut ensi kuussa Genevessä tulevat olemaan hyvin hankalat, ennakoivat suomalaiset ulko- ja turvallisuuspolitiikan tutkijat. Yhteistä säveltä ei geopoliittisen kiistan osapuolilta tunnu löytyvän oikein mistään. Varovaista toiveikkuutta kenties herättää, että kumpikaan suurvalta ei tiettävästi halua ryhtyä ydinsotaan.
– Mitä tässä on tullut maiden presidenttien Joe Bidenin ja Vladimir Putinin lausuntoja kuunneltua, harva asia heitä yhdistää, toteaa johtaja Markku Kangaspuro Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutista.
– Molemmat ovat kuitenkin sanoneet, että ydinsota on mahdoton käydä ja sen uhan vähentämiseksi täytyisi tehdä nyt jotain.

Aiemmin tänään uutisoitiin, että Venäjä ja Yhdysvallat aikovat neuvotella tammikuun 10. päivä Genevessä ydinaseista ja Ukrainan tilanteesta. Lisäksi Venäjän on määrä keskustella 12. tammikuuta sotilasliitto Naton edustajien kanssa. Seuraavana päivänä on vielä tiedossa neuvottelut Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö Etyjin kanssa.

Tuomiopäivän kello on lähempänä keskiyötä kuin koskaan

Kangaspuron mukaan neuvotteluissa voitaisiin saada aikaan jonkinlaista liikahdusta nimenomaan ydinasekysymyksessä.
– Kansainväliset tutkijat ovat todenneet, että ydinsodan uhka on todellinen. Tällä hetkellä niin sanottu tuomiopäivän kello on jopa lähempänä keskiyötä kuin kylmän sodan aikana, Kangaspuro sanoo.

Kylmän sodan alussa vuonna 1947 kehitetty kello symboloi tutkijoiden arviota siitä, miten lähellä ydintuhoa tai vastaavaa katastrofia maailma on. Keskiyö merkitsee kellossa maailmanloppua. Kelloa siirrettiin viimeksi vajaat kaksi vuotta sitten, minkä myötä viisari näyttää nyt sataa sekuntia vaille keskiyön. Näin lähellä keskiyötä se ei ole koskaan aiemmin ollut.

– Useampi ydinaseita koskeva sopimus on päästetty raukeamaan tai irtisanottu. On globaalisti hyvin akuutti tarve neuvotella uudelleen aseiden määrää, valmistamista ja olemassaoloa koskevista sopimuksista, Kangaspuro toteaa.
– Tulevissa neuvotteluissa on mahdollisuus päästä uralle, jossa rajoitettaisiin ydinaseita ja lopulta päästäisiin niistä eroon. Tämä on periaatteessa osapuolten tavoite.

Tavoitteen asettelussa on kuitenkin Kangaspuron mukaan ristiriitoja. Ydinaseista on hankala puhua ottamatta mukaan Kiinaa, joka on Yhdysvalloille avainasemassa. Venäjälle Kiina ei näyttäydy samanlaisena akuuttina ongelmana.
– Kiina ja Yhdysvallat mittelevät maailman johtajuudesta. Kiina ei ole halunnut sitoa ydinohjuksiaan vanhoihin sopimuksiin, ja Yhdysvallat irtisanoi aiemmin omia keskimatkan ohjuksiaan koskevan sopimuksen. Venäjä seurasi heti perässä, Kangaspuro sanoo.

– Kaikki tämä hankaloittaa asiassa etenemistä. Maailmassa on myös muita ydinasevaltioita. Riittääkö, että vain Venäjä ja Yhdysvallat keskustelevat ydinaseista, vai pitääkö joukkoa laajentaa?
”Venäjän vaatimukset ovat epärealistisia”

Neuvotteluissa on ydinaseiden lisäksi tapetilla nopeasti kiristynyt tilanne Ukrainassa. Venäjä on keskittänyt kymmeniätuhansia sotilaita Ukrainan rajalle, mikä on saanut lännen epäilemään, että Venäjä valmistelee hyökkäystä Ukrainaan. Venäjän presidentti Putin on kiistänyt hyökkäysaikeet ja sanonut joukkojen olevan puolustamassa Venäjää vihamielisiltä läntisiltä armeijoilta.
Venäjä julkaisi joulun alla listan erilaisia vaatimuksia Yhdysvalloille ja Natolle. Venäjä esimerkiksi ilmoitti, että Ukraina ei saisi liittyä Naton jäseneksi. Naton olisi myös muun muassa vedettävä sotilaansa pois Keski- ja Itä-Euroopasta maista, joihin Nato laajeni Neuvostoliiton hajottua.

Litaniaa voidaan pitää tulevien neuvottelujen sopimusluonnoksena, arvioi kansainvälisen politiikan professori Tuomas Forsberg Tampereen yliopistosta.
– Venäjä on halunnut näitä neuvotteluja, mutta sen esittämä agenda on täysin epärealistinen, jotta se voitaisiin hyväksyä, Forsberg sanoo.
– Länsi ei halua tehdä sopimusta, jonka nojalla Natoa ei enää laajennettaisi ja lännen joukot vedettäisiin pois Natoon kylmän sodan jälkeen liittyneistä maista.
Forsberg pitää selvänä, että Yhdysvallat on kiinnostunut käymään neuvotteluja, jos niillä voidaan estää välitön sotilaallisen voimankäytön kärjistyminen Ukrainassa. Kompromissia vain on vaikea hänen mukaansa löytää.
– Poliittisesti voidaan tietenkin sopia, ettei Natoa lähitulevaisuudessa laajennettaisi. Tässä pelissä on kuitenkin kokonaan auki, mitä myönnytyksiä Venäjä olisi valmis tekemään, Forsberg sanoo.
– Onhan lännellä ollut pitkään oma toivelista alkaen siitä, että Venäjä lopettaa Ukrainan nykyisen konfliktin ja vetäytyy Krimiltä. Tämäkin on varmasti toiveajattelua, ja varmasti länsi sen tietää.
Perusperiaatteista ei olla valmiita tinkimään

Myös Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola näkee, että kiristyneessä tilanteessa paineen siirtäminen neuvottelupöydille on molempien osapuolten edun mukaista.
Hänen mukaansa Venäjä on lähtenyt hakemaan neuvotteluista tiukalla asenteella ”maksimaalisia tavoitteita”, mutta Yhdysvaltojen tulokulma on tyystin toinen. Luvassa ovat tiukat neuvottelut.
– Yhdysvallat on tavattoman haluton muuttamaan yhtään mitään, vaikka tietysti sodan uhka ja voimankäytöstä puhuminen hätkähdyttävät varmasti Washingtonissa, Aaltola sanoo.
– Perusperiaatteesta ei kuitenkaan olla valmiita tinkimään: jokaisella Euroopan maalla on oikeus itse tehdä omat turvallisuusratkaisunsa. Mekanismi on ollut voimassa kylmän sodan jälkeen, ja Venäjä on hyväksynyt sen pitkän aikaa. Yhdysvallat ei näe tässä suhteessa minkään muuttuneen.

Aaltolan mukaan tulevat neuvottelut vaikuttavat Suomeen ainakin niin, että Venäjän lähtökohta niihin kaventaa Suomen liikkumatilaa.
– Venäjän maksimaalinen vaatimushan oli, että se saisi periaatteessa päättää, kuka sen rajanaapureista liittyy Natoon. Venäjä ei siis enää tunnustaisi Suomea normaaliksi eurooppalaiseksi valtioksi, jolla on oikeus itse ratkaista omat turvallisuuspoliittiset kysymyksensä, Aaltola toteaa.
– Tähän peliin ei Suomen ole mitään järkeä lähteä mukaan. Eikä Venäjä kykene yksipuolisesti asiaa muuttamaan.

Eetu Halonen
STT
 

Niinistö ei usko, että Naton avoimet ovet lähtisivät juuri nyt sulkeutumaan Suomelta.
– Minusta tämä on Suomen kannalta hyvin selvä tilanne. Enkä alkuunkaan usko, että (Venäjän) neuvotteluissa sen enempää Yhdysvaltain kuin Naton kanssa lähtisi eteenpäin jonkinlainen jäsenyyssulku.
– Se päätös on tietysti ihan meidän omissa käsissämme. Ei siinä mitään liikkumavaran rajoituksia ole.

Jos lehti siteeraa oikein niin: Toivottavasti tämä ei ole Niinistön uskon varassa vaan hänellä on jotakin parempaa tietoa uskonsa tueksi. Jota hän ei kuitenkaan kerro.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjä katsoo Valko-Venäjän, Ukrainan, Georgian, Krimin ja Transnistria kuuluvan omaan etupiiriinsä. Ihan samalla tavalla kuin USA katsoo latinalaisen Amerikan kuuluva omaansa. Molemmat puuhastelee omassa etupiirissään tarpeellisiksi katsomallaan asioita mm. vallankaappauksia, kuolemanpartioita demokratian tallaamista ja muuta mukavaa.

Meinaan Meksiko ja Guatemala on juridisesti itsenäisiä suvereeneja valtioita, mutta mitäs luulette tapahtuvan jos kumpikaan alkaa lähentyä taloudellisesti ja sotilaallisesti Irania tai Kiinaa? USA:oma ei ole strategisia etuja valvottavan Ukrainassa. Puhe voi olla kovaa, mutta teot jäävät puuttumaan, kaikilta muilta paitsi Venäjältä.
 
Elämme jänniä aikoja

Kiinassa edessä täysimittainen talousromahdus.
Turkin valuutta painuu kohti nollaa
Keski-Aasian tasavalloissa kuohuu ja Venäjällä ei välttämättä riitä rahkeita nuijia kaikkia hiljaiseksi, oma väestökin nurisee.
 
Back
Top