Minä ihan oikeasti olen tässä viimeaikoina miettinyt, että mitä porukkaa ne ovat, jotka ovat vuosia työttömänä tai hakevat tuloksetta 200 työpaikkaa? Kyllähän Suomessa nimittäin edelleen on tekemätöntä työtä ja hyville työntekijöille tarvetta.
He ovat ihmisiä jotka eivät ole rekrytoijan silmissä sopivia. Niin hullulta kuin se kuulostaakin niin osaaminen, kokemus, koulutus ja ikä ovat yhtä suuria handikappeja työmarkkinoilla kuin osaamattomuus, kouluttamattomuus, kokemattomuus ja nuoruus. Ostajan markkinoilla ostajalla on vara valita sopivimmat ja se sopivin on hakija joka voidaan istuttaa tekemään laskutettavaa työtä ilman perehdytystä, joka ei uhkaa rekrytoijan asemaa eikä ole vaaraa että palkollinen vaihtaisi heti tilaisuuden tullen parempiin hommiin.
Itsellä loppui palkkatyöt vuonna 2008 taloudellisista ja tuotannollisista syistä yhtä aikaa parin sadan kolleegan kanssa. Takana oli parikymmentä vuotta kokemusta asiantuntija- ja esimieshommista. Kuvittelin että duunin löytäminen olisi ollut helppo nakki mutta paskat; Olin yli-ikäinen, liian kokenut ja liian osaava. Oman tason duuneihin en kelvannut koska tarjolla oli kymmenen vuotta nuorempia ja tason laskeminen ei onnistunut koska rekrytoivat esimiehet pelkäsivät oman paikkansa puolesta tai ottivat asenteen että "et sä tässä hommassa viihtyisi, vaihdat kuitenkin heti parempiin hommiin."
Totesin sitten että en tarvitse työnantajaa vaan ryhdyn myymään osaamistani omaan laskuun ja tällä tiellä ollaan.
Makein tilanne oli kun ex-työnantaja pyysi "hattu kourassa" keikalle pistämään järjestykseen sen saman funktion jonka pyörittämisestä olin vastuussa ennen potkujani. Kuittasin neljän kuukauden keikasta entistä vuosipalkkaani vastaavan summan. Nauroin ääneen koko matkan pankkiin.
Suomessa yrittäjäksi ryhtyvät ihmiset jotka olivat koulussa parempia uskonnossa kuin laskennossa, siksi insinöörejä ja ekonomeja ei firman pyörittäminen kiinnosta. Mutta työelämän muutokset ajavat väkisinkin siihen että työllistyminen tai oikeastaan elannon raapiminen kasaan vaatii yrittäjämäistä otetta. Kaltaisteni itsensä työllistävien keikkamiesten ja -naisten määrä kasvaa koko ajan eikä tilanne ole meikäläisille mitenkään huono koska kysyntää meidän kaltaisille senioriosaajille tuntuu olevan kovasti. Kukaan ei halua meitä palkata mutta sen sijaan toimeksiantoja ollaan halukkaita tekemään.
Maailma näyttää erilaiselta freelancen silmin.
-------------------------------------------------------------------------------
Hyvä yritys, palkansaajat!
Kaikki keskeiset edut, joiden eteen on taisteltu lukuisissa työtaisteluissa ovat uhattuina: lomarahat, sunnuntai- ja ylityökorvaukset halutaan leikata, sairauskarenssipäiviä halutaan poistaa, ja eläkeikäkin pitää nostaa jatkuvasti, kun ihmiset elävät liian pitkään ja ovat turhan hyvässä kunnossa.
Palkansaajajärjestöt järjestivät mahtavan mielenosoituksen, solidaarisuutta vannottiin, jopa yleislakolla uhattiin, kunnes koko tematiikka hautautui yhtäkkiä pakolaiskriisin ja turvapaikkahakijoiden tsunamin alle.
Itse ongelma on edelleen olemassa: Palkansaajilla on hyvin paljon oikeuksia, joita ilkeä hallitus yrittää kaikin tavoin leikata, viimeksi laajamittaisella operaatiolla nimeltä yhteiskuntasopimus. Ja eiköhän osapuolet keksi ensikin vuonna jotain dramaattista ja viihdyttävää.
Pienyrittäjät nauravat räkäisesti, joskaan ei huvittuneesti, kun palkansaajien suuri valituskuoro esiintyy ja ulvoo hyvien vanhojen etujensa perään. Itse pienyrittäjillä ei ole aikaa perustaa omaa valituskuoroaan, sillä heillä on aivan liian paljon hommia, myös iltaisin ja sunnuntaisin.
Mitä kahvilan tai grillikioskin omistaja on mieltä siitä, jos lomaraha poistettaisiin? Hän olisi siitä onnellinen, koska sitten hänellä olisi ehkä varaa palkata joku työntekijä ja lähteä itse ensimmäistä kertaa vuosiin niin kutsutulle vuosilomalle.
Mitä toiminimellä toimiva hieroja tekee, jos vuokra nousee eikä asiakkaita meinaa riittää? Meneekö hän lakkoon? Mitä selkävammainen freelance-kääntäjä tekee lääkärin määräämällä sairaslomalla, kun kirjan pitää olla valmis ensi perjantaina?
Mitä tanssiorkesterin saksofonisti tekee, jos bändi ei saa riittävästi keikkaa tai jos agentit maksavat liian huonosti? Osoittaako hän kadulla mieltä, kädessä kyltti jossa lukee ’Maksakaa kunnolla soitostani tai en soita ollenkaan!’? Vai soittaako hän hattu edessään ostoskeskuksessa?
Suomessa kannattaa olla palkansaaja. Kannattaa olla ottamatta riskiä ja hakeutua jonkun luotettavan työnantajan hellään huostaan, sellaisen, joka jakelee liikunta- ja lounasseteleitä, jolla työterveys ja hammashoito pelaa ja jota vastaan voi nostaa oikeusjutun, jos se teettää liikaa ylityötä.
Kannattaa laittaa aivot kellokortin soinnilla narikkaan, vuokrata itsensä ulos maanantaista perjantaihin, tyytyä kuukausipalkkaan, kollegoihin ja pomon kohteluun. Se on turvallista eikä tarvitse yrittää mitään.
Mitä jos palkansaajan huoleton identiteetti onkin pelkkä illuusio?
Jos nimittäin tarkemmin katsoo, koko elämä on yhtä yksityistä pienyrittämistä: Alussa ihminen yrittää pysyä pystyssä, kävellä, syödä lusikalla, myöhemmin hän yrittää löytää kumppania, kotia ja kutsumusta, sitten hän yrittää pysyä terveenä ja lopuksi hän yrittää selviytyä lähdöstä turhia valittamatta.
Eikä mikään järjestö ole neuvottelemassa etuuksia: On ihan yrittäjästä itse kiinni kokeeko hän lopun konkurssina vaiko fuusiona emoyhtiön kanssa.