Työllisyyden näkymät

Miten työllisyys kehittyy seuraavan 3 vuoden jaksolla

  • Työpaikat vähenevät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 36 38.7%
  • Työpaikat vähenevät n 3% tai vähemmän

    Ääniä: 26 28.0%
  • Työllisyystilanne pysyy samana, kuin 2015 kesäkuussa

    Ääniä: 14 15.1%
  • Työpaikat lisääntyvät n 3% tai enemmän

    Ääniä: 22 23.7%
  • Työpaikat lisääntyvät n 10% tai enemmän

    Ääniä: 0 0.0%
  • Tulemme tarvitsemaan maahanmuuttoa työpaikkojen täyttämiseksi

    Ääniä: 2 2.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    93
  • Äänestys suljettu .
Vartiainen on peruslähtökohdista oikeassa, mutta Hommaforumin hompanssit eivät älämölöltään jaksa/osaa lukea Vartiaisen virkettä loppuun.

Vartiaisen teesin pointti on työvoiman lisääntyminen, joka lisää kaikkea taloudellista toimeliaisuutta. Juuri siksi Helsingin, Tampereen ja Turun seudut kasvavat vauhdilla. Vaikka niissä on työttömyyttä, niin työpaikkojen määrä kasvaa sitä nopeammin ja kokonaismäärässä työllisten määrä kasvaa. Tästä syystä näiden alueiden talous kasvaa kohisten.

Vai väittääkö joku Suomen talouskasvun tapahtuvan vaikka Ilomantsissa tai Pieksämäellä? Ei tapahdu, koska nämä kituvat paikkakunnat ovat muuttotappion kierteessä. Työikäinen väki muuttaa etelän kaupunkeihin ja vie elinvoiman mennessään.

Vartiainen on jo pitkään nostanut esiin työperäisen maahanmuuton, joka kasvattaa vastaanottajan taloutta. Ja niin se todellakin tekee. Kiinalaiset insinöörit, virolaiset bussikuskit, Lappeenrantaan asettuvat venäläiset kodinkonemyyjät ja muut työtä tänne tekemään tulevat ovat ehdottomasti positiivinen asia Suomen taloudelle. Tätä hompanssit eivät ymmärrä.

Suomen maahanmuuttopolitiikasta puuttuu työperäisen maahanmuuton etusija ja se on meille todella huono asia. Nämä väkijoukot, joita meille suurin määrin on tulleet eivät ole millään mittarilla Vartiaisen tarkoittamaa maahanmuuttoa, eivätkä siten lisää talouden vauhtia.
Työnantajani hommasi ihmiskauppiaan välityksellä ulkomaista työvoimaa. Pari vuotta meni ja siten tajuntaan ettei noiden hommista tule mitään pisti ne pihalle. Pitääkö olla iloinen kun näkee ne tuossa torin laidalla muniaa kaivelemassa?
 
Kun menin ensi kerran kesätöihin 14-vuotiaana, sain moottorisahan, jonka takaiskari reistaili ja se potki takaisin. Mitään suojia ei ollut. Ei se ollut oikein, mutta hengissä siitä selvittiin. Olin 25 ikävuoteen ollut postissa, portsarina, rakennusapumiehenä, vartijana, merimiehenä ja vaikka minä paitsi aidanvitsaksena. Järjestyksenvalvojakoulutuksen sain, mutta muut hommat menivät siinä sivussa.

Nyt suosittelen nuorille, jotka haluavat hakea jotain hommaa, että kannattaa hommata ainakin hygieniapassi, sen päälle hommattava kahden vuoden kokemus ja tehtävä anniskelutesti, työturvallisuuskortti on ehdoton, sosiaali- ja terveydenhuollon turvakortti totta kai, tulityökortti ei olisi pahitteeksi, erikseen kattotulityökurssi, sähköturvallisuuskoulutus on hankittava, märkätila-asentajakoulutussertifikaatti, tietokoneajokortti, palveluja kotiin -passi ja tietysti järjestyksenvalvojakoulutus.

Siitä sitten töitä hakemaan ja Suomi nousuun, työvoimapula hellittää. Muistakaa uusia kortit viiden vuoden välein.
Tulee mieleen lause: "Have you ever questioned the nature of your reality?" o_O Kauas ollaan tultu. Epätodellisen kauas. Nykyään ei todellakaan vain "mennä töihin" ja vielä vähemmän "tuosta noin vaan". Pahempaa vielä oikeastaan on että nuo kurssit ovat pidemmän päälle puuduttavia ja latteita, eikö? Mielestäni tämän maan koulutussysteemiä on pidemmän aikaa vaivannut ns. oppitiedon ylitiivistäminen. Kärjistetty esimerkki: Sen sijaan että neuvotaan kuinka ristipääruuveihin pitää soveltaa ristipäämeisseliä (hätätilanteessa talttapää käy myös), pultteihin pitää soveltaa jakoavainta, piuhojen kuorimiseen sähkömiehen pihtejä, juottamiseen kolvia, jne... lukeekin kalvolla kaiken tuon sijaan "Käytä oikeaa työkalua oikeaan tarkoitukseen". Siinä kaikki. Että niinku iso kiitos, vähänkö on koulutettu olo nyt. Sitten opettaja/kouluttaja kysyy "Onko tämä kohta kaikille selvä? Onko jotain kysyttävää?" Kukaan ei viittaa. Sitten saadaan lukea kun ihmiset ovat uusavuttomia, tai kuinka oppilaat nuutuvat tunneille. Syrjäytyminen. Motivaation puute. Laiskottelu työpaikalla. Nettiriippuvuus. (kun koulutus ja uteliaisuus eivät kohtaa).
 
Mikä laki velvoitta tulityökorttiin?

Ei mikään. Se on vakuutusyhtiöiden sopima käytäntö, josta on tullut kutakuinkin standardi. Ehkä siihen on ollut syynsä.

Kyllä. Virkamies tietää, on viisas. Vakuutusyhtiö tietää. Kyllä Vartiainen tietää myös. Kyllä direktiivit ja normit ovat hieno juttu. Varmaan ne on joku viisas miettinyt. Kyllä meillä on hienot virkamiehet ja poliitikot.

Kyllä se on asiallista kaikki. Hienoja päätöksiä. Hyviä normeja.

Ou jee.

Idea tässä kuitenkin oli osoittaa, että töihin meno nuorelle ei ole läpihuutojuttu. Ja sitten muut himmelit päälle.
 
Työnantajani hommasi ihmiskauppiaan välityksellä ulkomaista työvoimaa. Pari vuotta meni ja siten tajuntaan ettei noiden hommista tule mitään pisti ne pihalle. Pitääkö olla iloinen kun näkee ne tuossa torin laidalla muniaa kaivelemassa?

Pitää olla ja todella iloinen, koska kirjoitukset käyvät toteen. Yksityisyrittäjä sai hillot ja nakkaa sitten "rasitteet" veronmaksajien niskoille. Tätähän tämä on koko ajan. Yhteiskunta maksaa siitä, että joillain aloilla tarvittava halpa proletariaatti takaa voitot. Perseestähän se on.
 
Pitää olla ja todella iloinen, koska kirjoitukset käyvät toteen. Yksityisyrittäjä sai hillot ja nakkaa sitten "rasitteet" veronmaksajien niskoille. Tätähän tämä on koko ajan. Yhteiskunta maksaa siitä, että joillain aloilla tarvittava halpa proletariaatti takaa voitot. Perseestähän se on.

Tuossa lähellä on yksi iso firma, jossa on aika ajoin yt:t mutta yksikään maahanmuuttaja ei ikinä niissä joudu lähtemään, vaikka tekijämiehiäkin lähtee. Pelkäävät jotain rasistisyytöksiä.
 
Vartiainen on peruslähtökohdista oikeassa, mutta Hommaforumin hompanssit eivät älämölöltään jaksa/osaa lukea Vartiaisen virkettä loppuun.

Vartiaisen teesin pointti on työvoiman lisääntyminen, joka lisää kaikkea taloudellista toimeliaisuutta. Juuri siksi Helsingin, Tampereen ja Turun seudut kasvavat vauhdilla. Vaikka niissä on työttömyyttä, niin työpaikkojen määrä kasvaa sitä nopeammin ja kokonaismäärässä työllisten määrä kasvaa. Tästä syystä näiden alueiden talous kasvaa kohisten.

En ole koskaan edes lukenut Hommafoorumia, enkä sotkisi nyt tähän maahanmuuttoakaan. Vartiainenhan vaan toistaa nk. Say'n lakia joka oli hieno teoria 1800-luvulla ja aivan kuten kommunismikin, toimii loistavasti ilman ihmisiä jotka sotkevat kaikki hienot talousteoriat.

Ehkä oleellisempi kysymys on, miksi Vartiainen toistaa Say'n sanomaa. Millaiseen Suomeen Say'n lakiin uskominen ajaa? Kenen kannalta hyvään Suomeen? Ei ainakaan minun, mutta ehkä Vartiaisen ja monen pääomatuloilla elävän kannalta hyvään Suomeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sayn_laki

ja laajemmin

https://en.wikipedia.org/wiki/Say's_law

Teknologian kehittyminen kyseenalaistaa Vartiaisen yhä voimakkaammin, ellei ole kyseenalaistanut jo, työtunnithan ovat vähentyneet huimasti ja vähentyvät edelleen...
 
En ole koskaan edes lukenut Hommafoorumia, enkä sotkisi nyt tähän maahanmuuttoakaan. Vartiainenhan vaan toistaa nk. Say'n lakia joka oli hieno teoria 1800-luvulla ja aivan kuten kommunismikin, toimii loistavasti ilman ihmisiä jotka sotkevat kaikki hienot talousteoriat.

Ehkä oleellisempi kysymys on, miksi Vartiainen toistaa Say'n sanomaa. Millaiseen Suomeen Say'n lakiin uskominen ajaa? Kenen kannalta hyvään Suomeen? Ei ainakaan minun, mutta ehkä Vartiaisen ja monen pääomatuloilla elävän kannalta hyvään Suomeen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sayn_laki

ja laajemmin

https://en.wikipedia.org/wiki/Say's_law

Teknologian kehittyminen kyseenalaistaa Vartiaisen yhä voimakkaammin, ellei ole kyseenalaistanut jo, työtunnithan ovat vähentyneet huimasti ja vähentyvät edelleen...

Vartiainen teki sankaritarinan siitä, miten SDP oli jymähtänyt ja loikkasi, vaikka tosiasiassa hän putosi listoilta tämän viserryksen takia. Hän vertasi työttömiä rikkaruohoihin. Kannattaa lukea koko keskustelu.

 
Vartiainen teki sankaritarinan siitä, miten SDP oli jymähtänyt ja loikkasi, vaikka tosiasiassa hän putosi listoilta tämän viserryksen takia. Hän vertasi työttömiä rikkaruohoihin. Kannattaa lukea koko keskustelu.

Just näin. Eikun vaan Tri Jantunen infosotimaan kansallisen eripuran rakentajia vastaan. Noin 400 tuhatta suomalaista rinnastetaan rikkaruohoihin ja eipä siitä juuri älähdystä synny.....rinnastappa sitten näitä uusia uljaita työntekijöitä rikkaruohoihin....äkkiä löydät itsesi luokasta vihapuhujat. Voi veljet, kun maan järki ja päätöksenteko makaa tällaisten heppujen kynsissä.
 
Vartiainenhan vaan toistaa nk. Say'n lakia joka oli hieno teoria 1800-luvulla ja aivan kuten

1800-luvulla ostarinotkunnalla ei vaan kukaan elänyt, paitsi jos ryösti lompakoita. Voimallisesti teollistuvissa maissa työtä oli pirusti tarjolla. Informaatio ym. teollisuuden piti olla samanlainen loikka, mutta eihän se ollut, eikä tule.
 
Mitä ihmettä, 3D-tulostus turvaa työpaikkoja – "Tekee suomalaisen tuotannon kilpailukykyisemmäksi"
Kolmiulotteisen tulostamisen avulla voidaan nopeuttaa ratkaisevasti tuotekehitystä. Se parantaa suomalaisyritysten kilpailuasetelmia.

28.12.2016 klo 19:16
13-3-9349854.jpg

3D-tulostimella voi tehdä metallikappaleita, joiden muotoileminen perinteiseen tapaan olisi lähes mahdotonta. Yle
Kahdeksan 3D-tulostinta surisee yötä päivää Helsingissä ja Kajaanissa Sartoriuksen tehtaan kulmassa. Yritys on osa saksalaista konsernia. Suomen Sartorius valmistaa laboratorioissa käytettäviä ultratarkkoja pipettejä monenlaisien nesteiden käsittelyä varten.

Kymmenissä maissa toimivan Sartorius-konsernin suomalainen yhtiö on saanut esineiden kolmiulotteisesta eli 3D-tulostamisesta vahvan kilpailuvaltin.

– Voimme laittaa joka yöksi uudet mallit tulemaan printteristä ja kun tuotekehityshenkilöstö tulee aamulla töihin, uudet mallit ovat jo valmiina. Se nopeuttaa tuotekehitystä useilla kuukausilla, kehuu tuotantojohtaja Matti Pilviö.

13-3-9349857.jpg

Sartoriuksella tehdään uusien tuotteiden prototyyppejä kahdeksalla 3D-tulostimella. Retu Liikanen / Yle
Aikaisemmin kehitteillä olevat mallit on pitänyt sorvailla puusta tai muovista, tai teettää ulkopuolisella mallien tekijällä.

Nopeus on tärkeää kilpailussa maailmanmarkkinoilla, mutta myös firman sisällä. Kansainvälisissä konserneissa eri maissa toimivat yksiköt joutuvat perustelemaan olemassaolonsa pääkonttoriin vähintään joka kvartaali.

Tuotantojohtaja Pilviön mukaan Suomessa tehtävä suunnittelutyö pärjää kustannuskilpailussa vaikka Aasialle 3D-tulostuksen avulla. Se turvaa työpaikkoja.

– Kyllä se tekee suomalaisen tuotannon huomattavasti kilpailukykyisemmäksi. Enää ei täydy miettiä mikä on käsityön hinta, kun laitteet tekevät yöllä itsenäisesti mallit valmiiksi.

Teollinen mullistus
Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä on ollut pari vuotta käynnissä tutkimusohjelma, jonka tavoitteena on tuoda 3D:n hyödyntämistä Suomeen..

13-3-9349858.jpg

VTT:n tutkimustiimin päällikkö Pasi Puukko ja metallia tulostava "printteri". Retu Liikanen / Yle
– Kyllä 3D on mullistus ja vaatii uutta ajattelua. Erityisesti suunnittelussa on enemmän vapautta, mutta myös rajoituksia, jotka pitää tuntea.

Rajoitukset vaikuttavat esimerkiksi siihen, kannattaako 3D-tulostamista käyttää vain suunnitteluvaiheen kokeilukappaleiden tekemiseen, muottien valmistukseen vai peräti lopullisen tuotteen sarjatuotantoon.

Esimerkiksi Sartoriuksella tiedetään jo, että varsinaiseen sarjatuotantoon tulostaminen on aivan liian hidasta.

VTT levittää 3D-ilosanomaa omilla järeillä tulostimillaan, joilla voidaan tulostaa muun muassa metallia. Yritykset voivat teettää niillä omia suunnittelukappaleitaan.

Työpaikat Suomeen vai sittenkin ulos?

Yrityskäyttöön tarkoitettujen 3D-printterien myynti kasvaa tänä vuonna 44 prosenttia ja nousee melkein puoleen miljoonaan kappaleeseen. Myös Gartnerin mukaan erilaisten tuoteprototyyppien valmistus on niiden tärkein käyttötapa.

3D-tulostinten yleistyminen tulee jatkumaan selvimmin Pohjois-Amerikassa ja Länsi-Euroopassa, mutta myynnin esimerkiksi Kiinaan Gartner arvioi lähtevän nopeaan ja vuosia jatkuvaan kasvuun.

Puukon mukaan laitteiden ja materiaalin myynnin arvo on “vasta” 5,1 miljardia euroa, mutta suuremmat rahat piilevät uuden teknologian tuomassa lisäarvossa. Sen suuruutta ei osaa arvioida kukaan.

Joka tapauksessa Puukko yllyttää suomalaisyrityksiä pohtimaan miten uutta teknologiaa voisi käyttää hyödyksi.

– Yritysten on tärkeää miettiä miten he voivat hyödyntää tätä ja ottaa ensimmäiset askeleet, jos niitä ei ole vielä otettu. Se on prosessi joka vaatii hetken aikaa.

Puukon mukaan 3D-teknologian käytössä pisimmällä ollaan esimerkiksi lentokone- ja autoteollisuudessa. Nämä alat ovat suurempia muualla kuin Suomessa ja siksi olemmekin kehityksen terävimmästä kärjestä jonkin verran jäljessä.

13-3-9349855.jpg

3D-tulostamalla voidaan tehdä esimerkiksi vahvoja ja kevyitä verkkomaisia rakenteita. Yle
– Sanoisin että, me olemme kirimässä. Suomessa tähän on herätty vähän muita myöhemmin johtuen meidän tuotantorakenteesta, mutta tällä hetkellä on käynnissä kovaa aktiviteettia, Puukko arvioi.

Esineiden tulostamisen on arveltu johtavan jopa siihen, että kun työn hinta menettää merkitystään, alkaisi teollisuustuotanto palata Aasiasta takaisin Eurooppaan. Puukko kuitenkin varoittaa, että suunta voi olla myös päinvastainen.

– Voi käydä myös niin päin, että tuotanto siirtyy entistä lähemmäs suuria kuluttajajoukkoja.

http://yle.fi/uutiset/3-9349679
 
Eipä niin. Mutta vaikka järkeviäkin vaatimuksia kortttien ja niihin liittyvien koulutusten suhteen varmaan on, niin niiden kouluttamisen ympärille on muodostunut BISNES.

Serkullani on "pölkkyketju", kannolta tehtaaseen, ja häntä auttelen kotilomillani jaksamiseni mukaisesti. Olemme käyneet monesti läpi näitä "kortteja" ja epäilykseni on vahva korttien tarpeellisuuksien ja tarpeettomuuksien suhteen.
Esimerkiksi ammattikuljettajan pätevyyskortti. Pitää suorittaa viiden vuoden välein koulutukset joista pakollisia on EA ja Ennakoiva Ajon kurssit, ADR lupaan taitaa sitten olla joku muukin kurssi pakollisena ja loput sitten voi valita mitä vaan, mutta määrä näistä kursseista on 5 kpl. sitten nämä muut kurssit voi olla vaikka trukkikursseja, ei niistä kukaan mitään välitä.
Rahaa palaa / työntekijä 1400 Eur+ALV+ menetettyjä ajopäiviä 6 kpl. No kun sitten näitä kursseja istuttiin niin jossain vaiheessa yhtiössä jo kuskina 40 vuotta ollut kaveri kysyi kouluttajalta (n. 26 vuotias untuvikko siis koulutti), että milloinkas aletaan puhua niistä opittavista asioista täällä kurssilla, kun nämä asiat ovat jokapäiväisiä kuljettajan tehtäviä, joita täällä ollaan käyty läpi, niin oli nuori opettaja hieman heikoilla opetuksen suhteen... Noloa hommaa, täysin rahastusta koko touhu.


No kun serkkuni hommassa on 18 kpl yhdistelmäajoneuvoja, 4 kpl koneensiirtoalustoja, 6 kpl huoltoautoja ja säiliöauto 1 kpl. niin voitte arvata, millaisen määrän kuluja aiheuttaa korttikoulutukset.
ELY/Trafi henkilö sanoi eräässä tapaamisessa serkulleni ja minulle, että jos teistä tuntuu tällainen korttihomma kohtuuttomalta, niin mitä te täällä teette, pankaa pulju pussiin ja heittäkää vikiseminen pois, aikuiset miehet. Siis noilla sanoilla.
Minulla on pitkä pinna ja serkkuni on hieman pienempi, kuin minä. Onneksi sain kuitenkin kädestä kiinni serkkua, kun alkoi suonet pullistua ohimoilla ja käsi meni nyrkkiin...
Hän on tehnyt yrittäjänä hommaa 15 vuotiaasta asti, kun setäni kuoli ja jäivät äitinsä kanssa kahden firmaa pitämään pystyssä ja sitten tulee tällainen "asiantuntia" kuten tämä Trafin kaverin käyntikortissa oli tittelinä sanomaan, että "pidä tunkkis" niin voitte arvata, että motivaatio käydä korttikouluja on "kaivelussa"...

Voihan siellä korttien joukossa olla sellainenkin kortti, jota ei ole vielä pelattu ja on oppimisen kannalta "ässä hihassa" mutta en oikein usko äkkiseltään sellaista korttia olevan, jos ihminen on tehnyt sitä työtä aiemmin, jolle alalle se kortti vaaditaan...
Tämä on tietysti vain minun pieni ja kapea näkemys yhden yrittäjän korttihommasta ja oma kokemus tästä korttisopasta.

Muualla maailmalla tällaisia kortteja ei juuri ole, mutta turvakoulutuksia yms. asioita on, ilman virallisia maksuja korttien hankkimisen nimissä..
 
Serkullani on "pölkkyketju", kannolta tehtaaseen, ja häntä auttelen kotilomillani jaksamiseni mukaisesti. Olemme käyneet monesti läpi näitä "kortteja" ja epäilykseni on vahva korttien tarpeellisuuksien ja tarpeettomuuksien suhteen.
Esimerkiksi ammattikuljettajan pätevyyskortti. Pitää suorittaa viiden vuoden välein koulutukset joista pakollisia on EA ja Ennakoiva Ajon kurssit, ADR lupaan taitaa sitten olla joku muukin kurssi pakollisena ja loput sitten voi valita mitä vaan, mutta määrä näistä kursseista on 5 kpl. sitten nämä muut kurssit voi olla vaikka trukkikursseja, ei niistä kukaan mitään välitä.
Rahaa palaa / työntekijä 1400 Eur+ALV+ menetettyjä ajopäiviä 6 kpl. No kun sitten näitä kursseja istuttiin niin jossain vaiheessa yhtiössä jo kuskina 40 vuotta ollut kaveri kysyi kouluttajalta (n. 26 vuotias untuvikko siis koulutti), että milloinkas aletaan puhua niistä opittavista asioista täällä kurssilla, kun nämä asiat ovat jokapäiväisiä kuljettajan tehtäviä, joita täällä ollaan käyty läpi, niin oli nuori opettaja hieman heikoilla opetuksen suhteen... Noloa hommaa, täysin rahastusta koko touhu.


No kun serkkuni hommassa on 18 kpl yhdistelmäajoneuvoja, 4 kpl koneensiirtoalustoja, 6 kpl huoltoautoja ja säiliöauto 1 kpl. niin voitte arvata, millaisen määrän kuluja aiheuttaa korttikoulutukset.
ELY/Trafi henkilö sanoi eräässä tapaamisessa serkulleni ja minulle, että jos teistä tuntuu tällainen korttihomma kohtuuttomalta, niin mitä te täällä teette, pankaa pulju pussiin ja heittäkää vikiseminen pois, aikuiset miehet. Siis noilla sanoilla.
Minulla on pitkä pinna ja serkkuni on hieman pienempi, kuin minä. Onneksi sain kuitenkin kädestä kiinni serkkua, kun alkoi suonet pullistua ohimoilla ja käsi meni nyrkkiin...
Hän on tehnyt yrittäjänä hommaa 15 vuotiaasta asti, kun setäni kuoli ja jäivät äitinsä kanssa kahden firmaa pitämään pystyssä ja sitten tulee tällainen "asiantuntia" kuten tämä Trafin kaverin käyntikortissa oli tittelinä sanomaan, että "pidä tunkkis" niin voitte arvata, että motivaatio käydä korttikouluja on "kaivelussa"...

Voihan siellä korttien joukossa olla sellainenkin kortti, jota ei ole vielä pelattu ja on oppimisen kannalta "ässä hihassa" mutta en oikein usko äkkiseltään sellaista korttia olevan, jos ihminen on tehnyt sitä työtä aiemmin, jolle alalle se kortti vaaditaan...
Tämä on tietysti vain minun pieni ja kapea näkemys yhden yrittäjän korttihommasta ja oma kokemus tästä korttisopasta.

Muualla maailmalla tällaisia kortteja ei juuri ole, mutta turvakoulutuksia yms. asioita on, ilman virallisia maksuja korttien hankkimisen nimissä..
Kuulostaa ikävältä. Ja verrannolliselta toisen kaverini kokemukseen liikennöitsijäpuolelta.
En nyt muista tarkkaa termiä, mutta kokenut bussikuski kyseessä ja yrittäjä. tosin toiselta alalta. Ajatteli hommata luvat, että voi vuokrata bussin omakseen ja alkaa myydä matkoja vaikka Ikeaan tai Tukholmaan jne. No, tähän tarvitaan.. nimitetään sitä nyt vaikka Liikennöitsijäkoulutukseksi. Kaveri ajoi työnsä ohessa Tampereelle kaukaa viikonlopuiksi koulun penkille. Noin yksi kevätpuoli siihen meni.
Kaveria ei nyt sinänsä harmittanut. Viikonlopun illat saattoi käyttää täysipainoiseen humputteluun, kunhan vain pystyi raahautumaan tunnille aamulla. Mutta onhan tämä nyt aivan järjetöntä paskaa kokonaisuuden kannalta :mad:.

Edit: vähän stilisoin oikeellisen tiedon varmistamiseksi. Eli koe on, vaikka toisin kerroin kuulopuheen perusteella. Rasti ruutuun -menetelmänä tosin niin helpoksi sanottu, että jokainen pääsee läpi. Mainittu kieltä osaamaton kiinalainen oli keskeyttänyt, tosin kylläkin siksi, että tulkista olisi pitänyt maksaa kurssimaksu :)
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa ikävältä. Ja verrannolliselta toisen kaverini kokemukseen liikennöitsijäpuolelta.
En nyt muista tarkkaa termiä, mutta kokenut bussikuski kyseessä ja yrittäjä. tosin toiselta alalta. Ajatteli hommata luvat, että voi vuokrata bussin omakseen ja alkaa myydä matkoja vaikka Ikeaan tai Tukholmaan jne. No, tähän tarvitaan.. nimitetään sitä nyt vaikka Liikennöitsijäkoulutukseksi. Kaveri ajoi työnsä ohessa Tampereelle kaukaa viikonlopuiksi koulun penkille. Noin yksi kevätpuoli siihen meni.
Ja nyt tulee se hullu juttu. Nimittäin mitään testiä tms. opetetuista asioista ei ollut. Vain läsnäolopakko. Siitäkin sai olla 10 prosenttia pois. Kurssilla oli yksi kiinalainen, joka ei puhunut sanaakaan suomea, eikä siis ymmärtänyt suomenkielisestä opetuksesta mitään. Mutta koska oli paikalla, sai liikennöitsijäluvat ja kurssista hyväksytyn. Vaikkei ymmärtänyt sisällöstä mitään.
Kaveria ei nyt sinänsä harmittanut. Viikonlopun illat saattoi käyttää täysipainoiseen humputteluun, kunhan vain pystyi raahautumaan tunnille aamulla. Mutta onhan tämä nyt aivan järjetöntä paskaa kokonaisuuden kannalta :mad:.

Paljonko maksoi tuo "kurssi"??
Minulla oli piirturikortin hankinta ihan kerrallavittumainen homma, kun en asu suomessa vakituisesti ja kansalaisuuskin on kaksoismalli USA/Finne joten joku oli tulkinnut, että olen orja ja minulle piti tehdä joku "tulotutkimus" tai -kartoitus vielä lisäksi, että voinko edes saada koko piirturi/ajopätevyyskorttia... Siis ihan oikeesti voi hyvää päivää. Sitten joku täti soitti jostain kelasta, tai joku ihan outo laitos, alkoi tosi tiukasti tivaamaan, että miten maksan suomeen veroa, mutta joku työnantajamaksut eivät ole 20 vuoteen maksettu suomeen ja se nainen ei tajunnut millään, että miten voin maksaa veroni suomeen, mutten ole työssä suomessa, tai suomalaisella työnantajalla...
Siis ihan todella omituinen juttu. Varmaan meni jonkin virkaihmisen vuosityö tähän asiaan... pätevyyskorttia pääsin hakemaan vasta 8 kk.n kuluttua siitä kurssista, jolloin Trafin katsastushenkilö sanoi, että kaikki kurssit ovat vanhentuneet, tai jotain sellaista. Tällöin serkullakin paloi pälli koko hommaan, soitti jollekkin ukolle, joka sitten soitti jonnekkin ja se kortti tuli sitten kirjeessä kotiin???!!!! Tosi outoa hommaa. No mä olin sitten jo mennyt työreissuun taas jonnekkin ja seuraavalla lomalla oli sitten oikea pätevyyskorttikin taskussa, kun upotin Sisun pölkkykuormassa suohon talvitien pettäessä alta, onneksi ei kaatunut koko paska, vain kärry meni rasvausasentoon... :D
 
Paljonko maksoi tuo "kurssi"??
Minulla oli piirturikortin hankinta ihan kerrallavittumainen homma, kun en asu suomessa vakituisesti ja kansalaisuuskin on kaksoismalli USA/Finne joten joku oli tulkinnut, että olen orja ja minulle piti tehdä joku "tulotutkimus" tai -kartoitus vielä lisäksi, että voinko edes saada koko piirturi/ajopätevyyskorttia... Siis ihan oikeesti voi hyvää päivää. Sitten joku täti soitti jostain kelasta, tai joku ihan outo laitos, alkoi tosi tiukasti tivaamaan, että miten maksan suomeen veroa, mutta joku työnantajamaksut eivät ole 20 vuoteen maksettu suomeen ja se nainen ei tajunnut millään, että miten voin maksaa veroni suomeen, mutten ole työssä suomessa, tai suomalaisella työnantajalla...
Siis ihan todella omituinen juttu. Varmaan meni jonkin virkaihmisen vuosityö tähän asiaan... pätevyyskorttia pääsin hakemaan vasta 8 kk.n kuluttua siitä kurssista, jolloin Trafin katsastushenkilö sanoi, että kaikki kurssit ovat vanhentuneet, tai jotain sellaista. Tällöin serkullakin paloi pälli koko hommaan, soitti jollekkin ukolle, joka sitten soitti jonnekkin ja se kortti tuli sitten kirjeessä kotiin???!!!! Tosi outoa hommaa. No mä olin sitten jo mennyt työreissuun taas jonnekkin ja seuraavalla lomalla oli sitten oikea pätevyyskorttikin taskussa, kun upotin Sisun pölkkykuormassa suohon talvitien pettäessä alta, onneksi ei kaatunut koko paska, vain kärry meni rasvausasentoon... :D
Enpä muista hintaa. Voin kysyä uudestaan, kun näen kaveria. Kolminumeroinen luku nyt vähintään, jos arvata pitää.
 
Serkullani on "pölkkyketju", kannolta tehtaaseen, ja häntä auttelen kotilomillani jaksamiseni mukaisesti. Olemme käyneet monesti läpi näitä "kortteja" ja epäilykseni on vahva korttien tarpeellisuuksien ja tarpeettomuuksien suhteen.
Esimerkiksi ammattikuljettajan pätevyyskortti. Pitää suorittaa viiden vuoden välein koulutukset joista pakollisia on EA ja Ennakoiva Ajon kurssit, ADR lupaan taitaa sitten olla joku muukin kurssi pakollisena ja loput sitten voi valita mitä vaan, mutta määrä näistä kursseista on 5 kpl. sitten nämä muut kurssit voi olla vaikka trukkikursseja, ei niistä kukaan mitään välitä.
Rahaa palaa / työntekijä 1400 Eur+ALV+ menetettyjä ajopäiviä 6 kpl. No kun sitten näitä kursseja istuttiin niin jossain vaiheessa yhtiössä jo kuskina 40 vuotta ollut kaveri kysyi kouluttajalta (n. 26 vuotias untuvikko siis koulutti), että milloinkas aletaan puhua niistä opittavista asioista täällä kurssilla, kun nämä asiat ovat jokapäiväisiä kuljettajan tehtäviä, joita täällä ollaan käyty läpi, niin oli nuori opettaja hieman heikoilla opetuksen suhteen... Noloa hommaa, täysin rahastusta koko touhu.


No kun serkkuni hommassa on 18 kpl yhdistelmäajoneuvoja, 4 kpl koneensiirtoalustoja, 6 kpl huoltoautoja ja säiliöauto 1 kpl. niin voitte arvata, millaisen määrän kuluja aiheuttaa korttikoulutukset.
ELY/Trafi henkilö sanoi eräässä tapaamisessa serkulleni ja minulle, että jos teistä tuntuu tällainen korttihomma kohtuuttomalta, niin mitä te täällä teette, pankaa pulju pussiin ja heittäkää vikiseminen pois, aikuiset miehet. Siis noilla sanoilla.
Minulla on pitkä pinna ja serkkuni on hieman pienempi, kuin minä. Onneksi sain kuitenkin kädestä kiinni serkkua, kun alkoi suonet pullistua ohimoilla ja käsi meni nyrkkiin...
Hän on tehnyt yrittäjänä hommaa 15 vuotiaasta asti, kun setäni kuoli ja jäivät äitinsä kanssa kahden firmaa pitämään pystyssä ja sitten tulee tällainen "asiantuntia" kuten tämä Trafin kaverin käyntikortissa oli tittelinä sanomaan, että "pidä tunkkis" niin voitte arvata, että motivaatio käydä korttikouluja on "kaivelussa"...

Voihan siellä korttien joukossa olla sellainenkin kortti, jota ei ole vielä pelattu ja on oppimisen kannalta "ässä hihassa" mutta en oikein usko äkkiseltään sellaista korttia olevan, jos ihminen on tehnyt sitä työtä aiemmin, jolle alalle se kortti vaaditaan...
Tämä on tietysti vain minun pieni ja kapea näkemys yhden yrittäjän korttihommasta ja oma kokemus tästä korttisopasta.

Muualla maailmalla tällaisia kortteja ei juuri ole, mutta turvakoulutuksia yms. asioita on, ilman virallisia maksuja korttien hankkimisen nimissä..

Tämä on juuri se, mitä tapahtuu todella. Ja nämä Trafielyset virkamiehet eivät ole olleet oikeissa töissä. Ehkä he virka-aikanaan viisastelevat netissä ja selittävät, miten on jopa liian vähän joutavaa viskaalia Suomessa. Ja nekin raukat tekevät aina järkeviä päätöksiä eikä homma johdu mitenkään siitä että Trafilla joku tulosvaatimus olisi...
 
Back
Top