Tykistö

Kroatian ja Liettuan kaupat viittaavat käytetyn PzH2000 hinnan olevan 1milj. euron luokkaa.. Modernisoinnit, ammukset, avustavat ajoneuvot ja koulutukset nostavat hinnan 3-4milj. euroon kappaleelta. Aiemmin linkkaamassani viestissä/huhussa väitettiin Saksan tarjoavan vastaavia kauppoja Suomelle ja Virolle, joten meillä voi olla vielä mahdollisuuksia kohtuu hintaiseen panssarihaupitsi hankintaan.
 
Hinta on halpa, mutta päätellen siitä että viisi yksilöä menee koulutuskäyttöön/varaosiksi, kyseiset yksilöt ovat vanhemmasta päästä tuotantosarjaa ja veikkaan että jo niksmannien omassa käytössä kuluneita.
 
Hinta on halpa, mutta päätellen siitä että viisi yksilöä menee koulutuskäyttöön/varaosiksi, kyseiset yksilöt ovat vanhemmasta päästä tuotantosarjaa ja veikkaan että jo niksmannien omassa käytössä kuluneita.

Themess.netissä mainittiin näiden Liettuaan myytyjen Pzh:en käyneen Afganistanissa ja osaltaan siksi olevan hinnaltaan alhaisempia kuin Kroatiaan myydyt yksilöt.
 
Kroatian ja Liettuan kaupat viittaavat käytetyn PzH2000 hinnan olevan 1milj. euron luokkaa.. Modernisoinnit, ammukset, avustavat ajoneuvot ja koulutukset nostavat hinnan 3-4milj. euroon kappaleelta. Aiemmin linkkaamassani viestissä/huhussa väitettiin Saksan tarjoavan vastaavia kauppoja Suomelle ja Virolle, joten meillä voi olla vielä mahdollisuuksia kohtuu hintaiseen panssarihaupitsi hankintaan.

Tuossa liettuan tapauksessa on vielä se pikkuseikka, että siinä tuli mukana noita komentovaunuja. Niiden modernisaatio voi hyvinkin maksaa enemmän kuin noiden PZH-2000:n. Ei silti, varmaan meilläkin olisi käyttöä komentovaunuille, joskin tuo M113 alusta voi olla ongelma.
 
Ai tämmöistä? :)

china+pla+army+LD-2000+Land-Based+Close-in+Weapons+System+close-in+weapon+system+%2528CIWS%2529+IWS+advanced+radar-controlled+gun+system+provides+superior+defense+against+close-in+air+and+surface+export+%25283%2529.jpg
Tuoko mittaa kuulista lentokoneisiin :) Näyttää tosi hyvältä, mutta jos olisi tornissa niin se olisi nopeampi liikkumaan :)
 
Ruotsalaisten Archer on vähän samankaltainen eli täysautomatisoitu 155, yhdellä putkella mutta kuitenkin. Muuten hyvä systeemi, mutta hintaa vaan alkaa olla suunnilleen telatykin verran. Taitaa suurin haaste olla automatiikan lisäksi rekyylinhallinta taas, 155 mm 40 km päähän vaatii huomattavasti enemmän ruutia kuin 120 mm 10 km etäisyydelle.

AMOS vaikuttaakin ihan hyvältä konseptilta, eli tuodaan se 120mm taistelunkestävässä kuoressa suht lähelle etulinjaa - tosin en tiedä haukkuuko AMOSkaan hintaansa muuten kuin valmiuskäytössä, taisi olla useamman miltsin hintainen laitos sekin.
Se olis kyllä mielenkiintoista tietää, koska jos teoreettinen tulinopeus olisi luokkaa 20-24 laukausta minuutissa 2 putkisella telatykillä, niin sillä saa jo hurjan keskityksen. Nuo perinteiset telatykit on luokkaa 35t, eli Leopard riittäisi varmasti alustana. Mekanismi tuo lisäkuluja, mutta ei se ite putki maksa juuri mitään. Nehän voisivat sitäpaitsi olla yhden tukiputken sisällä ja näin ollen ne tukisivat toisian vuoroammunnassa, kuten AMOS. Jos rekyylin kanssa kyetään elämään. Archer on järkyttävän kallis. Minulla on muistikuva, että AMOS hinta AMV -alustalla huitelisi Arccherin lailla 3,5-4 miljoonan välillä johtuen varmasti myös pienistä tuotantomääristä. Eli on sillä silloin hintaa.
 
Olikos tämä vempain jo, saksalaisten pari vuotta vanha 155 AGM eli kevennetty PzH2000 -torni. Tarkoitus olla hieman halvempi versio PzH:sta. Ilmeisesti painoa vain 12 tonnia tornille eli periaatteessa voisi istua 6x6:n lavalla. Uusin testiversio on vissiin pultattu 8x8 Boxerin katolle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Artillery_Gun_Module

Donor-mallinimellä myydään ASCODin rungolla.. testattu myös MLRS:n rungolla.

m02010061900008.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa liettuan tapauksessa on vielä se pikkuseikka, että siinä tuli mukana noita komentovaunuja. Niiden modernisaatio voi hyvinkin maksaa enemmän kuin noiden PZH-2000:n. Ei silti, varmaan meilläkin olisi käyttöä komentovaunuille, joskin tuo M113 alusta voi olla ongelma.
Ei varmaan järkeä olisi tosiaan enää M113-alustaisia sotkea kuvioihin mukaan. Leo 1-alustaisia evakvaunuja harkitsisin jos halvalla saa?? Komentovaunujen osan tykistössä hoitaa jo valmiusprikaateille hommatut TUPAt.
 
Ei varmaan järkeä olisi tosiaan enää M113-alustaisia sotkea kuvioihin mukaan. Leo 1-alustaisia evakvaunuja harkitsisin jos halvalla saa?? Komentovaunujen osan tykistössä hoitaa jo valmiusprikaateille hommatut TUPAt.
Ei Leo1-alustaisia ilman PzH2000:a kiitos. Puoli tusinaa uniikkia alustaa ei tee hyvää huoltobudjetille. PzH2000:n alusta käyttää osin Leo1:n komponentteja, jolloin ei tarvita kuin ehkä 1,5-kertainen huoltoketju 2-kertaisen sijasta. Toki jos T-55-alustasta päästäisiin tuolla hankinnalla kokonaan eroon niin sitten ehkä... Mutta mieluummin siis Leo2-alustaisia niin paljon kuin mahdollista.
 
Ei Leo1-alustaisia ilman PzH2000:a kiitos. Puoli tusinaa uniikkia alustaa ei tee hyvää huoltobudjetille. PzH2000:n alusta käyttää osin Leo1:n komponentteja, jolloin ei tarvita kuin ehkä 1,5-kertainen huoltoketju 2-kertaisen sijasta. Toki jos T-55-alustasta päästäisiin tuolla hankinnalla kokonaan eroon niin sitten ehkä... Mutta mieluummin siis Leo2-alustaisia niin paljon kuin mahdollista.

Entä jos koko T-55-alustainen hinurivaunurevohka luiskattaisiin ja otettaisiin tilalle Leo1-alustaiset. Olisiko siinä järkeä vai loppuuko siitäkin potku Leo2:n kanssa puuhastellessa?
 
Entä jos koko T-55-alustainen hinurivaunurevohka luiskattaisiin ja otettaisiin tilalle Leo1-alustaiset. Olisiko siinä järkeä vai loppuuko siitäkin potku Leo2:n kanssa puuhastellessa?

Sitten ehkä... ;) Mutta Bergepanzer 2 painaa 40 tonnia, Leo 2A6 62 tonnia, joten käytännössä vastaan tulee sama vetovoimaongelma kuin T-55-hinurin kanssa.

Toki jos T-55-alustasta päästäisiin tuolla hankinnalla kokonaan eroon niin sitten ehkä...
 
Sitten ehkä... ;) Mutta Bergepanzer 2 painaa 40 tonnia, Leo 2A6 62 tonnia, joten käytännössä vastaan tulee sama vetovoimaongelma kuin T-55-hinurin kanssa.

Ja 55-alustaiset siltavaunut jäisivät silti edelleen murheeksi. Saa nähdä päästäänkö noista ikinä eroon?
 
Ja 55-alustaiset siltavaunut jäisivät silti edelleen murheeksi. Saa nähdä päästäänkö noista ikinä eroon?
Kyllä niistä ikinä... jos ei muuten niin aika muuttaa ne pelkäksi ruosteeksi. Aikamoinen murheenkryyni kyllä tuo erikoisvaunutilanne parista hyvästä uutisesta huolimatta. Tarkoitan siis jyrävaunujen vaihtamista 2A4:iin ja Marksmanien käyttöönpalauttamista myös 2A4:n alustalle siirrettynä. Olikos jotain muitakin Leo2-pioneerivaunuja jo rakennettu? Kai tuo vaan on budjetista johtuen hidasta tuo korvaaminen.
 
Olisi saatu se 10 kpl Leoa2L ja 10 kpl Leo2R silloin aikanaan jolloin sekä KARJPR että 1.-2.MEKTSTOS pioneerivaunutilanne olisi ollut minimitasolla Leo2-alustaisilla. Leo2+urdan parantaa tilannetta, mutta eikös tuollaisella jyrävaunulla ja pioneerivaunulla ole osittain erilaiset tehtävät jolloin molempia tarvittaisiin. Mutta tämä OT:sta, jatketaan pioneeriketjussa tai muualla jos tarvis?
 
Miksei samalla kertaa asenneta teloille tutkaa joka mittaa tykinkuulat sekä ilmamaalit, mutta lisävarusteena olisi 35-76mm tykkiä ja vaikka kohdeilmatorjuntaohjusta? Sellainenhan suojaisi tykistön lisäksi koko prikaatia.

Amatöörin veikkaus on että on aikalailla erilaisia mitattavia asioita
 
Ei se nyt ihan noin ole. Vaikka paikantaminen saattaa olla helppoa, on eri asia halutaanko sitä ampua ja paljastaa tuliasemat. Siinä tapauksessa, että tutkaa ammutaan se ehtii määrittää tykkien sijainnin ennen tuhoutumistaan. Sitä paitsi ryssä käyttää kaikkia voimavarojaan häikäilemättä, ei se välitä vaikka tutkat paikannettaisiin ja niitä ammuttaisiin.

Se on meilläkin resurssikysymys että mitä kaikkea keritään ampua.

Mitenkähän meijän hakeutuvat hakeutuisivat moisiin
 
Back
Top