No KARTR tuottaa sitten mekanisoitujen taisteluosastojenkin tykistöyksiköt, ja Parola voi pistää lapun luukulle?
Se on ilmoitettu että Parolassa K9 ainakin tulee koulutukseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No KARTR tuottaa sitten mekanisoitujen taisteluosastojenkin tykistöyksiköt, ja Parola voi pistää lapun luukulle?
Tokihan meille voidaan puhua paskaa naamalle, mutta tuollainen uutinen: http://ruotuvaki.fi/-/maavoimille-lisaa-kuljetuskalustoa Veikkaan että noita käytetään kaluston siirtelyyn ennenkaikkea sektorin Vekara-Parola välillä, alkaahan niiden yhteistyökuviot lämmetä uuden joukkotuotantokierroksen ansiosta, jolloin Parolan kissoja tullee Kaakonkulmalle leikkimään entistä useammin. Ja numero 2 korpivaruskuntien Leo-kaluston tarpeet. K9-kalusto saanee kuitenkin junakyytiä esim. Rovajärvelle, no problem.Minkäköhän verran meillä on tuollaista kalustoa ennestään? Ja onko tämä hankinta meinattu nimenomaan tykkien liikutteluun? Vai esim. erillisten panssarivaunukomppanioiden siirtelyyn, vanhoista Leopardeista kohtalaisen merkittävä osa pysynee yhä listoilla 2A6:sta huolimatta, eikö?
No elä nyt. Jos molemmat saa 24 tykkiä (veikkaus), niin eikö molemmat voi tuottaa omansa? Toki viimeaikojen trendi on ollut asejärjestelmien tuottamisen keskittäminen, joten voit olla oikeassakin aika näyttää.No KARTR tuottaa sitten mekanisoitujen taisteluosastojenkin tykistöyksiköt, ja Parola voi pistää lapun luukulle?
Se on ilmoitettu että Parolassa K9 ainakin tulee koulutukseen.
No elä nyt. Jos molemmat saa 24 tykkiä (veikkaus), niin eikö molemmat voi tuottaa omansa? Toki viimeaikojen trendi on ollut asejärjestelmien tuottamisen keskittäminen, joten voit olla oikeassakin aika näyttää.
Leopard oli se ilmoituksessa erikseen ilmoitettu laite jota voidaan kuskailla. Lavetteja lienee Pv:n käytössä hyvin pieni määrä eikä tämä hankinta kaikesta päätelleen liity juuri tykkikauppaan.
Tokihan meille voidaan puhua paskaa naamalle, mutta tuollainen uutinen: http://ruotuvaki.fi/-/maavoimille-lisaa-kuljetuskalustoa Veikkaan että noita käytetään kaluston siirtelyyn ennenkaikkea sektorin Vekara-Parola välillä, alkaahan niiden yhteistyökuviot lämmetä uuden joukkotuotantokierroksen ansiosta, jolloin Parolan kissoja tullee Kaakonkulmalle leikkimään entistä useammin. Ja numero 2 korpivaruskuntien Leo-kaluston tarpeet. K9-kalusto saanee kuitenkin junakyytiä esim. Rovajärvelle, no problem.
No sitten KARTR pistää lapun luukulle?
Jos koulutus alkaa 2019 alussa ja se tehdään kahdeksan miehistöä vuodessa -tahtiin, niin viimeisetkin miehistöt aloittavat koulutuksensa 2024, eli samana vuonna, jolloin viimeisten toimitusten pitäisi tapahtua. Kuulostaa mielestäni hyvin loogiselta, että yhdessä varuskunnassa toteutettaisiin. Tai jos koulutetaan vain yksi saapumiserä vuodessa, niin sitten voidaan jakaa koulutusta kahteenkin varuskuntaan.
Keskittäminen tuottaa yleensä säästöjä, ja 24 tykkiä per varuskunta on aika vähän. Esimerkiksi kun Leopardeja oli vasta ~100, niitä koulutettiin vain kahdessa varuskunnassa, ja vasta nyt ollaan laajentamassa Kajaaniin. Tykkejä on vain 48, joten olen epäileväinen Tuomas kahdessa varuskunnassa kouluttamisen suhteen.
Lisättäköön vielä, että KARTR on kyllä hyvissä asemissa päästä kouluttamaan K9:iä, kun kalustoa (toivottavasti) hankitaan myöhemmin lisää.
Lähinnä ihmettelen, kun Belgialla ei ole koskaan ollutkaan uudempia Leopardeja, vain huomattavasti kevyempiä ykkösiä. Toivottavasti kuljetuskalusto kestää kakkosten painon.
Wikipedian mukaan Belgialla on muuten 26 kpl noita Scanioita, jos kaikki on ajoneuvojen liikutteluun. Ihmettelenpä vain, että miksi myyvät niistä puolet? Telakalustoa Belgialla ei ole enää lainkaan, eikä pyöräkalustoakaan ole supistettu rajusti ihan hiljattain, joten miksi luopua vain osasta siirtokalustoa?
Leo2A4-koulutushan käynnistetään myös Sodankylässä Kajaanin lisäksi.
Ja ilmeisesti myös Haminassa (MAASK)
Eikö uusille tykeille kannattaisi tuottaa tuplamiehistöt jotta 24/7 käyttö onnistuu? Näinhän on valikoidusti toimittu muunkin kaluston kohdalla.
Leo2A4-koulutushan käynnistetään myös Sodankylässä Kajaanin lisäksi.
Mitä Belgian lavetteihin tulee niin aina on jotain raskaampaa tavaraa kuskattavana. Muutama lavetti on hyvä olla varalla.
Oliko vanhoille panssarihaupitseille tuplamiehistöt? Ilmatorjunnassa on kai joillekin systeemeille tuplamiehistöjä, mutta tämä on uusi tieto, että tykistössä. Ihan loogista toki.
Sodankylässäkin?! Nyt tosiaan selvisi, mihin niitä Belgian lavetteja tarvitaan.
Juu, etenkin mitä laajemmalle kalustoa hajautetaan. Hyvä, että hankintaosastolla oltiin hereillä ja saatiin tarjouksesta.
En tiedä onko juuri tykistössä tuplamiehistöjä.
Marksman on se värkki jonka osalta tuplamiehistöt on erikseen mainittu. Liekö ainut tapaus laatuaan?
Periaatteessahan meillä on tuplamiehistö kaikkeen kalustoon, joka on vähänkin vanhempaa. Jos siis kelpuutetaan se 38-vuotias reserviläinen, jolla on 20 kg ylipainoa ja joka on kerrannut viimeksi 15 vuotta sitten. Mutta se tilanne on syntynyt normaalin joukkotuotannon yhteydessä, tuplamiehistöistä puhuttaessa tulee mieleen, että nuoria ressuja koulutettaisiin kalustolle tuplamiehitys.
Asia saattaa selittyä kaluston vähäisellä määrällä ja kouluttajien tason ylläpidolla. Vaikka koulutettaisiin vain yksi-kaksi miehistöä vuodessa (ja tarpeen mukaan kantahenkilökunta tai kertaavat reserviläiset ajelevat muilla vaunuilla taktiikkaa opeteltaessa), niin aika äkkiä on koossa tuplamiehistö alle kolmekymppisistä reserviläisistä. Vaunujahan ei ole kuin oliko se kuusi tai seitsemän?
Tällainen firma kuin CARAT 7 myy 155mm M109A4BE haupitseja jotka lienevät Belgialaista perua?
Tykeissä mainitaan mm. olevan:
- NBC-suoja
- APU
- parannettu panosten varastointi
- puoliautomaattinen lataus
http://carat7.com/howitzers-m109a4-155mm/
Olisiko tuossa lisää liikkuvaa 155mm tykistöä meille? Riippuen kunnosta, voisi olla edullinen kauppa ja ympättynä digitaalisella tj-järjestelmällä ihan moderni paketti joka lisää tykistön suojaa ja liikkuvuutta vs. 130mm ja 152mm vedettäviin.
Tietääkseni parempiakin modernisaatio paketteja löytyy markkinoilta. Olikohan M109L52 mistä oli maininta wikipediassa aikoinaan. Siinä oli luonnollisesti L52 putki ja moderni ammunnanhallinta yms. Paketin laajuudesta riippuen siihen sai myös uudistetun moottorin ja tykötarpeet.
Häiritseekö asiasta keskustelu sinua jotenkin? Kokoonpanojen ja organisaatioiden pohdinta on foorumilla aika tavallista, ja miksipä asiasta ei olisi kiinnostunut? Harvalla on muutenkaan yksityiskohtaista tietoa mistään aseesta, kokemustakin ehkä vain yhdestä rynkystä tai vaunusta, ja silti täällä keskustellaan hävittäjistä, joista tuskin kukaan ymmärtää yhtään mitään.
Käyttökonseptista yksi huomio: mitä tykkejä ajoneuvoalustaiset sitten ikinä ovatkaan, niin ainakin panssarihaupitsit lienevät mahdoton ajatus, koska alueellisten joukkojen kalustoa ei ole tarkoitettu tukemaan noin raskaita ajoneuvoja. Ei ole hinauspanssarivaunuja, vaikka toki muut K9:t voivat yrittää kiskoa juuttuneen kaverinsa irti. Vesistönylitykset voivat myös muodostaa ongelman, riittävän kantokyvyn siltakalustoa ei alueellisilla joukoilla varmaankaan pahemmin ole (jos Patrialta tilataan lisää silta-autoja, tämä ongelma ratkeaa).
Teknisestä toteutuksesta: K83 ei ole 52-kaliberimittaisella putkella varustettu. Eikö operatiivisessa tulenkäytössä tarvita suurta kantamaa?
Mitäs ajettelette, oliko eilinen hankintapäätös ehkä merkittävin yksittäinen hankintapäätös Suomen tykistölle ikinä??
Aina saa toivoa, että K83 saisi pidennysleikkauksen.
Patriahan voisi tehdä uuden avauksen ja valmistaa kanuunankehittäjän.
Lisää pituutta heti ja tyytyväisyystakuu
Tavallaan, koska en näe itsekään mitään suuntaa mihin keskustelu voisi järkevästi kehittyä, joten heitellään jotain poikkitieteellistä ihan vaan jutustelun vuoksi. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin tarviiko avata suutaan. Voi olla, että jotkut osaa keskustella ja sanovat järkeviä asioita, jotka saattavat avata uusia näkökulmia asiaan.
En itsekään ajatellut tuohon tela-alustaisia ja 39cal on lyhyt operatiiviseen tulenkäyttöön, mutta parempaa ei ole saatavilla riittävissä määrissä. Aina saa toivoa, että K83 saisi pidennysleikkauksen.
Mitäs ajettelette, oliko eilinen hankintapäätös ehkä merkittävin yksittäinen hankintapäätös Suomen tykistölle ikinä??
Laitetaan mainos Kalleen, Aku Ankkaan ja Playboyhin.
Jos koulutus alkaa 2019 alussa ja se tehdään kahdeksan miehistöä vuodessa -tahtiin, niin viimeisetkin miehistöt aloittavat koulutuksensa 2024, eli samana vuonna, jolloin viimeisten toimitusten pitäisi tapahtua. Kuulostaa mielestäni hyvin loogiselta, että yhdessä varuskunnassa toteutettaisiin.
Lähinnä ihmettelen, kannattaako kalustolle kouluttaa miehistöjä nopeammin kuin kalustoa saapuu maahan?