Tykistö

Minkäköhän verran meillä on tuollaista kalustoa ennestään? Ja onko tämä hankinta meinattu nimenomaan tykkien liikutteluun? Vai esim. erillisten panssarivaunukomppanioiden siirtelyyn, vanhoista Leopardeista kohtalaisen merkittävä osa pysynee yhä listoilla 2A6:sta huolimatta, eikö?
Tokihan meille voidaan puhua paskaa naamalle, mutta tuollainen uutinen: http://ruotuvaki.fi/-/maavoimille-lisaa-kuljetuskalustoa Veikkaan että noita käytetään kaluston siirtelyyn ennenkaikkea sektorin Vekara-Parola välillä, alkaahan niiden yhteistyökuviot lämmetä uuden joukkotuotantokierroksen ansiosta, jolloin Parolan kissoja tullee Kaakonkulmalle leikkimään entistä useammin. Ja numero 2 korpivaruskuntien Leo-kaluston tarpeet. K9-kalusto saanee kuitenkin junakyytiä esim. Rovajärvelle, no problem.
 
No KARTR tuottaa sitten mekanisoitujen taisteluosastojenkin tykistöyksiköt, ja Parola voi pistää lapun luukulle?
No elä nyt. Jos molemmat saa 24 tykkiä (veikkaus), niin eikö molemmat voi tuottaa omansa? Toki viimeaikojen trendi on ollut asejärjestelmien tuottamisen keskittäminen, joten voit olla oikeassakin aika näyttää.
 
Se on ilmoitettu että Parolassa K9 ainakin tulee koulutukseen.

No sitten KARTR pistää lapun luukulle? :D

Jos koulutus alkaa 2019 alussa ja se tehdään kahdeksan miehistöä vuodessa -tahtiin, niin viimeisetkin miehistöt aloittavat koulutuksensa 2024, eli samana vuonna, jolloin viimeisten toimitusten pitäisi tapahtua. Kuulostaa mielestäni hyvin loogiselta, että yhdessä varuskunnassa toteutettaisiin. Tai jos koulutetaan vain yksi saapumiserä vuodessa, niin sitten voidaan jakaa koulutusta kahteenkin varuskuntaan.

No elä nyt. Jos molemmat saa 24 tykkiä (veikkaus), niin eikö molemmat voi tuottaa omansa? Toki viimeaikojen trendi on ollut asejärjestelmien tuottamisen keskittäminen, joten voit olla oikeassakin aika näyttää.

Keskittäminen tuottaa yleensä säästöjä, ja 24 tykkiä per varuskunta on aika vähän. Esimerkiksi kun Leopardeja oli vasta ~100, niitä koulutettiin vain kahdessa varuskunnassa, ja vasta nyt ollaan laajentamassa Kajaaniin. Tykkejä on vain 48, joten olen epäileväinen Tuomas kahdessa varuskunnassa kouluttamisen suhteen.

Lisättäköön vielä, että KARTR on kyllä hyvissä asemissa päästä kouluttamaan K9:iä, kun kalustoa (toivottavasti) hankitaan myöhemmin lisää.

Leopard oli se ilmoituksessa erikseen ilmoitettu laite jota voidaan kuskailla. Lavetteja lienee Pv:n käytössä hyvin pieni määrä eikä tämä hankinta kaikesta päätelleen liity juuri tykkikauppaan.

Lähinnä ihmettelen, kun Belgialla ei ole koskaan ollutkaan uudempia Leopardeja, vain huomattavasti kevyempiä ykkösiä. Toivottavasti kuljetuskalusto kestää kakkosten painon.

Wikipedian
mukaan Belgialla on muuten 26 kpl noita Scanioita, jos kaikki on ajoneuvojen liikutteluun. Ihmettelenpä vain, että miksi myyvät niistä puolet? Telakalustoa Belgialla ei ole enää lainkaan, eikä pyöräkalustoakaan ole supistettu rajusti ihan hiljattain, joten miksi luopua vain osasta siirtokalustoa?
 
Tokihan meille voidaan puhua paskaa naamalle, mutta tuollainen uutinen: http://ruotuvaki.fi/-/maavoimille-lisaa-kuljetuskalustoa Veikkaan että noita käytetään kaluston siirtelyyn ennenkaikkea sektorin Vekara-Parola välillä, alkaahan niiden yhteistyökuviot lämmetä uuden joukkotuotantokierroksen ansiosta, jolloin Parolan kissoja tullee Kaakonkulmalle leikkimään entistä useammin. Ja numero 2 korpivaruskuntien Leo-kaluston tarpeet. K9-kalusto saanee kuitenkin junakyytiä esim. Rovajärvelle, no problem.

Ah, kauppaan kuului optiokin toisesta 10 kappaleesta! Disregard my last. Hyvä, että hankkivat tuollaista kalustoa. Ja käytettynä. Voi pojat, on meillä melkonen kirpputoriarmeija,
 
No sitten KARTR pistää lapun luukulle? :D

Jos koulutus alkaa 2019 alussa ja se tehdään kahdeksan miehistöä vuodessa -tahtiin, niin viimeisetkin miehistöt aloittavat koulutuksensa 2024, eli samana vuonna, jolloin viimeisten toimitusten pitäisi tapahtua. Kuulostaa mielestäni hyvin loogiselta, että yhdessä varuskunnassa toteutettaisiin. Tai jos koulutetaan vain yksi saapumiserä vuodessa, niin sitten voidaan jakaa koulutusta kahteenkin varuskuntaan.

Keskittäminen tuottaa yleensä säästöjä, ja 24 tykkiä per varuskunta on aika vähän. Esimerkiksi kun Leopardeja oli vasta ~100, niitä koulutettiin vain kahdessa varuskunnassa, ja vasta nyt ollaan laajentamassa Kajaaniin. Tykkejä on vain 48, joten olen epäileväinen Tuomas kahdessa varuskunnassa kouluttamisen suhteen.

Lisättäköön vielä, että KARTR on kyllä hyvissä asemissa päästä kouluttamaan K9:iä, kun kalustoa (toivottavasti) hankitaan myöhemmin lisää.

Lähinnä ihmettelen, kun Belgialla ei ole koskaan ollutkaan uudempia Leopardeja, vain huomattavasti kevyempiä ykkösiä. Toivottavasti kuljetuskalusto kestää kakkosten painon.

Wikipedian
mukaan Belgialla on muuten 26 kpl noita Scanioita, jos kaikki on ajoneuvojen liikutteluun. Ihmettelenpä vain, että miksi myyvät niistä puolet? Telakalustoa Belgialla ei ole enää lainkaan, eikä pyöräkalustoakaan ole supistettu rajusti ihan hiljattain, joten miksi luopua vain osasta siirtokalustoa?

Eikö uusille tykeille kannattaisi tuottaa tuplamiehistöt jotta 24/7 käyttö onnistuu? Näinhän on valikoidusti toimittu muunkin kaluston kohdalla.

Leo2A4-koulutushan käynnistetään myös Sodankylässä Kajaanin lisäksi.

Mitä Belgian lavetteihin tulee niin aina on jotain raskaampaa tavaraa kuskattavana. Muutama lavetti on hyvä olla varalla.
 
Eikö uusille tykeille kannattaisi tuottaa tuplamiehistöt jotta 24/7 käyttö onnistuu? Näinhän on valikoidusti toimittu muunkin kaluston kohdalla.

Oliko vanhoille panssarihaupitseille tuplamiehistöt? Ilmatorjunnassa on kai joillekin systeemeille tuplamiehistöjä, mutta tämä on uusi tieto, että tykistössä. Ihan loogista toki.

Leo2A4-koulutushan käynnistetään myös Sodankylässä Kajaanin lisäksi.

:eek: Sodankylässäkin?! Nyt tosiaan selvisi, mihin niitä Belgian lavetteja tarvitaan.

Mitä Belgian lavetteihin tulee niin aina on jotain raskaampaa tavaraa kuskattavana. Muutama lavetti on hyvä olla varalla.

Juu, etenkin mitä laajemmalle kalustoa hajautetaan. Hyvä, että hankintaosastolla oltiin hereillä ja saatiin tarjouksesta. :)
 
Oliko vanhoille panssarihaupitseille tuplamiehistöt? Ilmatorjunnassa on kai joillekin systeemeille tuplamiehistöjä, mutta tämä on uusi tieto, että tykistössä. Ihan loogista toki.

:eek: Sodankylässäkin?! Nyt tosiaan selvisi, mihin niitä Belgian lavetteja tarvitaan.

Juu, etenkin mitä laajemmalle kalustoa hajautetaan. Hyvä, että hankintaosastolla oltiin hereillä ja saatiin tarjouksesta. :)

En tiedä onko juuri tykistössä tuplamiehistöjä. Nyt kun uusien kalustojen määrät pienenevät niin käytettävyyden parantaminen voisi tykistönkin puolella olla paikallaan.

Marksman on se värkki jonka osalta tuplamiehistöt on erikseen mainittu. Liekö ainut tapaus laatuaan?
 
En tiedä onko juuri tykistössä tuplamiehistöjä.

Periaatteessahan meillä on tuplamiehistö kaikkeen kalustoon, joka on vähänkin vanhempaa. Jos siis kelpuutetaan se 38-vuotias reserviläinen, jolla on 20 kg ylipainoa ja joka on kerrannut viimeksi 15 vuotta sitten. Mutta se tilanne on syntynyt normaalin joukkotuotannon yhteydessä, tuplamiehistöistä puhuttaessa tulee mieleen, että nuoria ressuja koulutettaisiin kalustolle tuplamiehitys.

Marksman on se värkki jonka osalta tuplamiehistöt on erikseen mainittu. Liekö ainut tapaus laatuaan?

Asia saattaa selittyä kaluston vähäisellä määrällä ja kouluttajien tason ylläpidolla. Vaikka koulutettaisiin vain yksi-kaksi miehistöä vuodessa (ja tarpeen mukaan kantahenkilökunta tai kertaavat reserviläiset ajelevat muilla vaunuilla taktiikkaa opeteltaessa), niin aika äkkiä on koossa tuplamiehistö alle kolmekymppisistä reserviläisistä. Vaunujahan ei ole kuin oliko se kuusi tai seitsemän?
 
Periaatteessahan meillä on tuplamiehistö kaikkeen kalustoon, joka on vähänkin vanhempaa. Jos siis kelpuutetaan se 38-vuotias reserviläinen, jolla on 20 kg ylipainoa ja joka on kerrannut viimeksi 15 vuotta sitten. Mutta se tilanne on syntynyt normaalin joukkotuotannon yhteydessä, tuplamiehistöistä puhuttaessa tulee mieleen, että nuoria ressuja koulutettaisiin kalustolle tuplamiehitys.

Asia saattaa selittyä kaluston vähäisellä määrällä ja kouluttajien tason ylläpidolla. Vaikka koulutettaisiin vain yksi-kaksi miehistöä vuodessa (ja tarpeen mukaan kantahenkilökunta tai kertaavat reserviläiset ajelevat muilla vaunuilla taktiikkaa opeteltaessa), niin aika äkkiä on koossa tuplamiehistö alle kolmekymppisistä reserviläisistä. Vaunujahan ei ole kuin oliko se kuusi tai seitsemän?

Tuplamiehistöllä pitäisi tarkoittaa juurikin sitä että on suoraan joukkotuotettu kaksi miehistöä joka tykille. Patterin ja edelleen patteriston pitäisi tuolloin olla muiltakin osin kokoonpanossa joka tarvittaessa mahdollistaa jatkuvan toiminnan. Kuka tahansa vuosituhannen vaihteessa 130K-kalustolle koulittu tykkimies ei tässä mielessä ihan toimi :)

Tai sitten se Marksmanin kohdalla selittyy sillä virallisella selityksellä. It-panssarijoukkueen miehityksen tuplaaminen on toki aika paljon kevyempi homma kuin sama temppu tykistöpatteristossa.
 
Mitäs ajettelette, oliko eilinen hankintapäätös ehkä merkittävin yksittäinen hankintapäätös Suomen tykistölle ikinä??
 
Tällainen firma kuin CARAT 7 myy 155mm M109A4BE haupitseja jotka lienevät Belgialaista perua?
Tykeissä mainitaan mm. olevan:
- NBC-suoja
- APU
- parannettu panosten varastointi
- puoliautomaattinen lataus
http://carat7.com/howitzers-m109a4-155mm/

Olisiko tuossa lisää liikkuvaa 155mm tykistöä meille? Riippuen kunnosta, voisi olla edullinen kauppa ja ympättynä digitaalisella tj-järjestelmällä ihan moderni paketti joka lisää tykistön suojaa ja liikkuvuutta vs. 130mm ja 152mm vedettäviin.

Tietääkseni parempiakin modernisaatio paketteja löytyy markkinoilta. Olikohan M109L52 mistä oli maininta wikipediassa aikoinaan. Siinä oli luonnollisesti L52 putki ja moderni ammunnanhallinta yms. Paketin laajuudesta riippuen siihen sai myös uudistetun moottorin ja tykötarpeet.

Eiköhän M109 ole Suomen osalta ihan pelkkä superressujen märkä uni? Noita on ollut markkinoilla vaikka huru mycket, ja Suomihan neuvotteli Sveitsin kanssa käytetyn kaluston hankinnoista joskus n. 2010, missä yhteydessä mainittiin muistaakseni mm. M109.

Kyse on kalustosta, jonka parhaat yksilöt on myyty ylijäämämarkkinoilla jo aikoja sitten ja joka vaatisi käytännössä rakentamisen uusiksi ennen käyttööönottoa. Olisin erittäin hämmästynyt, jos jostakin löytyisi pilkkahinnalla uudenveroisia M109-panssarihaupitseja vielä Herran vuonna 2017. Lisäksi M109 toisi uuden alustan (MLRS:n kanssa voi olla osin yhteistä) ja tykin huollon riesaksi, vaikka suorituskyky ei ole edes erityisen hyvä.

Jos taas tehtäisiin päivitykset periaatteella "parasta mitä rahalla saa", niin sitten meillä olisi uuden hintainen käytetty panssarihaupitsi. Silti suorituskyky jäisi luultavasti jälkeen PzH 2000:sta ja K9:stä.

Kun meillä nyt on se K9-optio, josta tosin ei ole tiedotettu julkisuuteen sen enempää (lukumäärä? hinta?), niin josko hyödynnettäisiin kuitenkin se ensin? Sen jälkeen panssarihaupitsinnälkämme lienee tyydytetty hyvin pitkäksi aikaa.
 
Häiritseekö asiasta keskustelu sinua jotenkin? Kokoonpanojen ja organisaatioiden pohdinta on foorumilla aika tavallista, ja miksipä asiasta ei olisi kiinnostunut? Harvalla on muutenkaan yksityiskohtaista tietoa mistään aseesta, kokemustakin ehkä vain yhdestä rynkystä tai vaunusta, ja silti täällä keskustellaan hävittäjistä, joista tuskin kukaan ymmärtää yhtään mitään.

Tavallaan, koska en näe itsekään mitään suuntaa mihin keskustelu voisi järkevästi kehittyä, joten heitellään jotain poikkitieteellistä ihan vaan jutustelun vuoksi. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin tarviiko avata suutaan. Voi olla, että jotkut osaa keskustella ja sanovat järkeviä asioita, jotka saattavat avata uusia näkökulmia asiaan.

Käyttökonseptista yksi huomio: mitä tykkejä ajoneuvoalustaiset sitten ikinä ovatkaan, niin ainakin panssarihaupitsit lienevät mahdoton ajatus, koska alueellisten joukkojen kalustoa ei ole tarkoitettu tukemaan noin raskaita ajoneuvoja. Ei ole hinauspanssarivaunuja, vaikka toki muut K9:t voivat yrittää kiskoa juuttuneen kaverinsa irti. Vesistönylitykset voivat myös muodostaa ongelman, riittävän kantokyvyn siltakalustoa ei alueellisilla joukoilla varmaankaan pahemmin ole (jos Patrialta tilataan lisää silta-autoja, tämä ongelma ratkeaa).

Teknisestä toteutuksesta: K83 ei ole 52-kaliberimittaisella putkella varustettu. Eikö operatiivisessa tulenkäytössä tarvita suurta kantamaa?

En itsekään ajatellut tuohon tela-alustaisia ja 39cal on lyhyt operatiiviseen tulenkäyttöön, mutta parempaa ei ole saatavilla riittävissä määrissä. Aina saa toivoa, että K83 saisi pidennysleikkauksen.
 
Mitäs ajettelette, oliko eilinen hankintapäätös ehkä merkittävin yksittäinen hankintapäätös Suomen tykistölle ikinä??

Ainakin teknisesti. Korkealle voidaan nostaa myös hankinnat Saksasta 90-luvulla.

Myös MLRS olisi ilman yksipuolista aseriisuntaa voinut olla jotain erityistä. Se yritys kyllä kuivui tehokkaasti kasaan.
 
Tavallaan, koska en näe itsekään mitään suuntaa mihin keskustelu voisi järkevästi kehittyä, joten heitellään jotain poikkitieteellistä ihan vaan jutustelun vuoksi. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin tarviiko avata suutaan. Voi olla, että jotkut osaa keskustella ja sanovat järkeviä asioita, jotka saattavat avata uusia näkökulmia asiaan.

Sanon samaa kuin foorumilla on aiemminkin kuorossa sanottu. Tämä on TomTomin valtakunta, ja hän määrittää foorumin isot linjat. Jos keskustelun taso ei miellytä, niin jokainen on vapaa siirtymään muihin keskusteluympäristöihin.

Enkä kiellä, etteikö minuakin häiritsisi joidenkin liki sisällöttömät one-linerit, huonot vitsit ja impivaaralaisesta sonnasta ja kumotuista myyteistä koostuvat postaukset. Pyrin kuitenkin ohittamaan ne tai jos en pidä kirjoittajaa menettynä tapauksena, vastaamaan jotakin järkevää.

En itsekään ajatellut tuohon tela-alustaisia ja 39cal on lyhyt operatiiviseen tulenkäyttöön, mutta parempaa ei ole saatavilla riittävissä määrissä. Aina saa toivoa, että K83 saisi pidennysleikkauksen.

Saa kai pyöräalustallakin pidempiputkista? Jos alueellisia prikaateja on vain kolme, niin 54 kpl jotakin pyörillä liikkuvaa ei ole ylivoimainen kustannus. Se tietysti edellyttää sitä, että 155 K 83 ottaa 122 H 63:n paikan taktisessa tulenkäytössä (ei niin kätevä, jos pitää tukea useammassa suunnassa taistelevia joukkoja, mutta köyhällä ei ole varaa valita).

Mitäs ajettelette, oliko eilinen hankintapäätös ehkä merkittävin yksittäinen hankintapäätös Suomen tykistölle ikinä??

Minusta kotimaiset 155 mm kanuunat oli ehkä merkittävin yksittäinen hankintapäätös. Niillä käännettiin tykistön suunta länsimaihin (kaliberi) ja kotimaiseen tuotantoon, kun siihen mennessä öbaut kaikki sotien jälkeen uutena hommattu tykkikalusto oli neuvostoliittolaista.

Laitetaan mainos Kalleen, Aku Ankkaan ja Playboyhin.

Entä Kalle Anka?
 
Jos koulutus alkaa 2019 alussa ja se tehdään kahdeksan miehistöä vuodessa -tahtiin, niin viimeisetkin miehistöt aloittavat koulutuksensa 2024, eli samana vuonna, jolloin viimeisten toimitusten pitäisi tapahtua. Kuulostaa mielestäni hyvin loogiselta, että yhdessä varuskunnassa toteutettaisiin.

Loogistahan se olisi, mutta ainakin vielä viime vuoden lopulla oli tarkoitus, että myös KarPr alkaa tuottamaan K9 pstoja, tosin vasta 2020. Sillä määrä 48 kpl on liian suuri jaettavaksi pelkästään Mekanisoiduille ja Moottoroiduille tst-osastoille. Osa menee muu-
alle ja koulutuspaikkana siis myös Vekara. Tällä saavutetaan se, että myös siellä voidan harjoitella yhteistoimintaa nykyaikaisen tykistön kanssa. K9:llä kun toimitaan vastahyökkäyksissä ihan eri tavalla kun nykyisillä tykeillämme.

Lähinnä ihmettelen, kannattaako kalustolle kouluttaa miehistöjä nopeammin kuin kalustoa saapuu maahan?

Siinä mielessä ei ole ihmeellistä, että Parolassa näin on tehty monen kaluston kohdalla. Siis pidetty jatkuvasti koulutuksessa kalustoa eikä siirretty sitä välillä pitkäaikaisvarastointiin kun joukkoja on tarpeeksi tuotettu. Valmiussyistä näin tehdään ja tietysti
myös henkilökunnan ammattitaidon ylläpidon vuoksi. On tietysti mahdollista, että K9:n pitkä toimitusaika muuttaa näitä viime vuoden kaavailuja.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top