Tykistö

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Wikipedia mainitsee, että maavoimilla olisi 136 155mm tykkiä, niitä kotimaassa valmistettuja Patrian tekemiä siis. Onko nämä kuinka kauan käyttöiässä vielä?
Eikös niitä pitäisi olla enemmän?

80-luvun mallia pitäisi kai olla se 108 kpl (Jos minulta kysytään niin liian vähän)
90-luvun mallia kai pitäisi olla se 54 kpl. (Jos minulta kysytään niin valmiusprikaatien tykistö jäi liian heikoksi)
 

veeteetee

Eversti
Edellisen sivun linkin takaa kopioituna:
1552422907234.png
155CAN(NON) 132 kpl on virallinen luku;)
 

Panssari Salama

Ylipäällikkö
Voisiko tuon 155mm vedettävien tykkien lukumäärän pistää johonkin etusivulle pysyvästi, ettei sitä kysytä viikon välein :D
Haluatko tiedon "kaikista" putkista, vai myös niin että rantapyssyn varastot ovat mukana :p

Mielenkiintoisia nuo pienet vaihtelut luvuissa yhtäkaikki, vaikka eihän se iso kuvio miksikään muutu onko niitä kourallinen tai kaksi enemmän tai vähemmän kuin milloinkin ilmoitettu.
 

Old Boy

Ylipäällikkö
80-luvun mallia pitäisi kai olla se 108 kpl (Jos minulta kysytään niin liian vähän)
90-luvun mallia kai pitäisi olla se 54 kpl
Fakta on, että 155 millisten Tampellojen ilmoitettu määrä on noin yhden pston verran pienempi kun mitä PV:lle on tätä kalustoa toimitettu. Tämä lukumäärä AEMI-ilmoituksissa on ollut sama jo noin 5 vuoden ajan. Mistä asia johtuu, ei ole kerrottu. Mahdollisuuksia on oikeastaan kaksi: joko puuttuvat tykit on liitetty Merivoimien kalustoon (silloin ei tarvi ilmoittaa) tai sitten ne on syystä tai toisesta jo poistettu PV:n käytöstä. Kun vasta pari vuotta sitten nousi meteli väärin tilastoiduista tykeista niin tuskin nyt on tästä kyse.
 

Rannari

Ylipäällikkö
Fakta on, että 155 millisten Tampellojen ilmoitettu määrä on noin yhden pston verran pienempi kun mitä PV:lle on tätä kalustoa toimitettu. Tämä lukumäärä AEMI-ilmoituksissa on ollut sama jo noin 5 vuoden ajan. Mistä asia johtuu, ei ole kerrottu. Mahdollisuuksia on oikeastaan kaksi: joko puuttuvat tykit on liitetty Merivoimien kalustoon (silloin ei tarvi ilmoittaa) tai sitten ne on syystä tai toisesta jo poistettu PV:n käytöstä. Kun vasta pari vuotta sitten nousi meteli väärin tilastoiduista tykeista niin tuskin nyt on tästä kyse.
Tuo listaus (AEMI) on tosiaan pelkästään Maavoimien aseista. Toisessa kupongissa (GEMI) on kaikki Pv:n tykistöaseet ja siellä on sekä tykkejä että raskaita heittimiä tasan sama määrä kuin Maavoimien listalla. Kuten tiedetään on Merivoimien kokoonpanossa vähintäänkin muutamia krh-komppanioita joten jonkinasteisia virheitä ja ristiroiitoja papereissa on aivan varmasti. Lukuja ei siis kannata ottaa ihan eksaktina tieteenä. Se aikaisempi säälittävä selitys Merivoimien kirjanpidosta onnahti juuri siinä että GEMI:n luvuissa on ilmoitettava kaikkien puolustushaarojen aseet. Siellä tykkien ja heittimien olisi pitänyt koko ajan näkyä. Samasta syystä Merivoimille siirtäminen ei nytkään käy selitykseksi 155-millisten osalta. Jos ne haluaisi rehellisesti piilottaa niin pitäisi muodostaa Rajavartiolaitoksen patteristoja :unsure:

1552466875320.png
 

miheikki

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ennenvanhaan harkittiin kaarituleen perustuvia taistelutehtäviä konekivääreille ja panssarivaunuille. Mikähän mahtaa olla Leopard 2A6:n panssarikranaatin (lähtönopeus 1750 m/s) maksimikantama parhaalla kulmalla( 45 astetta?)?
 

PH

Korpraali
Ennenvanhaan harkittiin kaarituleen perustuvia taistelutehtäviä konekivääreille ja panssarivaunuille. Mikähän mahtaa olla Leopard 2A6:n panssarikranaatin (1750 m/s) maksimikantama parhaalla kulmalla( 45 astetta?)?
Mikähän hyöty alikaliiberista ammusta on ampua epäsuorana panssarivaunukanuunalla? Tai edes onteloa?
 

miheikki

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Mikähän hyöty alikaliiberista ammusta on ampua epäsuorana panssarivaunukanuunalla? Tai edes onteloa?
Ei mikään. Mielenkiinnosta kyselen. Saisin yliotteen kahvipöytäkeskusteluissa. Lähtövauhti on PSV -kanuunalla hirmuinen, mutta massa pieni verrattuna tykistön kranaatteihin.
 

AJJV

Kapteeni
Vähän niin kuin ne tornittomat panssarivaunut aikanaan? :p
Joo just niin :D

Mutta joo, en ihan Sitä aatellu. Pakkohan niide n jossain on olla jos kerran toimitettu on, niin mietin että onko ne purettu osiksi muille tykeille. Ei kyllä ihan järkevälle kuulosta.

Ennemmin uskon että joku kirjaus virhe on käynyt jossain välissä.
 

Rannari

Ylipäällikkö
Joo just niin :D

Mutta joo, en ihan Sitä aatellu. Pakkohan niide n jossain on olla jos kerran toimitettu on, niin mietin että onko ne purettu osiksi muille tykeille. Ei kyllä ihan järkevälle kuulosta.

Ennemmin uskon että joku kirjaus virhe on käynyt jossain välissä.
Yksinkertaisin selitys voi löytyä vaikka siitä miksi puolet 122PSH-kalustosta ja merkittävä osa MT-LB -varannosta oli listaamatta ennen kuin moottoroidut tst-osastot ilmestyivät taulukkoon. Pv on ottanut käytännön jossa listoille merkitään ainoastaan tietyille joukoille korvamerkitty kalusto. Tämä on voinut näkyä myös 120/122-millisten kohdalla aikanaan. Alueellisia tst-osastoja ei vielä ollut olemassa joten niille varatut kilutkin puuttuivat listalta. Menettely on sopimusten vastainen joten hätyrinä esitettiin tuulenhuuhtoma idea Merivoimien kirjanpidosta.

On julkisesti kerrottu että 122PSH:ta on Suomessa 76kpl mutta listalla on vain kokoonpanojen mukainen 72kpl. Arvaan että tuo on siis selitys osalla rivejä. Toisilla taas on esitetty koko määrä. Kyseessä on jonkinasteinen sillisalaatti ja lukuja kirjattu useammalla eri periaatteella. Siksi niistä ei aina ota Wanha Erkkikään selvää.

Edit

Muutos 155K:n määrässä tapahtui vuonna 2015. 2015 tammikuussa luku oli 161kpl ja 2016 tammikuussa 132kpl.
 
Viimeksi muokattu:

Rajajääkäri

Kenraali
Lahjoittaja
Ennenvanhaan harkittiin kaarituleen perustuvia taistelutehtäviä konekivääreille ja panssarivaunuille. Mikähän mahtaa olla Leopard 2A6:n panssarikranaatin (lähtönopeus 1750 m/s) maksimikantama parhaalla kulmalla( 45 astetta?)?
Nuoliammuksen kantama taisi olla parhaalla kulmalla ammuttuna 180km. Lähdettä en muista.
 

miheikki

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Nuoliammuksen kantama taisi olla parhaalla kulmalla ammuttuna 180km. Lähdettä en muista.
En usko, että on mahdollista. Katselin raidetykin wikijuttuja ja siinä kerrottiin ruutiaseiden mahdollisuuksien olevan alle 100 km. Tosin Rheinmetall Rh-120 rikkoo fysiikan lakeja. :)

Railguns are being researched as weapons with projectiles that do not contain explosives or propellants, but are given extremely high velocities: 2,500 m/s (8,200 ft/s) (approximately Mach 7 at sea level) or more. For comparison, the M16 rifle has a muzzle speed of 930 m/s (3,050 ft/s), and the 16"/50 caliber Mark 7 gun that armed World War II American battleships has a muzzle speed of 760 m/s (2,490 ft/s)), which because of its much greater projectile mass (up to 2,700 pounds) generated a muzzle energy of 360 MJ and a downrange kinetic impact of energy of over 160 MJ (see also Project HARP). By firing smaller projectiles at extremely high velocities, railguns may yield kinetic energy impacts equal or superior to the destructive energy of 5"/54 caliber Mark 45 gun Naval guns, (which achieve up to 10MJ at the muzzle), but with greater range. This decreases ammunition size and weight, allowing more ammunition to be carried and eliminating the hazards of carrying explosives or propellants in a tank or naval weapons platform. Also, by firing more aerodynamically streamlined projectiles at greater velocities, railguns may achieve greater range, less time to target, and at shorter ranges less wind drift, bypassing the physical limitations of conventional firearms: "the limits of gas expansion prohibit launching an unassisted projectile to velocities greater than about 1.5 km/s and ranges of more than 50 miles [80 km] from a practical conventional gun system."[37]
https://en.wikipedia.org/wiki/Railgun

Edit. Löysin vastauksen. https://docplayer.fi/45969139-Tykilla-ampuminen-2-missa-b-on-ilmanvastuskerroin-v-skalaarinen-nopeus-nopeus-vektorina-ja-nopeuden-suuntainen-yksikkovektori.html:)
 
Viimeksi muokattu:

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Fakta on, että 155 millisten Tampellojen ilmoitettu määrä on noin yhden pston verran pienempi kun mitä PV:lle on tätä kalustoa toimitettu. Tämä lukumäärä AEMI-ilmoituksissa on ollut sama jo noin 5 vuoden ajan. Mistä asia johtuu, ei ole kerrottu. Mahdollisuuksia on oikeastaan kaksi: joko puuttuvat tykit on liitetty Merivoimien kalustoon (silloin ei tarvi ilmoittaa) tai sitten ne on syystä tai toisesta jo poistettu PV:n käytöstä. Kun vasta pari vuotta sitten nousi meteli väärin tilastoiduista tykeista niin tuskin nyt on tästä kyse.
En jaksanut ottaa tätä asiaa esille vastauksessani.

Helsingin rannikkojoukkojen hallussa voisi olla yksi patteristo. Sillä voisi kurmottaa maahanlaskuja ja maihinnousuja
 
Top