Tykistö

Anteeksi mitä? Milloin tällaista on tapahtunut?
Harppi-Saksan konkurssipesästä ostettiin USSR-tykkejä, mutta ei varaosia. Idässä se on Kiinakin, joten tarpeen tultua eteen joskus 90-luvun puolivälin tienoilla mm. hidastimia (155H52, 130K54...en muista) ostettiin sieltä. Homma vaan meni VM/UM sarjaan eli kinukkien osat eivät heittämällä sopineet rysyjen tykkeihin. Pv päätyikin "reverse engineering"-malliin ja pyysi kotimaasta tarjoukset purettujen laitekokonaisuuksien mukaisista kokonaisuuksista. Osien tekijöitä kyllä löytyi, mutta ainoa, joka oli halukas/kyvykäs ottamaan vastuuta myös siitä, että osista syntyy toimiva laite oli Tampellan Aseosaston jatkajana 1991 aloittanut Vammas Oy.

Purettujen osien perusteella tehtiin mitoitetut länsimaiset piirustukset, itämaiset tiivisteet vaihdettiin kauppalaatuihin jne. ja esimerkiksi hidastimelle tehtiin lujuuslaskenta ja mitoitettiin hidastinneula. Jälkimmäinen varmistettiin vielä mittauskoeammunnoilla. Mitä kaikkea tehtiin ja kuinka paljon, ei enää ole muistissani:(

Asiasta ei liene Pv:issa paljon huudeltu (nolouskerroin) ja aikaakin on kulunut enemmän kuin monen palstalaisen elämää, mutta tätä olen itse elänyt läpi eli kyllä se vaan näin kävi;)
 
Harppi-Saksan konkurssipesästä ostettiin USSR-tykkejä, mutta ei varaosia. Idässä se on Kiinakin, joten tarpeen tultua eteen joskus 90-luvun puolivälin tienoilla mm. hidastimia (155H52, 130K54...en muista) ostettiin sieltä. Homma vaan meni VM/UM sarjaan eli kinukkien osat eivät heittämällä sopineet rysyjen tykkeihin. Pv päätyikin "reverse engineering"-malliin ja pyysi kotimaasta tarjoukset purettujen laitekokonaisuuksien mukaisista kokonaisuuksista. Osien tekijöitä kyllä löytyi, mutta ainoa, joka oli halukas/kyvykäs ottamaan vastuuta myös siitä, että osista syntyy toimiva laite oli Tampellan Aseosaston jatkajana 1991 aloittanut Vammas Oy.

Purettujen osien perusteella tehtiin mitoitetut länsimaiset piirustukset, itämaiset tiivisteet vaihdettiin kauppalaatuihin jne. ja esimerkiksi hidastimelle tehtiin lujuuslaskenta ja mitoitettiin hidastinneula. Jälkimmäinen varmistettiin vielä mittauskoeammunnoilla. Mitä kaikkea tehtiin ja kuinka paljon, ei enää ole muistissani:(

Asiasta ei liene Pv:issa paljon huudeltu (nolouskerroin) ja aikaakin on kulunut enemmän kuin monen palstalaisen elämää, mutta tätä olen itse elänyt läpi eli kyllä se vaan näin kävi;)

Hienoa kuulla aikalaiskerrontaa!

Oliko DDR:n varaosien puutteena kämmäys PV:n taholta vaiko eikö sellaisia ollut ollut edes kaupan? Entä miksi kannibalisaatiosta ei löydetty ratkaisua ongelmaan, eikö se olisi ollut helpoin ja taloudellisin tie?
 
Ei mitään käryä, enää, miksi varaosia ei ostettu Saksasta.

Esimerkiksi hidastinneulojen osalta oli melko mielenkiintoista yrittää yhden (1) kappaleen perusteella päätellä satunnaisen oloisista mitoista, oliko niiden syynä:
*jokin tekninen & toiminnallinen peruste,
*se, että valmistava kone oli ollut ihan paska vai
*se että koneistaja oli ollut umpujuovuksissa
Niinpä (nyt jo edesmennyt) Keijo Partanen laski venäläisten mittojen perusteella toimivan version ja mallinsi aseen rekyylikäyttäytymisen, mikä tuolloin(kaan) ei ollut joka pojan hommia.

Keijo 100PstK:n takana oikealla:
1564776939222.png

BTW, Keijo mitoitti myös 100PstK:n hidastimen ja sama konstruktio on käytössä AMOS/Nemossa(y)

EDIT:
Vasemmalta vielä
*Tapio Kärki; kädenjälkeä monissa tuotteissa, mm. 12,7Itkk96:n kotimaisen tukikohtajalustan isä
*Teuvo Koljonen; mm. AMOS/Nemon nykyisen puoliautomaattikoneiston isä
*Erkki Lammi; paras koskaan tapaamani puhtaaksipiirtäjä
 
Last edited by a moderator:
Harppi-Saksan konkurssipesästä ostettiin USSR-tykkejä, mutta ei varaosia.

90-luvun alun aseiden vienti/tuonti ilmoituksissa Saksa-Suomi oli ainakin 2S1 kaluston osalta maininta toimitetun 72kpl lisäksi "up till 157 more delivered probably for spares only"
Onko tietoa mistä tässä on ollut kyse? Vaikea uskoa noin suureen määrään varaosa vaunuja, voisiko kyse olla sekoituksesta vedettävistä 122h63:sta varaosina? Esim. MtLb varaosa alustoihin en usko koska tarinan mukaan ruotsalaiset kerkesivät varata ne ennen meitä (tuli kyllä sitten myöhemmin peruskunnostettuna sieltä meille)

Varsinaisten vedettävien D-30 osalta mainitaan itse toimitettu määrä 218kpl ja "probably incl some or more delivered for spares only" ja sama kommentti M-46 166kpl perässä.
Tuohan viittaa selvästi siihen että määrä voi sisältää joitakin varaosiksi meneviä, eikä näin edes tainnut juurikaan olla meille vahvuuksiin tulleiden määrien perusteella...
 
90-luvun alun aseiden vienti/tuonti ilmoituksissa Saksa-Suomi oli ainakin 2S1 kaluston osalta maininta toimitetun 72kpl lisäksi "up till 157 more delivered probably for spares only"
Onko tietoa mistä tässä on ollut kyse? Vaikea uskoa noin suureen määrään varaosa vaunuja, voisiko kyse olla sekoituksesta vedettävistä 122h63:sta varaosina? Esim. MtLb varaosa alustoihin en usko koska tarinan mukaan ruotsalaiset kerkesivät varata ne ennen meitä (tuli kyllä sitten myöhemmin peruskunnostettuna sieltä meille)

Varsinaisten vedettävien D-30 osalta mainitaan itse toimitettu määrä 218kpl ja "probably incl some or more delivered for spares only" ja sama kommentti M-46 166kpl perässä.
Tuohan viittaa selvästi siihen että määrä voi sisältää joitakin varaosiksi meneviä, eikä näin edes tainnut juurikaan olla meille vahvuuksiin tulleiden määrien perusteella...

Kannattaa varmaan hakea foorumilta termillä "DDR". Minulla on mielikuva, että ruotsalaisten ja suomalaisten välillä olisi ollut jotakin vispilänkauppaa asian tiimoilta. Olisiko ollut niin, että ruotsalaiset ostivat MT-LB:n varaosiksi 2S1-panssarihaupitseja ja me pääsimme osingoille tykin komponenttien osalta. Sitä en kyllä kuollaksenikaan muista, mistä me sitten luovuimme - ehkä jostakin BMP-1:een liittyvästä, tiedä häntä.
 
Kannattaa varmaan hakea foorumilta termillä "DDR". Minulla on mielikuva, että ruotsalaisten ja suomalaisten välillä olisi ollut jotakin vispilänkauppaa asian tiimoilta. Olisiko ollut niin, että ruotsalaiset ostivat MT-LB:n varaosiksi 2S1-panssarihaupitseja ja me pääsimme osingoille tykin komponenttien osalta. Sitä en kyllä kuollaksenikaan muista, mistä me sitten luovuimme - ehkä jostakin BMP-1:een liittyvästä, tiedä häntä.

Suomi oli varannut MT-LB:n varaosia joita sitten vaihdettiin Ruotsin kanssa jotta saatiin lisää 2S1-kalustoa kun patteristoja päätettiin kasvattaa 12...18 putkeen. Ruotsi oli tosiaan ostanut kaiken liikenevän 122PSH-kaluston Ällien varaosiksi. Ja Suomi kävi sitten ostamassa Ruotsalaisesta purkaamosta tykkien osia joita siellä ei tarvittu.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kysymys lienee se, että oliko DDR:llä noin montaa 2S1:stä käytössä?

Olihan niitä. Kokonaismäärä saattoi olla jopa lähemmäs 400kpl. Pitää luntata jostain tarkka lukema.
 
Viimeksi muokattu:
90-luvun alun aseiden vienti/tuonti ilmoituksissa Saksa-Suomi oli ainakin 2S1 kaluston osalta maininta toimitetun 72kpl lisäksi "up till 157 more delivered probably for spares only"
Onko tietoa mistä tässä on ollut kyse? Vaikea uskoa noin suureen määrään varaosa vaunuja, voisiko kyse olla sekoituksesta vedettävistä 122h63:sta varaosina? Esim. MtLb varaosa alustoihin en usko koska tarinan mukaan ruotsalaiset kerkesivät varata ne ennen meitä (tuli kyllä sitten myöhemmin peruskunnostettuna sieltä meille)

Varsinaisten vedettävien D-30 osalta mainitaan itse toimitettu määrä 218kpl ja "probably incl some or more delivered for spares only" ja sama kommentti M-46 166kpl perässä.
Tuohan viittaa selvästi siihen että määrä voi sisältää joitakin varaosiksi meneviä, eikä näin edes tainnut juurikaan olla meille vahvuuksiin tulleiden määrien perusteella...

Niiden juttujen perusteella mitä suomalaiset ovat asiasta kirjoittaneet on tuo tieto varaosa-alustoista väärä. Siinä on kaiketi mennyt Suomi ja Ruotsi sekaisin. Suomi hankki 2S1-kalustoa 76kpl ja mahdollisesti yhden koulutuskappaleen vielä päälle.
 
Oliko DDR:n varaosien puutteena kämmäys PV:n taholta vaiko eikö sellaisia ollut ollut edes kaupan? Entä miksi kannibalisaatiosta ei löydetty ratkaisua ongelmaan
Tähän postaukseen sisältyy ääneen lausumaton epäily siitä, että PV lähettää ostosmatkalle joukon hölmöläisiä, jotka eivät tiedä että tykkien lisäksi tarvitaan myös varaosia. Niitä ei kuitenkaan enää ollut saatavissa.

DDR:n Kansanarmeijan lopetus oli varsin äkillinen toimenpide. Henkilöstö irtisanottiin ja toimipaikkojen ovet sekä portit lukittiin. Selvää oli, ettei sen kalustoa joitakin hävittäjiä ym lukuunottamatta enää tarvittaisi, joten helpommasta päästä alettiin työkaluja, korjaamolaitteita ym myydä sekä muuta materiaalia romuttaa. Tässä vaiheessa Saksassa ei vielä oltu päätetty mitä aseille tehdään; yritetäänkö myydä vai romutetaan. Siten ei ollu mitään syytä inventoida ja säilyttää valtavat varaosavarastot, vaan ne meni romuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän postaukseen sisältyy ääneen lausumaton epäily siitä, että PV lähettää ostosmatkalle joukon hölmöläisiä, jotka eivät tiedä että tykkien lisäksi tarvitaan myös varaosia. Niitä ei kuitenkaan ollut saatavissa.

DDR:n Kansanarmeijan lopetus oli varsin äkillinen toimenpide. Henkilöstö irtisanottiin ja toimipaikkojen ovet sekä portit lukittiin. Selvää oli, ettei sen kalustoa joitakin hävittäjiä ym lukuunottamatta enää tarvittaisi, joten helpommasta päästä alettiin työkaluja, korjaamolaitteita ym myydä sekä muuta materiaalia romuttaa. Tässä vaiheessa Saksassa ei vielä oltu päätetty mitä aseille tehdään; yritetäänkö myydä vai romutetaan. Siten ei ollu mitään syytä inventoida ja säilyttää valtavat varaosavarastot, vaan ne meni romuksi.

Eikö tästä yleensäkin ole foorumilla laaja yksimielisyys. Täältä se oikea viisaus löytyy :D
 
Kannattaa varmaan hakea foorumilta termillä "DDR". Minulla on mielikuva, että ruotsalaisten ja suomalaisten välillä olisi ollut jotakin vispilänkauppaa asian tiimoilta. Olisiko ollut niin, että ruotsalaiset ostivat MT-LB:n varaosiksi 2S1-panssarihaupitseja ja me pääsimme osingoille tykin komponenttien osalta. Sitä en kyllä kuollaksenikaan muista, mistä me sitten luovuimme - ehkä jostakin BMP-1:een liittyvästä, tiedä häntä.

Olisiko Ruotsalaisten 2S1 purettu "2-osaan" jo Saksan päässä, 157 tornia meille ja alustat Ruotsiin? Tornit on vaunuissa helppoimmasta päästä irroittaa...
Hämärä muistikuva kertoo ettei Ruotsiin olisi tilaston mukaan mennyt 2S1:siä, mutta mtlb osalta perässä oli aina maininta "incl look a likes" jotka sisälsivät meidän tapauksessa mtlbu komentoversioita ja Ruotsin tapauksessa kaikkia mahdollisia versioita mahdollisesti myös 2S1 alustat?

Edit: Ruotsalainen ystävämme Hejsan, kertoi foorumin topicissa "Ruotsin itäkalusto" että:
"Ruotsi osti saksasta 800 kpl MT-LB joista 160 niistä romutetiin ja tehtin varaosia."

"Ruotsi ostii myös: 228 kpl 2S1 SP gun chassis delivered for spares only siis varaosia MT-LB:n. Ne romutetiin sitten."

Ylimmäinenkin tarina siis sopisi määrän puolesta kuvioon, mutta alimmaisessa sanotaan suoraan että pelkkiä alustoja toimitettiin! Eli tornit jäi Saksaan... 157 tornia Suomeen??
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko Ruotsalaisten 2S1 purettu "2-osaan" jo Saksan päässä, 157 tornia meille ja alustat Ruotsiin? Tornit on vaunuissa helppoimmasta päästä irroittaa...
Hämärä muistikuva kertoo ettei Ruotsiin olisi tilaston mukaan mennyt 2S1:siä, mutta mtlb osalta perässä oli aina maininta "incl look a likes" jotka sisälsivät meidän tapauksessa mtlbu komentoversioita ja Ruotsin tapauksessa kaikkia mahdollisia versioita mahdollisesti myös 2S1 alustat?

Edit: Ruotsalainen ystävämme Hejsan, kertoi foorumin topicissa "Ruotsin itäkalusto" että:
"Ruotsi osti saksasta 800 kpl MT-LB joista 160 niistä romutetiin ja tehtin varaosia."

"Ruotsi ostii myös: 228 kpl 2S1 SP gun chassis delivered for spares only siis varaosia MT-LB:n. Ne romutetiin sitten."

Ylimmäinenkin tarina siis sopisi määrän puolesta kuvioon, mutta alimmaisessa sanotaan suoraan että pelkkiä alustoja toimitettiin! Eli tornit jäi Saksaan... 157 tornia Suomeen??

Kuulostaa epätodennäköiselle. Jos joka tykille olisi ollut kaksi täydellistä tornia niin olisiko ollut tarve hakea Ruotsista vielä lisää varaosia jo ennen kuin kalusto oli meillä edes koulutuskäytössä?

Joku tykkejä ja ps-kalustoa tunteva osaa varmaan kommentoida tuleeko ps-haupitsin elinkaaren aikana tarve uusia tornin ja tykin osia useampaankin kertaan.

Mistään laajamittaisesta varatornihankinnasta ei ole kirjallisuudessakaan mainittu sanallakaan. On nimenomaan mainittu kaikkien suomalaisilta jääneiden ps-haupitsien menneen Ruotsiin ja Suomen ostaneen sieltä varaosia. Aikalaistarinat antavat todennäköisesti luotettavamman kuvan kuin tulkinnanvarainen lause jossain ilmoituksessa.

Edit

Joka tykille olisi siis ollut kaksi varatornia eikä kahta tornia.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa epätodennäköiselle. Jos joka tykille olisi ollut kaksi täydellistä tornia niin olisiko ollut tarve hakea Ruotsista vielä lisää varaosia jo ennen kuin kalusto oli meillä edes koulutuskäytössä?

Joku tykkejä ja ps-kalustoa tunteva osaa varmaan kommentoida tuleeko ps-haupitsin elinkaaren aikana tarve uusia tornin ja tykin osia useampaankin kertaan.

No onhan tornin sisällä varsinaisessa aseessa enemmän tai vähemmän yhteensopivaa osaa myös meille laajassa käytössä olleen/tulleen 122H63 kanssa, tämä on nyt on pelkkää arvuuttelua että tuliko kokonaisia torneja vai itse aseita kehtoineen tms. Jostain tuo 157 luku tuonne ilmoituksiin on peräisin... Tavaraa lähti puoli-ilmaiseksi matkaan, jälkeenpäin ostettuna ns. valmistajalta pienikin kikkare olisi saattanut maksaa saman mitä koko torni tuolta.

Mistään laajamittaisesta varatornihankinnasta ei ole kirjallisuudessakaan mainittu sanallakaan. On nimenomaan mainittu kaikkien suomalaisilta jääneiden ps-haupitsien menneen Ruotsiin ja Suomen ostaneen sieltä varaosia. Aikalaistarinat antavat todennäköisesti luotettavamman kuvan kuin tulkinnanvarainen lause jossain ilmoituksessa.

Tuolla toisessa topicissa mainitaan useaan otteeseen virallisten lähteiden perusteella, että Ruotsiin ei mennyt kuin 2S1 alustoja, ihan varmasti myös niiden varaosat on tänne kelvanneet, Ruotsi pisti noita ja myös mtlb alustoja niin paljon lihoiksi että osia riitti meille asti, ja Psh74 on esim eri koneella varustettu mtlb verrattuna (mtlbu:ssa sama ahdettu kone), joten Ruotsalaisilla on ollut esim. melkoinen määrä ylimääräisiä voimapakettaja tarjolla!
 
No onhan tornin sisällä varsinaisessa aseessa enemmän tai vähemmän yhteensopivaa osaa myös meille laajassa käytössä olleen/tulleen 122H63 kanssa, tämä on nyt on pelkkää arvuuttelua että tuliko kokonaisia torneja vai itse aseita kehtoineen tms. Jostain tuo 157 luku tuonne ilmoituksiin on peräisin... Tavaraa lähti puoli-ilmaiseksi matkaan, jälkeenpäin ostettuna ns. valmistajalta pienikin kikkare olisi saattanut maksaa saman mitä koko torni tuolta.



Tuolla toisessa topicissa mainitaan useaan otteeseen virallisten lähteiden perusteella, että Ruotsiin ei mennyt kuin 2S1 alustoja, ihan varmasti myös niiden varaosat on tänne kelvanneet, Ruotsi pisti noita ja myös mtlb alustoja niin paljon lihoiksi että osia riitti meille asti, ja Psh74 on esim eri koneella varustettu mtlb verrattuna (mtlbu:ssa sama ahdettu kone), joten Ruotsalaisilla on ollut esim. melkoinen määrä ylimääräisiä voimapakettaja tarjolla!

Hanketta hoitaneet ja pelipaikalla aikanaan olleet ovat nimenomaan maininneet Ruotsin ostaneen täydellisiä ps-haupitseja jotka purettiin Ruotsissa.

Edit

Tekstiä viilattu. En itsekään ymmärtänyt mitä kirjoitin...

Edit2

Korjataan tännekin jotta ei jää epäselväksi. Kun tutkii lähteitä enemmän ja luottaa muistiinsa vähemmän niin:

Ruotsi siis purkautti suuren määrän 2S1-kalustoa.mutta se saattoi hyvinkin tapahtua Saksassa eikä Ruotsissa. Suomi osti 2S1:n varaosia em. purkaamosta.
 
Viimeksi muokattu:
Hanketta hoitaneiden ja pelipaikalla ainanaan olleet ovat nimenomaan maininneet Ruotsin ostaneen täydellisiä ps-haupitseja jotka purettiin Ruotsissa.

Jaa-a, kaikki muut lähteet viittaavat muuhun, kaupparekisteri puhuu alustoista ja esim Ruotsin wiki sanoo käännettynä:
"A total of 1016 wagons were procured. Of these, 460 pbv 401 and 90 bärgningsbandvagn 4012 were renovated and taken to Sweden. Remaining wagons including 2S1 Gvozdika (228) were scrapped on site in Germany to recycle spare parts."

Hyvinkin todennäköistä että täydellisiä vaunuja on varattu sieltä rivikaupalla varastokentiltä, mutta toimituksethan tapahtuivat paljon myöhemmin/erissä(kuten Suomeenkin), ymmärtääkseni Ruotsi lähetti käyttöön suunnitellut vaunut suoraan itäeurooppaan peruskorjaukseen kun ei heillä kyseisistä kamppeista mitään kokemusta ollut ja järki puhuu myös sen puolesta että varaosa vehkeetkin olisi purettu wikin mukaisesti jo Saksassa koska siellä oli käynnistymässä valtavat linjat siihen touhuun... miksi rahdata tavarat kalliimmalla rahdilla Ruotsiin ja purkaa kalliimmalla siellä...
 
Jaa-a, kaikki muut lähteet viittaavat muuhun, kaupparekisteri puhuu alustoista ja esim Ruotsin wiki sanoo käännettynä:
"A total of 1016 wagons were procured. Of these, 460 pbv 401 and 90 bärgningsbandvagn 4012 were renovated and taken to Sweden. Remaining wagons including 2S1 Gvozdika (228) were scrapped on site in Germany to recycle spare parts."

Hyvinkin todennäköistä että täydellisiä vaunuja on varattu sieltä rivikaupalla varastokentiltä, mutta toimituksethan tapahtuivat paljon myöhemmin/erissä(kuten Suomeenkin), ymmärtääkseni Ruotsi lähetti käyttöön suunnitellut vaunut suoraan itäeurooppaan peruskorjaukseen kun ei heillä kyseisistä kamppeista mitään kokemusta ollut ja järki puhuu myös sen puolesta että varaosa vehkeetkin olisi purettu wikin mukaisesti jo Saksassa koska siellä oli käynnistymässä valtavat linjat siihen touhuun... miksi rahdata tavarat kalliimmalla rahdilla Ruotsiin ja purkaa kalliimmalla siellä...

Pitää kysäistä kapiaisilta olivatko miten kännissä kun tarinoitaan kirjoittivat. Hienoja yksityiskohtia ovat juttuihinsa keksineet :D
 
Tuolloin Ruotsin varuskuntia kiertäneenä muistiini ;) on sivusta kuultuna jäänyt, että Ruotsi osti DDR:stä 2S1:iä, ne kunnostettiin Puolassa (joku kapitalismiin kääntynyt ex-varikko), tuotiin Ruotsiin, varastoitiin, todettiin ampumatarvikkeeltaan epäyhteensopivaksi ja romutettiin:eek:. Eli mitä niitä halvalla Saksassa purkamaan, kun niihin voi vielä hakata kruunuja:ROFLMAO:
 
Tuolloin Ruotsin varuskuntia kiertäneenä muistiini ;) on sivusta kuultuna jäänyt, että Ruotsi osti DDR:stä 2S1:iä, ne kunnostettiin Puolassa (joku kapitalismiin kääntynyt ex-varikko), tuotiin Ruotsiin, varastoitiin, todettiin ampumatarvikkeeltaan epäyhteensopivaksi ja romutettiin:eek:. Eli mitä niitä halvalla Saksassa purkamaan, kun niihin voi vielä hakata kruunuja:ROFLMAO:

Oletan, että tuo "epäyhteensopiva" tarkoittaa sitä, että ammukset eivät täyttäneet turvallisuus-standardeja mitä Ruotsalaiset niiltä vaativat. Toisaalta pitää muistaa että swedut olivat kovasti armeijan alasajon kannalla jo tuolloin, joten kaikki tekosyyt varmastikin kelpasi.
 
Back
Top