RistoJ kirjoitti:iku-tykäri kirjoitti:Vedettävä tykistö ei ehdi siirtyä vastatykistön alta pois. Se on mahdotonta koska tykin saaminen kuljetuskuntoon kuorkin perään kestää liikaa, yleensä vähintään 5 minuuttia. Vanjalla on käytössään valtava määrä vastatykistötutkia, jotka ovat vieläpä helevetin hyviä, ynnä muuta tykistötiedusteluun käytettävää välineistöä. Heillä on käytössään myös valtava määrä vastatykistötoimintaan kelpaavaa raketinheittimistöä, kuten Smerch ja Uragan, ja tietenkin normiputkitykistöä, tykistöohjuksia ja risteilyohjuksia unohtamatta.
Voitte kuulkaa uskoa että he saavat toimitettua rautaa meikäläisen tykistön asemiin alle viiden minuutin. Jos patteri on ajokunnossa silloin, kuolo korjaa.
Tuota väitettä venäläisten vastatykistötutkista en kyllä ihan allekirjoittaisi. Käytössä on toki varmasti suurehkot määrät tutkia, mutta ne ovat melkoisen lyhytkantamaisia ja teknologialtaan melko vanhoja eli 70-80-luvuilta (vaikkakin osittain päivitettyjä). Laajimmin käytössä on tietääkseni ZOOPARK-1 (1L219M) ja se on varsin vaatimaton järjestelmä uusiin länsimaisiin (esim. Arthur tai AN/TPQ-37) verrattuna.
ZOOPARK-1 valmistajan sivut
Kehitystyön alla on toki uusi versio 1L260, jonka speksit eivät nekään vaikuta mitenkään ihmeellisiltä mutta on varmasti aikaisempaa parempi. Saa nähdä koska tämä tulee käyttöön.
ZOOPARK-1 (1L260) versio
Tuolla aikaisemmin jo kyselin miten helppoa on huomata tuollainen tykistötutka työssään?
Jos sen huomaa niin senhän voi kokeilla ampua hiljaseksi.
Tai voiko ELSO:n pojat haitata sen toimintaa