Voin olla väärässäkin, mutta mielestäni SPACIDOa on esitelty ammuksena joka ei käytä mitään satelliittipaikannusta. Luulisi että on täysin mahdollista arvioida paikka ballistisella radalla lähtönopeuden, ajan ja nopeuden avulla integroimalla. Eikös pituussuunnassa merkittävimmät hajontaan vaikuttavat voimat muunnu laskennan kannalta lopulta muutoksiksi ammuksen nopeudessa?
Voisi kuvitella että apuna voi olla jotakin inertiasensoreita arvioimaan lennon vaihetta tai tarkentamaan laskelmia. Ainakin se on teknisesti mahdollista ja niitä kait käytetäänkin joissakin ammuksissa.
SPACIDO taitaa käyttää radiolinkkiä ohjelmointiin. Kuten vaikkapa Nammon 40mm ohjelmoitava kranaatti. Rheinmetallin vingmate käyttää ir-laseria mikä on mielestäni fiksuin systeemi.
Taitaa olla tosiaan että pituuskorjatut ammukset jää muiden älyammusten jalkoihin. Vaikka idea on kyllä fiksu. Eikös pituushajonta ole paljon isompi kuin sivuttainen. Ja varmaankin vielä kriittisempi omien turvallisuuden kannalta ammuttaessa lähelle omia joukkoja. On varmasti paljon helpompi kehittää 1d kuin 2d-korjaava ammus, mutta tuotantokustannukset eivät varmaan valmiille tuotteelle hirveästi eroa. Mitä nyt INS/GNSS ja monimutkaisempi ohjausjärjestelmä.
Seison kovennettua: Spacidon tiedonsiirto on toteutettu radiolla ainakin alkulennon ajaksi ja lentoradan korjaus perustuu ammuksen lentoradan alkupään mittaukseen lähtönopeustutkalla. Satelliittipaikannusta ei käytetä. Lisänä on aiemmin mainittu
Doppler Cinemometer, mitä se sitten tekeekin.
Erikois-lähtönopeustutka mitannee noin ~5 s ajan ammuksen rataa, joten lähtönopeus- ja alkuradan pituuskantamaan vaikuttavat virheet voidaan ohjelmallisesti korjata tai kertoa Spacido-sytyttimelle. Ohessa idea kuvana:
Lähde: Vanhasta viestistä
#6,086 tiedosto campion.pdf ja siinä viestin ympärillä on samaa keskustelua kuin nyt käymme,
. Viiteviestin muutkin tiedostot ovat tutustumisen arvoisia.
Sen verran vänkään vielä vastaan yleisellä tasolla, että Spacido-sytytintä on mainostettu GPS-riippumattomana järjestelmänä, mutta ei liene sanottu suoraan, että se on satelliittipaikannusjärjestelmistä (muista kuin GPS) riippumaton, vaikka asia nyt niin onkin. Ehkä se liittyy siihen, että samoihin aikoihin on ollut tekeillä myös muita rataa korjaavia sytytinprojekteja ja siihen, että ranskalaiset eivät halunneet tuolloin olla USA:n talutusnuorassa GPS-paikannusdatan suhteen, joka ei välttämättä kelpaa heidän asiakkailleen "kolmansissa maissa".
Ammuksen paikan määritys (integrointi) ammukseen tai sen sytyttimeen kiinnittyvästä kiintyvyysanturista ei onnistune, koska ammus tekee "epämääräistä" liikettä. Se pyörii ja heilahtelee eikä sen pituusakseli ole ratatangentin suuntainen. Pahimmillaan se voi tulla perä edellä maahan. Ohessa prekessio/nutaatio leikekuva Asejärjestelmäopin kirjasta:
Ohessa linkki kirjaan ja kuva löytyy sivulta 131:
Kiihtyvyysmittauksen suhteen lienee ongelmana se, miten pidetään kirjaa sytyttimen kiihtyvyysantureiden mittaussuunnasta vs. maahan kiinnitetty koordinaatisto, jossa toivottu iskemäpaikka on ilmoitettu.
Yksi Spacidon mahdollinen ongelma on myös erikoinen lähtönopeustutka, joka on ensimmäisen linkin mukaan ranskalaisten oma viritys. Esim. tavallinen Weibel:n lähtönopeustutka (tactical muzzle velocity radar) antaa tuloksen (lähtönopeuden, hidastuvuuden sekä etäisyyden) 2:ssa sekunnissa laukauksesta, mutta Spacidon tutkan pitäisi mitata ~5 s ja sitten siirtää dataa sytyttimelle. Ammus etenee alkuvaiheessa täyspanoksella ammuttaessa nopeudella > 900 m/s eli etäisyydelle ~4,5 km viiden sekunnin aikana. Yltääkö normaali lähtönopeustutka sinne saakka ja saako niiden datasta suuntapoikkeamat?
Ohessa linkki Weibel:n "tavallisen" taktisen lähtönopeustutkan esitteeseen:
Mainitut esimerkit 40 mm ampumatarvikkeista (Nammo 40 mm kranaattikonekiväärin ampumatarvikkeet?) ja RWM:n Wingmate eivät soveltune tykistön epäsuoran tulen sytytintekniikan verrokeiksi.
Laserilla tiedonsiirto aseelta sytyttimelle ei onnistune peräviratusyksikön tai rakettiavusteisen ammuksen ajoaineen palon sekä savun vuoksi, yleisemmin pilvien, sumun, pölyn, sateen jne vuoksi ja pitkällä tiedonsiirtoetäisyydellä 4,5+ km.