Tykistö

Ajettaessa miinaan kuljettajan pyyteettömäksi viimeiseksi tehtäväksi yhdessä etuakselin kanssa jää lentää ilmaan ja paiskautua tykin putkeen, jotta muu miehistö voi selviytyä.
Väitetään olevan miinankestävä:
As with most South African produced military vehicles, the chassis is mine-protected, with the floor of the vehicle being double layered for improved protection. This allows the G6-45 to withstand three TM46 anti-tank landmine explosions.
https://tanks-encyclopedia.com/coldwar/south_africa/rhino

Pasin telamiinaanajoissa akseli on säilynyt melko ehjänä eikä ilmaan lentämistä ole tapahtunut. G6:ssa on suurempi maavara rungosta mitattuna, reilusti isommat renkaat ja räjähdyspaine pääsee purkautumaan vapaammin, kun pyörän päällä ei ole mitään. Laitteen massa on 46 t joka auttaa vähentämään tärähdystä verrattuna kevyempiin (esim Pasi).

Veikkaan, että telamiinalla ei G6:n kuskia saa eliminoitua. Saattaa olla jopa, että suuren pyörän ansiosta ripustus säilyy ehjänä ja pyörän vaihdon jälkeen matka voi jatkua.
 
Siinä on kyllä kovia kisaajia ”rumin vekotin” kisaan. G6 hytin suunnittelija vissiin nähnyt blackbirdin joskus mutta ei enää muista miten se olikaan tehty.
Sivuikkunat lokasuojina on aika mielenkiintoinen ratkaisu. Toki johtuu siitä, että lokasuojat peittäisivät näkyvyyden kokonaan. Katso liite: 122080

Muistuttaa siitä vaiheesta, kun lokasuojat polkupyörässä ei olleet muodissa. Pestiin mieluummin takkia.
Tekninen suunnittelu on kompromissien tekemistä. Muita asioita olisi pitänyt muuttaa huonommiksi, jos tuon olisi tehnyt eri tavalla.

Mittojen takia tämä ei saata olla niin suuri ongelma kuin ensimmäiseksi tulee mieleen. Ao kuvan mukaan pyörän kyljestä olisi ikkunaan matkaa 65 cm ja ohjaamo on etuakselin etupuolella. Renkaat ovat traktorikokoa. Monessa traktorissa lokasuojat eivät peitä takapyörää kokonaan ja sivulasi on lähempänä lokasuojan reunaa (kuin tässä etäisyys pyörään) ilman ongelmia. Olisivat myös voineet laittaa tuohon jousituksen mukana liikkuvan lokasuojan, jos likaantuminen olisi ongelma.

Katso liite: 122081
Katso liite: 122082
Yksi syy tuohon toteutukseen on myös väistämättä lavetin vakaustarve, joka saavutetaan mahdollisimman matalalla painopisteellä (ja noilla rungon alla olevilla tukijaloilla).

Meillähän siis testattiin aikoinaan Danaa (tai siis sen kehitysversiota Zuzanaa), samaan aikaan kuin AS-90:ä ja PzH 2000:a (joista Zuzana oli huonoin ja PzH 2000 paras). Olisi ollut mielenkiintoista, jos Zuzanan tilalla olisi ollutkin G6, jota ymmärtääkseni ammattilaiset ovat pitäneet parempana toteutuksena pyöräalustaisesta itseliikkuvasta tykistä.
 
Kazakstan on alkanut rakentamaan omaa ammustuotantoa tykistökaliipereissa 122, 152 ja NATOn 155 mm singaporelaisen kumppanin kanssa, jota jutussa ei nimetä.

Ryssälässä varmaan tykätään, että ns. löyhästi liittolainen alkaa tehdä NATOn kalustoon sopivaa ammusta ja tuskin siellä riemusta kiljutaan senkään suhteen, että 122 ja 152 mm kauppaan globaalisti syntyy lisää kilpailua.


Vastaavasti Romaniaan ollaan puuhaamassa ammustehdasta, joka tuottaisi pääasiassa 120 mm PSV- ja 155 tykistöammuksia.


Hankkeeseen on myönnetty jo 920 M$ laina USA:n valtiolta.

 
Back
Top