Fysiikan lakien takia, kyllä, mutta he eivät pelaa niiden lakien mukaan mitä meillä on.
Tuohon on vaikea sanoa mitään, koska oma ajatteluni ei tunne muita fysiikan lakeja ja nämä tututkin se tuntee aika huonosti.
Jos koittaisi noin scifi-fantasia -näkökulmasta pohtia tuota asiaa, niin mieleen tulee sellainen ajatus, että jos jokin liikkuu meille tutussa todellisuudessa niin sen pitää liikkua tämän todellisuuden lainalaisuuksien mukaan.
Jos taas ajatusleikiteltäisiin esim. erilaisten laadullisesti erilaisten todellisuuksien lomittumisella, niin heräisi kysymys, että voimmeko ollenkaan havaita niitä ilmiöitä, jotka sijoittuvat lomittuneissa järjestelmissä meidän luonnonlakiemme ulkopuolelle?
Olen itse leikitellyt paljon lomittuneiden järjestelmien skematiikalla. (Tätä ei oikein voi olla huomaamatta esim. aloittamissani hybridihöpinä- ja yksilötuotanto -ketjuissa.) Niiden huomioiminen on käsiteavaruuden ilmiöiden parissa vähän niin kuin pakollinen juttu jota ilman ei pääse mihinkään muualle kuin syvälle suohon vakuuttuneena siitä, että oma "ajattelu" pystyy kävelemään vetten päällä. (Tämän egomaanisen harhakuvan voi sitten projisoida meikäläiseen jos haluaa.)
Mulla ei ole minkäänlaista lukkoonlyötyä näkemystä siitä, onko olemassa meille tuttujen elämän muotojen ulkopuolisia kehittyneempiä elämän muotoja jotka vierailisivat täällä. Olen kuitenkin hyvin varovainen hyväksymään sellaisia kategorisia selitystapoja, jotka mahdollistaisivat tai tukisivat ihmisille tyypillisten systeemisten ajatusvirheiden mahdollisuutta asiaa pohdiskellessa.
Tämän takia otan oman arviointini lähtökohdaksi sen oletuksen, että mikä on havaittavissa meille tutussa fyysisessä todellisuudessa, mitä luultavammin on sidottu meille tutun fyysisen todellisuuden lainalaisuuksiin. Mikä ei ole havaittavissa meille tutussa fyysisessä todellisuudessa, siitä taas ei voi sanoa mitään luotettavaa.
Tiedän, että tämä lähtökohta on rajoittunut ja joidenkin mielestä ehkä jopa ahdasmielinen. Siinä on kuitenkin jotain sellaista logiikkaa, josta haluan pitää kiinni.
Ja muistutan että tuo lähtökohta ei poissulje sitä, ettei todellisuus rajaudu toistaiseksi tiedossa olevaan.