UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut



 
Oliko Patrian AMV-UGV moodaus jo täällä näytetty? Kaikki AMV:t voidaan muuttaa jälkiasennuksella UGV-malleiksi. Tuota kehittämällä IMI:n tyyppiseksi ratkaisuksi voidaan käyttää tiedusteluun miehittämätöntä alustaa. Lisää kameroita ja lämppärit sekä päälle 30mm asetorni niin syntyy aseistettu tiedusteluajoneuvo.
 
Oliko Patrian AMV-UGV moodaus jo täällä näytetty? Kaikki AMV:t voidaan muuttaa jälkiasennuksella UGV-malleiksi. Tuota kehittämällä IMI:n tyyppiseksi ratkaisuksi voidaan käyttää tiedusteluun miehittämätöntä alustaa. Lisää kameroita ja lämppärit sekä päälle 30mm asetorni niin syntyy aseistettu tiedusteluajoneuvo.

Vaikea nähdä mikä järki AMV:n UGV-modauksessa suoraan on. Miehittämätön vehjehän voidaan tehdä pieneksi ja kevyeksi jolloin saavutetaan todellisia etuja liikkuvuudessa miehitettyyn verrattuna, esim. ilmakuljetteisuus, toiminta-alue ym.
 
Vaikea nähdä mikä järki AMV:n UGV-modauksessa suoraan on. Miehittämätön vehjehän voidaan tehdä pieneksi ja kevyeksi jolloin saavutetaan todellisia etuja liikkuvuudessa miehitettyyn verrattuna, esim. ilmakuljetteisuus, toiminta-alue ym.
Koska takatilaan voidaan lastata paljon tavaraa ja kuljettaa se tavara suojassa turvallisesti paikasta A, paikkaan B.
Kotimaan puolustamisessa tälle ei ole ehkä suurta tarvetta, siirtomaa sodissa saattaa olla.
 
Koska takatilaan voidaan lastata paljon tavaraa ja kuljettaa se tavara suojassa turvallisesti paikasta A, paikkaan B.
Kotimaan puolustamisessa tälle ei ole ehkä suurta tarvetta, siirtomaa sodissa saattaa olla.

Hyvä näkökulma, ja onhan kotimaan toimissakin etu mitä vähemmän joukolla on lihaa matkassa.

Lisäksi ei kestäne kauan niin miehittämättömyys on ikään kuin sisäänrakennettuna - samat sensorit, kamerat, tietoliikenneyhteydet ym. ovat miehitetyssä ajoneuvossa vakiona. Tätä voi käyttää apuna esim. pitkillä marssiosuuksilla.
 
Vaikea nähdä mikä järki AMV:n UGV-modauksessa suoraan on. Miehittämätön vehjehän voidaan tehdä pieneksi ja kevyeksi jolloin saavutetaan todellisia etuja liikkuvuudessa miehitettyyn verrattuna, esim. ilmakuljetteisuus, toiminta-alue ym.
Iso ajoneuvo kykenee kantamaan kuormaa ja aseistusta enemmän sekä tuo on vahvasti panssaroitu ja ei tuhoudu niin helposti. Ehkä rajallinen hyöty meille, mutta voitaisiin käyttää vaaralliseksi tiedettyjen paikkojen tiedusteluun ja tulitukeen. Ilman miehistöä ajoveuvoa voi käyttää pahoissa paikoissa kun ei ole riskiä tappioista. AMV-alustalla on pitkä toimintasädeja hyvä operatiivinen liikkuvuus.
 
Vaikea nähdä mikä järki AMV:n UGV-modauksessa suoraan on. Miehittämätön vehjehän voidaan tehdä pieneksi ja kevyeksi jolloin saavutetaan todellisia etuja liikkuvuudessa miehitettyyn verrattuna, esim. ilmakuljetteisuus, toiminta-alue ym.

Toivottavasti kyseessä on ensisijaisesti teknologian demonstrointi. Jos ei, niin en kyllä odottaisi mitään ostoryntäystä...
 
Good as some drones are becoming at obstacle avoidance, accidents do still happen. And as far as robots go, drones are very much on the fragile side of things. Any sort of significant contact between a drone and almost anything else usually results in a catastrophic, out-of-control spin followed by a death plunge to the ground. Bad times. Bad, expensive times.

A few years ago, we saw some interesting research into software that can keep the most common drone form factor, the quadrotor, aloft and controllable even after the failure of one motor. The big caveat to that software was that it relied on GPS for state estimation, meaning that without a GPS signal, the drone is unable to get the information it needs to keep itself under control. In a paper recently accepted to RA-L, researchers at the University of Zurich report that they have developed a vision-based system that brings state estimation completely on-board. The upshot: potentially any drone with some software and a camera can keep itself safe even under the most challenging conditions.

A few years ago, we wrote about first author Sihao Sun’s work on high speed controlled flight of a quadrotor with a non-functional motor. But that innovation relied on an external motion capture system. Since then, Sun has moved from Tu Delft to Davide Scaramuzza’s lab at UZH, and it looks like he’s been able to combine his work on controlled spinning flight with the Robotics and Perception Group’s expertise in vision. Now, a downward-facing camera is all it takes for a spinning drone to remain stable and controllable

 
Back
Top