UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

US_Army_tests_Textron_Ripsaw_M5_UGV_as_part_of_Robotic_Combat_Vehicle_program_925_001.jpg


As a part of the Next-Generation Combat Vehicle (NGCV) U.S. Army program, the U.S. Army plans to acquire three RCV (Robotic Combat Vehicle ) variants, Light, Medium, and Heavy. The RCV-M is to weigh between 10 and 20 tons, with dimensions (length, width, height) of no more than 230 x 107 x 94 inches. In terms of transportability, a single RCV-M is to be transported by a C-130 transport aircraft.

The RCV-M is also expected to have a robust sensor package and be capable of integration with UAVs. It is considered to be a “durable” system and more survivable than the RCV–L.

Reportedly, the U.S. Army does not have a formal acquisition approach for the RCV, but it plans to experiment from FY2020 (Fiscal Year) to FY2023 with human interface devices and reconnaissance and lethality technologies.

The RIPSAW M5 is a tracked armed UGV (Unmanned Ground Vehicle) or Robotic Combat Vehicle (RCV) developed by the team Ripsaw, which consists of Textron Systems, Howe & Howe, and FLIR Systems. The vehicle was unveiled for the first time to the public in October 2019 during the defense exhibition, Association of United States Army (AUSA) that was held in Washington D.C.

The RIPSAW M5 is based on a tracked chassis and can be powered by a 1,500hp gasoline engine or a 1,000hp diesel engine coupled to an Allison automatic transmission. The suspension consists of rubberised D-shaped tank track, two sprocket wheels, three return rollers, and five road wheels. It can run at a maximum speed of 65 km/h. It has a combat weight of 10.5 tons with a payload capacity of 3,628 kg.

The RIPSAW M5 is fitted with the FLIR SUMIT providing seamless EO and IR (Electro-Optical/Infra-Red) image composites for 360-degree situational awareness for remote vehicle operations. EO/IR systems are imaging systems used for military or law enforcement applications which include both visible and infrared sensors. Because they span both visible and infrared wavelengths, EO/IR systems provide total situational awareness both day and night and in low light conditions.

The RIPSAW M5 is fitted with a Protector medium-calibre turret-30 that can be armed with a 30 or 40mm Bushmaster cannon and a 7.62mm coaxial machine gun. The automatic cannon is fed by a link-less ammunition handling system.

Tykkään. Tuossa on sitä new generation henkeä. Tykkään erityisesti että sillä on konetykki kyydissä.
 
US_Army_tests_Textron_Ripsaw_M5_UGV_as_part_of_Robotic_Combat_Vehicle_program_925_001.jpg




Tykkään. Tuossa on sitä new generation henkeä. Tykkään erityisesti että sillä on konetykki kyydissä.
Alla lisää näistä:

 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Boeing ilmeisesti ulkona Skyborgista. Rajattiin Kratosiin ja General Atomicsiin. Eli ATS/Loyal Wingmania ei sovellettu Skyborgiin, kuten jotkut odottivat. Bojo selvisi kuitenkin aiemman downselectin.
Boeing, another company that was previously downselected and had been expected to adapt its “Airpower Teaming System” for the Skyborg mission, did not receive a contract for work under the program. It should be noted that the flights with Kratos and GA-ASI UAVs are the only ones that have been revealed by either the service or the companies.
 
Mietin tovin sitä, laittaisinko toiseen ketjuun mutta seison tarvittaessa korjattuna. Peukkua hankkeelle!
https://www.kaleva.fi/taistelukentalle-on-tulossa-alykkaita-koneita-soti/3900667

Taistelukentälle on tulossa älykkäitä koneita sotilaiden kumppaniksi – oululainen Bittium mukana yhteistyöprojektissa​

Bittium on mukana EU:n projektissa tutkimassa miehittämättömien taistelujärjestelmien käyttöä. Bittium vastaa iMUGS-järjestelmän tiedonsiirrosta.​


Pasi Klemettilä
12
24.08.2021 07:00

PUOLUSTUSTEOLLISUUS
iMUGS-projektin demonstraatiossa Virossa näytettiin, miten sotilasosaston tukena oli miehittämätön maakulkuneuvo kuljettamassa haavoittunutta ja drooni välittämässä tietoa.

iMUGS-projektin demonstraatiossa Virossa näytettiin, miten sotilasosaston tukena oli miehittämätön maakulkuneuvo kuljettamassa haavoittunutta ja drooni välittämässä tietoa.
KUVA: MILREM ROBOTICS
EU:ssa selvitetään miehittämättömien taistelujärjestelmien käyttöä puolustusvoimissa. Oululainen teknologiayhtiö Bittium on mukana tutkimassa asiaa.
Tulevaisuuden sodankäynnissä isoa roolia uskotaan olevan miehittämättömillä taistelujärjestelmillä, joista jo esimerkiksi erilaiset droonit ovat olleet paljon esillä. Tehokkaan toiminnan kannalta olennaista on, kuinka taistelujoukot ja miehittämättömät asejärjestelmät toimivat yhdessä.
Bittium on mukana iMUGS-projektissa, jossa kehitetään eurooppalaista standardia tällaisille järjestelmille.
Seitsemästä maasta olevien yritysten yhteenliittymä pääsi kilpailun kautta mukaan hankkeeseen ja sai EU:n komission rahoituksen. Virolaiset ovat alusta saakka johtaneet projektia.
Bittium vastaa iMUGS-järjestelmän tiedonsiirrosta.

Bittiumin puolustus ja turvallisuus -liiketoiminnan operatiivinen johtaja Harri Romppainen kertoo, että Bittium luo verkkokokonaisuuden, jossa miehittämättömät ajoneuvot keskustelevat keskenään. Bittium esimerkiksi järjestää maastoon 4G/5G-tukiaseman sekä yhteyksiä myös siviiliverkon kautta.
– Me käytämme kaikkia mahdollisia ja parhaita keinoja siirtää tietoa, sekä sotilas- että siviilijärjestelmien kautta tilanteen mukaan. Kehitämme myös järjestelmiä, jotka mahdollisimman hyvin sietävät vihollisen aiheuttamaa häirintää.
4G- ja 5G-verkko ovat paljon helpommin häirittävissä kuin sotilasverkko.
iMUGS -projektissa kehitetään järjestelmiä, joita ei ole aseistettu. Ajoneuvot mittaavat asioita, käyttävät tutkaa, mahdollisesti ottavat videokuvaa tai sitten ajoneuvot ovat ”muuleja”, jotka kuljettavat varusteita tai haavoittuneita. Ajoneuvot toimivat ihmisen kanssa yhteistyössä. Projektissa käytettävät miehittämättömät telavaunut ovat virolaisen Milrem Robotics-yhtiön kehittämiä.
Ajoneuvo kykenee seuraamaan ihmistä, mutta operaattori on vähintään varmistamassa toiminnan. iMUGS-projektissa tullaan ainakin rajatusti demonstroimaan myös autonomisempaa toimintaa.

Ajoneuvo kykenee seuraamaan ihmistä, mutta operaattori on vähintään varmistamassa toiminnan. iMUGS-projektissa tullaan ainakin rajatusti demonstroimaan myös autonomisempaa toimintaa.
KUVA: VEERA RAHTULA
Autonomisille laitteille voidaan antaa tehtäväksi hakea haavoittuneet. Parveilu tarkoittaa sitä, että laitteet keskenään päättävät, mikä hakee kohteen mistäkin.
– Tällainen parveilutoiminta autonomisesti on tosi haastavaa. Se vaatii älyä, se vaatii ihmiseltäkin aika joustavaa päätöksentekoa ja tilannekuvan ymmärrystä, Romppainen sanoo.
Kun sotilastehtävissä miehittämättömät laitteet keskustelevat keskenään, siinä on omat erityispiirteensä. Viestinnän täytyy olla laajakaistaista, hyvin reaaliaikaista ja hyvin automaattista ja autonomista. Koko ajan ei ole ihmistä valvomassa, toimivatko yhteydet vai eivät.
Verkon täytyy muodostua hyvin automaattisesti ja pysyä luotettavasti toiminnassa. Vastustaja pyrkii tositilanteessa häiritsemään toimintaa, ja kyberturvallisuus on otettava kehityksessä koko ajan huomioon.
Bittium hyödyntää kehittämiään ohjelmistoradioita puolustussektorin tuotteissaan. Ne ovat Harri Romppaisen mukaan erinomainen alusta sotilastietoliikenteen uusille ominaisuuksille.

Bittium hyödyntää kehittämiään ohjelmistoradioita puolustussektorin tuotteissaan. Ne ovat Harri Romppaisen mukaan erinomainen alusta sotilastietoliikenteen uusille ominaisuuksille.
KUVA: PEKKA PEURA
Euroopan komission rahoituksella hoidettava projekti on Romppaisen mielestä merkittävä.
– On iso asia, että puolustusteollisuuden tutkimusta ja kehitystä on alettu rahoittaa Euroopan komission rahoituksella. Aiemmin rahoitusta on ollut siviili- ja viranomaistuotteiden ja -järjestelmien kehittämiseen.
Projektilla on rahoitusta noin 32 miljoonaa euroa, EU:n kautta tulee suoraan 30 miljoonaa euroa.
Tällainen rahoitus on osallistuville yrityksille erinomainen väylä tutkimukseen, niin myös Bittiumille
– Rahoitus on hyvin lähellä sataa prosenttia näissä hankkeissa, mutta ei se riitä pelkäksi perusteeksi. Pitää syntyä myös tuloksia.
Bittium halusi mukaan, koska yhtiöllä on jo tuotteita, jotka on kehitetty puolustusjärjestelmien taktiseen tiedonsiirtoon.
– Meidät on tunnustettu tiedonsiirron osaajana. Meitä kysytään aika paljon mukaan EU:n uusiin hakuihin, ja kysellään lähtisimmekö me kommunikaatioita tekemään. Pitää aika paljon valitakin, mihin lähdetään.
Maailmassa on kourallinen sotilasradioiden kehittäjiä, jotka tekevät samantyyppisiä tuotteita kuin Bittium. Ne ovat isoja yrityksiä, joilla on vahva kansallinen tausta.
– Ne ovat kovia kilpailijoita, mutta esimerkiksi 4G/5G-osaaminen on meillä uniikkia. Perinteisesti kilpailijat ovat keskittyneet vain sotilaspuoleen.
– Me hyödynnämme sitä maksimaalisesti, että olemme ketteriä ja tuomme siviiliteknologiaa mahdollisimman ketterästi mukaan.

Kymmenessä vuodessa ehkä käytössä
Pasi Klemettilä
Ehkäpä kymmenen vuoden päästä EU-maiden maavoimien sotilaiden koulutuksessa ja toiminnassa voi jopa autonomisia ajoneuvoja kulkea maastossa sotilasryhmän mukana.
Ajoneuvoilla hoidetaan raskaiden tavaroiden siirtoa, voidaan työntää esteitä pois tai evakuoida haavoittuneita. Ajoneuvossa voi olla lentäviä droonisensoreita, jotka välittävät tietoa johtamispaikoille. Ajoneuvon pitää tunnistaa ihmiset niin, ettei se aja ihmisten päälle.
Virolaisen Milrem Roboticsin valmistama miehittämätön kulkuneuvo kuljettamassa droonia.

Virolaisen Milrem Roboticsin valmistama miehittämätön kulkuneuvo kuljettamassa droonia.
KUVA: MILREM ROBOTICS
Harri Romppaisen mukaan tällaisen järjestelmän tuotteistaminen voisi tapahtua jopa viidessäkin vuodessa, mutta uusien järjestelmien käyttöönotto puolustussektorilla tapahtuu perinteisesti hitaasti verrattuna siviilimarkkinoihin.
– Miehittämättömät järjestelmät tulevat lisääntymään, se on trendi joka puolella maailmaa. Euroopassa kannattaa panostaa siihen, että meillä on eurooppalaista osaamista tällä alueella, Romppainen sanoo.
– Tämä iMUGS -hanke on vielä luonteeltaan tutkimusta ja hyvin aikaista kehittämistä. Uskon, että 2020-luvulla nämä tuotteistuvat operatiiviseen käyttöön. Nyt tutkitaan, miten järjestelmät pitäisi rakentaa ja miten ne toimivat osana puolustusjärjestelmää ja yhteistyössä ihmisen kanssa.
Romppainen arvioi, että USA:llakin vastaavat järjestelmät ovat vielä kokeiluvaiheessa.
Käytössä olevissakin sotilasjärjestelmissä on jo kuitenkin älyä, tietokoneet tekevät päätöksiä aika paljon.
On jo esimerkiksi ohjuksia, jotka osaavat lennon aikana itse päättää, onko näkyvissä oleva maali oikea vai väärä. Jos maali on väärä, ohjus voi keskeyttää tehtävänsä.
Romppaisen mukaan siitä keskustellaan, mikä on ihmisen rooli päätöksenteossa.
– Ainakin toistaiseksi ajatellaan, että ihminen antaa luvan tai käskee laitetta toimimaan.
 
Japanilaiset kuvasivat TB-001 dronen ensimmäistä kertaa.

Myös vanhempi BZK-005 on käynyt tekemässä tiedusteluja.
 
Sattumalta bongasin uutisen drone-kolarista.



10.08.2021, Buttonville, Canada.

Laskeutumassa ollut Cessna 172 luuli törmänneensä ilmassa lintuun, mutta maassa selvisi että kolarin toisena osapuolena olikin drone.

Erikoiseksi asian tekee että dronea oli lennättänyt paikallinen poliisilaitos.

Dronen merkkiä ja mallia ei ole paljastettu, mutta tiedossa on että Yorkin poliisi oli hommannut n 2,4 kg painoisia Aeryon SkyRanger -droneja. Eli selkeästi järeämpiä kuin harrastelijoiden laitteet.

Poliisi on vahvistanut että kyseessä oli heidän drone ja ilmailuviranomaiset selvittävät asiaa. Lehtitiedot vähän epäselviä, mutta siellä ihmetellään että miksi poliisi lenteli noin lähellä kenttää ilman että olivat ilmoittautuneet lennonjohdolle.
 
Sattumalta bongasin uutisen drone-kolarista.



10.08.2021, Buttonville, Canada.

Laskeutumassa ollut Cessna 172 luuli törmänneensä ilmassa lintuun, mutta maassa selvisi että kolarin toisena osapuolena olikin drone.

Erikoiseksi asian tekee että dronea oli lennättänyt paikallinen poliisilaitos.

Dronen merkkiä ja mallia ei ole paljastettu, mutta tiedossa on että Yorkin poliisi oli hommannut n 2,4 kg painoisia Aeryon SkyRanger -droneja. Eli selkeästi järeämpiä kuin harrastelijoiden laitteet.

Poliisi on vahvistanut että kyseessä oli heidän drone ja ilmailuviranomaiset selvittävät asiaa. Lehtitiedot vähän epäselviä, mutta siellä ihmetellään että miksi poliisi lenteli noin lähellä kenttää ilman että olivat ilmoittautuneet lennonjohdolle.

Sinällään ei kai yllätä, että kyseessä on poliisi drone, poliiseja yleensäkin koskee hieman toiset säännöt liikenteessä, niin kai se mentaliteetti on jatkunut tuonnekin etekin jos koulutusta asiasta ei ole annettu tarpeeksi.
 
Sinällään ei kai yllätä, että kyseessä on poliisi drone, poliiseja yleensäkin koskee hieman toiset säännöt liikenteessä, niin kai se mentaliteetti on jatkunut tuonnekin etekin jos koulutusta asiasta ei ole annettu tarpeeksi.

Itseä vaivaa suuresti että tuosta ei ole uutisoitu maailmalla oikeastaan ollenkaan.

Nyt olisi ihan oikea lentokoneen ja dronen törmäys eikä vain väitetty "läheltä piti" -tilanne.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top