![breakingdefense.com](/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fbreakingdefense.com%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F3%2F2021%2F11%2Fgray-eagle-er_3432_1920x1080-1024x576.jpg&hash=8e9e61e105c71f8e294a587f6fd1ec41&return_error=1)
EXCLUSIVE: General Atomics is secretly flying a new, heavily armed drone - Breaking Defense
The new yet-unnamed drone can carry up to 16 Hellfire missiles at a time — double the load of an MQ-1C Gray Eagle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aika selkeä ja hyvin perusteltu hävittäjäpilotin mielipide Muskin väitteelle, että miehitetty ilmailu olisi mennyttä. Droonien hyvät ja huonot puolet tuodaan selkeästi esille.
Jaahas, Ahti Lappi tainnut tehdä vaikutuksen?Voisi sanoa että hävittäjien aika päättyi tietyssä mielessä jo 1950-luvulla kun ilmatorjuntaohjukset sekä sellaiset ballistiset / risteilyohjukset joilla pystyi osumaan johonkin tulivat käyttöön. Sen jälkeen hävittäjien merkitys on vain vähentynyt. Hävittäjien aika ei tule päättymään pamauksella vaan vinkuen. Aivan kuten vuosikymmenien ajan hävittäjien pääaseena ovat olleet ohjukset seuraava askel on kun hävittäjien pääaseena ovat niiden ohjaamat droonit - "loyal wingmenit" ym. Jossain vaiheessa näitä on vaan helpompi ohjata maasta käsin ja droonien tekoälyä hyödyntäen.
Jaahas, Ahti Lappi tainnut tehdä vaikutuksen?![]()
No ei se hävittäjien aika ainakaan 1950-luvulla päättynyt ilmatorjuntaohjusten tulemiseen. Se on ihan täyttä scheissea!Meinaatko että hävittäjien merkitys olisi nykyään suurempi kuin Korean sodan aikoihin tai etteikö ilmataisteluja käytäisi pääsääntöisesti ohjuksin? Ihanko turhaan Loyal Wingmaneja, Skat-lennokkeja ym. kehitellään? Ei miehitetty hävittäjä ole menossa pois käytöstä huomenna, mutta ylihuomenna todennäköisesti.
Kyllä hevosiakin käytettiin toisessa maailmansodassa - suhteessa vähemmän kuin ensimmäisessä...
Duncan Sandys, White Paper 1957.Voisi sanoa että hävittäjien aika päättyi tietyssä mielessä jo 1950-luvulla kun ilmatorjuntaohjukset sekä sellaiset ballistiset / risteilyohjukset joilla pystyi osumaan johonkin tulivat käyttöön. Sen jälkeen hävittäjien merkitys on vain vähentynyt. Hävittäjien aika ei tule päättymään pamauksella vaan vinkuen. Aivan kuten vuosikymmenien ajan hävittäjien pääaseena ovat olleet ohjukset seuraava askel on kun hävittäjien pääaseena ovat niiden ohjaamat droonit - "loyal wingmenit" ym. Jossain vaiheessa näitä on vaan helpompi ohjata maasta käsin ja droonien tekoälyä hyödyntäen.
Jenkkien Skyborg tulee toimimaan itsenäisesti tekoälyn ohjaamana, joten "emäalukseksi", joka antaa tehtävät, kelpaa joku muukin kuin hävittäjä. Vaikkapa ilmatankkauskone.No ei se hävittäjien aika ainakaan 1950-luvulla päättynyt ilmatorjuntaohjusten tulemiseen. Se on ihan täyttä scheissea!
Suomikin pienenä, persaukisena maana on päätynyt tähän kalliiseen HX-hankkeeseen oman tutkimuksensa perusteella, koska monitoimihävittäjiä tarvitaan edelleen aika pitkälle ja miehitettyinä. Sitä paitsi Loyal WIngman on ATS-järjestelmä, ei maasta ohjattava drone. Niitä kehitellään siksi että ATS:n ohjaaminen on turvallisempaa läheltä ilmasta kuin kaukaa maasta. Signaalia ei pystytä häiritsemään niin tehokkaasti. Silti miehitetty hävittäjä niitä komentaa ja ne tukevat taistelukoneen tehtävää.
Suomikin pienenä, persaukisena maana on päätynyt tähän kalliiseen HX-hankkeeseen oman tutkimuksensa perusteella, koska monitoimihävittäjiä tarvitaan edelleen aika pitkälle ja miehitettyinä. Sitä paitsi Loyal WIngman on ATS-järjestelmä, ei maasta ohjattava drone. Niitä kehitellään siksi että ATS:n ohjaaminen on turvallisempaa läheltä ilmasta kuin kaukaa maasta. Signaalia ei pystytä häiritsemään niin tehokkaasti. Silti miehitetty hävittäjä niitä komentaa ja ne tukevat taistelukoneen tehtävää.
F-35 lentää melko todennäköisesti ilman pilottia jo 2030-luvulla, mutta niin tekevät muutkin. EA-18G on jo lentänyt ilman pilottia.Suomi on pieni mutta erittäin rikas maa nettovelaton maa, puolustusbudjettikin on eurooppalaisittain melko suuri.
Tietoliikennehaasteisiin tulee uusia ratkaisuja, esimerkiksi uudenlaiset satelliitti ja laserlinkit ym.
HX hanke on perusteltu nyt, ei Suomi voi jäädä odottamaan tekniikkaa joka voi tulla käyttöön kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Mutta lentävätkö HX:t palvelusaikansa lopulla ohjaamossa tietokone vai ihminen on asia erikseen... Alla fanipojan näkemys, mutta voi olla todellisuutta joskus 2040...
![]()
Vahvennus minun. Erittäin hyvin sanottu!Suomi on pieni mutta erittäin rikas maa nettovelaton maa, puolustusbudjettikin on eurooppalaisittain melko suuri.
Tietoliikennehaasteisiin tulee uusia ratkaisuja, esimerkiksi uudenlaiset satelliitti ja laserlinkit ym.
HX hanke on perusteltu nyt, ei Suomi voi jäädä odottamaan tekniikkaa joka voi tulla käyttöön kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Mutta lentävätkö HX:t palvelusaikansa lopulla ohjaamossa tietokone vai ihminen on asia erikseen... Alla fanipojan näkemys, mutta voi olla todellisuutta joskus 2040...
![]()
No ei se hävittäjien aika ainakaan 1950-luvulla päättynyt ilmatorjuntaohjusten tulemiseen. Se on ihan täyttä scheissea!
Suomikin pienenä, persaukisena maana on päätynyt tähän kalliiseen HX-hankkeeseen oman tutkimuksensa perusteella, koska monitoimihävittäjiä tarvitaan edelleen aika pitkälle ja miehitettyinä. Sitä paitsi Loyal WIngman on ATS-järjestelmä, ei maasta ohjattava drone. Niitä kehitellään siksi että ATS:n ohjaaminen on turvallisempaa läheltä ilmasta kuin kaukaa maasta. Signaalia ei pystytä häiritsemään niin tehokkaasti. Silti miehitetty hävittäjä niitä komentaa ja ne tukevat taistelukoneen tehtävää.
No ainakin britit päättivät 1957 puolustuspäätöksessään, että hävittäjien aika on ohi, ja ilmatorjuntaohjukset hoitavat homman. Lähes kaikki hävittäjien kehityshankkeet laitettiin jäihin, ja vain BAC Lightning säästyi. Ed linjaukset jäivät vain muulta maailmalta huomaamatta. Brittien ilmailuteollisuus joutui ensisijaiseksi sijaiskärsijäksi, ja alkoi pikkuhiljaa jäämään jälkeen kehityksestä.
Tästä olen vähän eri mieltä. Britannian ilmailuteollisuus oli tuhonnut itse itsensä toisen maailmansodan jälkeen Ilmailuministeriön avustuksella. Hillittömästi projekteja joista valtaosa myöhässä, todella kehnoa tuotantolaatua ym. Samaan aikaan säästöjä oli pakko tehdä, UK:n BKT:sta 9% meni asevoimille konservatiivisen arvion mukaan, asevelvollisuus kesti kaksi vuotta jne.
Jos otetaan esimerkiksi tuo selviytynyt BAC Lightning - aika pettymys verrattuna vaikkapa yksimoottoriseen Drakeniin, Mirage III:n tai Starfighteriin, lisäksi käytännössä yksikäyttökone.
Keskeytetyistä projekteista tuskin mikään olisi ollut varsinainen menestys. Jatkossakin resursseja kehitystyöhön olisi ollut jollei olisi ollut hillitöntä halua jatkuvaan uudelleenspeksaukseen mikä on ollut koko sotien jälkeisen ajan UK:n aseteollisuuden helmasynti.
Rajua menoa rakkiparalla.
![]()
Northrop Grumman Announces Team for NASA’s Next-Generation Lunar Terrain Vehicle
DULLES, Va. – Nov. 16, 2021 – Northrop Grumman Corporation (NYSE: NOC), is teaming up with AVL, Intuitive Machines, Lunar Outpost, and Michelin to design a Lunar Terrain Vehicle (LTV) to transport NASA’s Artemis astronauts around the lunar surface. This...news.northropgrumman.com
Kait se riippuu jalkojen koosta notta se ei sinne uppoa, mutta mikään ei estä sitä oppimasta ja kartoittamasta parhaita marja ja sienimaita. Jos elukat ei siitä häiriinny niin myös karjan ja riistan kartoitus on mahdollinen.Näitä tarvitaan lisää, mikähän toimisi puolijäätyneellä hillasuolla, vaihtelevassa säässä? Enkä nyt tarkoita anoppia.
Siellä on kuulemma mäkistä maastoa, jossa ei vesi kauan viihdy. Täällä tasamaalla pitänee kävelytyyliin ohjelmoida jonkunlaiset räpylät ja talvella nastat...Kait se riippuu jalkojen koosta notta se ei sinne uppoa, mutta mikään ei estä sitä oppimasta ja kartoittamasta parhaita marja ja sienimaita. Jos elukat ei siitä häiriinny niin myös karjan ja riistan kartoitus on mahdollinen.
Tuolla sweitsissä, missä tuo on kuvattu ja missä ne kehittää noita myös ESAn käyttöön ei kuitenkaan ole hirveitä suomaastoja. En usko että ne sanoisi ei jos niitä heittäisi haasteella täältä pohjolasta.