UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Saa nähdä tulevaisuudessa milloin tulee ensimmäinen joukkojen huoltoon tarkoitettu UAV.
UAV pitäisi varmasti pystyä kantamaan noin 100-150kg materiaalia. Tällöin kuljetusyksikköön menisi myös hätätapauksessa ihminen (haavoittunut)
Hajautettussa taistelussa voisi olla melkoisen näppärä laite.
Toki suomessa pärjätään pitkään mönkijöillä ja kuskeilla.
 
Aika selkeä ja hyvin perusteltu hävittäjäpilotin mielipide Muskin väitteelle, että miehitetty ilmailu olisi mennyttä. Droonien hyvät ja huonot puolet tuodaan selkeästi esille.
 
Aika selkeä ja hyvin perusteltu hävittäjäpilotin mielipide Muskin väitteelle, että miehitetty ilmailu olisi mennyttä. Droonien hyvät ja huonot puolet tuodaan selkeästi esille.

Voisi sanoa että hävittäjien aika päättyi tietyssä mielessä jo 1950-luvulla kun ilmatorjuntaohjukset sekä sellaiset ballistiset / risteilyohjukset joilla pystyi osumaan johonkin tulivat käyttöön. Sen jälkeen hävittäjien merkitys on vain vähentynyt. Hävittäjien aika ei tule päättymään pamauksella vaan vinkuen. Aivan kuten vuosikymmenien ajan hävittäjien pääaseena ovat olleet ohjukset seuraava askel on kun hävittäjien pääaseena ovat niiden ohjaamat droonit - "loyal wingmenit" ym. Jossain vaiheessa näitä on vaan helpompi ohjata maasta käsin ja droonien tekoälyä hyödyntäen.
 
Voisi sanoa että hävittäjien aika päättyi tietyssä mielessä jo 1950-luvulla kun ilmatorjuntaohjukset sekä sellaiset ballistiset / risteilyohjukset joilla pystyi osumaan johonkin tulivat käyttöön. Sen jälkeen hävittäjien merkitys on vain vähentynyt. Hävittäjien aika ei tule päättymään pamauksella vaan vinkuen. Aivan kuten vuosikymmenien ajan hävittäjien pääaseena ovat olleet ohjukset seuraava askel on kun hävittäjien pääaseena ovat niiden ohjaamat droonit - "loyal wingmenit" ym. Jossain vaiheessa näitä on vaan helpompi ohjata maasta käsin ja droonien tekoälyä hyödyntäen.
Jaahas, Ahti Lappi tainnut tehdä vaikutuksen?:rolleyes:
 
Jaahas, Ahti Lappi tainnut tehdä vaikutuksen?:rolleyes:

Meinaatko että hävittäjien merkitys olisi nykyään suurempi kuin Korean sodan aikoihin tai etteikö ilmataisteluja käytäisi pääsääntöisesti ohjuksin? Ihanko turhaan Loyal Wingmaneja, Skat-lennokkeja ym. kehitellään? Ei miehitetty hävittäjä ole menossa pois käytöstä huomenna, mutta ylihuomenna todennäköisesti.

Kyllä hevosiakin käytettiin toisessa maailmansodassa - suhteessa vähemmän kuin ensimmäisessä...
 
Meinaatko että hävittäjien merkitys olisi nykyään suurempi kuin Korean sodan aikoihin tai etteikö ilmataisteluja käytäisi pääsääntöisesti ohjuksin? Ihanko turhaan Loyal Wingmaneja, Skat-lennokkeja ym. kehitellään? Ei miehitetty hävittäjä ole menossa pois käytöstä huomenna, mutta ylihuomenna todennäköisesti.

Kyllä hevosiakin käytettiin toisessa maailmansodassa - suhteessa vähemmän kuin ensimmäisessä...
No ei se hävittäjien aika ainakaan 1950-luvulla päättynyt ilmatorjuntaohjusten tulemiseen. Se on ihan täyttä scheissea!

Suomikin pienenä, persaukisena maana on päätynyt tähän kalliiseen HX-hankkeeseen oman tutkimuksensa perusteella, koska monitoimihävittäjiä tarvitaan edelleen aika pitkälle ja miehitettyinä. Sitä paitsi Loyal WIngman on ATS-järjestelmä, ei maasta ohjattava drone. Niitä kehitellään siksi että ATS:n ohjaaminen on turvallisempaa läheltä ilmasta kuin kaukaa maasta. Signaalia ei pystytä häiritsemään niin tehokkaasti. Silti miehitetty hävittäjä niitä komentaa ja ne tukevat taistelukoneen tehtävää.
 
Voisi sanoa että hävittäjien aika päättyi tietyssä mielessä jo 1950-luvulla kun ilmatorjuntaohjukset sekä sellaiset ballistiset / risteilyohjukset joilla pystyi osumaan johonkin tulivat käyttöön. Sen jälkeen hävittäjien merkitys on vain vähentynyt. Hävittäjien aika ei tule päättymään pamauksella vaan vinkuen. Aivan kuten vuosikymmenien ajan hävittäjien pääaseena ovat olleet ohjukset seuraava askel on kun hävittäjien pääaseena ovat niiden ohjaamat droonit - "loyal wingmenit" ym. Jossain vaiheessa näitä on vaan helpompi ohjata maasta käsin ja droonien tekoälyä hyödyntäen.
Duncan Sandys, White Paper 1957.
 
No ei se hävittäjien aika ainakaan 1950-luvulla päättynyt ilmatorjuntaohjusten tulemiseen. Se on ihan täyttä scheissea!

Suomikin pienenä, persaukisena maana on päätynyt tähän kalliiseen HX-hankkeeseen oman tutkimuksensa perusteella, koska monitoimihävittäjiä tarvitaan edelleen aika pitkälle ja miehitettyinä. Sitä paitsi Loyal WIngman on ATS-järjestelmä, ei maasta ohjattava drone. Niitä kehitellään siksi että ATS:n ohjaaminen on turvallisempaa läheltä ilmasta kuin kaukaa maasta. Signaalia ei pystytä häiritsemään niin tehokkaasti. Silti miehitetty hävittäjä niitä komentaa ja ne tukevat taistelukoneen tehtävää.
Jenkkien Skyborg tulee toimimaan itsenäisesti tekoälyn ohjaamana, joten "emäalukseksi", joka antaa tehtävät, kelpaa joku muukin kuin hävittäjä. Vaikkapa ilmatankkauskone.
 
Suomikin pienenä, persaukisena maana on päätynyt tähän kalliiseen HX-hankkeeseen oman tutkimuksensa perusteella, koska monitoimihävittäjiä tarvitaan edelleen aika pitkälle ja miehitettyinä. Sitä paitsi Loyal WIngman on ATS-järjestelmä, ei maasta ohjattava drone. Niitä kehitellään siksi että ATS:n ohjaaminen on turvallisempaa läheltä ilmasta kuin kaukaa maasta. Signaalia ei pystytä häiritsemään niin tehokkaasti. Silti miehitetty hävittäjä niitä komentaa ja ne tukevat taistelukoneen tehtävää.

Suomi on pieni mutta erittäin rikas maa nettovelaton maa, puolustusbudjettikin on eurooppalaisittain melko suuri.

Tietoliikennehaasteisiin tulee uusia ratkaisuja, esimerkiksi uudenlaiset satelliitti ja laserlinkit ym.

HX hanke on perusteltu nyt, ei Suomi voi jäädä odottamaan tekniikkaa joka voi tulla käyttöön kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Mutta lentävätkö HX:t palvelusaikansa lopulla ohjaamossa tietokone vai ihminen on asia erikseen... Alla fanipojan näkemys, mutta voi olla todellisuutta joskus 2040...


a0fe579b45434100f5157c97a99218d4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Suomi on pieni mutta erittäin rikas maa nettovelaton maa, puolustusbudjettikin on eurooppalaisittain melko suuri.

Tietoliikennehaasteisiin tulee uusia ratkaisuja, esimerkiksi uudenlaiset satelliitti ja laserlinkit ym.

HX hanke on perusteltu nyt, ei Suomi voi jäädä odottamaan tekniikkaa joka voi tulla käyttöön kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Mutta lentävätkö HX:t palvelusaikansa lopulla ohjaamossa tietokone vai ihminen on asia erikseen... Alla fanipojan näkemys, mutta voi olla todellisuutta joskus 2040...


a0fe579b45434100f5157c97a99218d4.jpg
F-35 lentää melko todennäköisesti ilman pilottia jo 2030-luvulla, mutta niin tekevät muutkin. EA-18G on jo lentänyt ilman pilottia.

Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä väitteen kanssa että monitoimihävittäjä olisi vanhentunut nyt tai lähitulevaisuudessa. On eri asia lentää ja taistella.
ATS on se todennäköinen ratkaisu, jolla saadaan varmuus että dronea, joka toimii kaukana maa-asemasta, ei siepata tai häiritä niin että sen toiminta häiriintyy pahasti.
 
Suomi on pieni mutta erittäin rikas maa nettovelaton maa, puolustusbudjettikin on eurooppalaisittain melko suuri.

Tietoliikennehaasteisiin tulee uusia ratkaisuja, esimerkiksi uudenlaiset satelliitti ja laserlinkit ym.

HX hanke on perusteltu nyt, ei Suomi voi jäädä odottamaan tekniikkaa joka voi tulla käyttöön kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Mutta lentävätkö HX:t palvelusaikansa lopulla ohjaamossa tietokone vai ihminen on asia erikseen... Alla fanipojan näkemys, mutta voi olla todellisuutta joskus 2040...


a0fe579b45434100f5157c97a99218d4.jpg
Vahvennus minun. Erittäin hyvin sanottu!
Tekniikka kehittyy ja se mikä nyt on uutta ja edistyksellistä on 10 vuoden kuluttua tavallaista ja 20 vuoden päästä vanhaa. Tilanne ei kuitenkaan muutu miksikään vuoden päästä, tai kymmenen vuoden päästä. Tekniikka on silloinkin menossa eteenpäin ja silloin hankittava kalusto vanhenee sekin samaa tahtia.

Tekniikan kehitykseen vetoaminen on tyhmintä mahdollista argumentointia. Organisaatio ei pysy kehityksen mukana jos sillä ei ole ajanmukaista kalustoa ja mahdollisuutta oppia laajasti sellaisen käyttöä. Ilmavoimissa tämä on hyvin tunnettu tosiasia ympäri maailman. Saksan liittotasavallan Luftwaffen Strafighter lienee hyvä esimerkki.
 
No ei se hävittäjien aika ainakaan 1950-luvulla päättynyt ilmatorjuntaohjusten tulemiseen. Se on ihan täyttä scheissea!

Suomikin pienenä, persaukisena maana on päätynyt tähän kalliiseen HX-hankkeeseen oman tutkimuksensa perusteella, koska monitoimihävittäjiä tarvitaan edelleen aika pitkälle ja miehitettyinä. Sitä paitsi Loyal WIngman on ATS-järjestelmä, ei maasta ohjattava drone. Niitä kehitellään siksi että ATS:n ohjaaminen on turvallisempaa läheltä ilmasta kuin kaukaa maasta. Signaalia ei pystytä häiritsemään niin tehokkaasti. Silti miehitetty hävittäjä niitä komentaa ja ne tukevat taistelukoneen tehtävää.

No ainakin britit päättivät 1957 puolustuspäätöksessään, että hävittäjien aika on ohi, ja ilmatorjuntaohjukset hoitavat homman. Lähes kaikki hävittäjien kehityshankkeet laitettiin jäihin, ja vain BAC Lightning säästyi. Ed linjaukset jäivät vain muulta maailmalta huomaamatta. Brittien ilmailuteollisuus joutui ensisijaiseksi sijaiskärsijäksi, ja alkoi pikkuhiljaa jäämään jälkeen kehityksestä.
 


 
No ainakin britit päättivät 1957 puolustuspäätöksessään, että hävittäjien aika on ohi, ja ilmatorjuntaohjukset hoitavat homman. Lähes kaikki hävittäjien kehityshankkeet laitettiin jäihin, ja vain BAC Lightning säästyi. Ed linjaukset jäivät vain muulta maailmalta huomaamatta. Brittien ilmailuteollisuus joutui ensisijaiseksi sijaiskärsijäksi, ja alkoi pikkuhiljaa jäämään jälkeen kehityksestä.

Tästä olen vähän eri mieltä. Britannian ilmailuteollisuus oli tuhonnut itse itsensä toisen maailmansodan jälkeen Ilmailuministeriön avustuksella. Hillittömästi projekteja joista valtaosa myöhässä, todella kehnoa tuotantolaatua ym. Samaan aikaan säästöjä oli pakko tehdä, UK:n BKT:sta 9% meni asevoimille konservatiivisen arvion mukaan, asevelvollisuus kesti kaksi vuotta jne.

Jos otetaan esimerkiksi tuo selviytynyt BAC Lightning - aika pettymys verrattuna vaikkapa yksimoottoriseen Drakeniin, Mirage III:n tai Starfighteriin, lisäksi käytännössä yksikäyttökone.

Keskeytetyistä projekteista tuskin mikään olisi ollut varsinainen menestys. Jatkossakin resursseja kehitystyöhön olisi ollut jollei olisi ollut hillitöntä halua jatkuvaan uudelleenspeksaukseen mikä on ollut koko sotien jälkeisen ajan UK:n aseteollisuuden helmasynti.
 
Tästä olen vähän eri mieltä. Britannian ilmailuteollisuus oli tuhonnut itse itsensä toisen maailmansodan jälkeen Ilmailuministeriön avustuksella. Hillittömästi projekteja joista valtaosa myöhässä, todella kehnoa tuotantolaatua ym. Samaan aikaan säästöjä oli pakko tehdä, UK:n BKT:sta 9% meni asevoimille konservatiivisen arvion mukaan, asevelvollisuus kesti kaksi vuotta jne.

Jos otetaan esimerkiksi tuo selviytynyt BAC Lightning - aika pettymys verrattuna vaikkapa yksimoottoriseen Drakeniin, Mirage III:n tai Starfighteriin, lisäksi käytännössä yksikäyttökone.

Keskeytetyistä projekteista tuskin mikään olisi ollut varsinainen menestys. Jatkossakin resursseja kehitystyöhön olisi ollut jollei olisi ollut hillitöntä halua jatkuvaan uudelleenspeksaukseen mikä on ollut koko sotien jälkeisen ajan UK:n aseteollisuuden helmasynti.

Nooh, varmasti ainakin osittain totta. Briteillä oli II MS:n jälkeen tuhottomasti ilmailualan yrityksiä, ja samoin kehityshankkeita. Suurin syypää taisi kuitenkin olla itse tilaaja. 57 jälkeen tapahtunut yritysten pakkoavioliitot olivat looginen liike, mutta samalla lähti rahoitus lukuisilta hankkeilta. Tuossa vaiheessa ei vain voinut ratsastaa menneellä osaamisella. Toki syntyihän mm Buccaneer ja Harrier yms yms
 


Rajua menoa rakkiparalla.

Kuuntelin joskus Lex Fridmanin ja Andrew Hubermanin tunteellisen juttelun roboteista sekä koirista (3 h).
Fridmanin ohjelmoi aikansa Boston Dynamicsin tuollaisia 4-raajarobotteja, Huberman on Stanfordin neurologiaprofessori.
Lex Fridman vaikutti tuntevan syvää empatiaa paitsi vuosia ohjelmoimiaan nelijalkaisia, myös omaa imurirobottilaumaansa kohtaan :)


Konehan se on, mutta liikkeet ovat niin samanlaisia kuin tönityllä eläimellä (siis siinä ensimmäisessä).

Näitä tarvitaan lisää, mikähän toimisi puolijäätyneellä hillasuolla, vaihtelevassa säässä? Enkä nyt tarkoita anoppia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Näitä tarvitaan lisää, mikähän toimisi puolijäätyneellä hillasuolla, vaihtelevassa säässä? Enkä nyt tarkoita anoppia.
Kait se riippuu jalkojen koosta notta se ei sinne uppoa, mutta mikään ei estä sitä oppimasta ja kartoittamasta parhaita marja ja sienimaita. Jos elukat ei siitä häiriinny niin myös karjan ja riistan kartoitus on mahdollinen.

Tuolla sweitsissä, missä tuo on kuvattu ja missä ne kehittää noita myös ESAn käyttöön ei kuitenkaan ole hirveitä suomaastoja. En usko että ne sanoisi ei jos niitä heittäisi haasteella täältä pohjolasta.
 
Kait se riippuu jalkojen koosta notta se ei sinne uppoa, mutta mikään ei estä sitä oppimasta ja kartoittamasta parhaita marja ja sienimaita. Jos elukat ei siitä häiriinny niin myös karjan ja riistan kartoitus on mahdollinen.

Tuolla sweitsissä, missä tuo on kuvattu ja missä ne kehittää noita myös ESAn käyttöön ei kuitenkaan ole hirveitä suomaastoja. En usko että ne sanoisi ei jos niitä heittäisi haasteella täältä pohjolasta.
Siellä on kuulemma mäkistä maastoa, jossa ei vesi kauan viihdy. Täällä tasamaalla pitänee kävelytyyliin ohjelmoida jonkunlaiset räpylät ja talvella nastat...
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top