Nämä Suomessa kehitetyt taistelurobotit kulkevat jopa 100 km/h, ampuvat 30 mm tykillä ja räjäyttävät miinoja – ”USA:n merijalkaväki erittäin kiinnostunut”
Ylöjärveläisyhtiön mukaan sillä on valmius aloittaa nopeastikin täysin uudenlaisten teloilla liikkuvien maalaitteiden sarjatuotanto. Suomen Puolustusvoimille laitteet eivät vielä ole tuttuja.
Suuri.
Vielä kehittämisen alla oleva järeä Havoc M-750 -laite soveltuu yhtiön mukaan esimerkiksi logistiikka- ja puolustustehtäviin. Kuvassa yksi kehitysversio laitteesta.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Lukuaika noin 8 min
Tallenna
25.6.202407:44
Matti Tanner
Äskettäin perustettu suomalainen teknologiayhtiö NDR-Industries oy on kehittänyt useita teloilla liikkuvia kauko-ohjattavia robottiajoneuvoja, jotka ovat nyt yhtiön mukaan herättäneet kiinnostusta monien maiden asevoimissa ja myös isoissa asevalmistajissa.
NDR-Industriesin hallituksen puheenjohtaja
Mauno Rantanen kertoo erityisesti monikäyttöisen Havoc S-300 -laitteen keränneen paljon huomiota, kun yhtiö esitteli sitä ensi kertaa julkisesti Puolassa viime syyskuussa pidetyillä asevalmistajien MSPO-messuilla.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Kahdesta vaunusta koostuvaan Havoc S-300 -ajoneuvoon voi yhtiön mukaan muun muassa liittää useita erilaisia maa- ja ilmataistelun asejärjestelmiä. Sillä voi myös kuljettaa jopa neljää haavoittunutta sotilasta. Moottorikelkan teloja muistuttavilla kumimatoilla liikkuvassa robottiyhdistelmässä on huomattavan tehokas hybridimoottori ja kantokykyä 1,6 tonnia.
Monipuolinen.
Suomalaisyhtiön kehittämän kaksivaunuisen Havoc S-300 -robotin Casevac-versiolla voi kuljettaa loukkaantuneita suojassa. Ajoneuvoon pystyy myös liittämään erilaisia asejärjestelmiä ja käyttämään varageneraattorina maastossa. Pienen Havoc XS-50 -laitteen puolestaan voi varustaa miinoilla tai muilla kevyillä aseilla.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Havoc S-300 ja muut yhtiön kehittämät laitteet eroavat Rantasen mukaan muista maailmalla kehitetyistä vastaavan tyyppisistä roboteista poikkeuksellisen nopeutensa sekä telamattojen mahdollistaman kevyen liikkumisen myötä.
Yhtiön mukaan S-300 kulkee tarvittaessa jopa 80–100 kilometrin tuntivauhtia. Sen luvataan pystyvän etenemään niin vedessä, lumessa kuin monia raskaita ajoneuvoja pysäyttävässä mudassakin.
– Tärkeimmät kilpailijoiden laitteet liikkuvat 20–30 kilometriä tunnissa. Jos ajatellaan rynnäkköä, nopeutta pitää pystyä nostamaan. Telaston kestävyys oli haastavaa, mutta otimme malliksi lumikelkkojen telastot, Rantanen kertoo.
Käyttövoimansa Havoc S-300 saa akuista, joita voi ladata ajon aikana takavaunussa sijaitsevalla dieselgeneraattorilla. Vaunut voi myös irrottaa toisistaan, jonka jälkeen niitä voi ohjata erillisinä yksikköinä.
– Asiakkaiden tarpeen mukaan dieselgeneraattorit voivat olla teholtaan 5–11 kilowattia. Laitteet on yhdistetty toisiinsa, mutta kummassakin on oma tehonsiirto. Perävaunuja voi periaatteessa lisätä rajattomasti, Rantanen kertoo.
Korvaa miinan.
Pienikokoinen Havoc XS-50 on Rantasen mukaan isomman S-300:n lisäksi valmis sarjatuotantoon. Se soveltuu yhtiön mukaan muun muassa jalkaväkimiinojen korvaajaksi, sillä laitteen runkoon voi kiinnittää etälaukaistavia miinoja. Lisäksi siihen voi kiinnittää esimerkiksi kiikarikiväärin.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Kiinnostusta
Rantasen mukaan Havoc S-300 -laitteen kantokykyä ja ominaisuuksia paranneltiin vielä syksyn messujen jälkeen, ja se on nyt valmis sarjatuotantoon. Usean vuoden työn jälkeen robotista on nyt olemassa jo kolmas kehitysversio, joka on nimetty Gen3:ksi.
– Vastaanotto messuilla oli yrityksellemme menestys, jonka myötä saimme paljon uusia yhteistyökumppaneita ja tarvittavaa kansainvälistä näkyvyyttä, Rantanen kertoo.
Hän mainitsee yhteistyöyrityksistä norjalaisen Kongsberg Defence & Aerospacen, tanskalaisen UXV Technologiesin sekä yhdysvaltalaisen Inertial Labs Inc:n. Näistä suomalaisille tutuin on Kongsberg, Norjan valtion pääomistama asejätti, joka omistaa suomalaisen Patrian yhdessä Suomen valtion kanssa. Kongsberg on Rantasen mukaan kiinnostunut asentamaan kauko-ohjattavan Protector RS4 -asejärjestelmänsä Havocin päälle.
Ase- ja teknologiayhtiöiden lisäksi laitteista ovat nyt Rantasen mukaan kiinnostuneet useiden eurooppalaisten maiden asevoimat. Ylöjärvelle Tampereen lähelle NDR-Industriesin vieraaksi on Rantasen mukaan saapumassa Ruotsin puolustusvoimien logistiikkalaitoksen edustajia.
– Ruotsalaiset ovat erityisen kiinnostuneita Havoc S-300 -järjestelmästä casevac-tehtäviä (loukkaantuneiden kuljetusta) silmällä pitäen. Tämän takia lähdimme kehittelemään laitteeseen lisävaunua. Samalla suunnittelimme pelastuskapselit, joissa esimerkiksi haavoittuneita voidaan kuljettaa ja jotka antavat tarvittavan suojan muun muassa käsituliaseita vastaan, Rantanen kertoo.
Hänen mukaansa Ylöjärvelle saapuu delegaatio myös Liettuasta. Tämän lisäksi Liettuasta on ehdotettu virallisemman esittelytilaisuuden pitämistä heidän luonaan, Rantanen kertoo. Paikalle olisivat hänen mukaansa tulossa myös Puolan, Latvian ja Ukrainan asevoimien edustajat.
Potentiaalinen?
Rantanen kertoo ottaneensa yhteyttä myös Puolustusvoimiin sekä Rajavartiolaitokselle, mutta näistä ei ainakaan vielä ole osoitettu kiinnostusta Havoc-laitteita kohtaan.
Kysyimme Havoceista Puolustusvoimien tutkimusjohtajalta, insinöörieversti
Jyri Kosolalta. Hän kertoi, ettei ole aiemmin kuullut laitteista, mutta piti niitä mielenkiintoisina ja erityisesti pientä XS-50:tä mahdollisesti hyvin potentiaalisena.
– Vallankumouksellisin näistä on Havoc XS-50, jos se on riittävän maastokelpoinen, pienikokoinen, kevyt ja edullinen, riittävän autonominen ja varustettu myös NLOS-aseella (ilman näköyhteyttä ampuva), Kosola sanoo.
Tiedustelimme Havoceista myös Puolustusvoimien asejärjestelmien hankinnoista vastaavalta logistiikkalaitokselta. Sieltä kerrottiin, etteivät laitteet ole heille tuttuja.
Messuilla.
NDR-Industries esitteli Havoc-laitteita ensimmäistä kertaa julkisuudessa syyskuussa 2023 Varsovassa Puolassa pidetyillä isoilla ase-alan MSPO-messuilla. Kuvassa yhtiön ydinporukka Jarmo Laine (vasemmalla), Veikko Raivio ja Mauno Rantanen, sekä Havoc S-300 Casevac-versiona.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Sähäkkä miinoitus
Eniten kiinnostusta herättäneen S-300 -laitteen lisäksi NDR-Industries on kehittänyt telaroboteista järeämpää Havoc M-750 -mallia, joka sopii Rantasen mukaan logistiikka- ja puolustustehtäviin, esimerkiksi 30-millisen tykin alustaksi.
– Esimerkiksi Yhdysvaltain armeija ja merijalkaväki oli erittäin kiinnostunut juuri tästä mallista sen suuren kantokyvyn vuoksi, hän sanoo.
Kahden isomman ajoneuvoalustan ohessa yhtiöllä on valmiina pieni vain 45 kiloa ilman akkuja painava Havoc XS-50, joka ulkopuolisen silmin muistuttaa lähinnä lelukokoista panssarivaunua.
– XS-50 on suunniteltu muun muassa nopeaan rynnäköintiin, kuten liikkuvaksi miinoitukseksi. Se on todella nopea ja sähäkkä. Siihen voidaan asentaa esimerkiksi kevyitä sarjatuli- tai panssarintorjunta-aseita tai tarkkuuskiväärijärjestelmä, jolla voi tehdä etäammuntaa. XS-50 voidaan myös jättää metsään valvomaan paikoilleen viikoiksi, jopa kuukausiksi, Rantanen sanoo.
Hänen mukaansa pieni XS-50 on S-300:n ohella myös valmis sarjatuotantoon. Sen sijaan muut mallit ovat vielä kehitysasteella. Kaikkiin laitteisiin on olemassa patentit Suomessa ja kansainvälinen patenttihakemus on Rantasen mukaan parhaillaan vireillä.
Yhtiöllä on myös kehitysversio miehittämättömästä ilma-aluksesta, jonka nimi on Havoc Air-300. Ikkunatonta helikopteria muistuttava laite pystyy Rantasen mukaan kantamaan noin 800–1 000 kilon lastia mukanaan. Laitetta voisi käyttää esimerkiksi meripelastuksessa tai logistisissa tukitehtävissä.
Etänä.
Havoc-laitteiden kauko-ohjain on Rantasen mukaan samaa mallia, jota esimerkiksi Yhdysvaltain asevoimat käyttää monissa laitteissa.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Nato-yhteensopiva
Kaikkia ylöjärveläisyhtiön kehittämiä laitteita ohjataan kauko-ohjaimella, joka on Rantasen mukaan yleisesti käytetty. Samaa tanskalaisyhtiön valmistamaa mallia löytyy esimerkiksi Yhdysvaltain asevoimilta, ja se on Nato-yhteensopiva.
Rantasen mukaan yrityksellä on jo valmiina Naton logistiikkaluvat laitteiden Naton jäsenmaille myyntiä varten. Lisäksi yhtiöllä on Suomessa sisäministeriön asejärjestelmien siirtoluvat, joiden avulla voi toimia koko EU:n alueella ja Norjassa.
Rantanen arvioi, että kunhan kauppoja on saatu tehtyä, Havoc-laitteiden tuotantolinjan käynnistämiseen tarvitaan aikaa puolesta vuodesta vuoteen. Yhtiöllä on jo varattuna vajaat 40 kappaletta teollisuusrobotteja, jotka tekevät varsinaisen mekaanisen työn.
Rantanen kertoo isojen laitemäärien valmistamisen olevan täysin mahdollista.
– En tietenkään odota mitään kymmenientuhansien tilausta huomenna, mutta pystymme tuottamaan muutamia tuhansia vuosittain.
Sammutuskäyttöön
NDR-Industries on perustettu vuonna 2022, mutta Rantanen kertoo muutaman suomalaismiehen yrityksen saaneen alkunsa yhteisestä lennokkien kehittelystä vuonna 2014. Nopeasti miehet kuitenkin huomasivat, että lennokkeja tehdään joka puolella maailmaa ja niiden osia on edullisesti kenen tahansa saatavilla. Näinpä ystäväporukka päätyi vuonna 2020 suunnittelemaan maalaitteita.
– Niiden kehittäminen on todella haastavaa, sillä pitää ottaa huomioon luonnonolosuhteet – kylmyys, kuumuus ja kosteus. Ymmärsimme myös, että Ukrainassa painavat panssariajoneuvot uppoavat mutaan. Tajusimme, että täytyy olla kevyitä telalaitteita, jotka kulkevat huomattavan lujaa. Päätimme, että meidän pitää pystyä kehittämään sellainen laite, jossa telaston pintapaineen tulee olla mahdollisimman pieni, mutta kantokyvyn mahdollisimman suuri, Rantanen kertoo.
Kun mallia oli otettu moottorikelkoista ja erityisesti niiden pehmeistä kumiteloista, saatiin lopputulokseksi suhteellisen kevyitä laitteita, jotka pystyvät kuljettamaan raskaita kuormia ja liikkumaan hyvin ketterästi.
– Emme lähteneet tekemään varsinaisesti sotalaitetta, mutta näistä tuli monijärjestelmiä, jotka ovat asevoimille sopivia. Siviilikäytössä nämä sopivat muun muassa palo- ja pelastustyöhön. Esimerkiksi Itävaltaan olemme tarjonneet kokonaisuutta, jossa Havoc S-300:n takalaitteen päälle on laitettu iso vesitykki ja vaahtosäiliö. Havocit pääsevät alueille, joille muulla raskaalla sammutuskalustolla ei ole pääsyä ja niillä voi vetää melkein mitä tahansa, Rantanen lupaa.
Sairaankuljetus.
Havoc S-300 -robotilla pystyy valmistajan mukaan kuljettamaan yhteensä neljää haavoittunutta sotilasta yhtä aikaa. ”Etulaitteen luukun alla on suoja ampumiselta, sekä lämmitys ja ilmanvaihto. Sinne tulevat vielä ikkunaluukut, ettei tule ahtaanpaikankammoa. Paarien kyytiin saaminen oli Ruotsin puolustusvoimien toive”, Rantanen kertoo.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Oman työn ohella
Vedessä.
Havoc S-300 pystyy Rantasen mukaan liikkumaan maalla, vedessä, lumessa ja myös upottavassa mudassa. Kuvassa vanhempi kehitysversio laitteesta.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Rahoittajia Havoc-laitteiden kehitystyöhön on Rantasen mukaan löytynyt, mutta kaikki varat ovat menneet tuotekehitykseen, eivätkä yrityksessä mukana olevat ole vielä pystyneet nostamaan työstään palkkaa.
– Olemme tehneet tätä oman työmme ohella. Kaikki illat ja viikonloput ovat menneet parin vuoden ajan. Mutta jos tämä lähtee liikkeelle, olen itse valmis siirtymään yrittäjäksi, kansainvälisen järjestön tehtävissä ulkomailla työskentelevä Rantanen sanoo.
Rantasen lisäksi yrityksen kehitystyössä ovat mukana
Veikko Raivio ja
Jarmo Laine.
– Yhdessä tätä on kehitelty ja aika usein keskustelut yhtiökumppaneiden kanssa pyörivät aiheen ympärillä, hän jatkaa.
Rantanen on itse työskennellyt aikanaan Puolustusvoimissa ja pitkään myös YK:n siviilitehtävissä Irakissa sekä Afganistanissa. Hän kertoo päässeensä tällöin tutustumaan hyvin muun muassa Yhdysvaltain armeijan ja merijalkaväen toimintatapoihin.
Talvella.
Pienikokoinen Havoc XS-50 -laite voidaan yhtiön mukaan varustaa esimerkiksi erilaisilla sarjatuliaseilla. Kuvassa XS-50 testissä lumiolosuhteissa.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Robottilaitteiden kehitystyön Rantanen sanoo olleen haasteellista, mutta uskoo että vuosien puurtaminen ei ole mennyt hukkaan. Hän huomauttaa, että robotit vapauttavat ihmisen voimavaroja sinne, missä niitä erityisesti tarvitaan. Hän myös vertaa robottien hintaa panssarivaunuun.
– Jos yksi panssarivaunu kustantaa 10–15 miljoonaa euroa, muun muassa Havoc S-300 -laitteita saa sillä hinnalla järjestelmästä riippuen noin 50–100 kappaletta.