UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut


Mielenkiintoinen merikkalaisten uudelleenkäytettävä dronentorjuntadrone
- VLS laukaistava jääkaapin kokoisesta paketista paineilmalla
- high subsonic speed eli alle 1mach.
- Voi palata alustalle vertikaalisesti perä edellä kuin spaceX ikään.
- Useita taistelukärkimalleja(mitä?)
- 1 operaattori voi ohjata useita järjestelmiä. (Miten? Miten hakee maalin? Linkitetty ulkoiseen tutkaan?)
 

Mielenkiintoinen merikkalaisten uudelleenkäytettävä dronentorjuntadrone
- VLS laukaistava jääkaapin kokoisesta paketista paineilmalla
- high subsonic speed eli alle 1mach.
- Voi palata alustalle vertikaalisesti perä edellä kuin spaceX ikään.
- Useita taistelukärkimalleja(mitä?)
- 1 operaattori voi ohjata useita järjestelmiä. (Miten? Miten hakee maalin? Linkitetty ulkoiseen tutkaan?)

Kertakäyttöinen jos torjuu, ”intact drones can return to base” luki videolla varsin pienellä. Eli torjuu räjäyttämällä itsensä/ajamalla päin, eikä ammu mitään torjuntapanosta/ohjusta. Video oli hieman harhaanjohtava, piti ihan pysäytyksen kanssa varmistaa.

Hiilikuidusta tehty tuo ja sisältää varmasti kallista tekniikkaa. Andurililla on hienoja vekottimia, oon ennenkin katsellut, mutta ovat järjestäin aivan poskettoman hintaisia. Ei riitä 100k yhteen systeemiin väitän. Ihan erikoisjoukkotason systeemejä tuottaa ja ei ehkä puhuta edes perusoperaatioista vaan ”haetaan bin-laden luolastaan” tason tehtävistä.
 
Kertakäyttöinen jos torjuu, ”intact drones can return to base” luki videolla varsin pienellä. Eli torjuu räjäyttämällä itsensä/ajamalla päin, eikä ammu mitään torjuntapanosta/ohjusta. Video oli hieman harhaanjohtava, piti ihan pysäytyksen kanssa varmistaa.

Hiilikuidusta tehty tuo ja sisältää varmasti kallista tekniikkaa. Andurililla on hienoja vekottimia, oon ennenkin katsellut, mutta ovat järjestäin aivan poskettoman hintaisia. Ei riitä 100k yhteen systeemiin väitän. Ihan erikoisjoukkotason systeemejä tuottaa ja ei ehkä puhuta edes perusoperaatioista vaan ”haetaan bin-laden luolastaan” tason tehtävistä.
Olisikohan tuo kuitenkin tarkoitettu osaksi jonkun tärkeän kohteen suojausta. Siinä on tuon kotiin paluun lisäksi ns. loitering kykyä sekä autonomiaa, jotta yksi henkilö pystyy operoimaan useampaa dronea. Olalta laukaistavaan ohjukseen verrattuna tuon etuhan on, että noita voi huoletta laittaa ilmaan useammankin ja käyttää uudestaan, jos sitä kohdetta ei löydy. Voisi kuveitella, että helikopterit eivät noista myöskään tykkää.

Launch, Loiter, Return to Base​

Vertical take-off and landing (VTOL) capability gives Roadrunner the flexibility to rapidly launch from and return to any location for recovery and reuse at near-zero cost.

High Performance Flight​

Roadrunner is powered by twin-turbojet engines that enable high subsonic speed and high G-force maneuverability.

Autonomy​

Roadrunner leverages cutting-edge advancements in AI and autonomy to enable a single operator to supervise many Roadrunners simultaneously.

Interoperable with In-Service Capabilities​

Roadrunner's open architecture enables interoperability with existing Air Defense radars, sensors, and architecture to provide a deployable capability today.
 
Olisikohan tuo kuitenkin tarkoitettu osaksi jonkun tärkeän kohteen suojausta. Siinä on tuon kotiin paluun lisäksi ns. loitering kykyä sekä autonomiaa, jotta yksi henkilö pystyy operoimaan useampaa dronea. Olalta laukaistavaan ohjukseen verrattuna tuon etuhan on, että noita voi huoletta laittaa ilmaan useammankin ja käyttää uudestaan, jos sitä kohdetta ei löydy. Voisi kuveitella, että helikopterit eivät noista myöskään tykkää.

Erittäin hyvä pointti!
 
Tällaisia voisi ostaa muutaman kymmentä ja piilotella tuonne itärajalle.

Tarvittaessa lähtee 126 lentävää pommia (HERO droonia) liikkeelle per kontti.

Loppuu veivi Sergeistä kyllä laatikko kesken ennen kuin kaikki on edes lentäneet ohi.


20ft vaihtolavakontti droneja vaikuttaa jo hyvältä konseptilta. Ainoa virhe on rheinmetall logo, saksalaisilta ei tarvita mitään.
 
Jenkit treenaamassa drone-torjuntaa sekä kineettisesti että ELSO:lla.


Oikeassa tilanteessa torjunnan aloittaminen tietysti edellyttää dronen havaitsemista. Ukrainan videoissa drone iskee usein täysin yllättäen, jolloin torjuntaan ei jää aikaa. Käytössä on myös dronevaroittimia, jotka tunnistavat dronen käyttämän videolinkin. Jos vihollinen käyttää droneja massamaisesti, niin dronevaroitin huutaa taukoamatta eikä jalkamiesten tarvitse herpaantua kuin kerran, niin drone tulee läpi. Puolustuksellisten järjestelmien ja toimintatapojen lisäksi pitää kehittää myös hyökkäyksellisiä kykyjä nujertaa vastapuolen dronetoiminta.
 
Patria esittelee 6x6 ja AMV XP ajoneuvojen autonimisia ominaisuuksia.

Patria present at ELROB 2024​

The European Land Robot Trial (ELROB) is Europe's toughest & longest-running field robotics and unmanned systems event. This year the event is held in Trier, Germany on 24th-28th of June 2024. At the event Patria will showcase the autonomous capabilities of Patria 6x6 and Patria AMV XP 8x8 vehicles.

eALLIANCE - For more secure societies​

At ELROB Patria will also showcase eALLIANCE programme, which will integrate disruptive digital solutions across civil, security and defence technologies for ensuring more secure societies. The eALLIANCE ecosystem will bring together companies in developing innovative digital solutions for defence and dual-use applications. For further information: [email protected]

Patria’s Protected mobility and defence systems​

Patria AMV XP 8x8 is state of the art, modular and robust armoured wheeled vehicle providing superior fire power, protection and mobility. Patria AMV XP 8x8 is available in two different hull lengths and heights. The vehicle is also available with amphibious capability. This makes AMV XP 8x8 the ideal platform for various missions and variants, such as Infantry Fighting Vehicle, Armoured Personnel Carrier, Command and Control, Ambulance Vehicle, Recovery Vehicle and 120 mm NEMO mortar system.

Patria 6x6 vehicle is modular and high-performance, while simple, robust and affordable to provide protected tactical troop transport capability in larger fleet quantities. It provides modern protection capability and high mobility. Patria 6x6’s modular design allows a wide variety of specific configurations for diverse missions, such as Armoured Personnel Carrier, Company Command vehicle, Medical Evacuation vehicle, Heavy APC and 120 mm Patria Nemo mortar system.

With 6x6 Patria provides ultimate security of supply via technology transfer program, local manufacturing concept, and through-life support together with local partners.

Patria 6x6 vehicle is the selected platform for the multinational CAVS programme currently joined by Finland, Latvia, Sweden and Germany. Patria 6x6 deliveries are ongoing to Latvia, Finland and Sweden, and vehicles are in operational use. Patria has already received orders for nearly 700 Patria 6x6 vehicles. The programme is open to European countries.
 
Mielenkiintoinen tarina PZH2000 katolla olevan suojauksen toimivuudesta esim Lansetin iskua vastaan.
Tuo on kiertänyt jo pitkään ja en ole saanut siitä oikein irti analyysia panssarin kestävyydesrä Lancetia vastaan. Ainakin lähteenä oleva ukrainalaisen jutun mukaan ajavat aina Lancetia karkuun metsään viritettyjen verkkojen alle. 155mm sirpaleet tornin katto kesti.
 
Tuo on kiertänyt jo pitkään ja en ole saanut siitä oikein irti analyysia panssarin kestävyydesrä Lancetia vastaan. Ainakin lähteenä oleva ukrainalaisen jutun mukaan ajavat aina Lancetia karkuun metsään viritettyjen verkkojen alle. 155mm sirpaleet tornin katto kesti.
Nykyaikaiset ontelot ovat kyllä killereitä. Läpäisyä riittää pienehköissäkin paukuissa. Normi bissetölkin kokosesta paukusta saanee joku 300mm suht helposti. Menee yläkulmilla tullessaan läpi aika monesta paikasta.
 
Siirretty tänne Panssarivaunut ketjusta ylöjärveläisen Northlight Defence and Rescue Industries Oy, NDR-Industries Oy telavetoisen maa-UAV ajoneuvon kehityksestä.

Tuossa Tekniikka&talous jutussa tämän firman edustaja kertoo pienimmän mallin XS-50 ja S-300:n olevan valmiita sarjatuotantoon. Muut mallit tarvitsisivat vielä kehitystyötä.

Kertoo, että muutamia tuhansia pystyisivät valmistamaan vuodessa.

10-15 M€ panssarivaunuun verrattuna sanotaan samalla rahalla saatavan 50 - 100 kpl S-300 mallia. Tästä laskettuna kustannus per laite olisi luokkaa 100 - 300 k€.

Yllättävän pitkällä olisi valmistuksen aloittaminen jutun perusteella.
NDR- Industries yritys on perustettu 2022, työnantajarekisteriin 2023 ja liiketoiminnan alv-velvollisuus 2024-06-04, joten ei liene ihme, että ei ole puolustusvoimia kiinnostanut. Tuskinpa puolustusvoimissa jokaisen autoatalliyrityksen mahdollisuuksia ehditään vahtimaan. Yksi tai kaksi / muutama esisarjan protyyppiä ei vielä ole uskottava suoritus eikä niiden perusteella esitetyt arviot tuotantovalmiudesta voi olla luotettavia asiakkaan arvioidessa esitettyä tuotetta ja sen toimittajaa..

Toisaalta ovat olleet yrityksessä myös aika kädettömiä kotimaan markkinoinnin suhteen, kun Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen asetekniikkatutkimuksen toimipiste on samassa kunnassa, Ylöjärvellä, tosin "toisessa kylässä",mutta lähellä (< 20 km asfalttitietä), ja pv:lle laitteita hankkiva Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen esikunta on Tampereella (~25 km asfalttitietä pitkin), ;).

Taitaa olla samankaltainen kivikkoinen polku edessä kuin "hyppyheikin" kehitystyö ideasta tuotteeksi, oikeastaan teollisesti valmistettavaksi ja käytännössä testatuksi tuotteeksi. "Hyppyheikin" kehitykseen ja tuotteistamiseen uskottavuutta tuli lisää, kun Insta ja Forcit tulivat mukaan, mutta hankkeen aikataulut ovat edelleen viivästyneet.

Samoin käynee NDR-Industries:lle eli he tarvitsevat uskottavat muskelit. Ne tuo nopeimmin käyttöön jonkun ison yrityksen, mieluummin puolustusalan tuotteita valmistavan yrityksen mukaan tulo joko osaomistajana tai pikkufirman kokonaan nielaisijana. Valitettavsti uskottavia yhteiskumppaneita ei Suomessa kovin montaa ole. Jos idea on hyvä ja toteutuskelpoinen, niin ulkomainen vahva kumppani löytyy.
Virolaisen Milrem -yrityksen omistusjärjestelyissä vuonna 2021 KMV:n osti vähemmistöosuuden (25 %) Milrem:n osakkeista. Sen jälkeen ja Ukrainan sodan myötä kauppa on käynyt, kun yrityksen uskottavuus, tuotekehityksen sekä valmistuksen muskelit ovat kunnossa.

Edit: Lisätty linkki Milrem-KMV osakekauppauutiseen.
 
Viimeksi muokattu:
PV:n materiaalin hankinta ei pääsääntöisesti lähde siitä, että joku kehittää toimivan tuotteen. Lähtökohtana on yleensä tunnistettu tarve kehittää tai ylläpitää olemassa olevia suorituskykyjä tai luoda uutta suorituskykyä. Tuollainen autonominen maa-ajoneuvo ei oikein ole suorituskyvyn ylläpitoa (vastaavaa kuljetuskykyä ei ole olemassa), mutta ei myöskään uuden suorituskyvyn luomista (tavaraa ja ihmisiä kuljetetaan nytkin). Kysymys siis on, että tarvitseeko joku joukko kuljetukykyynsä sellaista lisäystä, minkä kyseinen tuote voisi täyttää? Tämän kuljetuskyvyn kehittämisen hinnan pitää olla suhteessa joukon kokonaissuorituskyvn paranemiseen. Itse en heti pysty nimeämään yhtään joukkoa, jossa tuollaisen kuljetus-UGV:n luoma kuljetuskyvyn lisäys lisäisi merkittävästi joukon kokonaissuorituskykyä.
 
Back
Top