UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mielenkiintoinen merikkalaisten uudelleenkäytettävä dronentorjuntadrone
- VLS laukaistava jääkaapin kokoisesta paketista paineilmalla
- high subsonic speed eli alle 1mach.
- Voi palata alustalle vertikaalisesti perä edellä kuin spaceX ikään.
- Useita taistelukärkimalleja(mitä?)
- 1 operaattori voi ohjata useita järjestelmiä. (Miten? Miten hakee maalin? Linkitetty ulkoiseen tutkaan?)
 

Mielenkiintoinen merikkalaisten uudelleenkäytettävä dronentorjuntadrone
- VLS laukaistava jääkaapin kokoisesta paketista paineilmalla
- high subsonic speed eli alle 1mach.
- Voi palata alustalle vertikaalisesti perä edellä kuin spaceX ikään.
- Useita taistelukärkimalleja(mitä?)
- 1 operaattori voi ohjata useita järjestelmiä. (Miten? Miten hakee maalin? Linkitetty ulkoiseen tutkaan?)

Kertakäyttöinen jos torjuu, ”intact drones can return to base” luki videolla varsin pienellä. Eli torjuu räjäyttämällä itsensä/ajamalla päin, eikä ammu mitään torjuntapanosta/ohjusta. Video oli hieman harhaanjohtava, piti ihan pysäytyksen kanssa varmistaa.

Hiilikuidusta tehty tuo ja sisältää varmasti kallista tekniikkaa. Andurililla on hienoja vekottimia, oon ennenkin katsellut, mutta ovat järjestäin aivan poskettoman hintaisia. Ei riitä 100k yhteen systeemiin väitän. Ihan erikoisjoukkotason systeemejä tuottaa ja ei ehkä puhuta edes perusoperaatioista vaan ”haetaan bin-laden luolastaan” tason tehtävistä.
 
Kertakäyttöinen jos torjuu, ”intact drones can return to base” luki videolla varsin pienellä. Eli torjuu räjäyttämällä itsensä/ajamalla päin, eikä ammu mitään torjuntapanosta/ohjusta. Video oli hieman harhaanjohtava, piti ihan pysäytyksen kanssa varmistaa.

Hiilikuidusta tehty tuo ja sisältää varmasti kallista tekniikkaa. Andurililla on hienoja vekottimia, oon ennenkin katsellut, mutta ovat järjestäin aivan poskettoman hintaisia. Ei riitä 100k yhteen systeemiin väitän. Ihan erikoisjoukkotason systeemejä tuottaa ja ei ehkä puhuta edes perusoperaatioista vaan ”haetaan bin-laden luolastaan” tason tehtävistä.
Olisikohan tuo kuitenkin tarkoitettu osaksi jonkun tärkeän kohteen suojausta. Siinä on tuon kotiin paluun lisäksi ns. loitering kykyä sekä autonomiaa, jotta yksi henkilö pystyy operoimaan useampaa dronea. Olalta laukaistavaan ohjukseen verrattuna tuon etuhan on, että noita voi huoletta laittaa ilmaan useammankin ja käyttää uudestaan, jos sitä kohdetta ei löydy. Voisi kuveitella, että helikopterit eivät noista myöskään tykkää.

Launch, Loiter, Return to Base​

Vertical take-off and landing (VTOL) capability gives Roadrunner the flexibility to rapidly launch from and return to any location for recovery and reuse at near-zero cost.

High Performance Flight​

Roadrunner is powered by twin-turbojet engines that enable high subsonic speed and high G-force maneuverability.

Autonomy​

Roadrunner leverages cutting-edge advancements in AI and autonomy to enable a single operator to supervise many Roadrunners simultaneously.

Interoperable with In-Service Capabilities​

Roadrunner's open architecture enables interoperability with existing Air Defense radars, sensors, and architecture to provide a deployable capability today.
 
Olisikohan tuo kuitenkin tarkoitettu osaksi jonkun tärkeän kohteen suojausta. Siinä on tuon kotiin paluun lisäksi ns. loitering kykyä sekä autonomiaa, jotta yksi henkilö pystyy operoimaan useampaa dronea. Olalta laukaistavaan ohjukseen verrattuna tuon etuhan on, että noita voi huoletta laittaa ilmaan useammankin ja käyttää uudestaan, jos sitä kohdetta ei löydy. Voisi kuveitella, että helikopterit eivät noista myöskään tykkää.

Erittäin hyvä pointti!
 
Tällaisia voisi ostaa muutaman kymmentä ja piilotella tuonne itärajalle.

Tarvittaessa lähtee 126 lentävää pommia (HERO droonia) liikkeelle per kontti.

Loppuu veivi Sergeistä kyllä laatikko kesken ennen kuin kaikki on edes lentäneet ohi.


20ft vaihtolavakontti droneja vaikuttaa jo hyvältä konseptilta. Ainoa virhe on rheinmetall logo, saksalaisilta ei tarvita mitään.
 
Jenkit treenaamassa drone-torjuntaa sekä kineettisesti että ELSO:lla.


Oikeassa tilanteessa torjunnan aloittaminen tietysti edellyttää dronen havaitsemista. Ukrainan videoissa drone iskee usein täysin yllättäen, jolloin torjuntaan ei jää aikaa. Käytössä on myös dronevaroittimia, jotka tunnistavat dronen käyttämän videolinkin. Jos vihollinen käyttää droneja massamaisesti, niin dronevaroitin huutaa taukoamatta eikä jalkamiesten tarvitse herpaantua kuin kerran, niin drone tulee läpi. Puolustuksellisten järjestelmien ja toimintatapojen lisäksi pitää kehittää myös hyökkäyksellisiä kykyjä nujertaa vastapuolen dronetoiminta.
 
Patria esittelee 6x6 ja AMV XP ajoneuvojen autonimisia ominaisuuksia.

Patria present at ELROB 2024​

The European Land Robot Trial (ELROB) is Europe's toughest & longest-running field robotics and unmanned systems event. This year the event is held in Trier, Germany on 24th-28th of June 2024. At the event Patria will showcase the autonomous capabilities of Patria 6x6 and Patria AMV XP 8x8 vehicles.

eALLIANCE - For more secure societies​

At ELROB Patria will also showcase eALLIANCE programme, which will integrate disruptive digital solutions across civil, security and defence technologies for ensuring more secure societies. The eALLIANCE ecosystem will bring together companies in developing innovative digital solutions for defence and dual-use applications. For further information: [email protected]

Patria’s Protected mobility and defence systems​

Patria AMV XP 8x8 is state of the art, modular and robust armoured wheeled vehicle providing superior fire power, protection and mobility. Patria AMV XP 8x8 is available in two different hull lengths and heights. The vehicle is also available with amphibious capability. This makes AMV XP 8x8 the ideal platform for various missions and variants, such as Infantry Fighting Vehicle, Armoured Personnel Carrier, Command and Control, Ambulance Vehicle, Recovery Vehicle and 120 mm NEMO mortar system.

Patria 6x6 vehicle is modular and high-performance, while simple, robust and affordable to provide protected tactical troop transport capability in larger fleet quantities. It provides modern protection capability and high mobility. Patria 6x6’s modular design allows a wide variety of specific configurations for diverse missions, such as Armoured Personnel Carrier, Company Command vehicle, Medical Evacuation vehicle, Heavy APC and 120 mm Patria Nemo mortar system.

With 6x6 Patria provides ultimate security of supply via technology transfer program, local manufacturing concept, and through-life support together with local partners.

Patria 6x6 vehicle is the selected platform for the multinational CAVS programme currently joined by Finland, Latvia, Sweden and Germany. Patria 6x6 deliveries are ongoing to Latvia, Finland and Sweden, and vehicles are in operational use. Patria has already received orders for nearly 700 Patria 6x6 vehicles. The programme is open to European countries.
 
Mielenkiintoinen tarina PZH2000 katolla olevan suojauksen toimivuudesta esim Lansetin iskua vastaan.
Tuo on kiertänyt jo pitkään ja en ole saanut siitä oikein irti analyysia panssarin kestävyydesrä Lancetia vastaan. Ainakin lähteenä oleva ukrainalaisen jutun mukaan ajavat aina Lancetia karkuun metsään viritettyjen verkkojen alle. 155mm sirpaleet tornin katto kesti.
 
Tuo on kiertänyt jo pitkään ja en ole saanut siitä oikein irti analyysia panssarin kestävyydesrä Lancetia vastaan. Ainakin lähteenä oleva ukrainalaisen jutun mukaan ajavat aina Lancetia karkuun metsään viritettyjen verkkojen alle. 155mm sirpaleet tornin katto kesti.
Nykyaikaiset ontelot ovat kyllä killereitä. Läpäisyä riittää pienehköissäkin paukuissa. Normi bissetölkin kokosesta paukusta saanee joku 300mm suht helposti. Menee yläkulmilla tullessaan läpi aika monesta paikasta.
 
Siirretty tänne Panssarivaunut ketjusta ylöjärveläisen Northlight Defence and Rescue Industries Oy, NDR-Industries Oy telavetoisen maa-UAV ajoneuvon kehityksestä.

Tuossa Tekniikka&talous jutussa tämän firman edustaja kertoo pienimmän mallin XS-50 ja S-300:n olevan valmiita sarjatuotantoon. Muut mallit tarvitsisivat vielä kehitystyötä.

Kertoo, että muutamia tuhansia pystyisivät valmistamaan vuodessa.

10-15 M€ panssarivaunuun verrattuna sanotaan samalla rahalla saatavan 50 - 100 kpl S-300 mallia. Tästä laskettuna kustannus per laite olisi luokkaa 100 - 300 k€.

Yllättävän pitkällä olisi valmistuksen aloittaminen jutun perusteella.
NDR- Industries yritys on perustettu 2022, työnantajarekisteriin 2023 ja liiketoiminnan alv-velvollisuus 2024-06-04, joten ei liene ihme, että ei ole puolustusvoimia kiinnostanut. Tuskinpa puolustusvoimissa jokaisen autoatalliyrityksen mahdollisuuksia ehditään vahtimaan. Yksi tai kaksi / muutama esisarjan protyyppiä ei vielä ole uskottava suoritus eikä niiden perusteella esitetyt arviot tuotantovalmiudesta voi olla luotettavia asiakkaan arvioidessa esitettyä tuotetta ja sen toimittajaa..

Toisaalta ovat olleet yrityksessä myös aika kädettömiä kotimaan markkinoinnin suhteen, kun Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen asetekniikkatutkimuksen toimipiste on samassa kunnassa, Ylöjärvellä, tosin "toisessa kylässä",mutta lähellä (< 20 km asfalttitietä), ja pv:lle laitteita hankkiva Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen esikunta on Tampereella (~25 km asfalttitietä pitkin), ;).

Taitaa olla samankaltainen kivikkoinen polku edessä kuin "hyppyheikin" kehitystyö ideasta tuotteeksi, oikeastaan teollisesti valmistettavaksi ja käytännössä testatuksi tuotteeksi. "Hyppyheikin" kehitykseen ja tuotteistamiseen uskottavuutta tuli lisää, kun Insta ja Forcit tulivat mukaan, mutta hankkeen aikataulut ovat edelleen viivästyneet.

Samoin käynee NDR-Industries:lle eli he tarvitsevat uskottavat muskelit. Ne tuo nopeimmin käyttöön jonkun ison yrityksen, mieluummin puolustusalan tuotteita valmistavan yrityksen mukaan tulo joko osaomistajana tai pikkufirman kokonaan nielaisijana. Valitettavsti uskottavia yhteiskumppaneita ei Suomessa kovin montaa ole. Jos idea on hyvä ja toteutuskelpoinen, niin ulkomainen vahva kumppani löytyy.
Virolaisen Milrem -yrityksen omistusjärjestelyissä vuonna 2021 KMV:n osti vähemmistöosuuden (25 %) Milrem:n osakkeista. Sen jälkeen ja Ukrainan sodan myötä kauppa on käynyt, kun yrityksen uskottavuus, tuotekehityksen sekä valmistuksen muskelit ovat kunnossa.

Edit: Lisätty linkki Milrem-KMV osakekauppauutiseen.
 
Viimeksi muokattu:
PV:n materiaalin hankinta ei pääsääntöisesti lähde siitä, että joku kehittää toimivan tuotteen. Lähtökohtana on yleensä tunnistettu tarve kehittää tai ylläpitää olemassa olevia suorituskykyjä tai luoda uutta suorituskykyä. Tuollainen autonominen maa-ajoneuvo ei oikein ole suorituskyvyn ylläpitoa (vastaavaa kuljetuskykyä ei ole olemassa), mutta ei myöskään uuden suorituskyvyn luomista (tavaraa ja ihmisiä kuljetetaan nytkin). Kysymys siis on, että tarvitseeko joku joukko kuljetukykyynsä sellaista lisäystä, minkä kyseinen tuote voisi täyttää? Tämän kuljetuskyvyn kehittämisen hinnan pitää olla suhteessa joukon kokonaissuorituskyvn paranemiseen. Itse en heti pysty nimeämään yhtään joukkoa, jossa tuollaisen kuljetus-UGV:n luoma kuljetuskyvyn lisäys lisäisi merkittävästi joukon kokonaissuorituskykyä.
 
Suomessa ei kovin usein hankita poliittisesta syystä niin silloin olisi hyvä tosiaan huomioida tuo suorituskyky, ei tuotelähtöisyys. Nyt näkyy monta solution in search of a problem -koulukunnan yritystä, jotka jäänee rahoittajien taskujen tyhjentämiseksi muoti-idealla. Pienille käy kuin Misulle - Insta, Patria ym. ajavat takaa ohi jos tulee todellisia ostohaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla ihan hyviä laitteita, mutta artikkelin ja firman nettisivujen sekä muun materiaalin pohjalta vaikuttaa vielä tässä vaiheessa enemmän pienen nyrkkipajan konseptilta kuin valmiilta tuotteelta. Ehkä tuosta jotain tulee, mutta ei nyt mikään ihme että PVLOGL ei ole vielä ovella jonossa rahaniput kourassa.
 

25.6.2024 07:44

Nämä Suomessa kehitetyt taistelurobotit kulkevat jopa 100 km/h, ampuvat 30 mm tykillä ja räjäyttävät miinoja – ”USA:n merijalkaväki erittäin kiinnostunut”​

Ylöjärveläisyhtiön mukaan sillä on valmius aloittaa nopeastikin täysin uudenlaisten teloilla liikkuvien maalaitteiden sarjatuotanto. Suomen Puolustusvoimille laitteet eivät vielä ole tuttuja.
Vielä kehittämisen alla oleva järeä Havoc M-750 -laite soveltuu yhtiön mukaan esimerkiksi logistiikka- ja puolustustehtäviin. Kuvassa yksi kehitysversio laitteesta.

Suuri.
Vielä kehittämisen alla oleva järeä Havoc M-750 -laite soveltuu yhtiön mukaan esimerkiksi logistiikka- ja puolustustehtäviin. Kuvassa yksi kehitysversio laitteesta.
KUVA: NDR-INDUSTRIES


Lukuaika noin 8 min
Tallenna
25.6.202407:44

Matti Tanner

Äskettäin perustettu suomalainen teknologiayhtiö NDR-Industries oy on kehittänyt useita teloilla liikkuvia kauko-ohjattavia robottiajoneuvoja, jotka ovat nyt yhtiön mukaan herättäneet kiinnostusta monien maiden asevoimissa ja myös isoissa asevalmistajissa.
NDR-Industriesin hallituksen puheenjohtaja Mauno Rantanen kertoo erityisesti monikäyttöisen Havoc S-300 -laitteen keränneen paljon huomiota, kun yhtiö esitteli sitä ensi kertaa julkisesti Puolassa viime syyskuussa pidetyillä asevalmistajien MSPO-messuilla.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Kahdesta vaunusta koostuvaan Havoc S-300 -ajoneuvoon voi yhtiön mukaan muun muassa liittää useita erilaisia maa- ja ilmataistelun asejärjestelmiä. Sillä voi myös kuljettaa jopa neljää haavoittunutta sotilasta. Moottorikelkan teloja muistuttavilla kumimatoilla liikkuvassa robottiyhdistelmässä on huomattavan tehokas hybridimoottori ja kantokykyä 1,6 tonnia.
Suomalaisyhtiön kehittämän kaksivaunuisen Havoc S-300 -robotin Casevac-versiolla voi kuljettaa loukkaantuneita suojassa. Ajoneuvoon pystyy myös liittämään erilaisia asejärjestelmiä ja käyttämään varageneraattorina maastossa. Pienen Havoc XS-50 -laitteen puolestaan voi varustaa miinoilla tai muilla kevyillä aseilla.

Monipuolinen.
Suomalaisyhtiön kehittämän kaksivaunuisen Havoc S-300 -robotin Casevac-versiolla voi kuljettaa loukkaantuneita suojassa. Ajoneuvoon pystyy myös liittämään erilaisia asejärjestelmiä ja käyttämään varageneraattorina maastossa. Pienen Havoc XS-50 -laitteen puolestaan voi varustaa miinoilla tai muilla kevyillä aseilla.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Havoc S-300 ja muut yhtiön kehittämät laitteet eroavat Rantasen mukaan muista maailmalla kehitetyistä vastaavan tyyppisistä roboteista poikkeuksellisen nopeutensa sekä telamattojen mahdollistaman kevyen liikkumisen myötä.
Yhtiön mukaan S-300 kulkee tarvittaessa jopa 80–100 kilometrin tuntivauhtia. Sen luvataan pystyvän etenemään niin vedessä, lumessa kuin monia raskaita ajoneuvoja pysäyttävässä mudassakin.
– Tärkeimmät kilpailijoiden laitteet liikkuvat 20–30 kilometriä tunnissa. Jos ajatellaan rynnäkköä, nopeutta pitää pystyä nostamaan. Telaston kestävyys oli haastavaa, mutta otimme malliksi lumikelkkojen telastot, Rantanen kertoo.
Käyttövoimansa Havoc S-300 saa akuista, joita voi ladata ajon aikana takavaunussa sijaitsevalla dieselgeneraattorilla. Vaunut voi myös irrottaa toisistaan, jonka jälkeen niitä voi ohjata erillisinä yksikköinä.
– Asiakkaiden tarpeen mukaan dieselgeneraattorit voivat olla teholtaan 5–11 kilowattia. Laitteet on yhdistetty toisiinsa, mutta kummassakin on oma tehonsiirto. Perävaunuja voi periaatteessa lisätä rajattomasti, Rantanen kertoo.
Pienikokoinen Havoc XS-50 on Rantasen mukaan isomman S-300:n lisäksi valmis sarjatuotantoon. Se soveltuu yhtiön mukaan muun muassa jalkaväkimiinojen korvaajaksi, sillä laitteen runkoon voi kiinnittää etälaukaistavia miinoja. Lisäksi siihen voi kiinnittää esimerkiksi kiikarikiväärin.

Korvaa miinan.
Pienikokoinen Havoc XS-50 on Rantasen mukaan isomman S-300:n lisäksi valmis sarjatuotantoon. Se soveltuu yhtiön mukaan muun muassa jalkaväkimiinojen korvaajaksi, sillä laitteen runkoon voi kiinnittää etälaukaistavia miinoja. Lisäksi siihen voi kiinnittää esimerkiksi kiikarikiväärin.
KUVA: NDR-INDUSTRIES

Kiinnostusta​

Rantasen mukaan Havoc S-300 -laitteen kantokykyä ja ominaisuuksia paranneltiin vielä syksyn messujen jälkeen, ja se on nyt valmis sarjatuotantoon. Usean vuoden työn jälkeen robotista on nyt olemassa jo kolmas kehitysversio, joka on nimetty Gen3:ksi.
– Vastaanotto messuilla oli yrityksellemme menestys, jonka myötä saimme paljon uusia yhteistyökumppaneita ja tarvittavaa kansainvälistä näkyvyyttä, Rantanen kertoo.
Hän mainitsee yhteistyöyrityksistä norjalaisen Kongsberg Defence & Aerospacen, tanskalaisen UXV Technologiesin sekä yhdysvaltalaisen Inertial Labs Inc:n. Näistä suomalaisille tutuin on Kongsberg, Norjan valtion pääomistama asejätti, joka omistaa suomalaisen Patrian yhdessä Suomen valtion kanssa. Kongsberg on Rantasen mukaan kiinnostunut asentamaan kauko-ohjattavan Protector RS4 -asejärjestelmänsä Havocin päälle.
Ase- ja teknologiayhtiöiden lisäksi laitteista ovat nyt Rantasen mukaan kiinnostuneet useiden eurooppalaisten maiden asevoimat. Ylöjärvelle Tampereen lähelle NDR-Industriesin vieraaksi on Rantasen mukaan saapumassa Ruotsin puolustusvoimien logistiikkalaitoksen edustajia.
– Ruotsalaiset ovat erityisen kiinnostuneita Havoc S-300 -järjestelmästä casevac-tehtäviä (loukkaantuneiden kuljetusta) silmällä pitäen. Tämän takia lähdimme kehittelemään laitteeseen lisävaunua. Samalla suunnittelimme pelastuskapselit, joissa esimerkiksi haavoittuneita voidaan kuljettaa ja jotka antavat tarvittavan suojan muun muassa käsituliaseita vastaan, Rantanen kertoo.
Hänen mukaansa Ylöjärvelle saapuu delegaatio myös Liettuasta. Tämän lisäksi Liettuasta on ehdotettu virallisemman esittelytilaisuuden pitämistä heidän luonaan, Rantanen kertoo. Paikalle olisivat hänen mukaansa tulossa myös Puolan, Latvian ja Ukrainan asevoimien edustajat.

Potentiaalinen?​

Rantanen kertoo ottaneensa yhteyttä myös Puolustusvoimiin sekä Rajavartiolaitokselle, mutta näistä ei ainakaan vielä ole osoitettu kiinnostusta Havoc-laitteita kohtaan.
Kysyimme Havoceista Puolustusvoimien tutkimusjohtajalta, insinöörieversti Jyri Kosolalta. Hän kertoi, ettei ole aiemmin kuullut laitteista, mutta piti niitä mielenkiintoisina ja erityisesti pientä XS-50:tä mahdollisesti hyvin potentiaalisena.
– Vallankumouksellisin näistä on Havoc XS-50, jos se on riittävän maastokelpoinen, pienikokoinen, kevyt ja edullinen, riittävän autonominen ja varustettu myös NLOS-aseella (ilman näköyhteyttä ampuva), Kosola sanoo.
Tiedustelimme Havoceista myös Puolustusvoimien asejärjestelmien hankinnoista vastaavalta logistiikkalaitokselta. Sieltä kerrottiin, etteivät laitteet ole heille tuttuja.
NDR-Industries esitteli Havoc-laitteita ensimmäistä kertaa julkisuudessa syyskuussa 2023 Varsovassa Puolassa pidetyillä isoilla ase-alan MSPO-messuilla. Kuvassa yhtiön ydinporukka Jarmo Laine (vasemmalla), Veikko Raivio ja Mauno Rantanen, sekä Havoc S-300 Casevac-versiona.

Messuilla.
NDR-Industries esitteli Havoc-laitteita ensimmäistä kertaa julkisuudessa syyskuussa 2023 Varsovassa Puolassa pidetyillä isoilla ase-alan MSPO-messuilla. Kuvassa yhtiön ydinporukka Jarmo Laine (vasemmalla), Veikko Raivio ja Mauno Rantanen, sekä Havoc S-300 Casevac-versiona.
KUVA: NDR-INDUSTRIES

Sähäkkä miinoitus​

Eniten kiinnostusta herättäneen S-300 -laitteen lisäksi NDR-Industries on kehittänyt telaroboteista järeämpää Havoc M-750 -mallia, joka sopii Rantasen mukaan logistiikka- ja puolustustehtäviin, esimerkiksi 30-millisen tykin alustaksi.
– Esimerkiksi Yhdysvaltain armeija ja merijalkaväki oli erittäin kiinnostunut juuri tästä mallista sen suuren kantokyvyn vuoksi, hän sanoo.
Kahden isomman ajoneuvoalustan ohessa yhtiöllä on valmiina pieni vain 45 kiloa ilman akkuja painava Havoc XS-50, joka ulkopuolisen silmin muistuttaa lähinnä lelukokoista panssarivaunua.
– XS-50 on suunniteltu muun muassa nopeaan rynnäköintiin, kuten liikkuvaksi miinoitukseksi. Se on todella nopea ja sähäkkä. Siihen voidaan asentaa esimerkiksi kevyitä sarjatuli- tai panssarintorjunta-aseita tai tarkkuuskiväärijärjestelmä, jolla voi tehdä etäammuntaa. XS-50 voidaan myös jättää metsään valvomaan paikoilleen viikoiksi, jopa kuukausiksi, Rantanen sanoo.
Hänen mukaansa pieni XS-50 on S-300:n ohella myös valmis sarjatuotantoon. Sen sijaan muut mallit ovat vielä kehitysasteella. Kaikkiin laitteisiin on olemassa patentit Suomessa ja kansainvälinen patenttihakemus on Rantasen mukaan parhaillaan vireillä.
Yhtiöllä on myös kehitysversio miehittämättömästä ilma-aluksesta, jonka nimi on Havoc Air-300. Ikkunatonta helikopteria muistuttava laite pystyy Rantasen mukaan kantamaan noin 800–1 000 kilon lastia mukanaan. Laitetta voisi käyttää esimerkiksi meripelastuksessa tai logistisissa tukitehtävissä.
Havoc-laitteiden kauko-ohjain on Rantasen mukaan samaa mallia, jota esimerkiksi Yhdysvaltain asevoimat käyttää monissa laitteissa.

Etänä.
Havoc-laitteiden kauko-ohjain on Rantasen mukaan samaa mallia, jota esimerkiksi Yhdysvaltain asevoimat käyttää monissa laitteissa.
KUVA: NDR-INDUSTRIES

Nato-yhteensopiva​

Kaikkia ylöjärveläisyhtiön kehittämiä laitteita ohjataan kauko-ohjaimella, joka on Rantasen mukaan yleisesti käytetty. Samaa tanskalaisyhtiön valmistamaa mallia löytyy esimerkiksi Yhdysvaltain asevoimilta, ja se on Nato-yhteensopiva.
Rantasen mukaan yrityksellä on jo valmiina Naton logistiikkaluvat laitteiden Naton jäsenmaille myyntiä varten. Lisäksi yhtiöllä on Suomessa sisäministeriön asejärjestelmien siirtoluvat, joiden avulla voi toimia koko EU:n alueella ja Norjassa.
Rantanen arvioi, että kunhan kauppoja on saatu tehtyä, Havoc-laitteiden tuotantolinjan käynnistämiseen tarvitaan aikaa puolesta vuodesta vuoteen. Yhtiöllä on jo varattuna vajaat 40 kappaletta teollisuusrobotteja, jotka tekevät varsinaisen mekaanisen työn.
Rantanen kertoo isojen laitemäärien valmistamisen olevan täysin mahdollista.
– En tietenkään odota mitään kymmenientuhansien tilausta huomenna, mutta pystymme tuottamaan muutamia tuhansia vuosittain.

Sammutuskäyttöön​

NDR-Industries on perustettu vuonna 2022, mutta Rantanen kertoo muutaman suomalaismiehen yrityksen saaneen alkunsa yhteisestä lennokkien kehittelystä vuonna 2014. Nopeasti miehet kuitenkin huomasivat, että lennokkeja tehdään joka puolella maailmaa ja niiden osia on edullisesti kenen tahansa saatavilla. Näinpä ystäväporukka päätyi vuonna 2020 suunnittelemaan maalaitteita.
– Niiden kehittäminen on todella haastavaa, sillä pitää ottaa huomioon luonnonolosuhteet – kylmyys, kuumuus ja kosteus. Ymmärsimme myös, että Ukrainassa painavat panssariajoneuvot uppoavat mutaan. Tajusimme, että täytyy olla kevyitä telalaitteita, jotka kulkevat huomattavan lujaa. Päätimme, että meidän pitää pystyä kehittämään sellainen laite, jossa telaston pintapaineen tulee olla mahdollisimman pieni, mutta kantokyvyn mahdollisimman suuri, Rantanen kertoo.
Kun mallia oli otettu moottorikelkoista ja erityisesti niiden pehmeistä kumiteloista, saatiin lopputulokseksi suhteellisen kevyitä laitteita, jotka pystyvät kuljettamaan raskaita kuormia ja liikkumaan hyvin ketterästi.
– Emme lähteneet tekemään varsinaisesti sotalaitetta, mutta näistä tuli monijärjestelmiä, jotka ovat asevoimille sopivia. Siviilikäytössä nämä sopivat muun muassa palo- ja pelastustyöhön. Esimerkiksi Itävaltaan olemme tarjonneet kokonaisuutta, jossa Havoc S-300:n takalaitteen päälle on laitettu iso vesitykki ja vaahtosäiliö. Havocit pääsevät alueille, joille muulla raskaalla sammutuskalustolla ei ole pääsyä ja niillä voi vetää melkein mitä tahansa, Rantanen lupaa.
Havoc S-300 -robotilla pystyy valmistajan mukaan kuljettamaan yhteensä neljää haavoittunutta sotilasta yhtä aikaa. ”Etulaitteen luukun alla on suoja ampumiselta, sekä lämmitys ja ilmanvaihto. Sinne tulevat vielä ikkunaluukut, ettei tule ahtaanpaikankammoa. Paarien kyytiin saaminen oli Ruotsin puolustusvoimien toive”, Rantanen kertoo.

Sairaankuljetus.
Havoc S-300 -robotilla pystyy valmistajan mukaan kuljettamaan yhteensä neljää haavoittunutta sotilasta yhtä aikaa. ”Etulaitteen luukun alla on suoja ampumiselta, sekä lämmitys ja ilmanvaihto. Sinne tulevat vielä ikkunaluukut, ettei tule ahtaanpaikankammoa. Paarien kyytiin saaminen oli Ruotsin puolustusvoimien toive”, Rantanen kertoo.
KUVA: NDR-INDUSTRIES

Oman työn ohella​

Havoc S-300 pystyy Rantasen mukaan liikkumaan maalla, vedessä, lumessa ja myös upottavassa mudassa. Kuvassa vanhempi kehitysversio laitteesta.

Vedessä.
Havoc S-300 pystyy Rantasen mukaan liikkumaan maalla, vedessä, lumessa ja myös upottavassa mudassa. Kuvassa vanhempi kehitysversio laitteesta.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Rahoittajia Havoc-laitteiden kehitystyöhön on Rantasen mukaan löytynyt, mutta kaikki varat ovat menneet tuotekehitykseen, eivätkä yrityksessä mukana olevat ole vielä pystyneet nostamaan työstään palkkaa.
– Olemme tehneet tätä oman työmme ohella. Kaikki illat ja viikonloput ovat menneet parin vuoden ajan. Mutta jos tämä lähtee liikkeelle, olen itse valmis siirtymään yrittäjäksi, kansainvälisen järjestön tehtävissä ulkomailla työskentelevä Rantanen sanoo.
Rantasen lisäksi yrityksen kehitystyössä ovat mukana Veikko Raivio ja Jarmo Laine.
– Yhdessä tätä on kehitelty ja aika usein keskustelut yhtiökumppaneiden kanssa pyörivät aiheen ympärillä, hän jatkaa.
Rantanen on itse työskennellyt aikanaan Puolustusvoimissa ja pitkään myös YK:n siviilitehtävissä Irakissa sekä Afganistanissa. Hän kertoo päässeensä tällöin tutustumaan hyvin muun muassa Yhdysvaltain armeijan ja merijalkaväen toimintatapoihin.
Pienikokoinen Havoc XS-50 -laite voidaan yhtiön mukaan varustaa esimerkiksi erilaisilla sarjatuliaseilla. Kuvassa XS-50 testissä lumiolosuhteissa.

Talvella.
Pienikokoinen Havoc XS-50 -laite voidaan yhtiön mukaan varustaa esimerkiksi erilaisilla sarjatuliaseilla. Kuvassa XS-50 testissä lumiolosuhteissa.
KUVA: NDR-INDUSTRIES
Robottilaitteiden kehitystyön Rantanen sanoo olleen haasteellista, mutta uskoo että vuosien puurtaminen ei ole mennyt hukkaan. Hän huomauttaa, että robotit vapauttavat ihmisen voimavaroja sinne, missä niitä erityisesti tarvitaan. Hän myös vertaa robottien hintaa panssarivaunuun.
– Jos yksi panssarivaunu kustantaa 10–15 miljoonaa euroa, muun muassa Havoc S-300 -laitteita saa sillä hinnalla järjestelmästä riippuen noin 50–100 kappaletta.
 
Skeldarin integrointi K130 kanssa meni kiville. Tosin Schiebel Camcopterista ei tullut sen enempää.
Luck jatkaa vielä:
Interestingly article mentions crash of one UAV in 2023. Something not reported by Defence. Whether that was a factor re decision remains to be seen. In any case this plugs again into my criticism of near total opacity on certain Defence decision-making & related accountability.
 
PV tutkii erilaisia mahdollisuuksia uuden teknologian hyödyntämisestä.

Laykka ja sen lääkintäversio eivät ole suinkaan ainoita tulevaisuuden järjestelmiä, joita Sotatekniikan laitoksella parhaillaan tutkitaan. Laitoksen pienessä laboratoriossa Helsingin Santahaminassa on esimerkiksi pöydällä moottoroitua lainelautaa muistuttava Meri-Turso. Se on kapteeniluutnantti ja väitöskirjatutkija Lauri Vasankarin vetämä tutkimusprojekti, jossa selvitetään, miten tekoälyllä varustettu lauta voisi tukea Merivoimia tulevaisuudessa.
Vasankari on sotatieteiden maisteri ja tekoälyn sekä datatieteiden diplomi-insinööri, jonka erikoisalaa ovat koneoppiminen ja tekoälyn soveltaminen sodassa. Hän kertoo, että Meri-Tursot voisivat tulevaisuudessa valvoa väyliä Suomen rannikolla. Niiden olisi mahdollista vahtia liikennettä sekä veden pinnalla että alla.

Tursoihin voitaisiin liittää aseita ja myös yläpuolella lentävä drone, joka nostaisi valvontakantamaa huomattavasti. Käyttövoimaa molemmat voisivat saada aurinkopaneeleista. Kun tekoälyllä varustettuja lautoja olisi parvi, alkaisi niitä olla mahdoton ohittaa.



https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...*MTcyMDE1MzE1Ny4xNTguMS4xNzIwMTU0NzY0LjAuMC4w
 
Back
Top