UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
PV Logistiikkalaitos on järjestänyt viime viikolla Tampereella UAV/UGV/USV eli UXV-seminaarin kartoittaakseen kotimaisen yrityskentän potentiaalia ja osaamista.

150 osallistujaa 40 eri organisaatiosta. PV tosissaan käynnistelee nyt drone-konettaan.

Vahvistaakseen kokonaiskuvaa kotimaisesta miehittämättömien järjestelmien (UXV/S, Unmanned Vehicles/Systems) osaamisesta Puolustusvoimien logistiikkalaitos järjesti 20. toukokuuta tilaisuuden alan toimijoille.

 
Viimeksi muokattu:
Kaukovaikutteisia FPV emoaluksia. Siis jopa 300 km päähän.


The StratForce approach has a reusable GOGOL-M mothership delivering two FPV-type attack drones to hit precision targets up to 300 kilometers away. This approach leverages the ability of small drones to have big effects on vulnerable targets such as parked aircraft, air defence sites or infrastructure.
 
Kaukovaikutteisia FPV emoaluksia. Siis jopa 300 km päähän.


The StratForce approach has a reusable GOGOL-M mothership delivering two FPV-type attack drones to hit precision targets up to 300 kilometers away. This approach leverages the ability of small drones to have big effects on vulnerable targets such as parked aircraft, air defence sites or infrastructure.
Laitetaan vielä suora linkki artikkelin videoon:


Kyseinen GOGOL-M -emoalus on siis polttomoottorikäyttöinen kiinteäsiipinen lennokki, joka kantaa siipiripustimissaan kahta 8-tuuman nelikopteria (max hyötykuorma 9 kg) jopa 300 kilometrin päähän.
 
Kaukovaikutteisia FPV emoaluksia. Siis jopa 300 km päähän.


The StratForce approach has a reusable GOGOL-M mothership delivering two FPV-type attack drones to hit precision targets up to 300 kilometers away. This approach leverages the ability of small drones to have big effects on vulnerable targets such as parked aircraft, air defence sites or infrastructure.

Kehityskaaren päässä näin juuri älykkäät maaliin hakeutuvat rypäleaseet liitopommeissa sekä risteily- ja tykistöohjuksissa. Välimallina gogolin kaltaiset emomopedit.
 
Mielenkiintoinen haaste toimittaa AI droneja kauas vihollislinjojen taakse. Ohjuksella? Avaruudesta? SR-71? Korealaisilla paskailmapalloilla? Venäjää vastaan Cessna todistetusti toimii. Siihen menis kyytiin jo kymmeniä pieniä droneja.
 
Mielenkiintoinen haaste toimittaa AI droneja kauas vihollislinjojen taakse. Ohjuksella? Avaruudesta? SR-71? Korealaisilla paskailmapalloilla? Venäjää vastaan Cessna todistetusti toimii. Siihen menis kyytiin jo kymmeniä pieniä droneja.
Miten olisi ilmalaiva, 6 kiloa kuormaa menee ja vedyllä kulkee pitkälle. Made in Finland vielä..
 
Mietinpä vain, että meidän metsäisissä oloissamme kuituohjatut droonit eivät taida kauheasti menestyä. Kuitu jää joka näreeseen kiinni.

Kaippa se kuitu purkautuu sieltä dronen päästä, jolloin sen on tarkoituskin jäädä sinne näreeseen kiinni. Näin se ainakin lankaohjatuissa ohjuksissa toimii.
 
Mietinpä vain, että meidän metsäisissä oloissamme kuituohjatut droonit eivät taida kauheasti menestyä. Kuitu jää joka näreeseen kiinni.

Onhan noita videoita missä Ukrainassakin lentelevät noilla kuitidroneilla metsässä. Sehän purkautuu tosiaan sinne taakse ni se ei ole mikään ongelma et jää kiinni sinne oksiin jne.
 
Miten olisi ilmalaiva, 6 kiloa kuormaa menee ja vedyllä kulkee pitkälle. Made in Finland vielä..
Niin en tiedä onko nämä vähän turhan lihavia, hitaita ja helppoja maaleja vihulle, jos yritetään lentää pitkälle vihun alueelle?

Uskon, että Kelluu sopii hyvin meidän kriittisen infran + rajojen valvontapakettiin. ICEYE ja Kuva Space tuottaa informaatiota avaruudesta käsin ja sitten Kelluun kaltaiset ratkaisut tuottaa vielä reaaliaikaisempaa tietoa yhdessä kiinteiden valvontakameroiden ja muiden sensorien kanssa. Jollain kaikista kriittisimmillä paikoilla voi sitten olla vaikka vielä kopteridroneja, jotka lähtevät tarkastamaan tilannetta, jos joku näistä muista varoittaa jostain uhkaavasta. Näihinhän on nyt jo kehitetty systeemejä missä ne menevät itsestään latauspisteeseen parkkiin.
 
Niin en tiedä onko nämä vähän turhan lihavia, hitaita ja helppoja maaleja vihulle, jos yritetään lentää pitkälle vihun alueelle?
Itseasiassa nämä ovatkin pienempiä kuin muistelin. Toki perus lentomopoja suurempia, mutta toisaalta nämä ovatkin sitten äänettömiä. Ehkä tuossa voi sittenkin olla jotain potentiaalia.

Ja jos ei ihan syvälle vihun puolelle, niin ehkä näissä voisi ainakin olla potentiaalia siihen, että jossain kauempana etulinjoista lastataan kamikazedronet kyytiin ja viedään näillä hieman lähemmäs sitä etulinjaa, mutta ei liian lähelle, että näitä saisi helposti tiputettua pois pelistä. Sitten käydään hakemassa uudet dronet ja toistetaan samaa rumbaa. Olisko mitään ideaa? Varmaan jotain samankaltaista voi myös miettiä niiden isojen kopteridronejen kans mitä Patria nyt kehittää :unsure: Tarvis vähemmän ukkoja sinne tykistötulen ja dronehelvetin alle. Lisäksi mahdollistaisi sen, että sitä vanhempaa kaartia ja naisia voisi osallistaa enemmän puolustukseen.
 
Miten olisi ilmalaiva, 6 kiloa kuormaa menee ja vedyllä kulkee pitkälle. Made in Finland vielä..
Ehkä jos tuollaisen tekisi mahdollisimman vähän tutkaheijastusta omaavista materiaaleista ja maastokuvioitu pinta joka ei heijasta valoa sekä kaasu säiliö on jäähdytetty/lämmitetty ilman lämpötilaa vastaavaksi ja sitten toimitaan hämärässä, yöllä, sumussa tai sateella.

Ja/tai sitten pidetään hinta matalana ja tullaan korkealla näkyvästi. IT-syötti versiossa voisi olla ihan vain kompassi+korkeusmittari+kello+nopeusmittari+tuulikorjaus navigointi ja kuormana kevyt pahviliitopommi jossa yksinkertainen optinen navigointi.
Juuri sen verran iso uhka ettei sitä voi päästää läpi.
 
, että jossain kauempana etulinjoista lastataan kamikazedronet kyytiin ja viedään näillä hieman lähemmäs sitä etulinjaa, mutta ei liian lähelle, että näitä saisi helposti tiputettua pois pelistä. Sitten käydään hakemassa uudet dronet ja toistetaan samaa rumbaa.

Bullfrogin founderistoon kuuluva podcast-host ainakin kaipaili blimp startuppeja niin Kelluuhan siellä etulinjassa siis uutena Nokiana 🙂

 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas ison droonin saisi Ladan takakonttiin tai tyypillisen pakun Hiacen/GAZellen perään? Tämän kaltaista iskua jonka Ukraina toteutti, voi olla hankalampi tehdä jatkossa jos tarvitaan kahden kontin rekkoja.

Jotenkin tuntuisi, että Ladankin takakonttiin saisi yhden dronen latauksineen, ja pakettiautoon muutamia.

Nuo joita Ukraina käytti vaikutti aika pieniltä, luulisi että normi hiaceen menisi pari isompaa, laskisi ne jonnekkin metsän reunaan ja lastaisi lisää. Sitten jos etäohjaus kerta onnistuu niin lähtee vaan sovitusti myöhemmin liikkeelle.
 
Kuinkas ison droonin saisi Ladan takakonttiin tai tyypillisen pakun Hiacen/GAZellen perään? Tämän kaltaista iskua jonka Ukraina toteutti, voi olla hankalampi tehdä jatkossa jos tarvitaan kahden kontin rekkoja.

Jotenkin tuntuisi, että Ladankin takakonttiin saisi yhden dronen latauksineen, ja pakettiautoon muutamia.

Nuo joita Ukraina käytti vaikutti aika pieniltä, luulisi että normi hiaceen menisi pari isompaa, laskisi ne jonnekkin metsän reunaan ja lastaisi lisää. Sitten jos etäohjaus kerta onnistuu niin lähtee vaan sovitusti myöhemmin liikkeelle.
Konttirekka tarvittiin, koska hommaan haluttiin höynäyttää mukaan paikallinen kuljetusyrittäjä. Kontin tai "modulaarisen rakennuksen" tilavuudesta 95% oli kulissia ja vain 5% ylläri-pylläriä kattorakenteiden sisään piilotettuna. Vastaava isku onnistuu paljon pienemmälläkin ajoneuvolla, jos kulissit jättää pois mutta silloin lasti ei enää kestä lähempää tarkastelua ja kiinni jäämisen riski kasvaa.

Jos operaatiossa on oma mies kuskina, niin "Lada ja peräkärry" riittää hyvin. Yhdistelmä hylätään suojaisaan paikkaan ja matka jatkuu toisella ajoneuvolla. Riittäväksi katsotun viiveen jälkeen etäoperaattori avaa luukut ja laskee droonit irti. Vain mielikuvitus on rajana ja kuorma voidaan naamioida vaikka halkopinoksi.

sneakybastard.webp
 
Niin en tiedä onko nämä vähän turhan lihavia, hitaita ja helppoja maaleja vihulle, jos yritetään lentää pitkälle vihun alueelle?
Uskoisin näin. Lentävät vielä matalalla, reilussa 100 metrissä. Helppo maali jopa rynkylle.

Etu näissä on hiljaisuus, 12h lentoaika, kantama, pienehkö energia tarve, autonomia ja keskitetty operointi. Itse näkisin näiden toimivan joko passiivisina sensoreina tai 25-100 metriin nostettuina toistimina droneille tai muille verkoille.

Näitähän voisi ketjuttaa laajalle alueelle ja 12h sykleissä nostaa uutta taivaalle. Painoa on 25kg, partio+ajoneuvo pystynee ylläpitämään nipun näitä kunhan etäisyydet eivät kasva liikaa. Operaattorit/lentäjät sitten istuu kaukana keskitetyssä tilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Uskoisin näin. Lentävät vielä matalalla, reilussa 100 metrissä. Helppo maali jopa rynkylle.

Etu näissä on hiljaisuus, 12h lentoaika, kantama, pienehkö energia tarve, autonomia ja keskitetty operointi. Itse näkisin näiden toimivan joko passiivisina sensoreina tai 25-100 metriin nostettuina toistimina droneille tai muille verkoille.

Näitähän voisi ketjuttaa laajalle alueelle ja 12h sykleissä nostaa uutta taivaalle. Painoa on 25kg, partio+ajoneuvo pystynee ylläpitämään nipun näitä kunhan etäisyydet eivät kasva liikaa. Operaattorit/lentäjät sitten istuu kaukana keskitetyssä tilassa.

Taitaa olla et tarkoituksella tuon firman pallot operoivat tuossa korkeudessa. Ei tarvitse ku muutella vähä pallon sisällön suhteita ymmärtääkseni ni kyllä sillä korkeutta saadaan noihin kummasti enemmän. Itse muistelisin et joku 3 kilsaa ois jonkumoinen raja ollut joskus. Ehkä sekin vastaavanm laiteen operointikorkeus oli mut tälläinen luku muistiin on jäänyt.
 
Back
Top