UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ihan mielenkiintoinen kranaattidronekonsepti, perunanuijamainen coaxial drone


Ascent Helius ja Cleo Dronut vähän samalla designilla tehtyjä

Noiden "pystyrunkoisten" koaksiaalikopteridronejen kantaäiti lienee vuonna 1978 ensilentonsa tehnyt Canadair CL-227 Sentinel, jonka lähes tuplasti raskaampaa (suurin lentoonlähtöpaino 190kg vs 350kg) kehitysversiota, CL-327 Guardian, Bombardier valmisti 1990-luvulla.

Allaolevista linkeistä ehkä informatiivisemmassa, fas.orgin CL-327:ään keskittyvässä, todetaan mm. operaattoreista, että lentolupakirjaton saadaan koulutettua neljässä viikossa.

"Similar to the maritime configuration, the land version requires only two personnel to operate. No pilot skills are required and the crew can be trained in just four weeks."


fas.orgin artikkeli:

1745087464755.webp


SHIPBOARD CL-227 AND CL-327 UAV AUTOMATIC LANDING ABOARD USS VANDEGRIFT AND USCGC THETIS:
https://www.youtube.com/watch?v=-Ossk9Sqj2g
 
Viimeksi muokattu:
AeroVironment on julkaisut uuden kamikaze-dronen. Red Dragon isompi kuin Switchblade 600, kantomatkan ollessa jopa 200 (videolla mukaan ilmeisesti yhden suuntainen matka on 400+km). Kuorman paino voi olla jopa 10 kg. Autonominen ja toimii vaikka GPS:ää ja viestoyhteyksiä häirittäisiin valmistajan maininnan mukaan. Videolla mainitaan, että olisi ”contested battlefield tested” eli olisikohan oita jo lennellyt Ukrainassa.


 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kun Ukrainassa nähtyä muutosta seurannut niin ikävä on ajoneuvon ja jalkamiehen tänä päivänä toimia. Nämä dronet kehittyvät myös koko ajan ja juuri tuo autonomisuus tulee tekemään kipeää vielä ainakin sille jalkamiehelle.
 
Tuossa kun Ukrainassa nähtyä muutosta seurannut niin ikävä on ajoneuvon ja jalkamiehen tänä päivänä toimia. Nämä dronet kehittyvät myös koko ajan ja juuri tuo autonomisuus tulee tekemään kipeää vielä ainakin sille jalkamiehelle.
Droonit on varmasti tullut jäädäkseen, mutta kyllä ne anti-drone ratkaisut kehittyy myös. Lopulta dronejen tiputtamiseen on jo nyt aika kustannustehokkaita ratkaisuja, vaikka dronejen yleistyminen yllättikin lopulta tässä sodassa kaikki housut kintuissa. Samalla lailla anti-drone ratkaisuihin tulee lopulta myös enemmän älyä jne.

Voisin kuvitella vittumaisiksi droneiksi tulevaisuudessa jotkin sellaiset ratkaisut, jotka ovat passiivisina jossain asemissa, mutta sitten johonkin ärsykkeeseen reagoiduttuan ne aktivoituu ja lähtevät etsimään sitä kohdetta. Eli todelliset älymiinat. Sen ärsykkeen aktivoitumiseen voisi saada esimerkiksi kattavan satelliittikonstellaation kautta. :whistle:
 

Patria panostaa droneihin aika hyvin.
Esim.

Patria to lead EUR 45 million EU-funded AI warfare adaptive swarm platform project​

 
SS kirjoittaa juttua Patrian uudesta dronehankkeesta.

Tämä nelikopteri siis soveltuu erittäin hyvin hyötykuormansa puolesta raskaampien asejärjestelmien lavetiksi, johtamisjärjestelmän tukiasemaksi, elektronisen sodankäynnin häirintälähettimen lavetiksi, SAR-tutkan kuljettajaksi, kriittisen huoltomateriaalin ja täydennysten toimittamiseen muutoin tavoittamattomaan etulinjaan ja jopa haavoittuneiden evakuointiin.

 
Suomen Sotilaan listaan tuli vielä täydennys mieleen, että tuollainen 400kg hyötykuorma mahdollistaisi kenties myös dipattavan sonarin käytön?

ACC sivuilta opiskeltuna sonarin painosta riippuen noin 3h toiminta-aika olisi tarjolla, sitten takaisin Pohjanmaan kannelle tankattavaksi ja menoksi.

Suomikin tullee tarvitsemaan oman aselajin miehittämättömille ilma-aluksille jossain muodossa. Meneekö tuo sitten ilmavoimien vai maa- ja merivoimien alle omina haaroinaan?

Tuollainen 800kg mörkö pitkällä toimintamamatkalla ja 3000m lakikorkeudella vastaa jo pienlentokonetta. Saati sitten jos siitä aletaan ampumaan ohjuksia, kuljettamaan ammuksia tai haavoittuneita ihmisiä, niin jonkinlaisen lentolupakirjan taakse menee ohjaaminen. Lainsäädäntökään ei tuollaiseen taida olla valmis, joten työtä on tehtävä silläkin saralla. Mielenkiintoiseksi menee, saa nähdä millaisen konseptin/tuoteperheen Patria ja ACC saavat aikaiseksi.

Odottavan aika tulee valitettavasti olemaan varmastikin pitkä. Tuollaisen siviilidronen militarisointiin liittyy varmasti paljon muutakin kuin aseiden ja sensoreiden integrointia tai kantolaitteiden suunnittelua. Mil-standardointi voi olla pitkä prosessi ja sitten vielä häiriönsietoon, salaukseen ja taistelunkestävyyteen sekä mahdolliseen autonomiaan liittyvät näkökulmat.
 
Suomen Sotilaan listaan tuli vielä täydennys mieleen, että tuollainen 400kg hyötykuorma mahdollistaisi kenties myös dipattavan sonarin käytön?

ACC sivuilta opiskeltuna sonarin painosta riippuen noin 3h toiminta-aika olisi tarjolla, sitten takaisin Pohjanmaan kannelle tankattavaksi ja menoksi.

Suomikin tullee tarvitsemaan oman aselajin miehittämättömille ilma-aluksille jossain muodossa. Meneekö tuo sitten ilmavoimien vai maa- ja merivoimien alle omina haaroinaan?

Tuollainen 800kg mörkö pitkällä toimintamamatkalla ja 3000m lakikorkeudella vastaa jo pienlentokonetta. Saati sitten jos siitä aletaan ampumaan ohjuksia, kuljettamaan ammuksia tai haavoittuneita ihmisiä, niin jonkinlaisen lentolupakirjan taakse menee ohjaaminen. Lainsäädäntökään ei tuollaiseen taida olla valmis, joten työtä on tehtävä silläkin saralla. Mielenkiintoiseksi menee, saa nähdä millaisen konseptin/tuoteperheen Patria ja ACC saavat aikaiseksi.

Odottavan aika tulee valitettavasti olemaan varmastikin pitkä. Tuollaisen siviilidronen militarisointiin liittyy varmasti paljon muutakin kuin aseiden ja sensoreiden integrointia tai kantolaitteiden suunnittelua. Mil-standardointi voi olla pitkä prosessi ja sitten vielä häiriönsietoon, salaukseen ja taistelunkestävyyteen sekä mahdolliseen autonomiaan liittyvät näkökulmat.
Ehkä ensin tulevana vois olla rahti/evakuointi drone. Tuo eturintamaan ammuksia, lääkkeitä, ruokaa yms ja paluumatkalla vie haavoittuneita. Ei tarvinne paljoa muokata Varmennettu militaritason datalinkki ohjaukseen
 
Ehkä ensin tulevana vois olla rahti/evakuointi drone. Tuo eturintamaan ammuksia, lääkkeitä, ruokaa yms ja paluumatkalla vie haavoittuneita. Ei tarvinne paljoa muokata Varmennettu militaritason datalinkki ohjaukseen
Saattaa se vähän enemmän vaatia, mutta ei välttämättä/toivottavasti hirveästi ja varmaan rahtiversio on ensimmäisenä valmis. Inertiapaikannus, taajuushyppely ja muut kikat häiriönsietoon tulevat ekana mieleen siltä osin jos ne ei jo automaattisesti militaritason datalinkkiin kuulu.

Mitä monimutkaisimpia järjestelmiä aletaan lisäämään, alkaa varmasti tulemaan uusia ja odottamattomiakin pulmia vastaan. Esimerkiksi sähkön tuotto tai tarvittava jännite voi ainakin alkuun sulkea jotain asioita pois ja kohta huomataankin, että loppuu tila kesken.
 
Ehkä ensin tulevana vois olla rahti/evakuointi drone. Tuo eturintamaan ammuksia, lääkkeitä, ruokaa yms ja paluumatkalla vie haavoittuneita. Ei tarvinne paljoa muokata Varmennettu militaritason datalinkki ohjaukseen

Minä en ainakaan menisi tuollaisen vispilän kyytiin. Vaikka unohdettaisiin kaikki miehittämättömyyteen liittyvät riskit ja ongelmat, niin nuo lienevät jo mekaanisesti varsin onnettomuusalttiita oikeisiin helikoptereihin verrattuna. Materiaalitäydennyksiin tuollainen kyllä varmasti sopisi, jos jokin joukko on jäämässä eristyksiin, tai kantaman ja kantokyvyn puitteissa sensori- ja aselavetiksi.
 
Paljonkohan vekottimelle tulee hintaa? Pelkästää kaasuturbiinimoottori maksanee luksusauton verran.


Tuossa kokoluokassa tarvitaan muuttuvalapakulmaiset roottorit (swashplate) eli rakenteesta tulee väkisin monimutkainen. Mitähän etua tuolla saavutetaan perinteiseen helikopteriin verrattuna? Jos pyrstöroottori on ongelma, niin sitten vaikka kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää pääroottoria. Tehon voisi ottaa mekaanisella vaihteella suoraan turbiinilta, mikä parantaisi hyötysuhdetta ja turhaa painoa jäisi pois. Vai saako nelikopterille helpommin rahoitusta, koska sitä voi sanoa drooniksi eikä miehittämättömäksi helikopteriksi?
 
Minä en ainakaan menisi tuollaisen vispilän kyytiin. Vaikka unohdettaisiin kaikki miehittämättömyyteen liittyvät riskit ja ongelmat, niin nuo lienevät jo mekaanisesti varsin onnettomuusalttiita oikeisiin helikoptereihin verrattuna. Materiaalitäydennyksiin tuollainen kyllä varmasti sopisi, jos jokin joukko on jäämässä eristyksiin, tai kantaman ja kantokyvyn puitteissa sensori- ja aselavetiksi.
Mielipide saattaa muuttua jos mahassa on luoti ja drooni ainoa evakointi mahdollisuus.

Oikeasti, saattat olla oikeassa riskeistä.Toisaalta teknologia kehittyy nopeasti.
 
Mielipide saattaa muuttua jos mahassa on luoti ja drooni ainoa evakointi mahdollisuus.

Oikeasti, saattat olla oikeassa riskeistä.Toisaalta teknologia kehittyy nopeasti.

Mielestäni kysymysmerkit on ainakin:

-Yksimoottorisuus (OK, tämä on monissa helikoptereissakin)
-Kyky autorotaatioon (oletettavasti ei kykene ja vaikka kykenisi, niin potilas matkustaisi siinä alla ja jäisi puserruksiin)
-Neliroottorisuus (karkeasti ottaen vian todennäköisyys kasvaa vikakohteiden määrän kasvaessa ja oletettavasti yhdenkin menetys johtaa hallitsemattomaan tai huonosti hallittuun lentotilaan)

Noin sinänsä kun miehitettyjä helikoptereita saa halvimmillaan alle miljoonan (esim. Robinson R44) ja alle kymppimiljoonan on jo paljon valikoimaa, niin ennemmin tulisin evakuoiduksi sellaisella. Uusi, länsimainen taistelupanssarivaunu maksaa useamman kymppimiljoonan. Ei jää rahasta kiinni, jos halutaan kapasiteetti lentävään MEDEVAC:iin.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ainakaan menisi tuollaisen vispilän kyytiin. Vaikka unohdettaisiin kaikki miehittämättömyyteen liittyvät riskit ja ongelmat, niin nuo lienevät jo mekaanisesti varsin onnettomuusalttiita oikeisiin helikoptereihin verrattuna. Materiaalitäydennyksiin tuollainen kyllä varmasti sopisi, jos jokin joukko on jäämässä eristyksiin, tai kantaman ja kantokyvyn puitteissa sensori- ja aselavetiksi.
Evakuointiversiossa voisi olla laskuvarjo.
 
Evakuointiversiossa voisi olla laskuvarjo.

Tällainen?


Muuten varmaan voisi toimiakin, mutta droonin pitäisi lentää melko korkealla, jotta varjo ehditään tarvittaessa avata ajoissa. Silloin taas aletaan olemaan vihollisen ilmatorjunnan toimintaikkunassa.

The official minimum deployment height for Cirrus parachutes is 400 feet agl in level flight or 920 feet in a spin, but factors such as speed affect the altitude required. FAA-certified tests have shown full parachute inflation could occur as low as 260 to 290 feet agl for some aircraft, according to BRS.

 
Tällainen?


Muuten varmaan voisi toimiakin, mutta droonin pitäisi lentää melko korkealla, jotta varjo ehditään tarvittaessa avata ajoissa. Silloin taas aletaan olemaan vihollisen ilmatorjunnan toimintaikkunassa.



Basevarjot avautuvat nopeammin ja tuota voisi nopeuttaa entisestään eri mekaakisilla ratkaisuilla.
Suurempi ongelma olisi se kun tuo jää roikkumaan puista varjon varassa.
Varjossa kiinni olevaa narua pitäisi saada kelattua ulos myöhemmin.
 
Back
Top