UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Milrem Robotics and the Future of Unmanned Ground Vehicles?​

Puhutaan miehittämättömistä maajärjestelmistä eli UGV:istä! Ne ovat tulleet taistelukentälle Ukrainan sodan myötä, kun puolustusteollisuuden innovaatiot ovat edenneet vauhdilla Ukrainan voiton tukemiseksi. Missä mennään tänään ja millaista roolia UGV:t tulevat näyttelemään tulevaisuuden taistelukentällä?

Viron Milrem Robotics on maailman johtava UGV-valmistaja ja -innovaattori. Mihin eri käyttötarkoituksiin UGV:t soveltuvat, ja milloin näemme miehittämättömien taisteluajoneuvojen (IFV) taistelevan toisiaan vastaan? Kuinka nopeaa UGV-teknologian kehitys on ja mitkä ovat suurimmat haasteet kehitysprosessissa?

Kanssamme keskustelemassa on Milrem Roboticsin myyntijohtaja Patrick Shepherd.

Entä tuleeko Skynet? Miksi tämän teknologian parissa työskentely on niin hauskaa?

Tämä jakso on tuotettu yhteistyössä @MilremRoboticsin kanssa. Podcastin mukana julkaistava video ilmestyy pian – pysy kuulolla ja muista seurata meitä!

@MilremRobotics on maailman johtava UGV-kehittäjä, jonka ratkaisuja hyödynnetään paitsi Ukrainassa, myös eri puolilla maailmaa eri asevoimissa.

Milrem kasvaa jatkuvasti! Liity mukaan puolustusteollisuuden kärkeen jo tänään!

Lisätietoja Milremistä: https://milremrobotics.com/

⚠️ Muista tykätä videosta, kommentoida ajatuksiasi ja tilata kanavamme, jotta pysyt ajan tasalla kaikesta, mitä High Northissa tapahtuu!

 
American company Vermeer integrates navigation systems into Ukrainian strike and reconnaissance UAVs
At the Defense Innovation Forum 2025 EXPO, the American company Vermeer presented its visual navigation system.
The company's founder and CEO Brian Streem said that the system has already been integrated with Ukrainian long-range and reconnaissance unmanned aerial vehicles.
Watch the video to see what the system is!



 
MIFIK - MIlrem's Intelligent Functions Kit
MIFIK adds autonomous operation capabilities to manned and unmanned ground vehicles reducing the cognitive burden on drivers and operators to ensure mission success.


04/03/2025 Cold Regions Research and Engineering Laboratory (CRREL) Acquires THeMIS UGV from Milrem Robotics​


The U.S. Army’s Cold Regions Research and Engineering Laboratory (CRREL) has acquired a THeMIS Unmanned Ground Vehicle (UGV) equipped with the MIFIK Intelligent Functions Kit from Milrem Robotics. This cutting-edge technology will be used for further research in extreme cold environments in Arctic regions.

The THeMIS UGV is a modular and robust unmanned platform designed for various applications, including logistics, reconnaissance, and operational support. In its Cargo configuration, the THeMIS enables troops to effortlessly transport supplies, equipment, and extra weapons to the mission area, reducing soldiers’ cognitive load and the need for manpower.

The integration of MIFIK further enhances the platform with autonomous navigation, making it indispensable for operations in challenging terrain and climate conditions.

The THeMIS UGV is part of robotics programs or in service in 19 countries, making it the most widely used UGV in its size class.

“The THeMIS is the most mature UGV on the market. Its integration into multiple nations’ combat formations reduces customers’ overall integration and procurement risk,” said Patrick Shepherd, Chief Sales Officer at Milrem Robotics. “Milrem has the lessons learned and depth of experience to ensure a smooth integration into the military forces.”

The acquisition of this system aligns with the U.S. Army Corps of Engineers mission to advance technological innovation in support of national security and operational readiness. The THeMIS UGV will be deployed in various experimental and operational scenarios to assess its capabilities and contribute to ongoing research into autonomous systems for cold-weather operations.

CRREL is part of the U.S. Army Engineer Research and Development Center (ERDC) and is dedicated to solving interdisciplinary challenges in cold and complex environments through engineering and scientific research. CRREL supports military and civilian operations by developing innovative solutions for infrastructure, mobility, and operational effectiveness in extreme climates.
 
Kotimainen Winse Power kehittää siruja joilla voisi periaattessa syöttää tehoa droneille valokuitua pitkin.
Polojärvi on Hervannassa vuonna 2023 aloittaneen Winse Power oy:n toimitusjohtaja ja kuuluu myös firman perustajiin. Miniatyyritaideteos on yhtiön kehittämä valosähkömuunninsiru. Sen avulla voi laserilla syöttää valokuitua pitkin paitsi dataa myös tehoa dronen sähkömoottoreihin. Sirun avulla dronen voi pitää ilmassa huomattavasti pidempään kuin vain akkujen avulla, periaatteessa rajattoman pitkään. Esimerkiksi signaalitiedustelu- ja rajavalvontatehtävissä tästä olisi huomattava etu. ”Meillä on tavoitteena yli kilometrin korkeus dronella ylöspäin, eikä ole mitään estettä kasvattaa korkeutta siitä”, sanoo Arto Aho, Winse Powerin tekninen johtaja.
Aamulehti
 
Latvia panostaa kotimaiseen C-UAS teknologiaan, jossa käytetään Ukrainassa hyväksi havaittua menetelmää eli erittäin nopeasti lentävät ja monipuolisella sensoriohjauksella varustetut droonit pudottavat uhkat taivaalta. Tämän etuhan on pieni koko, joten laitteet saa melkeinpä millaiseen ajoenuvoon tahansa ja erittäin mobiiliksi sekä helposti kätkettäviksi, skaalattavuus ja edullisuus käytössä. Toki kotimaisuus ei varmasti ole yhtään pahitteeksi kun puolustusmenoja on muutenkin eikä kaikkea voi kuitenkaan itse tehdä, hyvä että pienet maatkin pystyvät osaltaan tuottamaan kriittiisiä tarvikkeita.

 
Hurja kehitys vauhti noiden humanoid robottien kohdalla. Kohtaa niitä marssii aseetkädessä eturintamalla. Kiina on kova sana noiden kohdalla.


Edit: toinen linkki

 
Yksi haastatelluista upseereista antoi kuvaavan esimerkin yhteistyön merkityksestä: tankkia vastaan hyökkääminen pelkällä fpv-dronekalustolla kesti suunnitteluineen ja toteutuksineen useita tunteja. Sen sijaan tilanteessa, jossa tankit ensin havaittiin dronetiedustelun keinoin, sotilaat saivat viidellä 155 millimetrin BAE Systems/Nexter Bonus -tykistökranaatilla kolme tankkia pois pelistä kahdessa minuutissa.

3 venäläistä tankkia maksaa pyöreästi 1,2 mie kpl, eli 3,6 mie.

Bonus laukaus maksaa n 55 000 usd eli 50 000 e kpl. 5 kpl maksaa 250 000 e.

10 droonia maksaa a 1000e kpl, maksaa 10 000 e.

Toki länsidrooni on vähän kalliimpi, n 50 000 e kpl. Voi olla jopa tyyppihyväksytty.


Toki aikaa säästyy kun ampuu tykistöllä bonuksia, droneilla säästyy rahaa.

Tankki on kuitenkin heikoin ja kallein lenkki. Paljon rahaa tuhoutuu osumasta.
 
3 venäläistä tankkia maksaa pyöreästi 1,2 mie kpl, eli 3,6 mie.

Bonus laukaus maksaa n 55 000 usd eli 50 000 e kpl. 5 kpl maksaa 250 000 e.

10 droonia maksaa a 1000e kpl, maksaa 10 000 e.

Toki länsidrooni on vähän kalliimpi, n 50 000 e kpl. Voi olla jopa tyyppihyväksytty.


Toki aikaa säästyy kun ampuu tykistöllä bonuksia, droneilla säästyy rahaa.

Tankki on kuitenkin heikoin ja kallein lenkki. Paljon rahaa tuhoutuu osumasta.
Tehon, käytettävyyden ja kustannuksen kombinaatio lienee tärkeä.
Sen määrittely ei onnistu videoita katselemalla.
 
Tuossa esimerkkejä siitä miten dronen käyttö monipuolistuu kun tieto kulkee piuhaa pitkin. Voidaan lentää kohteisiin joihin ei ennen pystytty vaikuttamaan
 
Tuossa esimerkkejä siitä miten dronen käyttö monipuolistuu kun tieto kulkee piuhaa pitkin. Voidaan lentää kohteisiin joihin ei ennen pystytty vaikuttamaan

On kyllä viheliäitä nuo kuitudronet. Asemien ja tiettyjen paikkojen suojaaminen kuituja katkovilla vaijerilla/natolangalla tms. voisi toimia jossain määtin, mutta ei tuotakaan voi joka paikkaan ulottaa.
 
3 venäläistä tankkia maksaa pyöreästi 1,2 mie kpl, eli 3,6 mie.

Bonus laukaus maksaa n 55 000 usd eli 50 000 e kpl. 5 kpl maksaa 250 000 e.

10 droonia maksaa a 1000e kpl, maksaa 10 000 e.

Toki länsidrooni on vähän kalliimpi, n 50 000 e kpl. Voi olla jopa tyyppihyväksytty.


Toki aikaa säästyy kun ampuu tykistöllä bonuksia, droneilla säästyy rahaa.

Tankki on kuitenkin heikoin ja kallein lenkki. Paljon rahaa tuhoutuu osumasta.

Andurillin Boltista valmistajan sivuilta ja koko video.
 

Liitteet

  • 1742030933118.webp
    1742030933118.webp
    21.1 KB · Luettu: 20
84 päivää tuotekehitystä ja prototyyppi testeissä. Melkoisen nopeata toimintaa Saabilta.. "valmiista" komponenteista, mutta joka tapauksessa. Alimpana linkki Saabin sivulle, missä aiheesta lisää.


 
Jatkoa AMV-ketjusta kun omat jutut menee nyt CUAS huru-ukkoilun puolelle ja on perjantai.

Mikähän tämä toisiksi viimeisenä videolla (kohdassa 38s) ohiajava AMV variantti mahtaa olla? Tutkaa ja optista sensoria on katolla, ja takaoikealla joku vinssi? Varmaan jonkinlainen CUAS variantti, mutta erikoisen näköinen ainakin tästä kuvakulmasta.

Noi läpyskät näyttävät erehdyttävän paljon Trophy APS tutkilta, mutta ilman Trophyn ammussäiliötä tutkan takana.

Oli jo hypeä, että Patria julkaisee jotain uutta ja hienoa syksyllä Lontoon messuilla. Arvailin silloin sen olevan 155mm alusta, mutta se tuli jo nyt. Voisiko Patrialta olla tulossa oma APS -järjestelmä, joilla torjua (myös) droneja?

Muok. Patrian viimeaikaista filosofiaa noudattaen heidän systeemi on "halpa" ja lätkäistävissä modulaarisesti käytännössä minkä tahansa olemassa olevan ajoneuvon päälle pienellä vaivalla.

Katso liite: 120700


Katso liite: 120701


Jatkoajatelma tuolle yllä olevalle. Voisiko olla ihan droneja silmällä pitäen dedikoitu omasuojajärjestelmä?

Drone on hidas ja verrattain hauras verrattuna esim. pst-ohjuksiin, mikä mahdollistaisi Trophyn kaltaisten APS-järjestelmien suunnattua räjähdysvaikutusta kevyemmän hard-kill järjestelmän. Torjunta-aika on pidempi kun maali hitaampi ja tarvittava kineettinen voima pienempi.

Kun aikaa on sekunnin muro-osia reilusti enemmän jopa laser voisi tulla kyseeseen, jolloin vaara lähistöllä oleville ihmisille on pienempi ja torjunnan kustannus minimaalinen massamaista torjuntatarvetta silmällä pitäen.

Softkill osana systeemiä tai sitten on ihan puhtaasti softkill järjestelmä. Eli antennit häiritsee linkkiä ja joku optisen sensorin näköinen laite onkin tarkoitettu dronekameran häikäisyyn? Häikäisy voisi toimia kuituohjattuja ja autonomista maaliinhakeutumistakin vastaan.

Tällaista villiä CUAS -sekoilua tältä erää.
 

Hintoja on monenlaisia. Start up hintoja ja legacy hintoja.

Helsing:

Helsing has found its niche in the market. Long-range drones or missiles—the distinction is increasingly blurry—which require rocket or jet engines demand serious manufacturing and aeronautical engineering experience that, in Europe at least, remains with the big legacy defence firms. Meanwhile, Ukrainian firms are churning out ultra-low-cost strike and surveillance drones, with simple electronics and ranges in the low tens of kilometres. Helsing is betting instead on weapons with greater autonomy that can strike farther. Its AI-guided HX-2 drone has a 100km range and is expected to cost around $30,000 a unit. That is not going to replace a $1m, 300km-range Storm Shadow cruise missile. But it offers 20 times the range of a Javelin anti-tank missile at a sixth of the price.

Could a German startup disrupt Europe’s arms industry?

Meet Helsing, Europe’s defence-tech unicorn


Feb 13th 2025

In the 1980s Robert Solow, an economist, remarked that you could see the computer age everywhere except the productivity statistics. Today it could be said that the revolution in military affairs, playing out in the skies, trenches and seas of Ukraine, is visible everywhere except the European defence industry. America boasts three defence-tech “unicorns”, private firms with a valuation of more than $1bn, if you count SpaceX, Elon Musk’s rocket-and-satellite company. In Europe there is one: Germany’s Helsing.

Gundbert Scherf founded Helsing with Torsten Reil and Niklas Köhler in 2021. Back then Europe had “pushed the snooze button” on military preparedness, says Mr Scherf, who is the firm’s co-CEO. Russia’s invasion of Ukraine the following year jolted the continent awake. Last summer Helsing raised €450m ($468m) at a valuation of $5.4bn, making it one of Europe’s most valuable startups.

Mr Scherf, a soft-spoken former management consultant, strikes a contrast with America’s defence-tech titans. Alex Karp of Palantir, the world’s most valuable defence firm, is a wiry-haired tech evangelist who assails college students over anti-Israel protests. Palmer Luckey of Anduril, another American defence-tech darling, wears Hawaiian shirts and flip-flops and sells 1990s Gameboy emulators as a side project.

Yet Mr Scherf’s firm is no less disruptive than its American cousins. It began life as a software company, putting its code into others’ weapons, and continues to spends huge sums on AI talent and computing power. On February 10th it announced a partnership with Mistral, Europe’s leading maker of AI models.

Recently Helsing has become more involved in building hardware. Its HF-1 strike drones for Ukraine are built in that country by various local manufacturers. Late last year it began making more advanced HX-2 drones at a factory of its own in southern Germany, giving it greater control over supply chains and production.

The war in Ukraine, where the dizzying pace of adaptation on both sides means that weapons can become obsolete in weeks, requires the arms-maker to be nimble. The traditional model of building weapons and sending them to clients is insufficient. Instead, firms are being forced to offer something closer to arms-as-a-service, with engineers visiting the front lines and tweaking code and hardware based on feedback from soldiers.

Helsing has found its niche in the market. Long-range drones or missiles—the distinction is increasingly blurry—which require rocket or jet engines demand serious manufacturing and aeronautical engineering experience that, in Europe at least, remains with the big legacy defence firms. Meanwhile, Ukrainian firms are churning out ultra-low-cost strike and surveillance drones, with simple electronics and ranges in the low tens of kilometres. Helsing is betting instead on weapons with greater autonomy that can strike farther. Its AI-guided HX-2 drone has a 100km range and is expected to cost around $30,000 a unit. That is not going to replace a $1m, 300km-range Storm Shadow cruise missile. But it offers 20 times the range of a Javelin anti-tank missile at a sixth of the price.

That epitomises Mr Scherf’s vision of “precise mass”: intelligent systems that are still cheap enough to produce in big numbers. Helsing believes, for example, that naval drones could persistently monitor the chokepoints between Greenland, Iceland and Britain for one-twentieth of the cost of today’s crewed frigates.

Helsing is not the only company working on such things. Anduril has many similar projects, experience of its own in Ukraine—and deeper pockets. Helsing’s appeal is that it is a European company in the right place at the right time.

European leaders are alarmed by Donald Trump’s threats to allies, including his effort to coerce Denmark to sell Greenland, and the risk that he could walk away from Ukraine and even NATO. Some want to buy more American weapons to placate the president. But many would like to see Europe become less dependent on its increasingly unreliable ally. That could be a big opportunity for European upstarts.

There are two challenges, though. One is inertia in how European defence budgets are allocated. Events like the Munich Security Conference, which was due to begin on February 14th, after we published this, are rammed with sessions on military innovation. But only a tiny fraction of funding flows to defence-tech firms. “Right now, if you look at budget lines, it’s still 99% traditional weapon systems from past procurement efforts that are being pulled through,” laments Mr Scherf.

The other challenge is fragmentation. Whereas America’s defence industry is dominated by too few firms, Europe has the opposite problem, argues Mr Scherf. European states operate 15 different models of tank, for instance. The result is a constellation of sub-scale manufacturers.

Mr Scherf believes that mass-produced, AI-enabled weapons could offer a fresh start; systems like the HX-2 could become “a standard platform across European nations”. Helsing is already pan-European. Although its headquarters are in Berlin, its largest office is in London, where AI talent is more plentiful, and it also has a presence in Paris. It hopes to spread its factories across the continent, making production more resilient to Russian attacks while appealing to Europe’s growing appetite for self-reliance. “One thing we’ve learned from Ukraine”, says Mr Scherf, “is that, when push comes to shove, you don’t want to depend on anyone for weapons.” ■

To stay on top of the biggest stories in business and technology, sign up to the Bottom Line, our weekly subscriber-only newsletter.
 

Liitteet

  • 1742898545081.webp
    1742898545081.webp
    11.8 KB · Luettu: 11
Back
Top