Einomies1
Respected Leader
Meidän lääke vastatykistötutkille ja ilmatorjuntatutkille?
http://www.israeli-weapons.com/weapons/aircraft/uav/harpy/harpy.html
http://www.israeli-weapons.com/weapons/aircraft/uav/harpy/harpy.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
+ http://oldwiki.openpilot.org/Main_PageMoRsE kirjoitti:Tässähän ovat ehdokkaat:
*Aeronautics Orbiter
*BlueBird SpyLite
*EADS DRAC
*Elbit Systems Skylark
*Israel Aerospace Industries EyeView-650.
*Micro Falcon/AT-11
http://www.flightglobal.com/articles/2011/03/02/353775/innocon-avartek-join-forces-in-finnish-uav-contest.html
Raveni kirjoitti:Itsekin veikkaan että tuo 100000 pitää sisällään kaikki niin niin että ei muuta kuin lentämään ja sisältää useita järjestelmiä tai sitten on lykätty todella kovat kehityskustannukset härvelille koska kallein osa taitaa olla se sensori, nuo muut ovat ihan hylly tavaraa eivätkä edes kovin kalliita ellei SA leima sitten tuo jotain lisä hintaa... Styroksi on halpaa ja kun muotti on valmis niin sitä tulee liukuhihnalta oikean näköistä, kokoista ja muotoista tavaraa. Juuri keveys suojaa tuossa lennokissa sensoreita hyvin. Noissa raskaissa lennokki järjestelmissä sitten maksaa vähän muukin kuin se sensori vaikka taitaa se niissäkin olla kallein yksittäinen osa...?
Wingspan - 7.188m (really? they measured down to the mm?)
Wing area - 3 m^2
Length - 3.795m
Height - 1.202m
Max speed - 180 km/h
Cruising speed - 130 km/h
Flying height - 4000m
Endurance - 12 hrs
Empty weight - 100 kg
Max fuel weight - 72kg
Max payload weight - 30kg (unlikelt to carry weapons?)
Max liftoff weight - 202 kg
Conventional takeoff and landing on normal runway
Level 6 wind tolerance.
Teräsmies kirjoitti:Luulisi että tuo on kokonaan (ainakin ulkopinnasta) komposiittimateriaaleista tehty.
peelo kirjoitti:Meillä on se ongelma että Ilmavoimien toiminta on tulevaisuudessakin lähes täysin ilmasta ilmaan toimintaa. Muuten miehittämättömät lennokit olisi hirveen hienoja.
Ja kertokaa ihmeessä että kuinka ilmataistelu onnistuu lennokeilla tilanteessa jossa viestiyhteyksiä häiritään ja ilmassa on muitakin kuin vihollisia.
baikal kirjoitti:peelo kirjoitti:Meillä on se ongelma että Ilmavoimien toiminta on tulevaisuudessakin lähes täysin ilmasta ilmaan toimintaa. Muuten miehittämättömät lennokit olisi hirveen hienoja.
Ja kertokaa ihmeessä että kuinka ilmataistelu onnistuu lennokeilla tilanteessa jossa viestiyhteyksiä häiritään ja ilmassa on muitakin kuin vihollisia.
En tiedä miten onnistuu. Jospa noihin lennokkeihin voidaan virittää omatunniste ihan kuin mihin muihinkin hömpöttimiin, ei kai se niin ylivoimaista liene?
Jos häirintä elso kohina vääristely - ovat päällä täydellä vohinalla niin eiköhän pidä olla melkoinen TAHTOTILA-KID ohjaimissa, joka siitä kunnialla selviää? Saattaa tulla kyllä loimeen 9-0, jos tuet puuttuvat?
Einomies1 kirjoitti:baikal kirjoitti:peelo kirjoitti:Meillä on se ongelma että Ilmavoimien toiminta on tulevaisuudessakin lähes täysin ilmasta ilmaan toimintaa. Muuten miehittämättömät lennokit olisi hirveen hienoja.
Ja kertokaa ihmeessä että kuinka ilmataistelu onnistuu lennokeilla tilanteessa jossa viestiyhteyksiä häiritään ja ilmassa on muitakin kuin vihollisia.
En tiedä miten onnistuu. Jospa noihin lennokkeihin voidaan virittää omatunniste ihan kuin mihin muihinkin hömpöttimiin, ei kai se niin ylivoimaista liene?
Jos häirintä elso kohina vääristely - ovat päällä täydellä vohinalla niin eiköhän pidä olla melkoinen TAHTOTILA-KID ohjaimissa, joka siitä kunnialla selviää? Saattaa tulla kyllä loimeen 9-0, jos tuet puuttuvat?
Provoamatta mitenkään, mullakin on tuttavapiirissäni henkilö joka on aika terävä päästään ja henkikin vielä pihisee ja hän on sitä mieltä että Hornet-kaupat oli turhia. No se henkilö on mun 101+ vuotias mummoni.......
Jos nyt suunnitellaan häivekoneita jotka ovat miehitettyjä ja aloittavat lennot 2010- (F-35 / T-50) ja 2020-luvulla, on ennenaikaista suunnitella miehittämättömiä hävittäjiä hankittavaksi Hornetin jälkeen. Seuraava konetyyppi tulee olemaan meilläkin miehitetty vaikka se jää ehkä viimeiseksi sellaiseksi. Asia on niin että vaikka teknologian kehittyminen on huimaa, UAS:n joka pystyy itsenäisesti Air-to-air ja air-to-ground tehtäviin kehittäminen vaatii keinoälyn keksimisen. Nuo UAV:t ja UCAV:t pystyvät kyllä keräämään tietoa ohjattuina ja ampumaan ohjuksia ohjauttuina mutta eivät toteuttamaan taistelulentoa edes kokonaan yksin maakohteita vastaan. Se on seuraava askel jonka teknologisesti pitää onnistua ennenkuin aletaan edes haaveilemaan ilmataistelukyvystä. Tiedon kerääminen ja välittäminen on ihan eriasia kuin tiedon prosessointi ja luova ajattelu ja sitä tarvitaan jos ja kun miehitettyjä hävittäjiä korvataan.
Itse uskon että tuohon menee vielä 30+ vuotta. Nykyiset UAS:t on vielä pelkkiä isoja kauko-ohjattavia ja omaavat vain joitakin yksinkertaisia automaattisia toimintoja. Ihmiset ohjaavat ja valvovat niiden lentoa kuitenkin jatkuvasti.
Vaikka UAS:n pieni koko ja suorituskyky on hämmästyttävä ne kaikki vaativat ihmisen jatkuvaa ohjaamista ja valvontaa.
peelo kirjoitti:Meillä on se ongelma että Ilmavoimien toiminta on tulevaisuudessakin lähes täysin ilmasta ilmaan toimintaa. Muuten miehittämättömät lennokit olisi hirveen hienoja.
Ja kertokaa ihmeessä että kuinka ilmataistelu onnistuu lennokeilla tilanteessa jossa viestiyhteyksiä häiritään ja ilmassa on muitakin kuin vihollisia.
OldSkool kirjoitti:peelo kirjoitti:Meillä on se ongelma että Ilmavoimien toiminta on tulevaisuudessakin lähes täysin ilmasta ilmaan toimintaa. Muuten miehittämättömät lennokit olisi hirveen hienoja.
Ja kertokaa ihmeessä että kuinka ilmataistelu onnistuu lennokeilla tilanteessa jossa viestiyhteyksiä häiritään ja ilmassa on muitakin kuin vihollisia.
Luin myöskin aiemmat kommentit tähän juttuun ja niissä on kyllä logiikkaa.
Mutta tulipa vaan sellainen hullu ajatus mieleen, että entä jos lennokit muuttavat ilmasta-ilmaan taistelukuvion?
En jaksa nyt kirjoittaa kovin täydellistä pilkuntarkkaa selvitystä, sitäpaitsi sellaista ei ehkä ole. Mutta haluan van sanoa että jospa lennokkien ilmatoiminta ei perustu samaan kuin miehitettyjen koneiden: kalliit, vähäiset, hyvin monimutkaiset koneet, pitkään kalliisti koulutettu lentäjä, sitäpaitsi melkein korvaamaton, harvat ja monimutkaiset ja haavoittuvaiset kentät, iso infra taustalla, vastustajalla määrällinen ylivoima, tms tms.
Entä jos lennokit ampuu toisiaan ohjuksilla ja kyse on tuhansien, ei miljoonien eurojen panoksista?
Einomies1 kirjoitti:OldSkool kirjoitti:peelo kirjoitti:Meillä on se ongelma että Ilmavoimien toiminta on tulevaisuudessakin lähes täysin ilmasta ilmaan toimintaa. Muuten miehittämättömät lennokit olisi hirveen hienoja.
Ja kertokaa ihmeessä että kuinka ilmataistelu onnistuu lennokeilla tilanteessa jossa viestiyhteyksiä häiritään ja ilmassa on muitakin kuin vihollisia.
Luin myöskin aiemmat kommentit tähän juttuun ja niissä on kyllä logiikkaa.
Mutta tulipa vaan sellainen hullu ajatus mieleen, että entä jos lennokit muuttavat ilmasta-ilmaan taistelukuvion?
En jaksa nyt kirjoittaa kovin täydellistä pilkuntarkkaa selvitystä, sitäpaitsi sellaista ei ehkä ole. Mutta haluan van sanoa että jospa lennokkien ilmatoiminta ei perustu samaan kuin miehitettyjen koneiden: kalliit, vähäiset, hyvin monimutkaiset koneet, pitkään kalliisti koulutettu lentäjä, sitäpaitsi melkein korvaamaton, harvat ja monimutkaiset ja haavoittuvaiset kentät, iso infra taustalla, vastustajalla määrällinen ylivoima, tms tms.
Entä jos lennokit ampuu toisiaan ohjuksilla ja kyse on tuhansien, ei miljoonien eurojen panoksista?
Ihan mielenkiintoinen perspektiivi mutta ilman realiteetteja. Jos UCAVit alkavat todellakin sotia toisiaan vastaan, on niihin lisättävä monitoimitutka, kameroita, tulenjohtotietokoneet on muutettava kehittyneemmiksi yms. Tämä kaikki vaatii lisätehoa sähkönmuodossa joka on tultava jostain. Aurinkostako?
Koneet kasvaisivat kokoa ja tulisivat painavammiksi. Jotta ne omaisivat riittävästi häivekykyä, ainakin osa asekuormasta tulisi olla sisäistä ym.ym.
Kaikki tämä maksaa ja UCAVit eivät olisi enää yhtäkkiä halpoja ja yksinkertaisia.