UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

SJ kirjoitti:
Mihinkähän tarkoitukseen tuo mahtaisi olla?
Ainakin hyötykuormaa ottaa enemmän mitä sensorit painavat eli eiköhän tuohon saa jos jonkin näköistä irtoavaa kilkettä kiinnitettyä.

Itse tarkoitus on varmaankin pitkälti sama kuin jenkeilläkin eli tiedustella ja suoravaikuttaa kohteeseen. Taiwania vastaan ei välttämättä niin tehokas mutta eikös Kiinalla mahda olla separatisteja vastaankin käyttöä.
 
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Mihinkähän tarkoitukseen tuo mahtaisi olla?
Ainakin hyötykuormaa ottaa enemmän mitä sensorit painavat eli eiköhän tuohon saa jos jonkin näköistä irtoavaa kilkettä kiinnitettyä.

Itse tarkoitus on varmaankin pitkälti sama kuin jenkeilläkin eli tiedustella ja suoravaikuttaa kohteeseen. Taiwania vastaan ei välttämättä niin tehokas mutta eikös Kiinalla mahda olla separatisteja vastaankin käyttöä.

Pommin saa kiinni pienempäänkin, eikä separatistit vaadi stealth ominaisuuksia, joten eiköhän koko johdu enemmänkin polttoaineesta. Merivalvonta?
 
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Mihinkähän tarkoitukseen tuo mahtaisi olla?
Ainakin hyötykuormaa ottaa enemmän mitä sensorit painavat eli eiköhän tuohon saa jos jonkin näköistä irtoavaa kilkettä kiinnitettyä.

Itse tarkoitus on varmaankin pitkälti sama kuin jenkeilläkin eli tiedustella ja suoravaikuttaa kohteeseen. Taiwania vastaan ei välttämättä niin tehokas mutta eikös Kiinalla mahda olla separatisteja vastaankin käyttöä.

Pommin saa kiinni pienempäänkin, eikä separatistit vaadi stealth ominaisuuksia, joten eiköhän koko johdu enemmänkin polttoaineesta. Merivalvonta?

Merivalvontaanhan tuollainen on mitä parhain kun saa kiinni kaikki tarvittavat sensorit ja lentoaika on toista vuorokautta jos ei enemmänkin.
 
Konfiguraatio on samnlainen kuin RQ-4 Global Hawkilla, käyttötarkoituskin lienee myös:
http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_RQ-4_Global_Hawk
 
Pullosorsa kirjoitti:
Aikamoinen jytky! Kiina hallitsee kopioinnin jalon taidon lähes yhtä hyvin kuin Japani!

Mitäs tuossa nyt on kopioitu? Nuo UAV't tuppaavat olemaan melko samannäköisiä selvistä syistä.
 
Teräsmies kirjoitti:
Kuvien laatu paranee.

Eikos UAV:t oo suupaloja nykyiselle ilmatorjunalle; ohjuksin tai suora-ammunalla; havittajatkin osuvat kun ovat nuin isoja... Mikas nuissa on oikeesti jujuna?
t: tietamaton
 
veffeade kirjoitti:
Eikos UAV:t oo suupaloja nykyiselle ilmatorjunalle; ohjuksin tai suora-ammunalla; havittajatkin osuvat kun ovat nuin isoja... Mikas nuissa on oikeesti jujuna?
t: tietamaton

No, Global Hawk taisi lentää jossakin 15+ kilsan korkeudessa ja se varmasti havaitsee kaikki tutkat ensin, jotka voivat havaita sen tuolta korkeudelta.

Kaikki muutkin UAV:t kykenevät yleensä lentämään ammus-IT:n kantaman ulkopuolella. Ja mitä tulee ohjuksiin, niin niilläkään ei ole helppoa, ja homma taitaa pitkälti vaatia ohjuksen joka on olkapääohjusta suurempi.

Ja lopuksi: Ne maksavat vain rahaa! Ei siellä ole kuskia, jonka hengen menosta pitäisi olla huolissaan. IT:n maalilennokkeja ja taitaapa hommaan olla ihan erityisiä lennokkejakin on suunniteltu käytettävän ja käytettykin tykinruokana vihollisen IT:tä vastaan.
 
The latest unmanned aircraft pictures from China have revealed a new UAV with joined wing and tail that could considerably increase range and payload and produce better handling at high altitudes. The unmanned aircraft may be undergoing near-field radar-cross-section or antenna testing since Internet images show it on the ramp with the landing gear shrouded.

U.S. analysts are already suggesting that the new Chinese UAV design -- with its 60,000-ft. cruising altitude, 300-mi. radar surveillance range and, possibly, lower radar reflectivity if made from the right composites -- could serve as the targeting node for China’s anti-ship ballistic missiles.

Meanwhile, Chinese industry is working on active electronically scanned array (AESA) radar designs and is shopping in the international market for small, powerful, airborne fighter-size and smaller AESAs.

Loput artikkelista löytyy täältä.
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a0737646d-b1c1-46da-994f-c4e8640a63cd&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
 
Tuli tuosta rajan helikopteri ketjusta mieleen rajavalvonta yleensä... Miksei rajalla ole uaveja käytössä? Ilmeisesti osa syynä on että niillä ei suomessa saa lentää kuin suljetussa ilmatilassa pois lukien nämä pienet uavit. Mutta esimerkiksi tuollainen raskaampi uav olisi erinomainen merivalvonnassa. tällainen kevyempi uav sitten taas itärajan vartijoille.
 
Heron vaikuttaa olevan melko suosittu muidenkin kuin armeijoiden keskuudessa.
http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Heron

 
Last edited by a moderator:
Teräsmies kirjoitti:
Heron vaikuttaa olevan melko suosittu muidenkin kuin armeijoiden keskuudessa.
http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Heron


Tuo olisi varmasti yksi parhaimmista mitä on tarjolla.
 
Last edited by a moderator:
Raveni kirjoitti:
Tuli tuosta rajan helikopteri ketjusta mieleen rajavalvonta yleensä... Miksei rajalla ole uaveja käytössä? Ilmeisesti osa syynä on että niillä ei suomessa saa lentää kuin suljetussa ilmatilassa pois lukien nämä pienet uavit. Mutta esimerkiksi tuollainen raskaampi uav olisi erinomainen merivalvonnassa. tällainen kevyempi uav sitten taas itärajan vartijoille.

Olisko hintalappu liian kallis? Nykyisellään valvontaa hoidetaan Dorniereilla joihin on juuri päivitetty sensoripaketit, joten tuskin on varaa ja tarvetta.
Ehkä sitten kun Do 228:t vanhenee siirrytään UAV:en.
 
Einomies1 kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Tuli tuosta rajan helikopteri ketjusta mieleen rajavalvonta yleensä... Miksei rajalla ole uaveja käytössä? Ilmeisesti osa syynä on että niillä ei suomessa saa lentää kuin suljetussa ilmatilassa pois lukien nämä pienet uavit. Mutta esimerkiksi tuollainen raskaampi uav olisi erinomainen merivalvonnassa. tällainen kevyempi uav sitten taas itärajan vartijoille.

Olisko hintalappu liian kallis? Nykyisellään valvontaa hoidetaan Dorniereilla joihin on juuri päivitetty sensoripaketit, joten tuskin on varaa ja tarvetta.
Ehkä sitten kun Do 228:t vanhenee siirrytään UAV:en.

Kellaan mitaan hajua millaisia passiivisia sensoreita rajalla on?. Ei muuten mutta tarjottiin PV:lle ao ratkaisua ja sopivaa kohdetta ei tietoliikenteellisista yhteyksista johtuen loytynyt...
 
Back
Top