UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Air Force hires civilian drone pilots for combat patrols; critics question legality
http://www.latimes.com/nation/la-fg-drone-contractor-20151127-story.html

3D-printattu raamatullinen heinäsirkkaparvi
https://expattmagazine.wordpress.co...ve-manufacturing-and-network-centric-warfare/

UAV cost-benefit analyysia, sis. mm. hieno taulukko.
http://www.americansecurityproject.org/the-us-and-its-uavs-a-cost-benefit-analysis/

JUpV0gS.jpg

F-22:n nelospylväässä täytyy olla virhe. Miten suurin kolmospylvään lukuy muka kääntyy pienimmäksi kun kyseessä pitäisi olla sama luku muutettuna tuntihinnaksi? Pitäisi olla jotain yli 30:n.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...konetta-tekee-lentajan-tarpeettomaksi-3483813

USA kehittää 2. sukupolven vakoilukonetta – Tekee lentäjän tarpeettomaksi

635779112092445550-TR-X-copy.jpg

U-2-pommikoneen seuraaja lentää huomaamatta ja niin korkealla, etteivät viholliskoneet yllä sen tasolle, kertoo Gizmag.

Lockheed Martinin kehitysosasto Skunk Works kehitti alkuperäisen U-2-tiedustelukoneen vuonna 1955. Kone on yhä ylivoimainen tehtävissään, joten se palvelee yhä 60 vuoden iästään huolimatta. Vasta nyt Lockheed Martin on väläyttänyt, millainen kone voi korvata sen aikanaan.

Korvaajan nimi on TR-X. Sen siipien kärkiväli on 31 metriä ja matkanopeus 764 kilometriä tunnissa. Mukaan mahtuu 2 268 kiloa lastia.

Enimmäislentokorkeus on 21 kilometriä, jonka kone saavuttaa 45 minuutissa. Tästä on hyötyä, sillä korkealta näkee kauas ja samalla pysyy vihollisen ulottumattomissa.

Konetyyppi vanhenee nykyaikataulun mukaan vuonna 2019. Virallista seuraajaa ei ole vielä vahvistettu.

Lockheed Martin esitteli TR-X-ehdokkaansa pari vuotta sitten Yhdysvaltojen ilmavoimille. Uusi konetyyppi muistuttaa hyvin paljon vanhaa U-2:ta. Sillä on samanlainen runko, sama F118 GE 101 -moottori sekä samanlaiset lento-ominaisuudet.

Parannukset verrattuna vanhaan ovat edullinen hinta sekä heikko tutkanäkyvyys, jonka ansiosta vihollisen on vaikea huomata konetta. Lisäksi konetta voidaan lentää ilman ohjaajaa.

TR-X:stä on toistaiseksi olemassa vasta piirroksia. Lockheed Martinin mukaan kone voisi olla palvelukäytössä vuoden 2025 paikkeilla.
 
http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...konetta-tekee-lentajan-tarpeettomaksi-3483813

USA kehittää 2. sukupolven vakoilukonetta – Tekee lentäjän tarpeettomaksi

635779112092445550-TR-X-copy.jpg

U-2-pommikoneen seuraaja lentää huomaamatta ja niin korkealla, etteivät viholliskoneet yllä sen tasolle, kertoo Gizmag.

Lockheed Martinin kehitysosasto Skunk Works kehitti alkuperäisen U-2-tiedustelukoneen vuonna 1955. Kone on yhä ylivoimainen tehtävissään, joten se palvelee yhä 60 vuoden iästään huolimatta. Vasta nyt Lockheed Martin on väläyttänyt, millainen kone voi korvata sen aikanaan.

Korvaajan nimi on TR-X. Sen siipien kärkiväli on 31 metriä ja matkanopeus 764 kilometriä tunnissa. Mukaan mahtuu 2 268 kiloa lastia.

Enimmäislentokorkeus on 21 kilometriä, jonka kone saavuttaa 45 minuutissa. Tästä on hyötyä, sillä korkealta näkee kauas ja samalla pysyy vihollisen ulottumattomissa.

Konetyyppi vanhenee nykyaikataulun mukaan vuonna 2019. Virallista seuraajaa ei ole vielä vahvistettu.

Lockheed Martin esitteli TR-X-ehdokkaansa pari vuotta sitten Yhdysvaltojen ilmavoimille. Uusi konetyyppi muistuttaa hyvin paljon vanhaa U-2:ta. Sillä on samanlainen runko, sama F118 GE 101 -moottori sekä samanlaiset lento-ominaisuudet.

Parannukset verrattuna vanhaan ovat edullinen hinta sekä heikko tutkanäkyvyys, jonka ansiosta vihollisen on vaikea huomata konetta. Lisäksi konetta voidaan lentää ilman ohjaajaa.

TR-X:stä on toistaiseksi olemassa vasta piirroksia. Lockheed Martinin mukaan kone voisi olla palvelukäytössä vuoden 2025 paikkeilla.

Ei tuo 21 kilometriä ole torjunnan ulottumattomissa... 10 kilometriä lisää ja olisi, mutta tuon täytyy olla painovirhe...
 
Kyllä USA:n lisäksi ainakin Euroopalta, Venäjältä ja Kiinalta löytyy kyky ampua tuollainen alas.
 
21,3 kilometrin lentokorkeus on sama kuin U2 vakoilukoneella. Lisäksi kone on vaikeasti tutkassa havaittava.

Lentokorkeuden yhtäläisyydet juontavat juurensa moottoriin, joka on tuon kirjoituksesi perusteella samaa alkuperää kuin U-2:n käyttämä puhallin. Havaittavuus tutkassa on oletettavasti suunniteltu todella huomattavasti pienemmäksi kuin esi-isässä. Mitähän lämpösäteilylle on ajateltu tehdä, olisiko siinäkin jonkinlainen häivyttely kiikarissa? Ja olisiko näätäverstaan pojilla jotain uutta optiselle puolelle?

(OT pläjäys: Näin optisesti katsottuna JJ:n renkaat näyttävät erittäin hyviltä... - Keke Rosberg)

Peruskonseptihan on hyväksi havaittu ja todettu. Etuna on se, että automatisoidussa versiossa ei tarvitse murehtia lentäjän turvallisuutta tai jaksamista.
 
Lentokorkeuden yhtäläisyydet juontavat juurensa moottoriin, joka on tuon kirjoituksesi perusteella samaa alkuperää kuin U-2:n käyttämä puhallin. Havaittavuus tutkassa on oletettavasti suunniteltu todella huomattavasti pienemmäksi kuin esi-isässä. Mitähän lämpösäteilylle on ajateltu tehdä, olisiko siinäkin jonkinlainen häivyttely kiikarissa? Ja olisiko näätäverstaan pojilla jotain uutta optiselle puolelle?

(OT pläjäys: Näin optisesti katsottuna JJ:n renkaat näyttävät erittäin hyviltä... - Keke Rosberg)

Peruskonseptihan on hyväksi havaittu ja todettu. Etuna on se, että automatisoidussa versiossa ei tarvitse murehtia lentäjän turvallisuutta tai jaksamista.

Moottorista täytynee johtua tuo korkeus
http://www.aiaa.org/uploadedfiles/events/other/student_competitions/2012_2013_ugrad_team_engine.pdf
Tälläkään ei pasta, kuin n. 18 km korkeuteen järkevästi. Vaikka on uutta teknologiaa padassa.
Turbojeteille on ilemisesti kokeitu kuitenkin jopa 40 km korkeuksia, mutta tiedä häntä oikeasti!!!
https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_engine
Aika lailla alareunaa tästä artikkelisivusta löytyy lyhyt maininta ennätyskorkeuksista.
 
Ranska tilaa lisää Reapereita.
ARIS — France has ordered a third batch of Reaper unmanned aerial vehicles, with delivery in 2019 of three UAVs and two ground stations in the advanced block 5 version, a spokesman for the procurement office said Friday.

"The Direction Générale de l’Armement ordered Dec. 7 2015 the third batch of Reaper medium-altitude long-endurance drones,” the DGA said in a Dec. 10 statement. The delivery is due in early 2019.
http://www.defensenews.com/story/de.../11/france-orders-new-batch-reapers/77147952/
 
UAE, Saudi Arabia operating Chinese UAVs over Yemen
Saudi Arabia and the United Arab Emirates (UAE) have both acquired Chinese-made unmanned aerial vehicles (UAVs) to meet urgent operational requirements arising from their military intervention in Yemen, it was revealed during a panel discussion held by the Atlantic Council think tank on 8 December.

"The drones the UAE is using in Yemen are Chinese because they failed to get US approval," US Marine Corps General (retired) James L Jones said. Gen Jones served as National Security Advisor in 2009-2010 and is now affiliated with the Atlantic Council.

Nawaf Obaid, a former advisor to the Saudi ambassadors to the United Kingdom and the United States, immediately added "that is true, us too", indicating Saudi Arabia has also acquired Chinese UAVs because it could not obtain US ones.
http://www.janes.com/article/56742/uae-saudi-arabia-operating-chinese-uavs-over-yemen
 
Joku tällänen halpa perus drone olisi kyllä näppärä sota hommissa.

 
Venäläinen taistelurobotti URAN-9. Aseistusta on ammennettu mukaan isolla kauhalla, 30mm konetykki, Igla ja Ataka pst-ohjus.

uran_9_800x600_2.webp
 
Venäjällä on aina ollut tapana esitellä erilaisia proto aseteella olevia konsepteja. Niista vain osa päätyy käyttöön ja niistäkin on monen tuotanto määrät jääneet käytännön kannalta merkityksettömäksi.
Ei sillä että tällainen ei olisi jossain tehtävässä käyttökelpoinen ja jopa suorastaan hyödyllinen kapistus.
 
Back
Top